در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فضای سوم,حوزه عمومی,هتروتوپیا,مردم نگاری
- چکیده: حوزه عمومی به عنوان یکی از مفاهیم طرح شده توسط فیلسوفانی چون هنا آرنت و یورگن هابرماس را میتوان شبکهای نامتمرکز و بینام از ارتباطات درباره علایق مشترک دانست که رشته های گوناگون ارتباط را در هم میآمیزند. این حوزه و کارکرد آن در عرصه های گوناگون یکی از دغدغههای اندیشمندان معاصر است. ازسوی دیگر مفهوم بدیعتر فضای سوم، توسط اندیشمندان معاصر مانند ادوارد سوجا و هومی بابا طرح شده است. این پژوهش تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد که به کمک مفهوم فضای سوم، چگونه میتوان حوزهعمومی را برای گروه هدف زنان در نمونه مکانی مورد مطالعه احیا کرد؟ فضاهایی که مصادیق آن مانند کافهها طبق مشاهدات این پژوهش توانستهاند زنان را به عنوان اصلیترین مخاطبان خود جذب کنند. چرایی این امر و چگونگی کارکرد این فضاها، مورد توجه این پژوهش است. در این راستا رویکرد اتخاذ شده در این پژوهش، کیفی است و پارادایم مد نظر از حیث روش پژوهش، ذیل دستهبندی پارادایم تفسیری قرار دارد. همچنین در کاربست نتایج حاصل از مرور مبانی و مطالعات میدانی در محدوده مرکزی شهر تهران(بخشی از خیابان انقلاب) با توجه به در نظر داشتن گروه هدف زنان، از روش مردمنگاری بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از این پژوهش، پیدایش خرده فرهنگی را در بین گروه هدف زنان نشان میدهد که از مهمترین کاربران فضاهای سوم در محدوده مورد مطالعه هستند، فضاهایی که طبق نتایج این پژوهش توانستهاند در ارتقای حوزه عمومی برای مخاطبان خود نقش پر رنگی ایفا کنند.
- چکیده انگلیسی: Public realm, one of the concepts propounded by Jürgen Habermas and Hannah Arendt can be regarded as decentralized and anonymous communication networks on common interests which combine various disciplines of communication. This realm and its function in various fields, despite the different interpretations offered by scholars, is one of the concerns of contemporary thinkers. On the other hand, more recent concept of third space have been mentioned by contemporary thinkers such as Edward Soja and Homi Bhabha. By utilizing this subject, this research attempts to answer this question “By using the concept of the third space, how can the public realm be revived for the target group of women in the study?” Spaces such as cafes, as observed in this study, have been able to attract more women as the main audience; therefore the reason behind this and the function of these spaces are the focus of this research. The current study has been carried out by the ‘Qualitative research’ approach along with interpretive paradigm in terms of methodology. The ethnographic method was employed for the application of the results of the literature review and observations in the central district of Tehran(Enghelab Street) with respect to the target group of women.
