در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش معماری,بررسی تطبیقی,آموزش سازندهگرا,برنامه درسی معماری
- چکیده: این مقاله به بررسی تطبیقی شاخصهای آموزش سازندهگرا در طرح دوره کارشناسی ارشد دانشگاههای منتخب جهان از منظرهای محیط، برنامه، روشهای تدریس و ارزشیابی پرداخته است. هدف از پژوهش شناخت راهکارهایی جهت اصلاح ساختار آموزش دانشگاهی معماری ایران است. نمونه پژوهش بهصورت هدفمند از میان دانشگاههای دارای برنامه ساختارمند، انتخاب شد. رویکرد پژوهش کیفی با روش تطبیقی بوده و پژوهش بر مبنای چهار مرحله تطبیق جرج بردی شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه شکلگرفته است. اسناد و مدارک مرتبط با موضوع با ابزار کتابخانهای، جستجو در منابع اینترنتی و انجام مصاحبه هدفمند با ده تن از دانشجویان و مدرسین دانشگاهها، جمعآوری و در قالب جداول دستهبندی و تحلیل تطبیقی شدند. نتایج مقایسه ساختار آموزشی دانشگاههای هاروارد، اِی.اِی، بیلکنت و شیراز نشان داد که دانشگاه هاروارد انعطافپذیرترین و متنوعترین برنامه آموزشی را میان دانشگاههای موردمطالعه ارائه میدهد. دانشگاه اِی.اِی در برگزاری رویدادهای کمکآموزشی و ارزیابی چگونگی اجرای برنامه قویتر عمل میکند. دانشگاه بیلکنت با استفاده حداکثری از توان خود در بهکارگیری و تبادل اساتید و دانشجویان بینالمللی سعی در ارتقاء شیوههای آموزشی و نزدیک شدن به سطح دانشگاههای تراز اول دنیا را دارد. ساختار برنامهدهی ثابت و عدم بازنگری طولانیمدت، مهمترین مشکل برنامه آموزشی دانشگاه شیراز است.
- چکیده انگلیسی: This paper comparatively examines the indicators of constructivist education in master’s architecture curriculum of selected universities in terms of environment, program, teaching methods and evaluation. The purpose of this study is to identify ways to promote architecture education in Iran. The research sample was purposefully selected. The research method was comparative with qualitative approach and based on Stages in Bereday’s Comparative Method in Education: 1) Description, 2) Interpretation, 3) Juxtaposition and 4) Comparison. The data were collected from library, web-based information and students and professors interviews that analyzed in tables and charts format. A comparison of the strategies of Harvard, AA, Bilkent and Shiraz universities showed that Harvard offers the most flexible curriculum among the universities. AA is stronger in hosting educational aid events as well as evaluating the program execution. By making the most of its potential to employ and exchange international teachers and students, Bilkent University seeks to improve teaching practices to the world first level. The rigid program and long-term revision is the most important problem of Shiraz University curriculum.
- انتشار مقاله: 27-12-1399
- نویسندگان: مریم دستغیب پارسا,وحید شالی امینی,ویدا نوروز برازجانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برساختن (جعل),یکتایی,فرایند بینامتنیت,اصالت و اعتبار اثر,پیوندخوردگی
- چکیده: بیان مسئله: در نوشتار با ترفند پاورقی و ارائة منابع میتوان حضور دیگری را در روایت بازتاباند، اما تاریخ معماری آثار مستندسازی شده و نشدهای را در برمیگیرد که حضور دیگری در آنها پیدا و پنهان است. بحث بر سر جعلی1 یا اقتباسی2بودن اثر از اموری است که در دهههای آخر قرن بیستم در هنر معاصر مطرح شدهاند. از سویی کشمکش بر سر آفرینش متأثر از خودآیینی3 یا دگرآیینی4 اثر، در مقابل برساختگی (جعلی) آن، دغدغهای دیگر است.
هدف و پرسش: بنا بر ماهیت، پژوهش به بازشناخت آستانة همپیوندی/یکتایی، آلوگرافی5 (چندامضایی)/ آتوگرافی6 (تکامضایی) و شناسایی مرز اقتباس/برساختن وابسته است. پرسشهای پژوهش عبارتند از: الف. در گفتمان معماری خودانگیختگی متأثر از دگر نیرویی درونی را چگونه میتوان تفسیر کرد؟ ب. مرز میان اقتباس و برساختن (جعل) کجاست؟
روش: پژوهش با ماهیت کاربردی، با راهبرد تحلیلی-تفسیری متکی بر استدلال منطقی است و بر پایة واکاوی چگونگیِ پیوندگونی و خویشاوندی آثار، با تکیه بر رهیافت درهمآمیزی افقها، مبتنی بر فرایند «میانمتنی» شکل گرفته است. برای روشنشدن پاسخ پرسشهای پژوهش، نمونههایی از تاریخ هنر و معماری معاصر ایران (دهة سی و چهل) مطرح میشوند.
