در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فردی,طلاق,پدیدارشناسی,در شرف ازدواج,درخواستکننده طلاق
- چکیده: افزایش احتمال بروز طلاق از شومترین واقعیتها و مخاطرهآمیزترین پدیدههایی است که میتواند پویایی و سلامت هر جامعهای را با تهدیدهای جدی همراه نماید، بدین منظور پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بازنمایی شناسههای فردی اثرگذار در احتمال آسیب طلاق انجامشده است که با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی انجامشده است. میدان پژوهش دربرگیرندۀ همه زوجهای در شرف ازدواج مراجعهکننده به مرکز بهداشت استان خراسان رضوی و همه درخواستکنندگان طلاق مراجعهکننده به مراکز مداخلۀ بهزیستی است. شرکتکنندگان دربرگیرنده 15 زوج در شرف ازدواج، 20 زوج درخواستکننده طلاق که با روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند. ملاکهای ورود به این پژوهش در درخواستکنندگان ازدواج عبارت بود از: سن میان 18 سال تا 40 سال، تحصیلات سوم راهنمایی به بالا، ازدواج نخست و تمایل به مشارکت در پژوهش؛ در افراد درخواستکننده طلاق، افزون بر موارد فوق مدت زندگی زناشویی حداکثر 10 سال نیز لحاظ گردید. از فن مصاحبۀ، عمیق و نیمه ساختاریافته بهمنظور گردآوری دادهها استفاده شد. مصاحبهها در یک دورۀ ششماهه جمعآوری، ثبت و با بهکارگیری راهبرد هفت مرحلهای کلایزی تحلیل شد که سرانجام به شناسایی 579 کد اولیه، 25 مقولۀ فرعی و هفت مقولۀ اصلی اثرگذار در افزایش احتمال آسیب طلاق دربرگیرنده: خلقوخو، بلوغ فکری و روانی، مهارتهای فردی، باورهای فردی، شیوه زندگی، مسائل شخصیتی و ویژگی ظاهری منتج گردید.
- چکیده انگلیسی: Increasing the probability of getting divorce is one of the most ominous facts and most dangerous things that can really damage the health of each society. Therefore, the present study aims to identify and represent individual indicators affecting the probability of harming divorce, which in a descriptive and qualitative phenomenological method is used. The research sample includes all marriage couples referring to Khorasan Razavi Health Center and all divorce applicants referring to welfare intervention centers. Participants included 15 engaged couples, 20 couples applying for divorce, selected by targeted sampling method. The criteria for entering the study for marriage applicants were: aged 18 to 40 years old, upper secondary education, first marriage and Tend to participation in research, and in divorced applicants, in addition to the above, the duration of marital life was considered to be a maximum of 10 years. In- depth and semi-structured interviews were used to collect data. The interviews were collected and recorded in a 6-month period and analyzed using the seven-step strategy that resulted to analysis of 579 primary codes, 25 sub-components and 7 main components affecting the probability of harming divorce including temperament, intellectual and psychological maturity, individual skills, individual beliefs, lifestyle, personality disorders, and characteristics appearance.
- انتشار مقاله: 22-04-1397
- نویسندگان: علی مقدم زاده,طاهره سادات علوی,محمد علی مظاهری,الهه حجازی موغاری,کیوان صالحی,غلامعلی افروز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایت زناشویی,ویژگیهای شخصیتی,درخودماندگی
- چکیده: دشواری و فشار روانی برآمده از مراقبت کودکان دچار درخودماندگی، بسته به عوامل شخصیتی مراقب، در رابطه میان فردی او اثر میگذارد. ازاینرو پژوهش با هدف پیشبینی رضایت زناشویی مادران و پدران کودکان دچار درخودماندگی با ویژگیهای شخصیتی آنها به انجام رسیده است. پژوهش توصیفی است و با بکار بستن روش همبستگی انجام داده شد. جامعه آماری آن دربرگیرنده همه مادران و پدران دارای کودکان دانشآموز مقطع پیشدبستان و دبستان دچار درخودماندگی در مدارس استثنایی شهر مشهد درسال تحصیلی 94 ـ 93 بوده است. با بهکارگیری فرمول کوکران و با روش نمونهگیری گیری در دسترس تعداد 95 زوج از میان والدین این کودکان بهعنوان نمونه پژوهش گزینش شدند. دادهها با ابزارهای سنجه رضایتمندی زوجین افروز و پرسشنامه پنج عاملی نئو گرداوری شد. تحلیل دادهها با بهرهگیری از آزمون رگرسیون به انجام رسید. یافتههای پژوهش نشان داد که ویژگیهای شخصیتی میتوانند با ضریب تعیین 29/0 در سطح 01/0 رضایت زناشویی مادران و با ضریب تعیین 26/0 در سطح 01/0 رضایت زناشویی پدران را پیشبینی کنند. با توجه به توان پیشبینی رضایت زناشویی بر پایه ویژگیهای شخصیتی مادران و پدران دارای کودکان دچار درخودماندگی به مشاورین و درمانگران خانواده پیشنهاد میگردد در کار با مادران و پدران آنها به نقش ویژگیهای شخصیتی توجه داشته باشند
