در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "فراترکیب","قابلیت فناورانه","محصولات و سامانههای پیچیده دفاعی","کشورهای دیرآمده"
- چکیده: زمینه و هدف: توجه به نقش و اهمیت روزافزون محصولات و سامانههای پیچیده دفاعی در کنار ماهیت بسیار متفاوت آنها با محصولات تولید انبوه و غیر دفاعی از یکسو و در نظر داشتن موانع جدی بر سر راه همکاریهای فناورانه بینالمللی برای توسعه این محصولات و شرایط خاص کشور ایران از سویی دیگر، در کنار برشمردن نمونههای موفق از توسعه اینگونه محصولات در کشور، پژوهشگران را بر آن داشت تا به ارائه چارچوبی برای تحلیل قابلیتهای فناورانه در محصولات و سامانههای پیچیده دفاعی بهعنوان ابزاری برای سیاستگذاری و برنامهریزی بپردازند.
روششناسی: استراتژی انجام این پژوهش مطالعه موردی است که به فراخور مسیر پژوهش، در قسمتی از آن برای بهدستآوردن مجموعهای از قابلیتهای فناورانه جهت توسعه محصولات و سامانههای پیچیده از فراترکیب استفادهشده است. مطالعه موردی یکی از نمونههای موفق دفاعی با مطالعه اسناد سازمانی و انجام 30 مصاحبه عمیق به منظور ارائه چارچوب نهایی صورت گرفته است.
یافتهها: در نهایت چارچوب بهدستآمده، قابلیتهای فناورانه را در پنج دسته استراتژیک، زیرساختی، پروژهای، فرآیندی و محصولی به همراه معیارهای آنها و ارائه پیشنهادهایی جهت انجام تحلیل ارائه میدهد.
نتیجهگیری: در بخش نتایج نیز به ذکر برخی پیشنهادهای عملیاتی جهت کاربست چارچوب پیشنهادی در سازمانها و ارائه پیشنهادهایی برای مطالعات آینده پرداختهشده است.- چکیده انگلیسی: Considering the increasing importance of complex defense products and systems along with their very different nature with mass production and civil products on one hand, and considering the severe obstacles to international technological collaboration to develop these products and the particular conditions of Iran on the other, Along with mentioning successful examples of the development of such products in the country, led the researchers to provide a framework for analyzing technological capabilities in complex defense products and systems as a tool for policy and planning. The strategy of this research is case-study and also in a stage of research meta-synthesis is used to generate a set of technological capabilities for the development of complex products and systems, and to provide a final model, a case study of one successful case is done studying organizational documents and conducting 30 in-depth interviews. Finally, the resulting framework provides technological capabilities in five strategic, infrastructure, project, process, and product categories along with their criteria, and offers suggestions and examples for analysis. In the results section, there are some operational suggestions for applying the proposed model in organizations and providing recommendations for future studies.
- انتشار مقاله: 12-12-1397
- نویسندگان: علی خدایاری,حسین خنیفر,مهدی محمدی,حمیدرضا یزدانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت دولتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عدالت سازمانی,وفاداری سازمانی,جو سازمان
- چکیده: یکی از مهمترین چالشهای سازمانهای امروزی، بهویژه سازمانهای فناوری اطلاعات، در سیال بودن دانش و تخصص کارکنان نهفته است که نگهداری آنها در سازمان از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است. طبق پژوهشهای گذشته، ترک خدمت کارکنان تحت تأثیر عوامل فردی، سازمانی و محیطی متعددی قرار میگیرد که یکی از مهمترین این عوامل، نگرشهای شغلی کارکنان است و از طرفی، مدتهاست که عدالت بهمثابه یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه اجتماعی در سازمان، مدنظر پژوهشگران قرار گرفته است؛ بهطوریکه پژوهشهای گوناگون بر اهمیت تأثیر عدالت و ابعاد آن بر جلبنظر و مشارکت و وفاداری کارکنان صحه گذاردهاند. این پژوهش مترصد آن است که با تأکید بر اهمیت جو سازمان در وفاداری کارکنان، تأثیر ابعاد گوناگون عدالت بر جو سازمانی را بررسی و مقایسه کند. بدین منظور از ابزار پرسشنامه و روش توصیفی- همبستگی برای انجام پژوهش استفاده شده است. براساس نتایج حاصله، عدالت اطلاعاتی و مشاهدهای بیشترین تأثیر و در مقایسه با آن، عدالت زبانی و توزیعی کمترین تأثیر را بر وفاداری سازمانی دارند
- چکیده انگلیسی: One of the most important issues about nowadays organizations, especially which work on information technology is hidden in currency of human resources' knowledge and skills that their maintenance in organization has particular complexities. According to past researches, human resource turnover is influenced by several individual, organizational and environmental factors. One of the most important of this factors is human resource`s attitudes toward their job and partially it`s believed that justice is considered as one of the most important effective factors in social development of organizations and it is attracted by researches in a way that various studies certify on importance of justice and it`s dimensions on attraction, participation and loyalty of human resources. This research is trying to compare and study over the importance of various dimensions of justice and organizational climate in human resources loyalty. According to the results, informational and observational justice has the most influence and distributive and lingual justice has the least influence on organizational loyalty.
