در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Language and Translation
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: engagement,Heteroglossic,Introduction,Monoglossic
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Despite a growing interest in the study of the introduction sections of research articles, there have been few studies to investigate how academic writers engage with other voices and alternative positions in this academic genre. Therefore, the purpose of this study was to show how native-speaking (NS) and nonnative-speaking (NNS) writers take position and stance in research article introductions. For this purpose, engagement resources based on the appraisal framework were investigated in 60 articles written by English NS and Iranian NNS writers published in journals of applied linguistics. It was found out that the mean occurrences of heteroglossic items in both corpora was larger than those of monoglossic items but comparing the means of monoglossic engagements between the two corpora, it was revealed that NS writers’ corpus had larger mean occurrences of monoglossic engagements than NNS writers’ corpus implying the natives’ stronger authorial stance in the texts. The results also revealed that there was no significant difference in the use of contractive and expansive engagements by NS writers (t = -0.995, p > 0.05), indicating a balanced use between the two options. However, the higher mean occurrences of expansive options compared with contractive options in the NNS corpus may suggest that NS writers open up more dialogic room for alternatives positions in the introductions. The findings of this study may help writers to better perceive the creation of a strong authorial position using appropriate engagement resources in research article introductions.
- انتشار مقاله: 04-04-1399
- نویسندگان: Moharram Sharifi,Biook Behnam,Saeideh Ahangari
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Language and Translation
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Vocabulary,Visual aids,Semantic elaboration
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: This study investigated the effect of using visual aids, semantic elaboration, and visual aids plus semantic elaboration on the Iranian EFL learners' vocabulary learning. To conduct the study, the researchers assigned 49 elementary learners to three homogeneous groups according to their proficiency level. Then, a pre-test of Paribakht and Wesche's Vocabulary Knowledge Scale was given to each group. As the treatment, the first experimental group consisting of 17 learners received visual aids instruction. The second experimental group had 16 learners who received semantic elaboration method. The last experimental group including 16 learners received visual aids plus semantic elaboration instruction. After the treatment, a similar post-test was used again. Then, an ANOVA analysis was run on the data. The results of ANOVA analysis indicated a significant difference in the performance of the learners of three groups in their post-tests. For determining the place of the differences, post hoc test analysis was used. The results demonstrated that the visual aids plus semantic elaboration group outperformed the other two groups.
- انتشار مقاله: 18-05-1395
- نویسندگان: Saeideh Ahangari,Maryam Amini,Touran Ahour
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of English for Academic Purposes
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Accuracy,Complexity,EFL Learners,Oral Performance,Task variation
- چکیده: پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی گوناگونی درسکار بر درستی و پیچیدگی کنش شفاهی فراگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی می پردازد. برای انجام این کار، تعداد 80 نفر از فراگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی سطح متوسط پس ابز برگزاری آزمون سطح بندی زبان آکسفورد به چهار گروه 20 نفری (سه گروه آزمایشی 1و 2و 3 و یک گروه گواه) تقسیم شدند.. گروه 20 نفره آزمایشی 1 با سه درسکار تکمیل مکالمه، مکالمه گروهی و مرتب سازی مکالمه تحت آموزش قرار گرفت؛ گروه 20 نفره آموزشی 2 با تلفیقی از دو درسکار تکمیل مکالمه و مرتب سازی مکالمه آموزش داده شد؛ گروه آموزشی 3 تنها با یک درسکار یعنی مرتب سازی مکالمه تحت آموزش قرار گرفت و گروه چهارم تحت عنوان گروه گواه، درستی و پیچیدگی را از طریق روش معمول معلم آموزش دید. از بخش گفتاری آزمون مقدماتی زبان انگلیسی (PET) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون در این پژوهش استفاده شد. چهار گروه حاضر در این پژوهش در ده جلسه آموزش دیدند. نتایج بدست امده از این تحقیق نشان داد که گوناگونی درسکار تاثیر مثبت و اثر بخشی بر درستی و پیچیدگی کنش شفاهی داشت و از میان گروه ها، گروه آزمایش 1 که با تلفیقی از سه درسکار تکمیل مکالمه، مکالمه گروهی و مرتب سازی مکالمه آموزش دیده بود، پیشرفت بیشتری نسبت به سایر گروه ها در دو متغیر وابسته درستی و پیچیدگی کنش شفاهی داشته است. از اینرو، پیشنهاد می گردد که گوناگونی درسکار در محیط های آموزشی و ارزشیابی برای پیشرفت عملکرد و یادگیری درستی و پیچیدگی کنش شفاهی فراگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی مفید می باشد.
