ممکن است بار ها ، در هنگام ارسال مقاله به نشریات مختلف بین المللی با واژه ORCID برخورد کرده باشید و متوجه کاربرد آن نشوید. باید بدانید این کد ، مخفف Open Researcher and Contributor ID ، شامل 16 کاراکتر حروف و اعداد است که به صورت انحصاری به یک دانشمند یا محقق داده می شود

ممکن است بار ها ، در هنگام ارسال مقاله به نشریات مختلف بین المللی با واژه ORCID برخورد کرده باشید و متوجه کاربرد آن نشوید. باید بدانید این کد ، مخفف Open Researcher and Contributor ID ، شامل 16 کاراکتر حروف و اعداد است که به صورت انحصاری به یک دانشمند یا محقق داده می شود که بصورت بی همتا قابل شناسایی می باشد. این کد شباهت زیادی به کد DOI دارد ؛  با این تفاوت که DOI ، تنها برای مقالات تخصیص میابد. کد ارکید توانسته است از 16 اکتبر سال 2012 تاکنون ، نام بیش از 5.3 میلیون محقق را در خود ثبت نماید. دسترسی به این کد رایگان می باشد  و هدف از ارائه این سرویس ، فراهم آوردن یک شاخص مشخص برای هر نویسنده آزاد است. نویسندگان می توانند رزومه و کارکرد خود را در سرویس به ثبت برسانند و به جای ارسال رزومه به بخش های مختلف ، کد ORCID خود را در اختیار آنها قرار دهند. هر کسی که این کد را در اختیار داشته باشد ، میتواند وارد صفحه شخصی نویسنده شده و به صورت طبقه بندی و دقیق ، با توانمندی های شخص مورد نظر ، آشنا گردد.

مزایای کد ارکید (ORCID)

تمام افراد از جمله محققان ، دانشجویان و اساتید هیئت علمی می توانند در پرتال www.orcid.org ، به صورت رایگان ثبت نام کرده و اطلاعات خود را در زمینه های تحصیلی ، بیوگرافی ، مقالات و کتاب ها ، تکمیل نمایند. یکی از مهمترین ویژگی های کد ORCID ، امکان اتصال به تمام پایگاه های معتبر ، از جمله ISI ، اسکوپوس  ، Researchgate و Linkedin می باشد. همچنین این کد میتواند ابهامات مربوط به نام های مختلف یک نویسنده را برطرف نماید.

راهنمای ثبت شناسه ارکید (ORCID)

نویسندگانی که دارای این کد می باشند ، می توانند پروفایل مربوط به مقالات ، تحقیقات ، گرانت های اخذ شده و اختراعات انجام شده را در اختیار مراکز پژوهشی و دانشگاه ها قرار دهند. بر اساس دستور العمل مرکز تامین منابع الکترونیک  و ارتقای مجلات ، از  سال 95 ، اساتید هیئت علمی موظف به داشتن کد ارکید می باشند. برای ثبت شناسه ارکید (ORCID) ، میتوانید وارد سایت http://www.orcid.org  شده ، طی سه مرحله اطلاعات خواسته شده را وارد کنید و کد 16 رقمی را دریافت نمایید.

معرفی سایت ارکید (ORCID)

جهت استفاده از سایت ارکید (ORCID) ، می توانید بدون عضویت ، کد کاربرانی را که عضو این سامانه هستند به صورت لاتین نوشته و به جستجوی نام آنها بپردازید. اما جهت کسب اطلاعات یا ایجاد کد ارکید برای خود ، نیاز به ثبت نام دارید. در صورت داشتن کد ارکید نیز می توانید نام کاربری و رمز عبورتان را وارد کنید و گزینه Sign In را وارد نماید.

 

وحید

درباره من