- انتشار مقاله: 13-08-1392
- نویسندگان: علیاصغر پورعزت,ندا احسانیمقدم,حمیدرضا یزدانی,کوکب فائز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عشق به برند,واژگان کلیدی: ویژگیهای احساسی و نمادین,رابطه مصرفکننده با برند
- چکیده: امروزه مصرفکننده در میان انبوهی از برندها به دنبال نشانهای میگردد که او را به انتخاب تشویق کند. این نشانههای متمایزکننده، اغلب نه از طریق ویژگیهای کارکردی، بلکه ویژگیهای احساسی و نمادین برند ایجاد میشوند. برقراری ارتباطی بلندمدت و مستحکم با مصرفکننده، شرایطی را فراهم میکند تا مصرفکننده نسبت به برند، احساس پیدا کند و آن را جزئی از زندگیاش بداند. یکی از انواع روابطی که مصرفکنندگان با برند برقرار میکنند، احساس عشق نسبت به برند است. ایجاد چنین رابطهای با برند، منبعی پایدار و غیر قابل تقلید از مزیت رقابتی را برای آن برند خاص به وجود می آورد. با توجه به اهمیت و جدید بودن مفهوم عشق به برند، این مقاله به بررسی ابعاد تشکیلدهنده این سازه پرداخته است. بدین منظور، بعد از اصلاحات محدودی که به منظور مناسبسازی پرسشنامه آلبرت و همکاران با فرهنگ ایرانی انجام شد و نیز پس از کسب اطمینان از پایایی و روایی ابزار اندازهگیری، پرسشنامه در میان کاربران اینترنتی عضو در شبکههای اجتماعی توزیع و تعداد 390 پرسشنامه کاملاً تکمیلشده و قابل استفاده جمعآوری شد. دادههای جمع آوری شده به کمک تحلیل عاملی تأییدی تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عشق به برند از شش بُعد منحصر به فرد بودن، لذت، صمیمیت، ایده آل بودن، خاطرات و رؤیا متأثر است.
- چکیده انگلیسی: Nowadays, consumers are looking for signs that inspire them to choose from numerous brands. These signs of distinctions are rarely created through brands’ functional characteristics but emotional and symbolic ones. Establishment of a long-lasting and robust relationship with consumers provides a situation in which they can create an emotional connection with the brand and consider it a part of their life. One of such relationships is “Brand Love”. Such a relationship is an opportunity to create a sustainable and Inimitable source of competitive advantage for a favorite brand. With due attention to the importance and novelty of the Brand Love concept, this article surveys the dimensions that construct this concept. To do so, after making some minor changes in Albert et al. questionnaire to fit it to Iranian culture, and after testing the research tool for its reliability and validity, it was distributed among the social networks’ members. 390 completely filled out and usable questionnaires were collected. The collected data was then analyzed by Confirmatory Factor Analysis. The results indicate that Brand Love is affected by six dimensions: “Uniqueness, Pleasure, Intimacy, Idealization, Memories and Dream”.
