چکیده:
بررسی های مربوط به تعامل در زبان دوم که محوریت اجتماعی دارند، در طول 15 سال گذشته تحقیقات بیشماری را به خود اختصاص داده است. اما طراحی مقیاس های سنجش عملکرد تعاملی دشوار است چرا که فرآیند پیچیده ای میطلبد. پژوهش حاضر بر آن است تا ویژگی های روانسنجی مقیاس اندازه گیری کپ (ونگ، 2015) برای سنجش توانش تعاملی در سطح خرد را بررسی نماید. بدین منظور 160 زبان آموز سطح متوسط ایرانی از آموزشگاه زبانی در شهر تبریز بر اساس عملکردشان در آزمون تافل اینترنتی انتخاب شدند. عملکرد تعاملی آنان در چهار وظیفه تعاملی شامل مشاهده تفاوت، تصمیم گیری، تکمیل داستان و بحث آزاد با استفاده از مقیاس سنجش مذکور در ابتدا و انتهای دوره مورد پیش آزمون و پس آزمون قرار گرفت. برای تخمین پایایی در پیشآزمون و پسآزمون در 13آیتم 4 عاملی این مقیاس، از شاخص همبستگی پییرسون استفاده گردید. علاوه بر آن، 5 تحلیل عاملی اکتشافی از طریق روش گردشی واریماکس به منظور روایی سنجی 4 عملکرد ارتباطی تعیین کننده توانش تعاملی به صورت انفرادی و یکجا مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که مقیاس سنجش کپ از شاخص پایایی قابل قبولی برخوردار است و چهار عملکرد ارتباطی: ارائه استدلال، بسط مباحثات، انجام مساعدت/حمایت و ایجاد ارتباط بین موضوعات میتوانندعامل پیش بینی کننده توانش تعاملی باشند. پیرو این نتایج برخی استنباط های آموزشی و ارزشیابی ارائه شده است.
چکیده انگلیسی:
Developing rating scales for assessing interactional performance is demanding since it is a relatively complicated procedure. The present study investigated the psychometric characteristics of the CAP rating scale (Wang, 2015) for assessing interactional competence at micro-level. To this end, 160 Iranian intermediate EFL learners were selected based on their performance on TOEFL iBT test from a language institute in Tabriz. Four interaction tasks were used to elicit students’ performance on interactional competence using the CAP rating scale. Five raters were recruited in the study to assign score to each individual’s performance. The participants were pretested and post-tested at the beginning and the end of the term through the same scale. The Pearson correlations were computed in order to estimate the test-retest reliability indices of the scale. In addition, five separate exploratory factor analysis (EFA) through the varimax rotation method were conducted in order to investigate the underlying constructs of the communication functions individually and as a total. The results revealed that the CAP rating scale enjoys a reasonable reliability indices and the four functions i.e. building argument, developing discussion, offering support, and shaping connection can be appropriate predictors of interactional competence. Some pedagogical and assessment implications are presented as well.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.