- چکیده انگلیسی: Task variation is an integrative method aiming at the importance of learner-to-learner interactions in a wide range of learning contexts and fostering authentic use of language and meaningful communication. This study investigated the impact of task variation on the accuracy and complexity of Iranian EFL learners’ oral speech. In so doing, 80 intermediate EFL learners, majoring English at the Islamic Azad University, Tonekabon branch, were randomly assigned to four equal groups based on their scores on OPT: Experimental Group 1 (EXG1), treated by a variation of three tasks, i.e., dialogue completion, group dialogue, and dialogue unscrambling; Experimental Group 2 (EXG2), treated by a variation of two tasks including dialogue completion and dialogue unscrambling; Experimental Group 3 (EXG3), instructed through a single task (dialogue unscrambling), and the Control Group (CONG), instructed through teacher routine or conventional method. The speaking part of the Preliminary English Test (PET) was administered to the groups as a pretest and posttest. The four groups received their required instructions for ten sessions. The results of the ANOVA and Post Hoc analyses indicated that the three task variations were effective on two features of accuracy and complexity. It was also revealed that the EXG1, treated through a variety of three tasks, outperformed the other three groups in terms of accuracy and complexity. Task variation is hence advised to be incorporated in EFL teaching and testing contexts as a useful tool to improve learners’ oral performance on accuracy and complexity.
- انتشار مقاله: 29-02-1398
- نویسندگان: Shokoufeh Abbasi Dogolsara,Saeideh Ahangari,Zohreh Seifoori
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: International Journal of Foreign Language Teaching & Research
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Interaction,collaborative output,output modality,solitary output,vocabulary learning and retention
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: This study investigated the impact of interaction and output modality on vocabulary learning and retention of EFL learners. To investigate the impact of Interaction, solitary (n =69) and collaborative (n =62) groups served as experimental and No Interaction No Output (n =26) as control group. To address the effect of modality, spoken (n =39) and written (n =31) modalities served as experimental and No output modality (n =26) as control group. The study was done in 8 weeks. The groups read passages with target words highlighted. Solitary and collaborative groups reconstructed the passages individually or in dyads. The spoken and written modality groups reconstructed them in the respective modality. Then, pretest, immediate, and delayed posttests were administered. The ANOVA results showed that the collaborative group outperformed the other groups and spoken modality outperformed the written modality group focusing on interaction and modality separately. The 2×2×2 ANOVA results showed significant main effects for time, interaction, and output modality. An ‘interaction’ effect was found between time and interaction, time and modality, and modality and Interaction. The ‘interaction’ between time, Interaction, and modality was insignificant. The findings have implications for language teachers, syllabus designers, and language testing experts.
- انتشار مقاله: 12-05-1397
- نویسندگان: Bahman Motaei,Saeideh Ahangari,Nasrin Hadidi Tamjid
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: International Journal of Foreign Language Teaching & Research
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: perception,English language teaching (ELT),Effective teacher,Pedagogy
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Abstract Literature review indicates that an effective and good teacher has an important role in students' performances and their success. Pivotal roles of teachers may affect students’ attitudes and motivations to language learning. Improving the field of foreign language teaching and learning without improving the qualities of EFL teachers seems impossible. This attempt, at first hand, requires recognizing and identifying the qualities of effective EFL teachers. The purpose of this study was to characterize and investigate qualities of an effective English language teacher (EELT) as perceived by Iranian English language learners. A questionnaire which was based on four categories including English proficiency, pedagogical knowledge, organization and communication skills, and socio-affective skills was administered to 60 foreign language learners at Azad University of Tabriz. The collected data were statistically analyzed. The results showed that students expect a good English teacher to have the ability to develop proper relationships with students, ability to build students’ confidence, ability to maintain discipline in the classroom as the most important points. The findings of the present study have some useful implications for language teachers to know more about the perceptions and opinion of the students about themselves. They can plan and implement behaviors and activities that would encourage learners to get involved more in the English language learning process.