- انتشار مقاله: 28-11-1393
- نویسندگان: میراحمد امیرشاهی,حمیدرضا یزدانی,محمود محمدیان,نسیم تقوی فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سلامت شهری,سرمایة اجتماعی,کیفیت زندگی شهری,سرمایة روانشناختی
- چکیده: هدف از این تحقیق ارائة مدلی برای توسعة سرمایة روانشناختی با محوریت سرمایة اجتماعی در سطح شهری بود. جامعة آماری این تحقیق خبرههای فعال شهری در زمینة سرمایههای روانشناختی بودند. برای شناسایی خبرهها از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی استفاده شد. بیست خبره با توجه به کفایت داده انتخاب شدند. روش تجزیهوتحلیل تئوری دادهبنیاد بود. دادهها از مصاحبة عمیق گردآوری شد. بر اساس نتایج دادهبنیاد و در شرایط علّی، یکپارچگی در برابر تهدیدها و شکوفایی قابلیتهای شهروندان شناسایی شد. پدیدة اصلی امید به زندگی است؛ شرایط مداخلهگر شامل شخصیت شهروندان، و اقدامات مسئولان شهری است؛ بستر حاکم شامل فرهنگ زندگی شهری و کیفیت زندگی شهری است؛ راهبرد اصلی سرمایة اجتماعی و سلامت شهری است. پیامد اصلی این مدل نیز توسعة سرمایة روانشناختی است.
- چکیده انگلیسی: The main purpose of the research was to present a model for the development of social capital based on social capital at the urban level. The statistical population of this research is active urban experts in the field of psychological capital. Target sampling and snowball were used to identify the experts. Twenty experts were used due to the adequacy of data. As in grounded theory, Data collection has been a profound interview. As a result, strengthening the integrity of the threats and the prosperity of the capabilities of citizens was identified. The main phenomenon was the strengthening of life expectancy, in relation to the conditions of the interventionist, the personality of the citizens, the actions of the city authorities. The governing body, urban culture, urban quality of life, and the main strategy of social capital and urban health were identified. The main consequence of this model is the development of psychological capital
- انتشار مقاله: 25-01-1395
- نویسندگان: جواد علی اکبری صومعه,حسن زارعی متین,محمد میره ای,حمیدرضا یزدانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی,گراندد تئوری,موفقیت سازمانی,سازمان پروژهمحور
- چکیده: صنعت نفت ایران، با قدمتی بیش از صد سال، بهمنزلة موتور اقتصاد کشور، برای حفظ ظرفیت تولید و جایگاه رقابتی خود در دنیا به سازمانهای پروژهمحور بهمنظور توسعة میدانهای نفت و گاز و جلوگیری از خامفروشی متکی است؛ بالطبع، این سازمانها برای اجرای مأموریت خود، بهصورت اثربخش، به کارکنان خود، بهعنوان مهمترین منبع بهرهوری، متکیاند. در ایران، همانند دیگر کشورهای دنیا، مطالعات اندکی در حوزة مدیریت رفتار سازمانی این نوع سازمانها انجام شده است. با توجه به تأثیر بسیار زیاد فرهنگ سازمانی در اثربخشی سازمانها، این موضوع همانند دیگر عناوین، یکی از موضوعات مهم برای بررسی در شرکتهای پروژهمحور است. در این پژوهش، با استفاده از روش دادهبنیاد (گراندد تئوری)، به مصاحبه با پانزده نفر از نخبگان مدیریتی در شرکتهای پروژهمحور اقدام شده که به ابعاد رفتاری در حوزههای فردی، میانفردی، و سازمانیـکه با مدلهای غربی تفاوت داردـ رسیده است. این نتایج در قالب چارچوب فرایندی گراندد تئوری کوربین و اشتراوسی برای استفادة محققان دانشگاهی و مدیران شرکتهای پروژهمحور ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: Iran's oil industry, with more than a hundred years activity as the engine of the economy of Iran, to maintain its competitive position in the Oil Business, increase production capacity, avoid raw retailing, and develop oil and gas fields needs project-based organizations. These organizations rely on Human Resources to effectively carry out their missions. In Iran, as in other countries of the world, few studies have been done in the field of organizational behavior management of these organizations. This study reaches on the areas of personal, interpersonal, and organizational behavioral aspects by means of Grounded Theory and interviewing 15 high-ranking managers in these organization.
