در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Language and Translation
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: engagement,Heteroglossic,Introduction,Monoglossic
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Despite a growing interest in the study of the introduction sections of research articles, there have been few studies to investigate how academic writers engage with other voices and alternative positions in this academic genre. Therefore, the purpose of this study was to show how native-speaking (NS) and nonnative-speaking (NNS) writers take position and stance in research article introductions. For this purpose, engagement resources based on the appraisal framework were investigated in 60 articles written by English NS and Iranian NNS writers published in journals of applied linguistics. It was found out that the mean occurrences of heteroglossic items in both corpora was larger than those of monoglossic items but comparing the means of monoglossic engagements between the two corpora, it was revealed that NS writers’ corpus had larger mean occurrences of monoglossic engagements than NNS writers’ corpus implying the natives’ stronger authorial stance in the texts. The results also revealed that there was no significant difference in the use of contractive and expansive engagements by NS writers (t = -0.995, p > 0.05), indicating a balanced use between the two options. However, the higher mean occurrences of expansive options compared with contractive options in the NNS corpus may suggest that NS writers open up more dialogic room for alternatives positions in the introductions. The findings of this study may help writers to better perceive the creation of a strong authorial position using appropriate engagement resources in research article introductions.
- انتشار مقاله: 04-04-1399
- نویسندگان: Moharram Sharifi,Biook Behnam,Saeideh Ahangari
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: International Journal of Foreign Language Teaching & Research
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Corrective Feedback,Retention,Uptake,recast,elicitation
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: This study investigates the effect of four types of oral corrective feedback, namely, explicit elicitation, implicit elicitation, explicit recast and implicit recast on the most commonly mispronounced phonological features among Iranian EFL learners through immediate uptake and retention. Five classes were randomly categorized into four experimental groups and one control group, each with 18 intermediate-level male learners. The treatment was conducted in the form of a retelling task in nine sessions. During the feedback sessions, the learners’ uptake was recorded. The learners’ retention was also perused in one immediate and one delayed post-test. The results revealed that those learners who received explicit recast obtained the highest score in terms of correct uptake, and that the groups performed differently across different time periods. The learners’ scores enhanced over time; however, the increase then leveled off and even dropped in the delayed post-test in all the experimental groups except for the group which received explicit elicitation, apparently leading to more retention of the target phonological features. The study offers insights to teachers regarding the effect of recast and elicitation in their explicit and implicit form on L2 pronunciation.
- انتشار مقاله: 17-10-1395
- نویسندگان: Amin Naeimi,Mahnaz Saeidi,Biook Behnam
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Modern Research in English Language Studies
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "EFL teachers","in-service teacher training","language teaching","teacher self-efficacy","teacher variables"
- چکیده: مقاله حاضر به بررسی تاثیر جنسیت، سن و تجربه معلمان زبان انگلیسی روی خودکارآمدگی آنان پرداخته است. علاوه بر این، نقش دوره های ضمن خدمت تربیت معلمان بر متغیرهای مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، در گام اول، نمونه طبقه ایی شامل 180 معلم زبان از مدارس دبیرستان، موسسات خصوصی آموزش زبان و دانشگاه ها در هفت شهر ایران برای این تحقیق انتخاب شدند. در گام دوم، پرسشنامه خودکارآمدگی معلمان به شرکت کنندگان ارائه گردید تا میزان خودکارآمدگی آنان قبل از دوره تربیت مدرس سنجیده شود. سپس شرکت کنندگان در دوره ضمن خدمت تربیت مدرس 20 جلسه ایی شرکت نمودند و حین آن آموزشهای لازم نظری و عملی در ارتباط با ویژگی های زبان آموزان دیدند که هدف آن توانمند سازی معلمان در حل مشکلات مربوط به تفاوتهای فردی در کلاسهای بود. در گام آخر نیز پرسشنامه خودکارآمدگی معلمان دوباره توسط معلمان پاسخ داده شد تا تغییرات احتمالی در میزان خودکارآمدگی آنان سنجیده شود. نتایج حاصل از تحلیلهای آماری نشان داد که قبل از آموزش خودکارآمدگی معلمان مرد به شکل معناداری بیش از معلمان زن بود و افزایش سن و تجربه کاری تاثیر معناداری بر میزان خودکارآمدگی معلمان داشت. علاوه بر این، نتایج نشان داد که دوره های تربیت معلم ضمن خدمت می تواند تاثیر معناداری بر خودکارامدگی معلمان زن و مرد در رده های سنی و تجربه ایی مختلف داشته باشد. نتایج به دست آمده از این تحقیق اهمیت دوره های آموزش ضمن خدمت را مورد تاکید قرار می دهد.
