در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Teaching English Language
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Medical students,Needs Analysis,Technology,ESP,teaching challenges
- چکیده: هدف این مطالعه بررسی چالش های موجود در تدریس زبان تخصصی به دانشجویان پزشکی بود. داده ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه با 140 دانشجوی پزشکی جمع آوری شد. یافته ها نشان داد دروس زبان تخصصی حاضر نیازهای دانشجویان پزشکی را به خوبی براورده نمیکند و دانشجویان ترجیح میدادند که هر چهار مهارت زبانی در کلاس مورد توجه قرار گیرد. به علاوه، دانشجویان از منابع و روش تدریس موجود راضی نبودند و علاقه بیشتری به رویکردهای بصری و چندرسانه ای داشتند. درمورد اساتید زبان تخصصی، نتایج نشان داد اگرچه دانشجویان بطورکلی از آنها راضی بودند، برخی از نکات ضروری که انتظار میرود اساتید زبان تخصصی در نظربگیرند مانند درنظر گرفتن نیاز دانشجویان، معرفی سبک کلامی مورد استفاده در جامعه ی تخصصی، تمرین ژانرهای زبانی پزشکی و ارائه ی منابع آموزشی و کمک آموزشی مناسب مورد توجه واقع نمیشد. دانشجویان هم چنین اذعان داشتند محدودیت زمانی، تعداد کم واحدهای درس زبان تخصصی، نحوه ی توزیع واحدها و کلاس های ناهمگون موارد دیگری بودند که مانع رسیدن به اهداف دروس زبان تخصصی میشد. درنتیجه با درنظر گرفتن چالش های موجود در کلاس های زبان تخصصی، توجه بیشتری باید به طرح درس داشت، استفاده مؤثر از تکنولوژی پیشنهاد میشود و انتظار میرود اساتید از ساعات دروس تخصصی استفاده بهینه داشته باشند.
- چکیده انگلیسی: This study set out to examine the main challenges of teaching English for specific purposes (ESP) to medical students regarding their current foreign language needs, lacks, and preferences. Data were collected through questionnaires and interviews with 140 medical students. The findings indicated that in terms of language skills and tasks, the current English for medical purposes (EMP) courses do not meet the needs of medical students and the participants preferred ESP courses that emphasize all the four language skills. Moreover, they were not satisfied with the presented materials and methodology and favored approaches that deploy visual and multimedia modes of presentation. In the case of ESP teachers, it was found that even though the students were mainly satisfied with their ESP teachers, some significant points that are expected to be followed in ESP courses including considering students' needs and difficulties, introducing target discourse communities, practicing relevant genres, providing supplementary materials, and using authentic materials were not taken into account by ESP practitioners. Students also noted other factors, such as limited time, the number of credit hours, the way credits are distributed, and heterogeneous classes, which get in the way of achieving the goals and objectives behind EMP courses. In conclusion, concerning various challenges in ESP classes, more attention should be paid to the course design, technology can be utilized effectively, communicative approaches can be applied, and efficient use of time needs to be considered.
- انتشار مقاله: 10-12-1397
- نویسندگان: Sadegh Khalili,Mohammad Hassan Tahririan
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Research in English Language Pedagogy
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Law,ESP,psychology,tertiary students
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Educators have not started talking about affective factors in ESP until lately (Makrami, 2010). ESP has found its way in daily lives of a majority of people and it has also become a part of tertiary education programme in Iranian universities. However, rarely has anything been done after putting these ESP courses into work while many obstacles appear soon after putting ESP courses into practice. The current study aims to investigate the attitudes and views instructors and students hold in ESP courses. Data were gathered by interviewing instructors and students of psychology and law in Islamic Azad University, Khorasgan Branch. The results showed that crowded classes, lack of motivation and poor infrastructure are the main issues that they are dealing with. Furthermore, the need for integration of some aspects of English like pronunciation and grammar is felt in ESP courses. The findings of this study could be of help for to practitioners and material designers.
