بررسی چالش های تدریس زبان تخصصی به دانشجویان پزشکی: نیازها، کمبودها، ترجیهات دانشجویان و کارایی دروس زبان تخصصی
بررسی چالش های تدریس زبان تخصصی به دانشجویان پزشکی: نیازها، کمبودها، ترجیهات دانشجویان و کارایی دروس زبان تخصصی
عنوان فارسی :
بررسی چالش های تدریس زبان تخصصی به دانشجویان پزشکی: نیازها، کمبودها، ترجیهات دانشجویان و کارایی دروس زبان تخصصی
عنوان انگلیسی :
Deciphering Challenges of Teaching English for Specific Purposes to Medical Students: Needs, Lacks, Students' Preferences, and Efficacy of the Courses
چکیده:
هدف این مطالعه بررسی چالش های موجود در تدریس زبان تخصصی به دانشجویان پزشکی بود. داده ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه با 140 دانشجوی پزشکی جمع آوری شد. یافته ها نشان داد دروس زبان تخصصی حاضر نیازهای دانشجویان پزشکی را به خوبی براورده نمیکند و دانشجویان ترجیح میدادند که هر چهار مهارت زبانی در کلاس مورد توجه قرار گیرد. به علاوه، دانشجویان از منابع و روش تدریس موجود راضی نبودند و علاقه بیشتری به رویکردهای بصری و چندرسانه ای داشتند. درمورد اساتید زبان تخصصی، نتایج نشان داد اگرچه دانشجویان بطورکلی از آنها راضی بودند، برخی از نکات ضروری که انتظار میرود اساتید زبان تخصصی در نظربگیرند مانند درنظر گرفتن نیاز دانشجویان، معرفی سبک کلامی مورد استفاده در جامعه ی تخصصی، تمرین ژانرهای زبانی پزشکی و ارائه ی منابع آموزشی و کمک آموزشی مناسب مورد توجه واقع نمیشد. دانشجویان هم چنین اذعان داشتند محدودیت زمانی، تعداد کم واحدهای درس زبان تخصصی، نحوه ی توزیع واحدها و کلاس های ناهمگون موارد دیگری بودند که مانع رسیدن به اهداف دروس زبان تخصصی میشد. درنتیجه با درنظر گرفتن چالش های موجود در کلاس های زبان تخصصی، توجه بیشتری باید به طرح درس داشت، استفاده مؤثر از تکنولوژی پیشنهاد میشود و انتظار میرود اساتید از ساعات دروس تخصصی استفاده بهینه داشته باشند.
چکیده انگلیسی:
This study set out to examine the main challenges of teaching English for specific purposes (ESP) to medical students regarding their current foreign language needs, lacks, and preferences. Data were collected through questionnaires and interviews with 140 medical students. The findings indicated that in terms of language skills and tasks, the current English for medical purposes (EMP) courses do not meet the needs of medical students and the participants preferred ESP courses that emphasize all the four language skills. Moreover, they were not satisfied with the presented materials and methodology and favored approaches that deploy visual and multimedia modes of presentation. In the case of ESP teachers, it was found that even though the students were mainly satisfied with their ESP teachers, some significant points that are expected to be followed in ESP courses including considering students' needs and difficulties, introducing target discourse communities, practicing relevant genres, providing supplementary materials, and using authentic materials were not taken into account by ESP practitioners. Students also noted other factors, such as limited time, the number of credit hours, the way credits are distributed, and heterogeneous classes, which get in the way of achieving the goals and objectives behind EMP courses. In conclusion, concerning various challenges in ESP classes, more attention should be paid to the course design, technology can be utilized effectively, communicative approaches can be applied, and efficient use of time needs to be considered.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.