- چکیده انگلیسی: The difficulty and the stress resulted from caregiving of children with autism, based on caregiver' personality characteristics, had an impact on interpersonal relationships. Therefor, current study administrated with the aim of the prediction of marital satisfaction of parent with autistic children by their personality characteristics. The present study was descriptive study by using correlation method. The statistical population consisted of all parents of autistic students of pre-elementary and elementary exceptional schools of Mashhad city in academic year of 2013-2014. By applying Cochrane formula and convenient sampling method, 95 couples among parents of these children selected as a sampling study. The data were gathered using Afrouz' couple satisfaction questionnaire and Neo five factors queationnaire. The data analyzing were done by regression test. The results indicated that personal characteristics could predict mother' marital satisfaction with the determination coefficient of 0.29 and in level of 0.01 and father' marital satisfaction with the determination coefficient of 0.26 and in level of 0.01. Corresponding to the power of the prediction of marital satisfaction based on personality characteristics of parents with autistic children, it is recommended to family counselors and therapist to consider the role of personality characteristics whenever working with them.
- انتشار مقاله: 10-04-1395
- نویسندگان: شیدا امیرافشاری,غلامعلی افروز,سید محسن اصغری نکاح,باقر غباری بناب
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مادران,کودکان آهسته گام,تعامل مادر-کودک,حل مسئلۀ اجتماعی
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش آموزشی حل مسئلۀ اجتماعی در ارتقاء تعامل مادر- کودک (پذیرش فرزند، بیش حمایتگری، سهل گیری، طرد فرزند) در مادران کودکان آهسته گام انجام شد.
روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ مادران کودکان آهسته گام مدارس استثنایی شهر اردبیل در سال 1391 تشکیل میدادند، 48 نفر از مادران کودکان آهسته گام به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و سپس در دو گروه جایگزین شدند. برای گروه آزمایش، آموزش حل مسئلۀ اجتماعی اعمال شد و گروه کنترل، هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. داده ها به روش اندازه گیریهای مکرر مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حل مسئلۀ اجتماعی در ارتقاء تعامل مادر-کودک مادران کودکان آهسته گام مؤثر بوده است و میانگین نمرات مادران گروه آزمایش نسبت به مادران گروه کنترل در پرسشنامه تعامل مادر-کودک افزایش یافته بود.
نتیجه گیری: بنابراین، می توان نتیجه گرفت که روش حل مسئلۀ اجتماعی برای کاهش مشکلات ناشی از داشتن کودک آهسته گام و به ویژه ارتقاء تعامل مادر-کودک مؤثر میباشد.- چکیده انگلیسی: Purpose:The purpose of this study was to investigate the effect of social problem solving training on mother-child interactionamong mothers with slow-paced children.
Methods: The design of the study was a quasi-experimental pretest posttest control group design. The population of this research constituted of slow-paced primary school students in Ardabil in 2012. 72 slow-paced children were randomly selected and then divided into three groups of which the experimental group received training in social problem solving. Data analysis was done by running Multivariate Repeated Measures.
Findings: The results showed that social problem-solving training, improves mother-child interaction by affecting slow-paced children.