- انتشار مقاله: 20-07-1393
- نویسندگان: Elahe Sadeghi,Mohammad Hassan Tahririan
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Foreign Language Teaching and Translation Studies
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: communication strategies,Oral Performance,interlanguage,communica-tive competence,strategic competence,written performance
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Being able to communicate effectively is the optimal goal of all language learners; therefore, despite difficulties they face and restrictions they have while expressing themselves, they rely on employing diverse communication strategies (CSs). This descriptive study was set to analyze Iranian EFL learners’ use of CSs in oral and written performances at two levels of proficiency. To this end, 60 university students of EFL were selected and assigned to two distinct groups. The participants’ oral and written performances were analyzed quantitatively and qualitatively using Dornyei’s (1995) taxonomy of CSs. The results of the study revealed that the context of communication plays a significant role in the use of communication strategies. The use of CSs by participants’ significantly varied by their level of proficiency. The most frequent problem areas were 'lexical gaps', 'problems in discourse management', and 'uncertainty in conveying the message', which can be considered by language teachers and material designers.
- انتشار مقاله: 02-09-1397
- نویسندگان: Aasa Moattarian,Mohammad Hassan Tahririan
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of English for Academic Purposes
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Formative Assessment,Language Assessment Literacy,content teachers,ESP Practitioners,ELT Teachers,Assessment Knowledge
- چکیده: . مطالعه حاضر سواد سنجش درک مطلب دو گروه از معلمان ایرانی دروس زبان انگلیسی برای اهداف ویژه در رشته های پزشکی را از نظر سنجش تکوینی مورد مطالعه و بررسی قرار داد. برای این کار ، 21 مدرس زبان ویژه ، 8 مدرس محتوا و 13 مدرس زبان انگلیسی ، از پنج دانشگاه در این مطالعه شرکت کردند. داده های مورد نیاز ازطریق یک پرسشنامه 40 سوالی ، مصاحبه نیمه ساختار و مشاهدات غیر مشارکتی جمع آوری شد . نتایج توصیفی داده های کمی و کیفی نشان داد که عملکرد سنجش درک مطلب مدرسین زبان انگلیسی و محتوا تقریباً یکسان است. همچنین نتایج نشان داد که معلمان محتوا دانش کمی در مورد سنجش تکوینی کلاس درسی داشتند. اگرچه مربیان زبان انگلیسی در مورد دانش توافق گسترده تری داشتند ، اما در عمل رد و اثر کمی از آن یافت شد. از نظر اصول ، هم مدرسین زبان انگلیسی و هم محتوا توافق داشتند که اصول سنجش برای اندازه گیری پیشرفت دانشجویان ضروری میباشد. برای مقوله مهارت ، برخلاف معلمان محتوا ، مدرسین زبان انگلیسی بر این عقیده بودند که این مقوله بسیار اساسی است.ولی ،آنها این مقوله را در فعالیتهای ارزیابی خود بکار نبردند..
- چکیده انگلیسی: The current study investigated the language assessment literacy of two groups of Iranian medical ESP practitioners while teaching reading comprehension under formative assessment lens. To do so, 21 ESP instructors, 8 content and 13 ELT instructors, from five universities in Iran were recruited to participate in the study. A 40-item questionnaire, semi-structured interview, and non-participatory observations were employed by the researchers to collect the required data. The descriptive results of both quantitative and qualitative data indicated that the ELT and content teachers’ reading assessment performances were almost the same. The results also revealed that the content teachers had limited knowledge about formative classroom assessment (FCA). Although the ELT instructors were in broader agreement on the knowledge category, in practice, little trace of it was found. In terms of the principles, both the ELT and content instructors agreed that assessment principles were necessary for measuring students’ achievement. For the skill category, contrary to the content teachers, the ELT instructors were on the belief that this category was crucial; however, they did not implement it in their assessment activities.