- انتشار مقاله: 17-05-1395
- نویسندگان: Roya Zamani,Saeideh Ahangari
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of English Language Pedagogy and Practice
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Fluency,Accuracy,Complexity,Awareness raising,narrative task,oral narrative,semantic fields,Task performance
- چکیده: تاثیرات تکنیکهای ایجاد آگاهی معنایی بر عملکرد فراگیران زبان بوسیله محققان زیادی مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیق حاضر به بررسی اثرات ایجاد انگیزش آگاهی معنایی از طریق فیلدهای معنایی بر عملکرد وظیفه محور شفاهی در زبان آموزان سطح متوسط ایرانی می پردازد. افرتد شرکت کننده در این تحقیق شامل 40 زبان آموز سطح متوسط می باشد که همگنی اولیه آنها از لحاظ مهارت زبانی از طریق یک آزمون زبان عمومی سنجیده شد. سپس شرکت کنندگان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند که هر گروه شامل 20 نفر زبان آموز می شد. سپس یک پیش آزمون که متشکل از یک داستان کوتاه تصویری بود به عمل آمد. زبان آموزان باید داستان کوتاه را بر اساس مجموعه تصاویرارایه شده به صورت شفاهی بازگو می کردند. مدت تحقیق 17 جلسه تدریس بود که در هر جلسه، شرکنندگان درگروه آزمایش، تکنیک مربوط به آگاهی معنایی را دریافت می کردند. آگاهی نحوی از طریق تکنیک " فیلدهای معنایی" اعمال می شد. درست بعد از سپری شدن زمان آزمایش، آزمونی به عمل آمد که متشکل از یک داستان تصویری برای بیان شفاهی بود. دقت شد تا سطح دشواری داستان منطبق با سطح زبان در زبان آموزان باشد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که شرکت کنندگان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در بیان شفاهی وظیفه محور داستان از نظر مهارت زبانی عمکرد بهتری داشتند. نتایج این تحقیق می تواند راه را برای تحقیقات آینده در حوزه انگیزش آگاهی زبانی در زبان آموزان باز نموده و برای زبان آموزان، معلمین و مولفین کتابهای درسی مثمرثمر باشد.
- چکیده انگلیسی: The effects different awareness-raising techniques might have on language learners’ performance have been studied by many researchers. The present study specifically focused on improving EFL learners’ oral narrative task performance in terms of accuracy, fluency and complexity by awareness raising through semantic fields. The participants in the study included 40 intermediate learners whose initial homogeneity in terms of language proficiency was assessed via a Preliminary English Test (PET). They were further randomly assigned as one experimental group and one control group, each comprising 20 participants. The amount of instructional time was 17 sessions, during which the participants in the experimental group received an awareness raising technique through 'semantic fields'. Before and after the treatment, an oral narrative test was administrated. The results of the data analysis revealed that the experimental group which received the awareness raising technique outperformed the control group in three measures of accuracy, fluency and complexity on their performance. The participants showed significant improvements in language proficiency as they retold the narratives. The findings of the present study can create the floor for researchers to go deep through the EFL contexts and find more about the probable effects awareness raising techniques might have on language learning and teaching.