نتیجه گیری: پژوهش نشان میدهد فرایند میانمتنی را میتوان به عنوان رهیافتی نظری در مطالعات معماری به کار بست و تأکید دارد که متون (آثار) معماری خودآیین نیستند و هر اثری در گفتگومندی میان آثار پیش و پس از خود قرار دارد. این به معنای آن نیست که آثار جعلی را نیز بر مدار میانمتنیت قرار دهیم چرا که آثار جعلی برخلاف آفرینش اثر در فرایند میانمتنی بر پرسشهای شناختی اصرار نمیورزند و از مجال گفتگو میان آثار و همراهی مخاطب، تهی هستند.- چکیده انگلیسی: In the text, In the text with the help of the footnote and the reference, we can show another presence in the narrative, but the architecture history contains documented and undocumented works which others presence in them been obviously and hidden. The controversy over the fake or adaptation of the works has been the theme raised in the last decades of the twentieth century and contemporary art. On the other hand, the struggle on the creation, influenced by the autonomy or heteronomy of works and the work adaptation against the forgery, is another concern. By its nature, the research is based on the recognition of the Allographic1 (affinity) / Autographic2 (single signature) and depends on the identification of the adaptation/forging. The research questions are: A. In the architectural discourse, how can interpret arousal caused by other internal forces? B. Where is the boundary between adaptation and forgery?The study is an applied research in nature, The research strategy is an analytical-interpretive, which relies on rational reasoning, explains how the hybridity3 and kinship the works and relates to the "intertextual" process by giving examples of Iranian contemporary art and architecture history (1940-1960) clarify the answers of research questions.
The present study shows that the process of intertextuality can be applied as a theoretical approach to architectural studies and emphasizes that architectural texts (works) are not autonomy. each work is in the dialogism between works before and after itself, but it does not mean that fake works also apply to the inter textual circuit because of the fake works, unlike the creation of the work in the inter textual process, do not insist on cognitive questions and are empty of dialogism between the works and the companion of the audience.- انتشار مقاله: 22-12-1397
- نویسندگان: سحر علینژادمجیدی,وحید شالی امینی,هما ایرانی بهبهانی,محمد ضیمران
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توسعه پایدار,تاب آوری اجتماعی,ظرفیت,دلفی فازی,تحلیل شبکه ای
- چکیده: امروزه رویکرد جدید مدیریت بحران تابآوری اجتماعات شهری است. یکی از ابعاد مهم تابآوری، بعد اجتماعی است. هدف از این مقاله اولویتسنجی عوامل مؤثر بر تابآوری اجتماعی در برابر زلزله میباشد؛ در این راستا با روش اسنادی و کتابخانهای شاخصهای مطرح اجتماعی جمعآوری گردید، سپس با روش دلفی فازی به غربالگری شاخصها پرداخته شد از پنجاه شاخص شناسایی شده بیستونه شاخص در هفت معیار کلی طبقهبندی گردید. جهت اولویتسنجی معیارهای هفتگانه با تکنیک تحلیل شبکهای توسط خبرگان ارزش وزنی آنها به دست آمد. نتایج حاکی از آن است که از معیارهای مؤثر در تابآوری اجتماعی جهت تقابل با زلزله، سرمایه اجتماعی با بیشترین وزن (216/.) در رتبه اول و در مراحل بعدی سرمایه انسانی (184/.)، ویژگی جمعیتی (168/.)، ویژگی فردی (123/.)، کیفیت زندگی (126/.)، امنیت اجتماعی (112/.) و آمادگی روانی جامعه با وزن (058/.) در رتبه آخر قرار دارد.
- چکیده انگلیسی: In recent years, more hazard-related research has changed its paradigm from the model of "reducing casualties and losses" to a more comprehensive model of community-based social resilience based on social systems and social problem solving approaches.
The basis of the research goal was to explain the components and indicators of social resilience and to determine the contribution of factors affecting social rehabilitation. To determine the effective factors on social empowerment, after collecting many indicators by using the Delphi-Fuzzy method for screening items and Selection of the most effective indicators was carried out. Of the 50 indexes collected, 28 indicators were classified in seven main components: quality of life, social capital, social security, human capital, mental fitness of society, individual characteristics, and finally demographic characteristics. In the next step, we used the network analysis method to determine the weighted value of the components and their prioritization. The results indicate that the effective measures in social resilience to confront the earthquake, social capital with the highest weight (216.1) In the first and next stages of human capital (184), demographic characteristics (168/), individual characteristics (123/), quality of life (126), social security (112), and community psychological preparedness With a weight of (058/).
So, in the process of social resilience, social capital plays a key role. Studies show that most citizens have insignificant information about the earthquake in the phases of emotion and prevention, and there is also a reluctance to learn and participate in educational plans and programs. Perhaps the reason for this, is the problems regarding daily routines and also the problems encountered in modern cities. Therefore, the components of this study suggest that, in order to achieve social resilience, only significant attention is paid to education and the formation of volunteer groups of citizens. It cannot have enough emphasizes and there should be more important issues such as qualitative Life, social security and other factors listed in the survey. The results of this study were consistent with other researchers and confirmed that they were screened using the fuzzy Delphi method and the use of the collective wisdom of components and indicators, which could include many key and reliant key factors for social resilience in Encounter earthquake. It is suggested that, in order to realize social resilience against earthquakes, in addition to the sociological viewpoint for social layers, we should consider the effective components of urban planning as well as being responsible for the creation of space and places that promote social engagement and social interaction. By recognizing the typology of urban spaces on a different scale, it would meet the needs of the human; by looking at the neighborhood as autonomous units, creating a sense of place, using the attractiveness of the population, paying attention to the cultural personality of the texture, access to basic services and priority to walking in the neighborhoods alongside issues such as education, insurance, awareness of people about the risks and consequences of an earthquake can be used to rescue urban communities with a social approach.- انتشار مقاله: 15-09-1396
- نویسندگان: شهرام عبادالله زاده ملکی,نسیم خانلو,کرامت الله زیاری,وحید شالی امینی
- مشاهده