- انتشار مقاله: 20-12-1396
- نویسندگان: حسن زارعی متین,حمیدرضا یزدانی,عادل رجب زاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,دانش,منابع انسانی,ساختار سازمانی,عوامل مدیریتی,زیرساخت فناوری اطلاعات
- چکیده: از آنجا که دانشگاهها در صدر سازمانهای تولیدکنندة دانش میباشند، انتظار میرود برای کسب مزیت رقابتی در مدیریت دانش و استقرار سیستمهای مربوط به آن پیشقدم باشند. هدف این پژوهش بررسی و مطالعة موانع پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاههای منتخب استان قم است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بوده و با ابزار پرسشنامه به بررسی و شناسایی موانع پیادهسازی مدیریت دانش در جامعة هدف پرداخته است. حجم نمونة تحقیق 261 نفر بود که از میان اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاهها به روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها با بهکارگیری آزمون تی تکنمونه نشان داد ساختار سازمانی و زیرساخت فناوری اطلاعات موانع پیادهسازی مدیریت دانش محسوب نمیشوند، اما منابع انسانی و عوامل مدیریتی مانع پیادهسازی موفق مدیریت دانش در دانشگاهها هستند. در پایان، با توجه به نتایج پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت موجود و رفع موانع پیادهسازی مدیریت دانش مطرح شد.
- چکیده انگلیسی: As universities are at the top of the institutions producing Knowledge, and the Knowledge, similar to other resources of an organization, must to be managed, it is expected that the universities make their initiative role to achieve the competitive privilege of the Knowledge management and establish its mechanisms. For this aim, the prerequisite is to assess the level of the university capability to establish the Knowledge management. This research by 38 Items, based on survey method, using questionnaire measure, has examined restrictions (elements) preventing the implementation of Knowledge management in the selected universities (Tehran-Qom paradise, holy Masoomeh (S), Qom university) of Qom county. The sample volume contains 261 individuals selected within the faculty and expertise of the universities by the stratified random sampling method. The validity of the research has assessed to be up to 95% by using content validation methods, as well as the research Justifiability by using Cronbach's alpha coefficient. The findings suggest that these universities’ factors of Infrastructures of IT (all of the elements), structure (decentralization and informality elements), and the factor of human resources (the element of IT staff) for implementing the Knowledge management have a pleasant condition now. All elements of the management factors, other staff's element of the human resources factor, Team structure element of the structure factor, however, have an unpleasant conditions and appear as an obstacle in front of implementing the Knowledge management. By regarding to the results, eventually, some proposals are made to improve the conditions of these factors and elements in the universities.