- چکیده انگلیسی: The present study examined the impact of language teachers’ gender, age, and experience on their self-efficacy. Moreover, it aimed to find out the mediating role of in-service teacher training in modifying the effects of foregoing variables. To this end, a stratified sample of 180 English teachers in high schools, private language institutes, and university settings in seven cities in Iran were initially handpicked as the participants of the study. Next, Teachers’ Sense of Efficacy Scale (Tschamen-Moran & Woolfolk-HoyHoy, 2001) was administered to the participants to specify their initial self-efficacy. Further, they attended a 20-session in-service teacher training program focused on theoretical and empirical issues related to learner variables and aiming at empowering the participants to tackle relevant problems in the context of the classroom. Finally, The Self-Efficacy Scale was administered to probe viable changes in the participants’ self-efficacy posterior to the treatment in relation to gender, age and experience. Results showed significantly higher levels of self-efficacy for males prior to and for females after the treatment. Additionally, the findings revealed that teacher self-efficacy was positively influenced by increase in teachers’ age and teaching experience and that in-service teacher training could avert disparities among the teachers across the diverse age groups and experience levels. The results underscore the paramount importance of in-service training courses aimed at empowering teachers.
- انتشار مقاله: 03-02-1398
- نویسندگان: Farnoush Ahangaran,Zohreh Seifoori,Biook Behnam
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of English Language Pedagogy and Practice
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: identity representation,Power,solidarity,English political discourse,personal pronouns
- چکیده: هدف مطالعه حاضر بررسی ضمایر شخصی در نشان دادن هویت در کلام سیاسی زبان انگلیسی از بعد قدرت و همبستگی است. در مجموع چهار مصاحبه و مناظره انتخاباتی با تعداد کل کلمات 26500 کلمه انتخاب شد. روش تجزیه و تحلیل کمی و کیفی بود. در تجزیه کیفی از روش آنالیز کلام برای یافتن ضمایر، مرجع آنها و بار هویتی آنها و در تجزیه کمی توزیع و پراکنش اشکال مختلف نمایانگر هویت محاسبه شد. از آزمون غیر پارامتری مربع کای در نرم افزار SPSS برای آنالیز آماری استفاده شد. نتایج نشان داد که بیشتر ضمایر هویت را از بعد همبستگی نشان می دهند و چهره های سیاسی از ضمیر "من" و وابسته های آن برای نشان دادن قدرت استفاده می کنند. همچنین، هویت از بعد قدرت با استفاده از کلماتی مانند "وتو" و جملات معلوم نمود می یابد. نتایج همچنین نشان داد که به هنگام طرح یک ادعا، چهره های سیاسی از ضمیر "ما" به جای اشاره به مرجع ضمیر استفاده می کنند. طبق نتایج، برای نشان دادن همبستگی، سیاستمداران از قرابت کلامی نیز استفاده می کنند. با توجه به اهمیت نقش کلام در شکل گیری واقعیت، محققین تحلیل گفتمان انتقادی باید منابع قدرت، نابرابری و تبعیض را مشخص کرده و زوایای پنهان معانی آنها را تعبیر نمایند. بدین ترتیب لازم است تا در کلام سیاسی، انتخاب ضمایر مناسب و ساختار دستوری متناسب با آن به عنوان ساختارهای زبانشناسی دارای بار ایدئولوژیکی مورد توجه ویژه قرار گیرند.