Conclusion: The findings suggest that social problem solving training can solve or reduce social problems of children with disabilities.- انتشار مقاله: 10-03-1393
- نویسندگان: سیفالله آقاجانی,غلامعلی افروز,محمد نریمانی,محمدباقر غباری بناب,زینب محسن پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ویژگی های شخصیتی,حافظه فعال,بزرگسالان آهسته گام با نشانگان داون,اختلال آلزایمر
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های شخصیتی و حافظه فعال در بزرگسالان آهسته گام مبتلا به نشانگان داون با و بدون اختلال آلزایمر انتخاب شده در شهر باکو و شهر تهران بود.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ روش کمی و از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گرداوری داده از نوع تحقیقات" علی– مقایسه ای" پس رویدادی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل بزرگسالان مبتلا به سندروم داون مبتلا به اختلال آلزایمر و بدون اختلال آلزایمر بالای 40 سال، که به صورت هدفمند و در دسترس 40 بزرگسال مبتلا به نشانگان سندروم داون مبتلا در کشور باکو، 20 مورد اختلال آلزایمر و 20 مورد بدون اختلال آلزایمر و 40 بزرگسال مبتلا به سندروم داون مبتلا در ایران (20 مورد اختلال آلزایمر و 20 مورد بدون اختلال آلزایمر) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات لازم در این پژوهش، از پرسشنامه ویژگی های شخصیتی و مقیاس حافظه فعال استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد تفاوت ویژگی های شخصیتی و حافظه فعال بزرگسالان آهسته گام مبتلا به نشانگان داون با اختلال آلزایمر و بدون اختلال در تهران و باکو معنادار است . همچنین میانگین ویژگی های شخصیتی، وظیفه شناسی، انعطافپذیری، پذیرا بودن و حافظه فعال در بزرگسالان آهسته گام با نشانگان داون بدون اختلال آلزایمر در مقایسه با بزرگسالان آهسته گام با نشانگان داون و اختلال آلزایمر در کشور باکو نسبت به ایران به جز روان رنجوری بیشتر بوده است.
بحث و نتیجه گیری: بر این اساس پیشنهاد می شود تا برنامه های مداخلات رفتاری مبتنی بر شناخت و ذهن آگاهی در حوزه تقویت ویژگی های شخصیتی و حافظه فعال برای والدین کودکان آهسته گام با نشانگان داون و دارای اختلال آلزایمر طراحی و استفاده شود.- چکیده انگلیسی: Purpose: The aim of this study was to investigate personality traits and working memory in slow-moving adults with Down syndrome with and without Alzheimer's disease selected in Baku and Tehran.
Methodology: The present study was a "causal-comparative" post-event research in terms of quantitative method, applied purpose and data collection. The statistical population of this study includes adults with Down syndrome with Alzheimer's disorder and without Alzheimer's disease over 40 years, which is purposefully and accessibly available to 40 adults with Down syndrome in Baku, 20 cases of Alzheimer's disease and 20 cases without Alzheimer's disorder and 40 adults with Down syndrome in Iran (20 cases of Alzheimer's disorder and 20 cases without Alzheimer's disorder) were selected as a statistical sample. To collect the necessary information in this study, a personality traits questionnaire and working memory scale were used.
Findings: The results showed that the differences between personality traits and working memory of slow-acting adults with Down syndrome with and without Alzheimer's disease in Tehran and Baku were significant, as well as the mean of personality traits, conscientiousness, flexibility, receptivity and Active memory in adults with Down syndrome without Alzheimer's disorder compared to adults with Down syndrome and Alzheimer's disorder in Baku was higher than in Iran except for neuroticism.
Conclusion: Based on this, it is suggested that behavioral intervention programs based on cognition and mindfulness be designed and used in the field of strengthening personality traits and working memory for parents of children with Down syndrome and Alzheimer's disorder.
- انتشار مقاله: 30-01-1399
- نویسندگان: لیلا ملکى سامیان,غلامعلی افروز,مسعود غلامعلی لواسانی,هادی بهرامی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیشرفت تحصیلی,والدین,دانشآموزان,رضایتمندی زناشویی,محبوبیت والدین
- چکیده: مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رضایتمندی زناشویی و محبوبیت والدین با پیشرفت تحصیلی فرزندان دانشآموزان پایه پنجم و ششم منطقه4 شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد.
روش کار: روش مطالعه تحقیقی پیمایشی از نوع همبستگی محسوب میشود. که در نمونه ای به حجم 100 نفر که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، اجرا شده است برای سنجش متغیرها از سه پرسشنامه استاندارد سه پرسشنامه استاندارد رضایت زوجیت والدین افروز؛ محبوبیت والدین افروز و انگیزه پیشرفت تحصیلی برنارد واینر (1990) استفاده شده است.
نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که رضایتمندی زوجیت والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی فرزندان رابطه مثبت و معناداری ( 50/0) وجود دارد. بین میزان محبوبیت والدین نزد فرزندان با انگیزه پیشرفت تحصیلی فرزندان رابطه مثبت و معناداری (490/0) وجود دارد. بین میزان رضامندی زوجیت والدین با محبوبیت والدین نزد فرزندان خود رابطه مثبت و معناداری (354/0) وجود دارد.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که رضایتمندی زوجیت والدین و محبوبیت آنان نزد فرزندان قادر به پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی فرزندان هستند.- چکیده انگلیسی: Introduction: The present study aimed to investigate the relationship between marital satisfaction and parents' popularity with the academic achievement of children of students in the fifth and sixth grade students of Tehran 4th district during the academic year of 2011-2012.