- انتشار مقاله: 15-01-1394
- نویسندگان: سیدمحمد رکنی جو,سید محمدباقر جعفری,حمیدرضا یزدانی,سید مهدی الوانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: منابع انسانی,پیادهسازی استراتژی,کنترل استراتژیک,شرکتهای مادر
- چکیده: بر اساس بررسیهای انجام شده، کنترل استراتژیک منابع انسانی در هلدینگها دارای سه جز اصلی است: 1- طراحی شاخصهای کنترل استراتژیک منابع انسانی، 2- اجرای کنترل استراتژیک منابع انسانی در شرکتهای مادر و 3- الزاماتی که شرکتهای مادر به تدوین و اجرای این شاخصها در عمل، تحمیل میکند. ابزارهای طراحی شاخصهای کنترلی و استراتژیک، فراوان هستند (کارت امتیازی، منشور عملکرد، چرخ عملکرد) اما چارچوبهایی که به پیادهسازی و اجرای این شاخصها در عمل بپردازند بسیار اندک هستند، بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی عناصر مهم و کلیدی برای اجرای کنترل استراتژیک منابع انسانی در شرکتهای مادر است. روش مطالعه موردی اکتشافی در یک هلدینگ معدنی پژوهش انجام شده است. دادهها در دو مرحله جمع آوری و تحلیل شدند: مطالعه مستندات شرکتهای مادر و انجام 12 مصاحبه با مدیران عامل، مدیران طرح و برنامه و مدیران منابع انسانی هم در شرکت مادر و هم در توابع. نتایج پژوهش، 10 مقوله اصلی برای پیادهسازی کنترل استراتژیک منابع انسانی در شرکتهای مادر شناسایی کرد: کیفیت، ساختار اجرایی، رسمیت بخشیدن، مکانیزمهای انتقال، حمایت از توابع، تشکیل کمیته متولی، نظارت بر اجرا، اقدام مبتنی بر نتایج، جمعآوری و تحلیل اطلاعات و تسهیلگران- موانع اجرایی که در انتهای پژوهش این مقولات با الهام از مدل مفهومی ساندرز (2008) در قالب چارچوب پیادهسازی کاماه معرفی شدند و در انتها نیز متناسب با هر مقوله پیشنهادکاربردی برای شرکتهای مادر ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: The framework for Strategic Control of Human Resources in Holdings has three main components: 1. The Framework for Designing Strategic Human Resources Control Indicators, 2. The Framework for Implementing Strategic Human Resources Control in Holdings, and 3. The Requirements for Holding Companies to develop and Implement these Indicators in practice. Since the tools for designing strategic control indicators are plentiful (BSC, Performance Prism, Performance Wheel,...) but there are very few frameworks for implementing these indicators in practice, the purpose of this article is to identify key elements for strategic HRM implementation in holdings. The research method was an exploratory case study conducted in a mineral holding. The data were collected and analyzed in two phases: the Documents Study and 12 interviews with CEOs, and HR Managers both in the parent company and in the subsidiaries. The results of the study identified 10 main concepts for implementing strategic control of HRM in holding: quality, executive structure, recognition, transfer mechanisms, support functions, monitoring implementation, results-based action, collect and Analysis Information and Facilitators / Barriers to Implementation. Finally these concepts were integrated in a framework a with regard to Sanders' conceptual model (2008) and at the end, practical suggestions presented for holding companies.
- انتشار مقاله: 08-10-1398
- نویسندگان: حمیدرضا یزدانی,نسترن علئی,علی مقدم زاده,حسن زارعی متین
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: منابع انسانی,پیادهسازی استراتژی,کنترل استراتژیک,شرکتهای مادر
- چکیده: بر اساس بررسیهای انجام شده، کنترل استراتژیک منابع انسانی در هلدینگها دارای سه جز اصلی است: 1- طراحی شاخصهای کنترل استراتژیک منابع انسانی، 2- اجرای کنترل استراتژیک منابع انسانی در شرکتهای مادر و 3- الزاماتی که شرکتهای مادر به تدوین و اجرای این شاخصها در عمل، تحمیل میکند. ابزارهای طراحی شاخصهای کنترلی و استراتژیک، فراوان هستند (کارت امتیازی، منشور عملکرد، چرخ عملکرد) اما چارچوبهایی که به پیادهسازی و اجرای این شاخصها در عمل بپردازند بسیار اندک هستند، بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی عناصر مهم و کلیدی برای اجرای کنترل استراتژیک منابع انسانی در شرکتهای مادر است. روش مطالعه موردی اکتشافی در یک