- انتشار مقاله: 23-06-1399
- نویسندگان: Mozhdeh Shahzamani,Mohammad Hassan Tahririan
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Modern Research in English Language Studies
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ESP/EAP,ESP/EAP textbooks,Materials evaluation,Textbooks evaluation,Newly developed SAMT EAP textbooks
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: EAP textbooks have been one of the most important materials commonly used in any EAP program and attracted many researchers' attention due to their crucial contributions to foreign/second language acquisition. Despite the plethora of research on EAP textbooks, especially EAP textbooks published by SAMT, the Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Humanities, there seems to be a paucity of research on newly developed SAMT EAP textbooks. At the same time, although EAP textbooks are based on criteria to meet particular students’ needs in specific disciplines, there have been only a few evaluative studies on EAP textbooks taking students’ and teachers’ viewpoints into account. Therefore, the present study attempted to evaluate a newly developed SAMT EAP textbook for the students of Medicine, as a sample from SAMT publications, from the students' and teachers' perspectives. The study used a questionnaire and the results revealed that students and teachers were satisfied with the theoretical considerations, the organizational features and practical considerations, the vocabulary, and the grammatical structure of the current textbook. However, the students were not satisfied with the content and the language skills and the teachers were not satisfied with the content of the textbook. In addition, no significant difference between the students' and teachers' viewpoints with regard to the necessity condition of EAP textbooks was found. But, their responses to the questions related to the present condition of the current textbook were significantly different. Such findings can have some implications for EAP teachers, material developers, and textbook designers.
- انتشار مقاله: 03-05-1397
- نویسندگان: Vahid Shahidipour,Mohammad Hassan Tahririan
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Applied Research on English Language
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Bilingualism,Monolingualism,Metacognitive Strategy,Writing Performance,Academic Level
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Research has shown that writing skill of Iranian learners is not at a satisfactory level.
One of the ways to develop writing ability is to improve strategic behavior of learners. The
current study set out to compare writing performances and patterns of using metacognitive
strategies in bilinguals and monolinguals as well as seniors and freshmen students. A total of
176 English major university students took part in the study (88 bilinguals and 88
monolinguals). Data were collected through three instruments: a background questionnaire, a
writing metacognitive strategy questionnaire, and participants’ compositions. A two-way
factorial ANOVA was used to analyze the data obtained through the strategy questionnaire.
Since the composition data were not parametric, two Kruskall-Wallis tests were employed for
data analysis. The results revealed that bilinguals used more metacognitive strategies and had
higher writing scores than monolinguals. In addition, seniors had better writing performance
than freshmen while the difference between them in using strategies was not significant. Based
on the results, it can be concluded that teaching writing metacognitive strategies may result in a
better writing performance.
استفاده از راهبردهای فراشناختی نوشتار و مهارت نوشتاری زبان آموزان یک زبانه و دو زبانه
تحقیقات اخیر حاکی از عملکرد ضعیف زبان آموزان ایرانی در مهارت نوشتار زبان انگلیسی است. یکی از روشهای بهبود مهارت نوشتار تقویت رفتار استراتژیک زبان آموزان است. در تحقیق پیش رو به مقایسه مهارت نوشتار و الگوهای استفاده از راهبردهای فراشناختی یک زبانه ها و دو زبانه ها و همچنین دانشجویان سال اول و سال آخر پرداخته شده است. برای این منظور، 176 دانشجوی رشته زبان انگلیسی (88 یک زبانه و 88 دو زبانه) در این تحقیق شرکت کردند. داده ها از طریق سه ابزار پرسشنامه پیشینه، پرسشنامه راهبردهای فراشناختی در نوشتار، و انشای زبان آموزان جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از پرسشنامه، از تست تجزیه و تحلیل دو طرفه واریانس (ANOVA) و برای تجزیه و تحلیلانشاهای زبان آموزان از تست ناپارامتری کروسکال والیس (Kruskall-Wallis)استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دو زبانه ها بیش از یک زبانه ها از راهبردهای فراشناختی نوشتار استفاده کردند و همچنین نمرات انشای بالاتری کسب کردند. همچنین، دانشجویان سال آخر عملکرد نوشتاری بهتری نسبت به دانشجویان سال اول داشتند ولی تفاوت بین این دو گروه در استفاده از راهبردهای فراشناختی نوشتار معنا دار نبود. بر اساس یافته های تحقیق میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های فراشناختی نوشتار میتواند به تقویت عملکرد نوشتاری کمک کند.
کلید واژه ها: دو زبانگی، یک زبانگی، مهارتهای فراشناختی، مهارت نوشتار، سطح آکادمیک- انتشار مقاله: 12-05-1395
- نویسندگان: Fatemeh Poorebrahim,Mohammad Hassan Tahririan,Katayoon Afzali
- مشاهده