- انتشار مقاله: 28-06-1396
- نویسندگان: پروین پرتوی,مریم فراش خیابانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تابآوری,تابآوری فضایی,بازارهای سنتی,بازار قیصریه اصفهان
- چکیده: تابآوری در شهرسازی مفهوم نوظهوری است که در سطح جهانی از اوایل دهه 1990 میلادی مورد توجه قرار گرفته است. این مفهوم در ابتدا دارای دیدگاهی صرفاً اکولوژیکی بود، لیکن در طی زمان گامبهگام توسعه یافت و به ابعاد و مسایل دیگرِ مرتبط با جوامع شهری، چون اجتماعی، اقتصادی و ... نیز توجه شد. یکی از ابعاد پراهمیت تابآوری، بُعدِ فضایی است که به ادامة حیات فضاهای شهری با حفظ هویتشان در طی تغییرات مختلف میپردازد. در بررسی تاریخی فضاهای شهری، میزان متفاوت حیات آنها و بهعبارتدیگر تفاوت در میزان تابآوریاشان مورد توجه است. ازاینرو میتوان این سؤال را مطرح کرد که چه عواملی در تابآوری یک فضای شهری اثرگذار است؟ ازطرفی یکی از انواع فضاهای شهری که علیرغم تغییرات و بحرانهای مختلف محیطی در طی تاریخ بهنحو مطلوبی به حیات خویش ادامه دادهاند، بازارهای سنتی هستند. لذا این سؤال نیز پیش میآید که چه عواملی سبب تابآوری در بازارهای سنتی طی ادوار طولانی شده است؟ در این راستا پژوهش حاضر با هدف پاسخ به سؤالات مطرحشده، بهطورخاص در بررسی بازار قیصریه شهر اصفهان میکوشد به عواملی بپردازد که موجب تابآوری این فضای شهری شده است. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر بررسی موردی با استفاده از شیوه توصیفی-تحلیلی و رویکرد تحلیل محتواست. ابتدا با شیوة استدلال قیاسی و مراجعه به منابع معتبر، دو عامل اجتماعی و کالبدی تابآور به عنوان شاخصهای مدل مفهومی تابآوری فضایی ارایه شده و سپس با بررسی نمونه موردی تحقیق و نیز تحلیل محتوای استقراییِ متن مصاحبههای انجام گرفته، درجهت تدقیق عوامل مؤثر در تداوم استفاده از نمونه موردی پژوهش، به تدوین شاخصهای تابآوری فضایی اثرگذار در بازار قیصریه اصفهان اقدام شده است. نتایج اجمالی این تحقیق حاکی از این است که ساخت انعطافپذیر و مستحکم بازار همراه با حفاظت و مرمت مستمر از آن در کنار وجود کاربریهای متنوع، هویت منحصر به فرد فضا، آسایش محیطی و زیبایی در فضا، امکان دسترسی به فضاها و کاربریهای مختلف از این فضا و سرانجام تعلق خاطر به مکان در بازار قیصریه اصفهان به تابآوری فضایی این فضای شهری تاریخی انجامیده است.
- چکیده انگلیسی: Resilience in urbanization is a novel concept that has been globally concerned since the early 1990s. At the beginning, this concept had merely an ecological viewpoint; however, over time it has gradually been developed, and the other aspects and issues in terms of urban societies such as social, economical and so on has been considered. One of the important aspects of resiliency is spatial resiliency that is the continuing of the existence of urban spaces while preserving their identity during different variations. In the historical study of urban spaces, their different degrees of life, in other words, the difference degree in their resiliency is concerned. Therefore, this question rises that what factors influence the resiliency of an urban space? On the other hand, one of the types of urban spaces that despite its various environmental changes and crises throughout its history has desirably continued its life is the traditional bazaar. So this question is posed that what factors have led to the resiliency of traditional bazaars over a long period of time?. In this regard, the present study aiming to answer the proposed questions, especially in the case study of the Qeisariye bazaar of Isfahan, attempts to address the factors that have caused this urban space being resilient. The methodology is qualitative based on considering case study and content analysis and descriptive-analytical approach. First, by using deductive reasoning method and referring to authentic resources, two social and physical factors are introduced as indicators of the conceptual model of spatial resilience. Then, the indicators of the spatial resilience model related to the Isfahan’s Qeisariye Bazaar were extracted by examining the case study of research and content analysis of the interviews concerning the reasons for using this place in order to scrutinize the effective factors in constant use of the case study. The brief results of this research indicate that the flexible and robust construction of the bazaar, with its constant protection and restoration along with diverse uses, unique identity of space, environmental comfort and beauty in the space, access to the various spaces and uses of this space, and belonging to the place in the Qeisariye Bazaar of Isfahan has led to the spatial evolution of this historical urban space.
- انتشار مقاله: 02-07-1396
- نویسندگان: زهرا شیرانی,پروین پرتوی,مصطفی بهزادفر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مکتب اصفهان,پدیدار شناسی,معنای مرکز,هستی شناسی مکان,وجود و موجود
- چکیده: به پیکره درآمدن مکان در جهان، وابسته به اندیشه و خیالی است که برپایه «سفر » در عوالم وجودی )جهان وجودی(،
روی م یدهد. این سفر، ساختاری وجودی را در قالبِ مبداء/مسیر/مقصد، به دست می دهد که انسان م یتواند در «حَضر »
برای انتظا مبخشی مکان به کار بندد. کاربستِ این ساختار وجودی، جهانی را در مکان، گشوده می دارد. این جهان به نوبه
خود، فضاهایی را برای «رویداد زندگی »، مهیا می سازد. نوعی زندگی که آدمیان در آن، نسبتی با وجود یافته و آن را تجربه
م یکنند. در چنین حالتی می توان اذعان داشت که مکان به مثابه مرکز یا مرکز به مثابه یک مکان، برفلسفه حیات استوار
شده است.
