چکیده:
از آنجا که دانشگاهها در صدر سازمانهای تولیدکنندة دانش میباشند، انتظار میرود برای کسب مزیت رقابتی در مدیریت دانش و استقرار سیستمهای مربوط به آن پیشقدم باشند. هدف این پژوهش بررسی و مطالعة موانع پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاههای منتخب استان قم است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بوده و با ابزار پرسشنامه به بررسی و شناسایی موانع پیادهسازی مدیریت دانش در جامعة هدف پرداخته است. حجم نمونة تحقیق 261 نفر بود که از میان اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاهها به روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها با بهکارگیری آزمون تی تکنمونه نشان داد ساختار سازمانی و زیرساخت فناوری اطلاعات موانع پیادهسازی مدیریت دانش محسوب نمیشوند، اما منابع انسانی و عوامل مدیریتی مانع پیادهسازی موفق مدیریت دانش در دانشگاهها هستند. در پایان، با توجه به نتایج پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت موجود و رفع موانع پیادهسازی مدیریت دانش مطرح شد.
چکیده انگلیسی:
As universities are at the top of the institutions producing Knowledge, and the Knowledge, similar to other resources of an organization, must to be managed, it is expected that the universities make their initiative role to achieve the competitive privilege of the Knowledge management and establish its mechanisms. For this aim, the prerequisite is to assess the level of the university capability to establish the Knowledge management. This research by 38 Items, based on survey method, using questionnaire measure, has examined restrictions (elements) preventing the implementation of Knowledge management in the selected universities (Tehran-Qom paradise, holy Masoomeh (S), Qom university) of Qom county. The sample volume contains 261 individuals selected within the faculty and expertise of the universities by the stratified random sampling method. The validity of the research has assessed to be up to 95% by using content validation methods, as well as the research Justifiability by using Cronbach's alpha coefficient. The findings suggest that these universities’ factors of Infrastructures of IT (all of the elements), structure (decentralization and informality elements), and the factor of human resources (the element of IT staff) for implementing the Knowledge management have a pleasant condition now. All elements of the management factors, other staff's element of the human resources factor, Team structure element of the structure factor, however, have an unpleasant conditions and appear as an obstacle in front of implementing the Knowledge management. By regarding to the results, eventually, some proposals are made to improve the conditions of these factors and elements in the universities.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.