در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of Comparative Education
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Iran,Intercultural Communicative Competence,India,comparative analysis
- چکیده: به نظر میرسد که نویسندگان کتب درسی آموزش زبان انگلیسی نه تنها به پرورش توانش ارتباطی بلکه به تقویت توانش ارتباطی بینافرهنگی نیز علاقهمند شدهاند. این تغییر در اهداف آموزشی، در راستای تغییر در نیاز زبانآموزان به یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان بینالمللی بوده و بدین معنی است که آنان زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم یا زبانی بیگانه نمینگرند. اگرچه، مطالعات متعددی برای ارزیابی محتوای فرهنگی کتب زبان انگلیسی دوره متوسطه در ایران انجام شده است اما تلاش چندانی برای بررسی توانش بینافرهنگی از منظرتطبیقی بهعمل نیامدهاست. با در نظر گرفتن اهمیت کتابهای درسی بومی در ایران و هند به لحاظ توزیع و استفاده گسترده از آن توسط دانشآموزان ، محقق حاضر کوشید تا از دیدگاه تطبیقی و براساس توانش ارتباطی بینا فرهنگی - که بر آگاهی انتقادی و مهارتهای اکتشافی و تعاملی تاکید میورزد - ، کتب درسی زبان انگلیسی دبیرستانهای هند (استاندارد انگلیش) و ایران (پراسپکت و ویژن) را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده و محتوای 12 کتاب درسی منتخب مورد بررسی قرارگرفت . سپس نمونههای مرتبط با مولفههای توانش ارتباطی بینا فرهنگی شناسایی، طبقهبندی و مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان داد مولفان کتب استاندارد انگلیش بهطور محدود به آموزش توانش ارتباطی بینا فرهنگی – بویژه به آگاهی انتقادی فرهنگی - ، توجه کرده اند در حالی که در کتب پراسپکت و ویژن به این موضوع چندان بها داده نشده است
- چکیده انگلیسی: It seems that the current English textbook developers are not only interested in developing their audience's communicative competence but also willing to improve the learners' intercultural competence. This shift in instructional goals is in line with the emerging shift in the learners' need to use English as an international language rather than a second or a foreign language. It is noteworthy that there has been considerable research on the cultural content of high school textbooks in Iran; however, little attempt was done to adopt a comparative intercultural perspective to them. Having noticed the weighty contributions of the locally developed textbooks in Iran and India with regard to their expansive distribution and use among English learners, the researcher investigated Iranian high school textbooks (Prospect and Vision) and the official high school textbooks in India (Standard English) from a comparative perspective based on intercultural communicative competence emphasizing critical awareness, and discovery and interaction skills as its defining criteria. Through content analysis, the whole contents of the Iranian and Indian high school English textbooks, 12 volumes in all, were analyzed and the instances the intercultural communicative competence were quantatively recorded, classified and discussed. The results revealed that, Standard English, the textbook developed in outer circle in India, to little extent, included intercultural communicative competence, especially, critical cultural awareness. By contrast, the Iranian high school English textbooks totally were deprived of intercultural communicative competence components since there was not a plausible example of interculturally communicative tasks in Prospect and Vision.
- انتشار مقاله: 06-07-1399
- نویسندگان: Mojtaba Maghsoudi,Mojtaba Maghsoudi,Mojtaba Maghsoudi
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of Comparative Education
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Iran,Critical discourse analysis,India,self,Other,English School Textbooks
- چکیده: کتاب های آموزش زبان انگلیسی مدارس ایران وهند که توسط نویسندگان داخلی تهیه و تالیف می شوند، بطور رسمی و سراسری در مدارس مورد استفاده قرار میگیرند. اگرچه پژوهش هایی درباره این کتاب ها صورت گرفته است اما همچنان جای ارزیابی کیفیت آنها به صورت تطبیقی خالی است. در مقاله حاضر و با توجه به هدف تحقیق ، دو مجموعه پراسپکت (Prospect) و انگلیش استاندارد (English Standard)مورد بررسی قرار می گیرند . روش تحلیل داده ها، مبتنی بر چارچوب تحلیل انتقادی کلام بود که بر اساس اصول الگوی اجتماعی-شناختی ون دایک (1998، 2001) و الگوی چند کارکردی کرس و ون لیون (1996) تدوین شده اند. یافته های تحقیق نشان داد که هر دومجموعه کتب درسی از مبنای ایدئولوژیکی مشابه در زمینه تبیین رویکردی ایستا، محصول محور و تجویزی به ارزش های فرهنگی و اجتماعی پیروی می کنند که پیوسته بر "خود" تاکید ورزیده و "دیگری" را نادیده می گیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که فقدان یک رویکرد فرایندمدار در خصوص استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی ، به بنیان ایدئولوژیکی ارزش ها و عرف های فرهنگی و اجتماعی، به منزله تهدیدی برای پرورش درک بین فرهنگی و آگاهی بین قومی فراگیرانی محسوب می شود که در کشورهای ایران و هند با تنوع قومی، نژادی، فرهنگی، مذهبی و زبانی زندگی می کنند.