مکتب اصفهان و هایدگر، هریک از راهی جداگانه، برپایه «وجود و موجود »، آرایی بنیادین به دست داد هاند که خود به
ساختارهای معنابخش در حوزه های «جهان « ،» مکان » و «زندگی » و از آن مسیر به معنای مرکز راه می برند.
این مقاله در قلمرو این دو طیف از آراء، در پی بازخوانی بنیادها و ساختارها در جهت دستیابی به معنای مرکز است. چنین
امری، پژوهش را در حوزه روش شناسی، متکی بر حوزه تفسیری با رویکرد تطبیقی م یکند. هر چند بنیادها و ساختارها،
خود ریشه در حوزه استدلال منطقی دارند.
موضوعی که در این مقاله به آن پرداخته می شود، بررسی تطبیقی بنیادها در آراء هستی شناسانه این دو طیف بوده که بدواً
معنای لازم را به جهان وانسان یا عالم و آدم، می بخشد. سپس این مقولات، بازخوانی معنای مرکز را در حوزه های سه گانه
جهان، مکان و زندگی در ارتباط و پیوندی معنادار با هم به دست م یدهند.
یافته های این پژوهش به عنوان پیش فهم، می تواند زمینه فهمِ دگرگونی در ساختارهای تاریخی معنابخش مرکز را در
نسبت با دوران معاصر نیز میسر سازد. وجهی که معطوف به دگرگون شدنِ فلسفه مکان از حوزه هستی شناسانه به حوزه
زیست شناسانه بوده است.
- چکیده انگلیسی: The creation and configuration of the universe depends on the imagination of a “Journey” in the existence
realms. This journey contains Source/Beginning, Direction, and the Destination which can make the main
structure of the existence to organize the “place”. Using this cosmetic place, there will be a place created
for the “life’s flow”; the life in which people experience the existence. Accepting these ideas, one can argue
that “place” as “center” is rooted in the philosophy of being.
Both Isfahan school of thought and Heidegger, separately, introduce some basic ideas according to the
concept of “Existence/Existing” from which we come up with scope of the co-existence among the concepts
of “universe”, “place”, “life”, and “center”.
In this article, referring to the above mentioned ideas, we will try to find out what would the real meaning
of the center be. This task leads to the using of the hermeneutic in an adaptive approach in terms of research
method, although structure basics are rooted in the realm of Logical reasoning.
The subjects that will be considered in this article will adapt the grounded ontological points of views
in both schools which interpret universe, human being, and the world. Based on the findings from these
considerations we will search for the meaning of center in those areas.
The findings of this research can help us to have the clearer understanding of the concept of the meaning of
center in a historical realm which will lead to a better understanding of this concept in our time. Knowing
this aspect, the meaning of center from an ontological scope to the biological one can be transformed.