Methods: The study is a correlational research study. In a sample of 100 individuals who were selected by available sampling method, three standard questionnaires of three standard questionnaires of parental satisfaction questionnaire (2005), popularity of Parviz Afroz (1391) and Bernard's academic achievement motive were used to measure variables. Weiner (1990) has been used.
Results: The findings suggest that Marital satisfaction of their popularity with parents and children are able to predict the academic achievement of children. -Between the marital satisfaction of parents with children Motivation There is a significant positive relationship (0/50)Between the marital satisfaction of parents with children Motivation There is a significant positive relationship(0/49). -Between the marital satisfaction of parents with children Motivation There is a significant positive relationship (0/354).
Conclusion: Findings indicate that the satisfaction of parental paternity and their popularity with children can predict the motivation of children's academic achievement.- انتشار مقاله: 15-09-1397
- نویسندگان: سمیه عابدینی مزرعه,غلامعلی افروز,آنیتا باغداساریانس,پریسا تجلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله روان شناسی و علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازی,رابطه مادر- کودک,درخودماندگی
- چکیده: هدف پژوهش حاضر، بررسی خصیصههای بازی کودکان درخودمانده از طریق کاوش روایتهای مادران و تجربههای روزمره ایشان در بازی با کودکان بود. در رویکرد کیفی این پژوهش با اتخاذ پژوهش روایی، یازده مادر دارای کودک درخودمانده مورد مصاحبه روایی قرار گرفتهاند و در بررسی پیمایشی آن، ویژگیهای خانوادگی، فردی و رشدی کودکان نمونه توسط پرسشنامه جمعیتشناختی، مقیاس ارتباط اجتماعی (SCQ) و مقیاس رفتار بازی کودکان پیشدبستانی (PPBS) بررسی و توصیف گردید. در تحلیل دادهها، علاوه بر دادههای کمّی، موضوعات به دست آمده از مصاحبههای عمقی نیز در قالب هفت طبقه گروهبندی شد و مورد بحث قرار گرفت. مطابق کاوش روایی، برجستهترین خصایص بازی کودکان درخودمانده که در تجربههای روایت شده از مادران آشکار شد عبارتند از: نقص در بازیهای نمادین، عدم مشارکت گروهی، چسبندگی به یک اسباببازی ثابت، علاقهمندی به بازیچههای غیر معمول، دلزدگی سریع از اسباببازی، لذت نبردن از بازی و بیمیلی نسبت به بازی، بازیگریزی، فراموشکاری و بیهدفی در بازی، تکراری بودن فعالیتهای بازیگونه، سطحی بودن بازیها، گرایش به وسایل، اسباب بازیها و فعالیتهای حسی- حرکتی. همچنین برای فرد مشارکتکننده، مقاومت کودک در برابر بازی، سخت بازی و انرژیگیر بودن بازی با آنها از جمله بارزترین خصیصههای بازی کودکان درخودمانده بود. بر اساس تحلیل دادههای کمّی، در مورد مقولههایی همچون ترجیح اسباببازی، بازی وانمودی، به کارگیری تکلم و در مقوله مشارکت در بازیهای گروهی، کودکان درخودمانده نمونه پژوهشی حاضر، نسبت به میانگین فرضی مقیاس بازی کودکان پیشدبستانی به طور معنادار دارای وضعیتی متفاوت بودند.