- چکیده انگلیسی: English language course books written by local writers are officially prescribed textbooks widely used in Iran and India. Although there is a valuable body of research about these course books, further studies may be needed to comparatively assess their quality as an educational material. This study limits its scope to two textbooks series, namely, the Prospect, and English Standard since both of them are nation-wide textbooks which fully play the roles of course books described in the related literature. The method of analysis was based on a critical discourse analysis framework inspired by Van Dijk's (1998, 2001) socio-cognitive model and Kress and Van Leeuwen's (1996) multi-functional model to facilitate investigation of both textual and meta-textual aspects of the textbooks. The results showed that both textbook series follow similar ideological foundations in terms of promoting a product-based prescriptive and static approach to socio-cultural values through investing on stereotypical "Self" while ignoring otherness. The findings implied that lack of a process-oriented approach to ideological underpinnings of socio-cultural values and codes is a threat to raising inter-cultural understanding in terms of using English as an international language and inter-ethnic awareness of the students who live in multi-ethnic and religiously, culturally, linguistically diverse communities in India and Iran.
- انتشار مقاله: 11-10-1398
- نویسندگان: Mojtaba - Maghsoudi,Mojtaba - Maghsoudi,Mojtaba - Maghsoudi
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of Comparative Education
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: EFL Context,L1 reading,L2 reading,L2 proficiency,ESL context
- چکیده: مطالعات اندکی تا کنون میزان تاثیر گذاری توانایی زبان اول و توانش عمومی زبان انگلیسی ( به عنوان زبان دوم) را بر خواندن و درک مطلب با توجه به تاثیر محیط یادگیری مورد توجه قرار داده اند. در پژوهش حاضر آزمون توانش عمومی زبان انگلیسی، آزمون خواندن و درک مطلب انگلیسی و پرسشنامه راهکارهای خواندن و درک مطلب زبان اول بین دو گروه از دانش آموزان ایرانی وهندی توزیع شد. یافته های تحقیق نشان داد وزن رگرسیون برای آگاهی از راهکارهای خواندن در فراگیران ایرانی معنی دار است. علاوه بر این برای گروه ایرانی دو متغیر آگاهی از راهکارهای خواندن و توانش عمومی انگلیسی در پیش بینی توانایی خواندن و درک مطلب معنی دار بوده است، در حالی که برای فراگیران هندی فقط توانش عمومی انگلیسی معنی دار می باشد. هم چنین تنها سهم آگاهی از راهکارها در پیش بینی توانایی خواندن به زبان انگلیسی در دو سطح توانش زبانی بالا و پایین انگلیسی برای گروه ایرانی معنی دار بوده درحالیکه برای گروه هندی در هیچ یک از دو سطح توانش زبانی معنی دار نبوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد در یادگیری زبان دوم ، تفاوت بین فراگیران هندی و ایرانی بیش از شباهت آنها با یکدیگر است.
- چکیده انگلیسی: Few studies have ever been conducted to find out degree of contribution of L1 reading ability and L2 general linguistic proficiency to L2 reading regarding the context of learning. Two groups of students from the Indian ESL (English as a Second Language) and Iranian English as a Foreign Language (EFL) contexts attended this study. Measures of general English proficiency (GEP), reading comprehension (RC) in L2 and reading strategy awareness (RSA) in L1 were administered among the participants. Findings showed that RSA accounted for 41% and 10% of variance in L2 RC for the Iranian and Indian groups, respectively. It was also found regression weight for RSA is still significant for the Iranian group but not for the Indian group. In addition, for the Iranian group, both RSA and GEP are significant variables in prediction of RC in L2 but for the Indian group only GEP contributed significantly to the prediction of RC in L2. In addition, for both the high and low Iranian GEP groups only the contribution of RSA was significant in the prediction of RC in L2. However, for the Indian group the role of RSA was insignificant in predicting RC in L2, for both high and low groups. As the differences of the findings are more than the similarities in the two contexts, it is suggested that reading teachers reconsider the significant role of factors that contribute more to L2 reading, regarding the moderating role that context of learning plays in this regard.