- انتشار مقاله: 02-03-1396
- نویسندگان: پروین پرتوی,محمدصابر باقریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: محله,اجتماعپذیری,فضای عمومی,ناحیه
- چکیده: گرایش به زندگی ماشینی، حضور گسترده وسایل نقلیه و تغییر چهره شهر به واسطه چیرگی اتومبیل بر فضای شهری، جداییگزینی مردم از فضاهای عمومی، نادیدهانگاری ارزشهای اجتماعی، فرهنگی و هویتی نهفته در فضاهای عمومی، بیتوجهی به حفظ و ارتقای حیات جمعی در دهههای پیشین، موجب شده که برخی فضاهای عمومی در مقیاسهای مختلف شهری اهمیت و نقش خود را از دست بدهند. ایجاد فضاهای عمومی در مقیاسهای مختلف شهری در دهههای اخیر تلاشی در جهت رفع نیاز اجتماعی انسان به فضاهای عمومی بوده است. حضور افراد در این فضاها منجر به اجتماعپذیری فضای عمومی و عاملی در جهت موفقیت فضاست. حال مقیاسهای نزدیک به هم، نداشتن ویژگیها و معیارهای فضاهای عمومی موفق و عدم معیارهایی جهت اجتماعپذیری فضاها منجر به خالی و راندهشدن فضاها شده است. از این لحاظ شناسایی معیارهای ایجادکننده و ارتقادهنده اجتماعپذیری در فضاهای عمومی ضرورتی است در این جهت که مانع از خاموشی و ازرونقافتادن فضاهای عمومی در مقیاسهای مختلف باشد. سؤالات مطرح در این خصوص عبارتند از : عوامل مؤثر بر ایجاد و ارتقاء اجتماعپذیری در فضای عمومی چیست و اینکه آیا وجود فضاهای عمومی در مقیاسهای نزدیک به هم محله و ناحیه ضروری است یا خیر. هدف از تحقیق پیشرو تبیین عوامل مؤثر در ایجاد و ارتقاء اجتماعپذیری در فضاهای عمومی با در نظر گرفتن مقیاسهای مختلف فضاهای عمومی در شهر تهران است. جهت پاسخگویی به هدف بیانشده ابتدا مفهوم فضاهای عمومی، اجتماعپذیری، اجتماعپذیری در فضاهای عمومی مورد مطالعه قرارگرفته و معیارهایی جهت سنجش اجتماعپذیری فضاها یک مدل مفهومی در سه بعد اجتماعی، کالبدی و فعالیتی تدوین شده است. جهت سنجش معیارها، فضاهای عمومی دو محله دبستان و سهروردی و پارک اندیشه در مقیاس ناحیه انتخاب شدهاند. مشاهده و تحلیل کیفی، استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی که با استفاده از نرمافزار SPSS انجامشده در راستای سنجش معیارها و پاسخگویی به فرضیه و سؤالات تحقیق بوده است. نتیجه نشان میدهد که فضای عمومی ناحیه با وجود دسترسی کمتر و بعد فاصلهای بیشتر مورد استقبال بیشتر ساکنین دو محله نسبت به فضاهای عمومی خود قرارگرفته و از اجتماعپذیری بالایی برخوردار است. نتیجه حاصلشده نشان میدهد که توجه به معیارهای اجتماعپذیری در حین برنامهریزی و طراحی فضاها موجب میشود آنها در کنار یکدیگر و در مقیاسهای مختلف به حیات خود ادامه دهند.
- چکیده انگلیسی: Tendency to the mechanized life, the widespread presence of various means of transportation and the change of city image due to the dominance of vehicles in urban areas, the segregation of people from public spaces, neglecting of social cultural values and the identity values which is hidden in the public spaces, inattention to the maintenance and improvement of community life in the former decades has led some public spaces to lose their importance and role in different urban scales. Creation of public spaces at different urban scales in recent decades has been an attempt to meet the needs of the human community to the public spaces. The presence of people in these spaces leads to the sociability of public spaces which is a factor for space success. Now, similar scales, lack of criteria for success of public spaces and lack of criteria for sociability of space have lead to emptiness and rejection. In this viewpoint the identification of the creation and promotion of sociability in public spaces is necessary to prevent the falling off public spaces at different scales. In this regard, the question is what the factors affecting the creation and improvement of sociability public spaces are and whether public spaces close neighborhood and regional scale is necessary or not. The aim of the leading research is to express the effective factors in creation and promotion of sociability in public spaces considering the different scales of public spaces of Tehran. To meet the expressed purpose, firstly studies have been conducted for the concept of public spaces, sociability and the sociability of public spaces. Moreover some criteria for evaluation of sociability in a conceptual model in three phases of sociality, physical and activity have been developed. Seven criteria for physical dimensions, five criteria for social dimensions and two criteria for activity dimensions were selected to evaluate these aspects. For measuring the criteria, two public spaces of Sohrevardi neighborhood and Dabestan and Andisheh Park have been selected. This study is among the qualitative and quantitative research. Methods In this research is descriptive – analytical since it describes and investigates the understanding of sociability in the public spaces and factors in creation and promotion of it. The research is Analysis because it is requires analysis of various factors of sociability in public spaces and in parts of the