- انتشار مقاله: 17-07-1399
- نویسندگان: Behzad Mahmoudy,Saeideh Ahangari,Mahnaz Saeidi
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of English Language Pedagogy and Practice
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: psychometric characteristics,rating scale,interactional competence,paired-speaking tasks,micro-level
- چکیده: بررسی های مربوط به تعامل در زبان دوم که محوریت اجتماعی دارند، در طول 15 سال گذشته تحقیقات بیشماری را به خود اختصاص داده است. اما طراحی مقیاس های سنجش عملکرد تعاملی دشوار است چرا که فرآیند پیچیده ای میطلبد. پژوهش حاضر بر آن است تا ویژگی های روانسنجی مقیاس اندازه گیری کپ (ونگ، 2015) برای سنجش توانش تعاملی در سطح خرد را بررسی نماید. بدین منظور 160 زبان آموز سطح متوسط ایرانی از آموزشگاه زبانی در شهر تبریز بر اساس عملکردشان در آزمون تافل اینترنتی انتخاب شدند. عملکرد تعاملی آنان در چهار وظیفه تعاملی شامل مشاهده تفاوت، تصمیم گیری، تکمیل داستان و بحث آزاد با استفاده از مقیاس سنجش مذکور در ابتدا و انتهای دوره مورد پیش آزمون و پس آزمون قرار گرفت. برای تخمین پایایی در پیشآزمون و پسآزمون در 13آیتم 4 عاملی این مقیاس، از شاخص همبستگی پییرسون استفاده گردید. علاوه بر آن، 5 تحلیل عاملی اکتشافی از طریق روش گردشی واریماکس به منظور روایی سنجی 4 عملکرد ارتباطی تعیین کننده توانش تعاملی به صورت انفرادی و یکجا مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که مقیاس سنجش کپ از شاخص پایایی قابل قبولی برخوردار است و چهار عملکرد ارتباطی: ارائه استدلال، بسط مباحثات، انجام مساعدت/حمایت و ایجاد ارتباط بین موضوعات میتوانندعامل پیش بینی کننده توانش تعاملی باشند. پیرو این نتایج برخی استنباط های آموزشی و ارزشیابی ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: Developing rating scales for assessing interactional performance is demanding since it is a relatively complicated procedure. The present study investigated the psychometric characteristics of the CAP rating scale (Wang, 2015) for assessing interactional competence at micro-level. To this end, 160 Iranian intermediate EFL learners were selected based on their performance on TOEFL iBT test from a language institute in Tabriz. Four interaction tasks were used to elicit students’ performance on interactional competence using the CAP rating scale. Five raters were recruited in the study to assign score to each individual’s performance. The participants were pretested and post-tested at the beginning and the end of the term through the same scale. The Pearson correlations were computed in order to estimate the test-retest reliability indices of the scale. In addition, five separate exploratory factor analysis (EFA) through the varimax rotation method were conducted in order to investigate the underlying constructs of the communication functions individually and as a total. The results revealed that the CAP rating scale enjoys a reasonable reliability indices and the four functions i.e. building argument, developing discussion, offering support, and shaping connection can be appropriate predictors of interactional competence. Some pedagogical and assessment implications are presented as well.
- انتشار مقاله: 07-02-1398
- نویسندگان: Milad Ramazani,Biook Behnam,Saeideh Ahangari
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of English Language Pedagogy and Practice
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Performance,Linguistics,perception,Effective,Teaching methodology
- چکیده: هدف از این تحقیق بررسی ویژگیهای معلمان زبان انگلیسی کارآمد براساس چهار رده شامل مهارت انگلیسی، دانش آموزشی، مهارتهای سازماندهی و ارتباطی و مهارتهای اجتماعی-نفسانی بوده که از طریق پرسشنامه بین دانشجویان دختر وپسر رشته زبان انگلیسی و مترجمی انجام شد.نقش های محوری معلمان ممکن است در گرایش و انگیزه به یادگیری زبان آموزان تاثیرگذار باشد. جهت بهبود (پیشرفت) رشته آموزش و یادگیری زبان خارجی نیاز به بهبود ویژگیهای معلمان زبان انگلیسی میباشد.یک پرسشنامه که براساس چهار رده که دربالا ذکرشد بین شصت زبان آموز در دانشگاه آزاد تبریز توزیع گردید.اطلاعات بدست آمده بطور آماری تجزیه تحلیل شد. نتایج نشان میدهد که دانش آموزان انتظار دارند که یک معلم زبان انگلیسی خوب این خصوصیات را که شامل توانایی برقراری روابط مناسب با دانش آموزان، توانایی ایجاد اعتماد به نفس در دانش اموزان و توانایی برقراری انضباط در کلاس میباشد را بعنوان مهمترین خصوصیات دارا باشد. از نظرجنسیت شرکت کنندگان در این تحقیق، تفاوت قابل ملاحظه ای بین نظرات دانشجویان دختر وپسر در خصوص ویژگیهای یک معلم زبان انگلیسی کارآمد یافت نشد.