- انتشار مقاله: 11-10-1398
- نویسندگان: Mojtaba Maghsoudi,Abolfazl Khodamoradi,Seyed Hassan Talebi
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Modern Research in English Language Studies
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: student teacher,teacher educator,educator interpersonal behavior
- چکیده: کلاس درس محیطی است که معلمان و دانشجویان به عنوان ساکنین دنیای مختلف می بایست تعاملات روزانه با یکدیگر تجربه کنند. بررسی چنین اختلافات ذاتی بین این دو گروه از مخاطبان ازحوزه های دست نخورده تحقیق بله نظر می رسد. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی مشترکات و مفترقات بین درک دانشجو-معلمان و اساتید آنها در خصوص رفتار بین فردی اساتید صورت گرفت. نمونه پژوهش مشتمل بر 4 نفر از اساتید زبان انگلیسی و 102 دانشجو-معلم رشته دبیری زبان انگلیسی از پردیس های دانشگاه فرهنگیان بود. داده ها تحقیق با استفاده از نسخه استرالیایی پرسشنامه تعامل معلم (QTI) جمع آوری شد که تصور دانشجو-معلمان و اساتید آنها را پیرامون رفتار بین فردی اساتیدشان و همچنین اساتید ایده آل مورد ارزیابی قرار می داد. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که اگرچه هر دو گروه تصور یکسانی از رفتارهای بین فردی استاد ایده ال داشتند اما اساتید رفتارهای مشارکتی خود (رهبری و مسوولیت در قبال دانشجویان) را بالاتر و رفتارهای مقابله ای (عدم اطمینان) را پایین تر از دانشجو-معلمان ارزیابی کردند. نتایج همچنین نشان داد که دانشجو- معلمان دختر و پسر، برخی از رفتارهای مشارکتی اساتید از جنس مخالف را بالاتر ارزیابی می کنند. براساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که برخی از اختلافات بین تصورات دانشجو-معلمان و اساتید آنها در خصوص رفتار بین فردی اساتید وجود دارد. لذا اساتید دانشگاه باید در راستای تعیین این اختلافات و رفع آنها اقداماتی انجام دهند.
- چکیده انگلیسی: Classroom is an environment where teachers and students as inhabitants of different worlds are supposed to experience some sort of daily give-and-take. Such inherent discrepancies between these two groups of interlocutors might be among the untouched areas of research. Therefore, this study aimed to explore the cords and discords between first-year student teachers’ and their educators’ perceptions of educator interpersonal behavior. The sample of the study included 4 EFL educators and 102 student teachers majoring in TEFL at two branches of Iranian Teacher Education University. Data were collected with the Australian version of the Questionnaire on Teacher Interaction (QTI) that was validated and modified into four formats for measuring the participants’ perceptions of the actual educators and an ideal educator interpersonal behavior. The results indicated that although both groups perceived an ideal educator interpersonal behavior in the same way, the educators generally overestimated their cooperative behaviors (Leadership and Students responsibility) but underestimate their oppositional ones (Uncertain) in comparison to what their student teachers perceived. The results also indicated that male and female student teachers perceived some cooperative behaviors in the educators from the opposite gender more significantly. Based on the findings, it can be concluded that there are some perceptual mismatches between student teachers’ and educators’ perceptions of actual educator interpersonal behavior. Therefore, the findings imply that educators should take some measures to locate these perceptual mismatches and eliminate them gradually.
- انتشار مقاله: 16-04-1398
- نویسندگان: Abolfazl Khodamoradi,Mojtaba Maghsoudi,Seyed Hassan Talebi
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Applied Research on English Language
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Teacher Personality,Teacher Interpersonal Behavior,the QTI,the NEO Five-Factor Inventory
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: This study examined the association between teacher educators’ personality traits and their interpersonal behavior at Farhangian University (Teacher Education University in Iran). A sample of 148 student teachers majoring in Teaching English as a Foreign Language (TEFL) at two branches of Iranian Teacher Education University evaluated their teacher educators’ interpersonal behavior by the questionnaire for teacher interaction (QTI). The teacher educators (N=17) also completed the QTI and the NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI). The results of correlational analyses indicated significant associations between educators’ personality traits and their interpersonal behavior. More associations were observed between educators’ personality and student teachers’ perceptions of interpersonal behavior while fewer associations were observed between educators’ personality and the educators’ self-perceptions. Moreover, the results revealed that all educators’ personality traits except for Openness were significantly correlated with the two interpersonal behavior dimensions of Influence and Proximity. When stepwise regression analyses were done for the Influence dimension, the strongest model for prediction included Neuroticism and Conscientiousness while for the second dimension, Agreeableness emerged as the sole, significant predictor of educator Proximity.
- انتشار مقاله: 13-05-1398
- نویسندگان: Abolfazl L Khodamoradi,Seyed Hassan Talebi,Mojtaba Maghsoudi
- مشاهده