research was used analytical method. In the main part of research, field investigations was conducted through use of case studies. In order to meet the assessment criteria and meeting the hypotheses and questions of research, observations and quality analysis, use of descriptive statistics and inferential statistics (done by SPSS software) have been done. The data collection tool in this research was questionnaire, observation and presence in public spaces, respectively. The questionnaire is set to measure the criteria and indicators of sociability in public spaces and answer questions and hypotheses of research. Observes and presence in space by the researcher continued in several days at different times of day and in all the spaces. The population study comprises all residents of Dabestan and Suhravardi neighborhoods. Questionnaires distributed among the people in the area who are a resident of the neighborhoods. The sample size in this study that is based on the Devas table at 95 percent, with 10 percent of sampling error in selected 100 samples. In each of the spaces of Dabestan neighborhood, Suhravardi neighborhood and public spaces 100 questionnaires was distributed of which makes a total of 300 distributed questionnaires. The result shows that public space of the area with less access and farness has been more agreed than public spaces by more residents of two neighborhoods and has the most sociability. Also the obtained result shows that paying attention to sociability criteria during planning and designing of spaces creates adjacent spaces which survive in different scales. Public spaces in different scales have their own role and function and it is essential for these spaces at different scales. Lack or shortage or non-functioning space on a scale will impose other measures of space to other spaces that has to be accepted by other spaces. Design and planning of public spaces based on the dimensions of successful public spaces in various scales can prevent this issue. There should be spaces in various scales in order to attract people according to their status, tastes, needs and etc who want to select their desired space and attend it. Not only improper space function in local scales causes force for people to use the space, but also provides the opportunity to abandon these spaces. Hence it is essential that various aspects of space design be considered in order to carry out their role in various scales.
- انتشار مقاله: 13-07-1394
- نویسندگان: دلارام شجاعی,پروین پرتوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: محله,اجتماعپذیری,فضای عمومی,ناحیه
- چکیده: گرایش به زندگی ماشینی، حضور گسترده وسایل نقلیه و تغییر چهره شهر به واسطه چیرگی اتومبیل بر فضای شهری، جداییگزینی مردم از فضاهای عمومی، نادیدهانگاری ارزشهای اجتماعی، فرهنگی و هویتی نهفته در فضاهای عمومی، بیتوجهی به حفظ و ارتقای حیات جمعی در دهههای پیشین، موجب شده که برخی فضاهای عمومی در مقیاسهای مختلف شهری اهمیت و نقش خود را از دست بدهند. ایجاد فضاهای عمومی در مقیاسهای مختلف شهری در دهههای اخیر تلاشی در جهت رفع نیاز اجتماعی انسان به فضاهای عمومی بوده است. حضور افراد در این فضاها منجر به اجتماعپذیری فضای عمومی و عاملی در جهت موفقیت فضاست. حال مقیاسهای نزدیک به هم، نداشتن ویژگیها و معیارهای فضاهای عمومی موفق و عدم معیارهایی جهت اجتماعپذیری فضاها منجر به خالی و راندهشدن فضاها شده است. از این لحاظ شناسایی معیارهای ایجادکننده و ارتقادهنده اجتماعپذیری در فضاهای عمومی ضرورتی است در این جهت که مانع از خاموشی و ازرونقافتادن فضاهای عمومی در مقیاسهای مختلف باشد. سؤالات مطرح در این خصوص عبارتند از : عوامل مؤثر بر ایجاد و ارتقاء اجتماعپذیری در فضای عمومی چیست و اینکه آیا وجود فضاهای عمومی در مقیاسهای نزدیک به هم محله و ناحیه ضروری است یا خیر. هدف از تحقیق پیشرو تبیین عوامل مؤثر در ایجاد و ارتقاء اجتماعپذیری در فضاهای عمومی با در نظر گرفتن مقیاسهای مختلف فضاهای عمومی در شهر تهران است. جهت پاسخگویی به هدف بیانشده ابتدا مفهوم فضاهای عمومی، اجتماعپذیری، اجتماعپذیری در فضاهای عمومی مورد مطالعه قرارگرفته و معیارهایی جهت سنجش اجتماعپذیری فضاها یک مدل مفهومی در سه بعد اجتماعی، کالبدی و فعالیتی تدوین شده است. جهت سنجش معیارها، فضاهای عمومی دو محله دبستان و سهروردی و پارک اندیشه در مقیاس ناحیه انتخاب شدهاند. مشاهده و تحلیل کیفی، استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی که با استفاده از نرمافزار SPSS انجامشده در راستای سنجش معیارها و پاسخگویی به فرضیه و سؤالات تحقیق بوده است. نتیجه نشان میدهد که فضای عمومی ناحیه با وجود دسترسی کمتر و بعد فاصلهای بیشتر مورد استقبال بیشتر ساکنین دو محله نسبت به فضاهای عمومی خود قرارگرفته و از اجتماعپذیری بالایی برخوردار است. نتیجه حاصلشده نشان میدهد که توجه به معیارهای اجتماعپذیری در حین برنامهریزی و طراحی فضاها موجب میشود آنها در کنار یکدیگر و در مقیاسهای مختلف به حیات خود ادامه دهند.