- چکیده انگلیسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی خصیصههای بازی کودکان درخودمانده از طریق کاوش روایتهای مادران و تجربههای روزمره ایشان در بازی با کودکان بود. در رویکرد کیفی این پژوهش با اتخاذ پژوهش روایی، یازده مادر دارای کودک درخودمانده مورد مصاحبه روایی قرار گرفتهاند و در بررسی پیمایشی آن، ویژگیهای خانوادگی، فردی و رشدی کودکان نمونه توسط پرسشنامه جمعیتشناختی، مقیاس ارتباط اجتماعی (SCQ) و مقیاس رفتار بازی کودکان پیشدبستانی (PPBS) بررسی و توصیف گردید. در تحلیل دادهها، علاوه بر دادههای کمّی، موضوعات به دست آمده از مصاحبههای عمقی نیز در قالب هفت طبقه گروهبندی شد و مورد بحث قرار گرفت. مطابق کاوش روایی، برجستهترین خصایص بازی کودکان درخودمانده که در تجربههای روایت شده از مادران آشکار شد عبارتند از: نقص در بازیهای نمادین، عدم مشارکت گروهی، چسبندگی به یک اسباببازی ثابت، علاقهمندی به بازیچههای غیر معمول، دلزدگی سریع از اسباببازی، لذت نبردن از بازی و بیمیلی نسبت به بازی، بازیگریزی، فراموشکاری و بیهدفی در بازی، تکراری بودن فعالیتهای بازیگونه، سطحی بودن بازیها، گرایش به وسایل، اسباب بازیها و فعالیتهای حسی- حرکتی. همچنین برای فرد مشارکتکننده، مقاومت کودک در برابر بازی، سخت بازی و انرژیگیر بودن بازی با آنها از جمله بارزترین خصیصههای بازی کودکان درخودمانده بود. بر اساس تحلیل دادههای کمّی، در مورد مقولههایی همچون ترجیح اسباببازی، بازی وانمودی، به کارگیری تکلم و در مقوله مشارکت در بازیهای گروهی، کودکان درخودمانده نمونه پژوهشی حاضر، نسبت به میانگین فرضی مقیاس بازی کودکان پیشدبستانی به طور معنادار دارای وضعیتی متفاوت بودند.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: سید محسن اصغری نکاح,غلامعلی افروز,عباس بازرگان,محسن شکوهی یکتا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله روان شناسی و علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: پژوهشهای حاضر به بررسی تاثیر پیش سازمان دهنده ها در یادگیری دانش آموزان پسر پایه دوم دبیرستان در درس جغرافیا می پردازد . نمونه مورد مطالعه شامل 184 نفر از دانش آموزان پسر در رشته های تجربی ، ریاضی ، و علوم انسانی شهر شیراز است که دانش آموزان شرکت کننده در پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شدند . روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و نوع طرح پژوهش به شیوه آزمایشی است . ابزار اندازه گیری در تحقیق عبارت از یک آزمون محقق ساخته ( بیست سوال چهار گزینه ای ) است که بعنوان پیش آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد . پس از آن به گروه آزمایشی قبل از تدریس جغرافیا بدون پیش سازماندهنده ارائه گردید. بدین ترتیب نتایج یافته ها نشان داد که نمرات دانش آموزان در پیش آزمون تفاوت معنی داری با یکدیگرنداشته است اما در پس آزمون نمرات افزایشی در گروه آزمایشی ملاحضه گردید ؛ بنابر این پیش سازمان دهنده ها را دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل ، از یادگیری بهتر برخوردارند .
- چکیده انگلیسی: In this study, we tried to examine the effectivences of advance organizer on boy students of high school 2nd grade In this experimental research design. our sample consisted of 184 second-grade high school students, including a control group and an expenimemal one, who were selected by using cluster sampling & randam mathing methods. A5.a pretest. A twenty-item test of geography, each of which composes of four options, was administered on both groups. Before teaching the ruin context of the lesson the teacher offered advance organizer only to the experimental group. Then the performance of both groups was compared with each other using the results of a post test. Results showed that there was a significant difference between the two groups in their learning and this supported our hypothesis that advance organizer has a positive effect on learning
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: غلامعلی افروز,فتح اله کلانتری,فاطمه نصرتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله روان شناسی و علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: افسردگی,فرزندان جانبازان,ارتباط پدر و پسر,جانبازی
- چکیده: پژوهش حاضر به منظور بررسی تفاوت میزان افسردگی پسران دبیرستانی جانبازان می پردازدکه با توجه به سطوح مختلف ارتباط با پدرانشان در شهر تهران اجرا شده است. در پژوهش علّی –مقایسه ای حاضر‘1200 آزمودنی به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای بررسی افسردگی آزمودنی ها‘از سیاهه افسردگی بک(فرم کوتاه)وبرای بررسی سطوح مختلف ارتباط پدر-پسراز پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.نتایج نشان داد که میانگین افسردگی پسران جانبازان ترکش خورده با میانگین افسردگی پسران جانبازان دارای نقص عضو وضایعات دارای نقص بینایی با میانگین افسردگی پسران جانبازان ترکش خورده واعصاب و روان‘شیمیایی و دچار موج انفجار شده تفاوت معناداری مشاهده شد.میزان افسردگی دانش آموزانی که ارتباط ضعیف با پدران خود داشتند ‘ با میزان افسردگی دانش آموزانی که ارتباط قوی با پدران خود داشتند تفاوت معناداری را نشان داد.