- چکیده انگلیسی: The present study was aimed at exploring the use of pronominal reference for identity representation in terms of power and solidarity in English political discourse. The investigation was based on a corpus of four political interviews and debates amounting 26,500 words. The analysis was both qualitative and quantitative. In the qualitative analysis, a discourse-analytic approach was used to find out the pronouns, their references and their identity load, and in the quantitative analysis, the distribution of different representations of identity were calculated. A nonparametric test, that is, Chi-Square was run in SPSS as the statistical operation needed for the current study. The analysis showed that most of the personal pronouns represented identity in the form of solidarity. The results also showed that political figures use I-pronoun and its variants to represent their identity in terms of power. The representation of identity in terms of power was also found to be correlated with the use of certain terms such as veto and active voice constructions. Furthermore, the results showed that when making claims, instead of giving pronominal reference to self, political figures use first-person plurals. In order to show solidarity, the speakers may also make use of discoursal proximity. Considering the important role that discourses play in constructing reality, it is important for CDA researchers to reveal sources of power, inequality and prejudice in discourses and interpret their hidden meanings. Pronominal choice and academic voice as linguistic constructions that are ideologically loaded need to be brought into the spotlight.
- انتشار مقاله: 09-09-1399
- نویسندگان: Leila Ali Akbari Hamed,Biook Behnam
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of English Language Pedagogy and Practice
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: psychometric characteristics,rating scale,interactional competence,paired-speaking tasks,micro-level
- چکیده: بررسی های مربوط به تعامل در زبان دوم که محوریت اجتماعی دارند، در طول 15 سال گذشته تحقیقات بیشماری را به خود اختصاص داده است. اما طراحی مقیاس های سنجش عملکرد تعاملی دشوار است چرا که فرآیند پیچیده ای میطلبد. پژوهش حاضر بر آن است تا ویژگی های روانسنجی مقیاس اندازه گیری کپ (ونگ، 2015) برای سنجش توانش تعاملی در سطح خرد را بررسی نماید. بدین منظور 160 زبان آموز سطح متوسط ایرانی از آموزشگاه زبانی در شهر تبریز بر اساس عملکردشان در آزمون تافل اینترنتی انتخاب شدند. عملکرد تعاملی آنان در چهار وظیفه تعاملی شامل مشاهده تفاوت، تصمیم گیری، تکمیل داستان و بحث آزاد با استفاده از مقیاس سنجش مذکور در ابتدا و انتهای دوره مورد پیش آزمون و پس آزمون قرار گرفت. برای تخمین پایایی در پیشآزمون و پسآزمون در 13آیتم 4 عاملی این مقیاس، از شاخص همبستگی پییرسون استفاده گردید. علاوه بر آن، 5 تحلیل عاملی اکتشافی از طریق روش گردشی واریماکس به منظور روایی سنجی 4 عملکرد ارتباطی تعیین کننده توانش تعاملی به صورت انفرادی و یکجا مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که مقیاس سنجش کپ از شاخص پایایی قابل قبولی برخوردار است و چهار عملکرد ارتباطی: ارائه استدلال، بسط مباحثات، انجام مساعدت/حمایت و ایجاد ارتباط بین موضوعات میتوانندعامل پیش بینی کننده توانش تعاملی باشند. پیرو این نتایج برخی استنباط های آموزشی و ارزشیابی ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: Developing rating scales for assessing interactional performance is demanding since it is a relatively complicated procedure. The present study investigated the psychometric characteristics of the CAP rating scale (Wang, 2015) for assessing interactional competence at micro-level. To this end, 160 Iranian intermediate EFL learners were selected based on their performance on TOEFL iBT test from a language institute in Tabriz. Four interaction tasks were used to elicit students’ performance on interactional competence using the CAP rating scale. Five raters were recruited in the study to assign score to each individual’s performance. The participants were pretested and post-tested at the beginning and the end of the term through the same scale. The Pearson correlations were computed in order to estimate the test-retest reliability indices of the scale. In addition, five separate exploratory factor analysis (EFA) through the varimax rotation method were conducted in order to investigate the underlying constructs of the communication functions individually and as a total. The results revealed that the CAP rating scale enjoys a reasonable reliability indices and the four functions i.e. building argument, developing discussion, offering support, and shaping connection can be appropriate predictors of interactional competence. Some pedagogical and assessment implications are presented as well.