- چکیده انگلیسی: Tendency to the mechanized life, the widespread presence of various means of transportation and the change of city image due to the dominance of vehicles in urban areas, the segregation of people from public spaces, neglecting of social cultural values and the identity values which is hidden in the public spaces, inattention to the maintenance and improvement of community life in the former decades has led some public spaces to lose their importance and role in different urban scales. Creation of public spaces at different urban scales in recent decades has been an attempt to meet the needs of the human community to the public spaces. The presence of people in these spaces leads to the sociability of public spaces which is a factor for space success. Now, similar scales, lack of criteria for success of public spaces and lack of criteria for sociability of space have lead to emptiness and rejection. In this viewpoint the identification of the creation and promotion of sociability in public spaces is necessary to prevent the falling off public spaces at different scales. In this regard, the question is what the factors affecting the creation and improvement of sociability public spaces are and whether public spaces close neighborhood and regional scale is necessary or not. The aim of the leading research is to express the effective factors in creation and promotion of sociability in public spaces considering the different scales of public spaces of Tehran. To meet the expressed purpose, firstly studies have been conducted for the concept of public spaces, sociability and the sociability of public spaces. Moreover some criteria for evaluation of sociability in a conceptual model in three phases of sociality, physical and activity have been developed. Seven criteria for physical dimensions, five criteria for social dimensions and two criteria for activity dimensions were selected to evaluate these aspects. For measuring the criteria, two public spaces of Sohrevardi neighborhood and Dabestan and Andisheh Park have been selected. This study is among the qualitative and quantitative research. Methods In this research is descriptive – analytical since it describes and investigates the understanding of sociability in the public spaces and factors in creation and promotion of it. The research is Analysis because it is requires analysis of various factors of sociability in public spaces and in parts of the research was used analytical method. In the main part of research, field investigations was conducted through use of case studies. In order to meet the assessment criteria and meeting the hypotheses and questions of research, observations and quality analysis, use of descriptive statistics and inferential statistics (done by SPSS software) have been done. The data collection tool in this research was questionnaire, observation and presence in public spaces, respectively. The questionnaire is set to measure the criteria and indicators of sociability in public spaces and answer questions and hypotheses of research. Observes and presence in space by the researcher continued in several days at different times of day and in all the spaces. The population study comprises all residents of Dabestan and Suhravardi neighborhoods. Questionnaires distributed among the people in the area who are a resident of the neighborhoods. The sample size in this study that is based on the Devas table at 95 percent, with 10 percent of sampling error in selected 100 samples. In each of the spaces of Dabestan neighborhood, Suhravardi neighborhood and public spaces 100 questionnaires was distributed of which makes a total of 300 distributed questionnaires. The result shows that public space of the area with less access and farness has been more agreed than public spaces by more residents of two neighborhoods and has the most sociability. Also the obtained result shows that paying attention to sociability criteria during planning and designing of spaces creates adjacent spaces which survive in different scales. Public spaces in different scales have their own role and function and it is essential for these spaces at different scales. Lack or shortage or non-functioning space on a scale will impose other measures of space to other spaces that has to be accepted by other spaces. Design and planning of public spaces based on the dimensions of successful public spaces in various scales can prevent this issue. There should be spaces in various scales in order to attract people according to their status, tastes, needs and etc who want to select their desired space and attend it. Not only improper space function in local scales causes force for people to use the space, but also provides the opportunity to abandon these spaces. Hence it is essential that various aspects of space design be considered in order to carry out their role in various scales.