هلدینگ معدنی پژوهش انجام شده است. دادهها در دو مرحله جمع آوری و تحلیل شدند: مطالعه مستندات شرکتهای مادر و انجام 12 مصاحبه با مدیران عامل، مدیران طرح و برنامه و مدیران منابع انسانی هم در شرکت مادر و هم در توابع. نتایج پژوهش، 10 مقوله اصلی برای پیادهسازی کنترل استراتژیک منابع انسانی در شرکتهای مادر شناسایی کرد: کیفیت، ساختار اجرایی، رسمیت بخشیدن، مکانیزمهای انتقال، حمایت از توابع، تشکیل کمیته متولی، نظارت بر اجرا، اقدام مبتنی بر نتایج، جمعآوری و تحلیل اطلاعات و تسهیلگران- موانع اجرایی که در انتهای پژوهش این مقولات با الهام از مدل مفهومی ساندرز (2008) در قالب چارچوب پیادهسازی کاماه معرفی شدند و در انتها نیز متناسب با هر مقوله پیشنهادکاربردی برای شرکتهای مادر ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: The framework for Strategic Control of Human Resources in Holdings has three main components: 1. The Framework for Designing Strategic Human Resources Control Indicators, 2. The Framework for Implementing Strategic Human Resources Control in Holdings, and 3. The Requirements for Holding Companies to develop and Implement these Indicators in practice. Since the tools for designing strategic control indicators are plentiful (BSC, Performance Prism, Performance Wheel,...) but there are very few frameworks for implementing these indicators in practice, the purpose of this article is to identify key elements for strategic HRM implementation in holdings. The research method was an exploratory case study conducted in a mineral holding. The data were collected and analyzed in two phases: the Documents Study and 12 interviews with CEOs, and HR Managers both in the parent company and in the subsidiaries. The results of the study identified 10 main concepts for implementing strategic control of HRM in holding: quality, executive structure, recognition, transfer mechanisms, support functions, monitoring implementation, results-based action, collect and Analysis Information and Facilitators / Barriers to Implementation. Finally these concepts were integrated in a framework a with regard to Sanders' conceptual model (2008) and at the end, practical suggestions presented for holding companies.
- انتشار مقاله: 08-10-1398
- نویسندگان: حمیدرضا یزدانی,نسترن علئی,علی مقدم زاده,حسن زارعی متین
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم مدیریت ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی,ویروس کرونا,ساختار اجتماعی,ساختار سیاسی,ساختار اقتصادی
- چکیده: در دو دهه اول قرن21، جهان شاهد اپیدمی سندرمهای شدید تنفسی زیکا ویروس، ویروس ابولا، تب زرد و کرونا ویروس بوده است. با توجه به تعداد زیاد مرگ و میر در حال حاضر و پتانسیل بالای ویروس کرونا برای شیوع بیشتر، و به دلیل تاثیر کلی آن بر جوامع، اجماع گسترده ای مبنی بر اینکه کرونا ویروس بزرگترین چالش برای بشریت پس از جنگ جهانی دوم است، وجود دارد. ویروس همهگیر کرونا، سوالات بیشماری را در همه سطوح برانگیخته است . هدف این پژوهش، شناسایی مولفههای سرمایه اجتماعی کلان برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا، از طریق مطالعهی ادبیات پژوهشهای انجام شده و با استفاده از روش فراترکیب کیفی است. جامعه آماری شامل مقالات و گزارشات مربوط به کرونا ویروس بوده و روش نمونهگیری نیز هدفمند است. دادههای مورد تحلیل در پژوهش، از میان مقالات منتشر شده(دادههای ثانویه) در سال 2020 و با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی" الزویر"[1]، "وایلی"[2]، "مدرکسیو"[3]، "ساینس"[4]، "سی.دی.سی"[5]، "پابمد"[6] با موضوع «کرونا ویروس» استخراج شده است. شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات کدگذاری باز بوده که براساس آن مقالات منتخب مورد بررسی قرار گرفته و کدهای اولیه استخراج شد که نتایج آن در قالب 86 کد اولیه،15 مفهوم و5 مقوله طبقهبندی گردید. در نهایت 5 مقوله «کارآمدی نظام اجتماعی»، «همبستگی جهانی»،« کارآمدی سیستم بهداشت و درمان»، «کارآمدی سیستم اقتصادی»، «کارآمدی نظام سیاسی» به عنوان مولفههای سرمایه اجتماعی کلان برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا شناسایی و معرفی گردیدند.