- چکیده انگلیسی: The main aim of this research was to investigate the differences between the amount of depression amongst high school students with war wounded fathers including physical disability ,spinal injured ,neuro - psyche, chemical and effected by explosion wllne, visual impaired and traumatic war woundeds . In peresent causal - comparative research by cluster sampling method, 120 Subjects was selected. Bec Depression Inventory (short form) was used for measuring depression amongst subjects and researcher Custraction inventory scale was used for finding the type of father-son relationship. Finding showed there was a significant differences between the mean of depression of traumatic war wounded's sons to physically disabled and spinal injured war wounded,s sons. and so there was a significant difference between the mean of depression of visual impaired war wounded's sons to traumatic war wounded's sons and neuro-psyche, chemical and effected by explosion wave war wounded's sons. There was lower depression among those student who had better relationship with their fathers compared to others.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: دکتر غلامعلی افروز,علی اکبر ویسمه
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله روان شناسی و علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: همواره بخشی از محاوره های اجتماعی و گفتگوهای دوستانه ما را شایعات یا خبرهای ساختگی تشکیل میدهد پدیده شایعه کم و بیش درهمه جوامع رواج دارد‘اما در جامعه ای که مردم با فقر اطلاع رسانی سریع و صحیح و دقیق مواجهند‘ودر بین گروهها و جمعیت هایی که به لحاظ ساده اندیشی و زودباوری تأثیرپذیری بیشتری برای دریافت و انتقال شایعات دارند بیشتر متداول است. شایعات با توجه به ماهیت و قدرت تأثیرگذاری آن میتواند اضطراب اجتماعی را افزایش داده ومیزان بهره وری و تولید را کاهش دهد و چرخه اقتصاد را فلج نموده و اعتبار اجتماعی افراد‘موسسات‘وکشورها را خدشه دار نماید. در این مقاله سعی شده است ضمن بررسی ماهیت شایعات و تحلیل انگیزه های شایعه پردازی و شایعه گویی پیش گیری و کنترل شایعات اشاره شده و راه حلهای کاربردی برای مقاله با شایعه ترسیم گردد.
- چکیده انگلیسی: In any formal or informal situation, rumour or tittle-tattle cover a large proportion of all daily conversations and rambling talks in many incidental friendly social exchanges. The phenomenon of rum our is, more or less, a common occurrence in any given society. But wherever people suffer from a lack of speedy, correct and precise communique, the spreading of rumours is that much more fashionable among groups who are naturally more prone to being influenced by the same in their conversations due to their candid simplicity or naivety, or at best being exasperatingly out of touch with hard facts. Considering the intrinsic adversative productivity of rumoUI, it can serve to heighten social anxiety and reduce any form of viable output. This can, in turn, lead to haIt economic progress and seriously put the social credibility of individuals, institutes and states in jeopardy. In this article, while efforts have been exerted to investigate the true nature of the gossip, the focus has been on the analytical conclusions for reasons behind the incentive of spreading rumours and gossiping with an emphasis on suggesting preventive measures and the controlling of such idle talks with detailed applicable means for confronting the same.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: دکتر غلامعلی افروز,دکتر غلامعلی افروز,
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله روان شناسی و علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: کمرویی توجه غیرعادی و مضطربانه به خویشتن در یک موقعیت اجتماعی است که در نتیجه آن فرد دچار نوعی تنش روانی – عضلانی می شود و زمینه رفتارهای ناسنجیده در وی فراهم می گردد. درهر جامعه ای درصد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان و بزرگسالان بدون آن که تمایلی داشته باشند گرفتار کمرویی نمره کمتری از همسالان عادی خود دریافت می کنند. در مقاله حاضر‘ پس از توصیف کم رویی‘ این پدیده از لحاظ بین فرهنگی و نیز رابطه آن با یکدیگر جلوه های عاطفی و رفتاری مورد بحث قرار گرفته و سپس از عوامل مؤثر در پیدایش کمرویی که از جامعه‘ خانواده‘ مدرسه‘ یا رفتار بزرگسالان نشأت می گیرد سخن رفته و سرانجام راهها و شیوه های درمان کمرویی توسط خود فرد کمرو و دیگران پیشنهاد گردیده است.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: غلامعلی افروز,غلامعلی افروز,
- مشاهده