چکیده:
این مقاله به بررسی تطبیقی شاخصهای آموزش سازندهگرا در طرح دوره کارشناسی ارشد دانشگاههای منتخب جهان از منظرهای محیط، برنامه، روشهای تدریس و ارزشیابی پرداخته است. هدف از پژوهش شناخت راهکارهایی جهت اصلاح ساختار آموزش دانشگاهی معماری ایران است. نمونه پژوهش بهصورت هدفمند از میان دانشگاههای دارای برنامه ساختارمند، انتخاب شد. رویکرد پژوهش کیفی با روش تطبیقی بوده و پژوهش بر مبنای چهار مرحله تطبیق جرج بردی شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه شکلگرفته است. اسناد و مدارک مرتبط با موضوع با ابزار کتابخانهای، جستجو در منابع اینترنتی و انجام مصاحبه هدفمند با ده تن از دانشجویان و مدرسین دانشگاهها، جمعآوری و در قالب جداول دستهبندی و تحلیل تطبیقی شدند. نتایج مقایسه ساختار آموزشی دانشگاههای هاروارد، اِی.اِی، بیلکنت و شیراز نشان داد که دانشگاه هاروارد انعطافپذیرترین و متنوعترین برنامه آموزشی را میان دانشگاههای موردمطالعه ارائه میدهد. دانشگاه اِی.اِی در برگزاری رویدادهای کمکآموزشی و ارزیابی چگونگی اجرای برنامه قویتر عمل میکند. دانشگاه بیلکنت با استفاده حداکثری از توان خود در بهکارگیری و تبادل اساتید و دانشجویان بینالمللی سعی در ارتقاء شیوههای آموزشی و نزدیک شدن به سطح دانشگاههای تراز اول دنیا را دارد. ساختار برنامهدهی ثابت و عدم بازنگری طولانیمدت، مهمترین مشکل برنامه آموزشی دانشگاه شیراز است.
چکیده انگلیسی:
This paper comparatively examines the indicators of constructivist education in master’s architecture curriculum of selected universities in terms of environment, program, teaching methods and evaluation. The purpose of this study is to identify ways to promote architecture education in Iran. The research sample was purposefully selected. The research method was comparative with qualitative approach and based on Stages in Bereday’s Comparative Method in Education: 1) Description, 2) Interpretation, 3) Juxtaposition and 4) Comparison. The data were collected from library, web-based information and students and professors interviews that analyzed in tables and charts format. A comparison of the strategies of Harvard, AA, Bilkent and Shiraz universities showed that Harvard offers the most flexible curriculum among the universities. AA is stronger in hosting educational aid events as well as evaluating the program execution. By making the most of its potential to employ and exchange international teachers and students, Bilkent University seeks to improve teaching practices to the world first level. The rigid program and long-term revision is the most important problem of Shiraz University curriculum.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.