چکیده:
در راستای بررسی سبک نوشتاری از سوی سوئلز در سال 1981 مطا لعات گسترده ای درباره بررسی سبک نوشتاری بخشهای مختلف یک مقاله در زبانها و رشته های مختلف صورت گرفته است. این مطالعه به مقایسه سبک نوشتاری چکیده مقالات انگلیسی چاپ شده در مجلات دانشگاه اکسفورد و دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با استفاده از چهارچوب بررسی سبک نوشتاری سوئلز (1981) و تجزیه و تحلیل انتخابی هلیدی (1994) می پردازد. صد و چهل و هشت چکیده مقالات تحقیقی براساس چهارچوب IMRD و تجزیه و تحلیل انتخابی در سطوح کلی و جزیی بررسی گردید. نتایج بررسی حاکی از این است که هر چهار سبک نوشتاری سوئلز و فرایند تجزیه و تحلیل انتخابی در چکیده ها رعایت شده ولی این مورد بصورت متفاوت می باشد. این تحقیق با پیشنهاداتی برای علاقمندان به آموزش و یادگیری زبان انگلیسی بخصوص برای علاقمندان به مهارت نوشتاری در حیطه مقاله نویسی پایان یافته است.
چکیده انگلیسی:
Following Swales’s (1981) works on genre analysis, studies on different sections of research articles in different languages and fields abound. This paper compares Applied Linguistics research article abstracts published in Oxford University and Islamic Azad University of Tabriz in English using Swales’s (1981-1990) move structure model and Halliday’s (1994) description of transitivity processes. One hundred and forty eight English research article abstracts were analyzed at macro and micro level based on the Swales’s model (IMRD) and transitivity system. The results demonstrated that the four structural moves of Swales and transitivity processes of Halliday were evident in both abstract sets but were differently distributed. The research suggests pedagogical implications for TEFL practitioners, especially for the writing skill and for the preparing research article abstracts (RAAs).
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.