- چکیده انگلیسی: In the first two decades of the 21st century, the world has witnessed an epidemic of severe respiratory syndromes such as Zika virus, Ebola virus, yellow fever and corona virus. Given the current high mortality rate and the high potential for the corona virus to spread, and because of its overall impact on communities, there is a broad consensus that the corona virus is the greatest challenge to humanity since world War II. Corona virus has raised countless questions at all levels. Therefore, the present study aimed at identifying the components of macro-social capital to deal with the consequences of Corona virus. We studied the research literature using a qualitative meta-synthesis analysis method. The statistical population were articles and reports on corona virus that was published in 2020. The databases included “Science”,“CdC”,“Pubmed”, “Elsevier”, “wiley”, “medRxiv”,.The method of data analysis was open coding, that focused on selected articles concerned with corona virus. The initial codes were extracted, which were classified into 86 basic codes,15 concepts and 5 categories. The results indicate that the five categories of macro social capital that has to be dealt with as outcome of the corona virus are ‘social system efficiency’, ‘global solidarity’, ‘health system efficiency’, ‘economic system efficiency’, ‘political system efficiency’
- انتشار مقاله: 30-07-1399
- نویسندگان: فاطمه جادران,حمیدرضا یزدانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه کارآفرینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرصت کارآفرینانه,فرآیند تشخیص فرصت,مرور نگاشت نظامند
- چکیده: بهرغم رشد بیسابقهی تحقیقات در زمینه تشخیص فرصت کارآفرینانه در دهههای اخیر، اما انباشت دانش در این زمینه با شکست مواجه شده است. این مطالعه درصدد است تا با نگاشت نظامند این حوزه، موجب بهبود در درک ساختار و محتوای ادبیات شود. از اینرو روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، توصیفی- مرور اسنادی در نظر گرفته شده است. برای انتخاب مقالهها از روش جستوجوی نظاممند در 19 مجله معتبر کارآفرینی و مدیریت استفاده شده است. از مجموع 362 مقاله جمعآوری شده در فاز اول جستوجو، در نهایت با استفاده از ابزار کَسپ (CASP) تعداد 71 مقاله که در فاصله زمانی 1988 تا 2018 منتشر شده است، انتخاب و تحلیل شدند. در این مطالعه سعی شد تا بدنهی ادبیات براساس سه معیار تمرکز تحقیق، دیدگاه نظری و روششناسی نگاشت شود. نتایج نشان میدهد که تمرکز مقالههای یادشده اغلب معطوف به بررسی دو حوزهی چرایی و چگونگی این فرآیند است. همچنین در این مطالعه نظریههای بهکار گرفته شده در تشخیص فرصت به تفکیک تمرکز نظری مطالعات نیز بررسی و مشخص شد. بهعلاوه، مرور انجام شده از منظر روششناسی نشان میدهد که مطالعات فرصت اغلب کیفی- مفهومی هستند و سهم مطالعات کمی- مفهومی در پایینترین رتبه قرار دارد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this systematic mapping review is to map out and categorize existing literature of the entrepreneurial opportunity recognition, and to identify the research gap in this field. Since the research questions seek to provide an overview of the opportunity identification process (OIP) literature at a higher level of granularity, the Systematic Mapping Review has been selected as the research method. 71 articles published during 1994-2018 in 19 academic journals were selected, analyzed, and classified concerning research focus (two main sections of antecedents and mechanisms), research type (conceptual-qualitative, conceptual-quantitative, empirical-quantitative, and empirical-qualitative), research method and data source. The results show that despite the growing popularity of opportunity literature in recent years, the fragmented nature of OIP publications among all journals is worrying. Also, analysis of articles revealed an increased propensity for antecedents-focus researches, while mechanisms-focus studies predominantly affect the OIP literature. Given the heterogeneous nature of how opportunities are identified, a need to integrate and test multiple theories arise. Moreover, from the methodological view, the young discipline of OIP research has a substantial scientific gap and suffers from a lack of empirical and exploratory studies. This study addresses the recent patterns, developments, and gaps by proposes a research agenda around topics and methods, intending to help entrepreneurs and researchers develop more effective practices.
- انتشار مقاله: 16-10-1399
- نویسندگان: وحیده بامشاد,کامبیز طالبی,حمیدرضا یزدانی,زهرا آراستی,سوده قوامی
- مشاهده