- انتشار مقاله: 13-07-1394
- نویسندگان: دلارام شجاعی,پروین پرتوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پدیدارشناسی,پدیده مکان,ساختار مکان,گفتوگوی درون و برون
- چکیده: این مقاله باهدف شناخت و درک یکی از ویژگیهای مکان، یعنی گفتوگوی درون و برون، با نگرش پدیدارشناسانه که مکان را پایگاه وجودی انسان در هستی معرفی مینماید، تحلیل ریشههای این موضوع و یافتن جایگاه آن در پدیده مکان و بررسی آراء محققین، به چگونگی ماهیت این مقوله میپردازد. راهبرد تحقیق با رویکرد پدیدارشناسی، ابتدا از نظریه به پژوهش، سپس بهطور اکتشافی از پژوهش به نظریه سپس ترکیبی از این دو با تأکید بر تحقیق کیفی شکلگرفته است. مطالعات کتابخانهای شیوۀ اصلی جمعآوری دادهها، با تأکید بر آرای مهمترین نظریهپردازان مکان در این موضوع، جهت توصیف و تفسیر مقوله درون و برون مورداستفاده قرارگرفته، نتیجه بررسی مدل مفهومی گفتوگوی درون و برون است که بر پایه چگونگی حضور و تجربه انسان از مکان شکلگرفته که با استفاده از این مدل میتوان به امکانی در مراتب مختلف برای فهم و دریافت مفهومی و عملیاتی ارتباط درون و برون دست پیدا نمود.
- چکیده انگلیسی: This paper aims to explore the dialectic of the interior space and the exterior space as one of the prominent features of place through the lens of phenomenology, which regards place as the existential basis of mankind in the universe. The spatial structure of place encompasses conceptual, operational and extensional models –cases which contain both the generalities and the details of spatial structure and allow for phenomenological analysis and interpretation of place. In this approach, the phenomenon of place as the spatial and existential basis of mankind has a special significance. Understanding the features and structure of place can help us better perceive its nature and can lead to formation of cognitive foundations in the deep relationship between mankind and the universe. Given the shortcomings of quantitative approaches, architecture is becoming more interested in the phenomenological thinking system. The methodology of this study moves from theory to research and from research to theory in an exploratory manner with a mixed nature and with emphasis on qualitative investigation. Relying on phenomenological approach, which calls for return to the things themselves, this study attempts to revisit the phenomenon of place with a closer look, to explore the nature of dialogue between the inside and the outside as a structural feature and to examine the relationship between mankind, place and universe; it attempts to answer this question: how is it possible to approach the structural nature of a place by means of dialectic understanding of the interior space and the exterior space of that place. For this purpose, first the most important concepts and topics in phenomenology and their relationship with the subject of the inside and the outside are reviewed; then, the concepts of the inside and the outside are analyzed by means of exploring the phenomenon of place and its constituting structures from different perspectives; finally, a conceptual model for understanding the nature and qualities of this relationship in different places will be proposed. Library research is the main data collection tool in this study, majorly revolving around reviewing of the opinions of important theorists in this field for explanation and interpretation of the concepts of the inside and the outside. The result is a conceptual model for the dialogue between the inside and the outside which is formed based on the presence and experience of mankind in place and includes concepts such as philosophy, poetic image, identity and architecture as well as components such as spatial structure, character, boundary, area, path and center. This model can help us expand our conceptual and operational understanding of the relationship between the interior space and the exterior space. When the aim is understanding the roots and philosophical principles of the inside and the outside with a phenomenological approach, concepts such as intentionality (as the nature and main root), presence, absence, ready-to-hand, present-at-hand and proximity, which facilitate understanding of the subject, must be studied at the highest order.
- انتشار مقاله: 20-02-1391
- نویسندگان: سید جلیل موسوی,علیرضا عینی فر,پروین پرتوی,فرح حبیب
- مشاهده