- انتشار مقاله: 07-02-1398
- نویسندگان: Milad Ramazani,Biook Behnam,Saeideh Ahangari
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of English Language Pedagogy and Practice
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: writer’s block,negative transfer,Zone of Proximal Development,lexical bundles,extended prefabricated lexical bundles
- چکیده: یادگیری نگارش انگلیسی همواره مانع بسیار بزرگی برای زبان آموزان بوده است. در تلاشی جهت کاهش مشکلاتی که زبان اموزان انگلیسی در سطح پیشرفته در نگارش دارند تحقیق حاضر بر آن شد تا تاثیر آموزش داربستی را از طریق چهارچوبهای نگارش که از گروههای مبسوط واژگانی از پیش ساخته ایجاد شده اند را بررسی کند. برای این منظور 40 زبان آموز دختر در سطح پیشرفته که از میان یک جمعیت 65 نفری انتخاب شده اند بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. به شرکت کننگان در هر دو گروه یک پیش آزمون قبل از دادن هر گونه آموزشی به آنان و یک پس آزمون نگارش بعد از20 جلسه آموزش داربستی داده شد. نتایج نشان داد که شرکت کنندگان در گروه آموزشی بدلیل برخورداری از آموزش داربستی بهتر از گروه کنترل عمل کردند. روی هم رفته نتیجه گیری می شود که آموزش داربستی از طریق چهارچوبهای نگارش می تواند وسیله مفیدی برای کمک به زبان آموزان سطح پیشرفته در بهبود کیفیت نگارش آنها باشد.
- چکیده انگلیسی: Mastering writing has always proved an almost insurmountable barrier to EFL learners. In an attempt to alleviate problems advanced EFL learners have with writing, this study aimed at investigating the effect of scaffolded instruction through writing frames constructed from extended prefabricated lexical bundles. 40 female advanced English students, selected out of a population of 65, were randomly assigned into experimental and control groups. The participants of both groups were assigned a writing pre-test prior to any instruction, and a writing post-test following the twenty-session scaffolded instruction in both groups. The results revealed that the participants in the experimental group outperformed their counterparts in the control group as a result of the writing frames they were provided with. Overall, it is concluded that scaffolded instruction through writing frames can be a useful means of helping advanced students to improve their writing quality.
- انتشار مقاله: 11-03-1394
- نویسندگان: Sara Salehpour,Nasrin Hadidi,Biook Behnam
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of English Language Pedagogy and Practice
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: IMRD,research articles,Genre Analysis,transitivity process
- چکیده: در راستای بررسی سبک نوشتاری از سوی سوئلز در سال 1981 مطا لعات گسترده ای درباره بررسی سبک نوشتاری بخشهای مختلف یک مقاله در زبانها و رشته های مختلف صورت گرفته است. این مطالعه به مقایسه سبک نوشتاری چکیده مقالات انگلیسی چاپ شده در مجلات دانشگاه اکسفورد و دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با استفاده از چهارچوب بررسی سبک نوشتاری سوئلز (1981) و تجزیه و تحلیل انتخابی هلیدی (1994) می پردازد. صد و چهل و هشت چکیده مقالات تحقیقی براساس چهارچوب IMRD و تجزیه و تحلیل انتخابی در سطوح کلی و جزیی بررسی گردید. نتایج بررسی حاکی از این است که هر چهار سبک نوشتاری سوئلز و فرایند تجزیه و تحلیل انتخابی در چکیده ها رعایت شده ولی این مورد بصورت متفاوت می باشد. این تحقیق با پیشنهاداتی برای علاقمندان به آموزش و یادگیری زبان انگلیسی بخصوص برای علاقمندان به مهارت نوشتاری در حیطه مقاله نویسی پایان یافته است.
- چکیده انگلیسی: Following Swales’s (1981) works on genre analysis, studies on different sections of research articles in different languages and fields abound. This paper compares Applied Linguistics research article abstracts published in Oxford University and Islamic Azad University of Tabriz in English using Swales’s (1981-1990) move structure model and Halliday’s (1994) description of transitivity processes. One hundred and forty eight English research article abstracts were analyzed at macro and micro level based on the Swales’s model (IMRD) and transitivity system. The results demonstrated that the four structural moves of Swales and transitivity processes of Halliday were evident in both abstract sets but were differently distributed. The research suggests pedagogical implications for TEFL practitioners, especially for the writing skill and for the preparing research article abstracts (RAAs).
- انتشار مقاله: 16-07-1393
- نویسندگان: Biook Behnam,Jafar Zamanian
- مشاهده