- چکیده انگلیسی: The role of teachers in affecting students’ attitudes and motivations to language learning and teaching cannot be denied. To improve the field of foreign language teaching and learning we need to improve the qualities of EFL teachers. To achieve this goal, recognizing and identifying the qualities of effective EFL teachers is essential. So this study attempted to investigate the view points of male and female English language students about the characteristics of effective English language teachers based on four categories: English proficiency, pedagogical knowledge, organization and communication skills, and socio-affective skills. For this purpose the researchers administered a questionnaire adapted from Park and Lee (2006) to 60 (28 female and 32 male) foreign language learners at Tabriz Islamic Azad University. The results of the U-Mann-Whitney test indicated that there was not a significant difference between the perceptions of the male and female students regarding the characteristics of effective teacher. However, the overall mean score of the female students’ perceptions was a little bit higher than the male students. For the female students the most important features of the teacher was his/her English proficiency, socio-affective skills, pedagogical knowledge and organization and communication skills, while the preferences of the male students were the organization and communication skills, pedagogical knowledge, socio-affective skills and English proficiency, respectively. The findings have some implications for EFL teachers and students.
- انتشار مقاله: 26-08-1394
- نویسندگان: Roya Zamani,Saeideh Ahangari
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of English Language Pedagogy and Practice
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Annotation/Gloss,Multimedia Annotation,Multimedia,Picture Annotation (Still Pictures),Video Annotation (Dynamic Pictures)
- چکیده: در دنیای مدرن و پیشرفته امروزی بطور کلی CALL (یادگیری زبان با کمک کامپیوتر) یک حوزه ی جدید در یادگیری زبان و بخصوص در یادگیری واژگان در زبان دوم می باشد. این مقاله تاثیر حاشیه نویسی چند رسانه ای را بر روی یادگیری واژگان در زبان دوم بررسی می کند. هدف اصلی این پژوهش، مقایسه ی بررسی تاثیر راهبردهای مختلف آموزش واژگان (تصاویر متحرک، تصاویر صامت و شکل مکتوب) بر توان یادگیری واژگان در زبان آموزان ایرانی بود. بدین منظور، شصت و هشت زبان آموز انتخاب شدند. جهت بررسی سطح مهارت زبان آموزان یک پیش آزمون برگزار شد. این شصت و هشت زبان آموز به یک گروه آزمایش و سه گروه مقایسه (تصاویر متحرک، تصاویر صامت وشکل مکتوب) تقسیم شدند. به منظور بررسی تاثیر هر روش یک پس آزمون واژگان هم طراحی و برگزار شد. در نتیجه ی تحلیل آماری مشخص شد که تصاویر متحرک در مقایسه با دو روش دیگر (تصاویر صامت وشکل مکتوب) در یادگیری واژگان در زبان دوم موثرتر بودند. نتایج نشان میدهد که تصاویر متحرک تاثیر توجه طلبی دارند و یک تصویر ذهنی ایجاد می کنند که این خود منجر به یادآوردن (به خاطر سپردن) طولانی مدت واژگان می شود.
- چکیده انگلیسی: In our modern technological world, Computer-Assisted Language learning (CALL) is a new realm towards learning a language in general, and learning L2 vocabulary in particular. It is assumed that the use of multimedia annotations promotes language learners’ vocabulary acquisition. Therefore, this study set out to investigate the effects of different multimedia annotations (still picture annotations, dynamic picture annotations, and written annotations) on L2 vocabulary learning. To fulfill this objective, the researchers selected sixty four EFL learners as the participants of this study. The participants were randomly assigned to one of the four groups: a control group that received no annotations and three experimental groups that received: still picture annotations, dynamic picture annotations, and written annotations. Each participant was required to take a pre-test. A vocabulary post- test was also designed and administered to the participants in order to assess the efficacy of each annotation. First for each group a paired t-test was conducted between their pre and post test scores in order to observe their improvement; then through an ANCOVA test the performance of four groups was compared. The results showed that using multimedia annotations resulted in a significant difference in the participants’ vocabulary learning. Based on the results of the present study, multimedia annotations are suggested as a vocabulary teaching strategy.
- انتشار مقاله: 31-03-1395
- نویسندگان: Saeideh Ahangari,Zeinab Abdollahpour
- مشاهده