در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشکوه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: امام علی(ع),خلافت,آسیب,غدیر,اختلاف سیاسی
- چکیده: یکی از مهمترین مسائل تاریخی اسلام، جریان خلافت بعد از پیامبر(ص) است که بهرغم انتصاب علی(ع) به خلافت از سوی رسول خدا(ص)، جامعهِ آن روز این مهم را نپذیرفت و زمینه ایجاد دو فرقه بزرگ شیعه و سنّی در اسلام فراهم شد. عواملی که باعث گردید خلافت علی(ع) از بُعد اجتماعی پذیرفته نشود عبارتاند از:
1- وجود زمینههای پنهان اختلاف سیاسی میان اصحاب پیامبر(ص) با آن حضرت؛
2- عدم خوشایندی عدهای از اصحاب و نخبگان از طرح واقعه غدیر و نبود زمان کافی برای تبلیغ آن؛
3- نابسامانی اوضاع فرهنگی و نبود انگیزه برای دفاع از حقانیت خلافت علی(ع) از سوی مردم؛
4- عدم تحمّل جنبههای عدالتخواهی و صداقت شخصیت علی(ع) از سوی برخی گروههای خاص تأثیرگذار.- چکیده انگلیسی: One of the most important issues of the History of Islam is the succession after the Prophet (S.A.W.), which, despite the appointment of Imam ‘Alī (A.S.), the community of the time did not accept this significant appointment, leading to the creation of disunity between the two great Muslim sects, i.e. Shī‘as and Sunnīs. The factors that caused the Caliphate of Imam ‘Alī (A.S.) not to be socially accepted include:
1. The existence of hidden grounds for political disagreement between some of the Prophet’s (S.A.W.) companions with the Imam;
2. Displeasure of the companions and the elite with the event of al-Ghadīr and the lack of sufficient time for its propagation.
3. The chaotic cultural situation and the lack of motivation for defending the rightfulness of the caliphate of Imam ‘Alī (A.S.) by people;
4. The non-tolerance of the justice-seeking aspects and the upright personality of Imam ‘Alī (A.S.) by certain influential groups.- انتشار مقاله: 17-11-1398
- نویسندگان: مهدی ابراهیمی,مهدی ابراهیمی,مهدی ابراهیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فراترکیب,راهکار مشتری,راهکار یکپارچه,شرکت های چندملیتی,شبکه راهکار
- چکیده: با افزایش رقابت در سطح بینالمللی و ظهور نیازهای پیچیده مشتریان، برخی تامینکنندگان پیشنهادات ارزش خود را از فروش کالا یا خدمت به فروش راهکار تغییر دادهاند. از آنجا که مطالعات انجام شده روی راهکار هر یک به صورت مجزا به جنبههای مختلف آن پرداختهاند، و از طرفی به دلیل نو بودن مباحث راهکار، در اینزمینه چارچوب مشخصی برای فهم موضوع وجود ندارد. از اینرو، هدف این پژوهش احصاء و طبقهبندی مقولهها و مفاهیم اصلی مرتبط با راهکار مشتری در شرکتهای چندملیتی و ارائه یک چارچوب مفهومی برای درک آن است. بدین منظور با استفاده از روش فراترکیب، 53 مورد از مطالعات کیفی انجام گرفته روی راهکار مشتری در شرکتهای چندملیتی تحلیل محتوا شد و کدهای آنها استخراج شد. سپس کدهایی که مفهوم مشابهی را میرساندند در قالب 13 مفهوم دستهبندی شدند. مفاهیم مرتبط نیز در 5 مقوله دستهبندی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد چارچوب راهکار مشتری دارای پنج مولفه اصلی: «پیکربندی قابلیتهای استراتژیک»، «پیکربندی شبکههای راهکار»، «مدولار بودن ارائه راهکار»، «فرایندها و قالبهای راهکار» و «عدم قطعیت و تنشهای راهکار» است. این مولفهها در یک چارچوب متصل بههم معنا پیدا میکنند و زمینه انتقال موفق کسب و کارهای بینالمللی از فروش محصولات و خدمات به سوی ارائه راهکارهای مشتری را مهیا میکنند.
- چکیده انگلیسی: With increasing competition at the international level and the emergence of complex customer needs, some suppliers have changed their value proposition from product or service selling to solution selling. Since studies of the solution have each addressed different aspects of the solution, and there is no clear framework for understanding the issue because of the novelty of the debate. Therefore, the purpose of this study is to summarize and classify the main categories and concepts related to customer solution in multinational companies and provide a conceptual framework for understanding it. For this purpose, 53 cases of qualitative studies customer solution in multinational companies analyzed by content analysis and their codes extracted using Meta–Synthesis method. Then the codes that conveyed a similar concept categorized into 13 concepts. Related concepts also categorized into 5 categories. The findings of the research showed that the customer solution framework has five main components: " configuration of strategic capabilities", "configuration of solution networks", "modularity of solution delivery", "solution processes and templates" and "uncertainty and tensions of solution”. These components find meaning in an interconnected framework and provide the basis for successful International business transition from selling products and services to delivering customer solutions.
- انتشار مقاله: 25-10-1398
- نویسندگان: پیمان پروری,مهدی ابراهیمی,محمدرضا کریمی,ایمان رئیسی وانانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی مدیریت زنجیره تأمین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنجیره تأمین خون,برنامهریزی سههدفه,مسئله مکان یابی- تخصیص,راه حل پارتو
- چکیده: از آنجایی که خون یکی از مهمترین نیازهای هر بیمار در شرایط بحرانی مختلف محسوب می شود، لذا یکی از دغدغههای مراکز درمانی، پدیده کمبود یا فساد خون میباشد. از این رو مدیریت زنجیره تأمین خون سعی در رفع شکاف بین تأمینکنندگان و مصرفکنندگان خون دارد که نتیجه آن عدم مواجهه با کمبود و حداقل رساندن فساد فرآوردههای خونی و کاهش هزینهها است. در این مقاله سعی بر این شده است تا مشکلات ذکرشده را به وسیله استقرار به جا و مناسب پایگاههای جدید خون و احداث پایگاههای پشتیبان و استفاده از تجهیزات در دسترس اعم از پایگاهها و اتوبوسهای سیار موجود جهت دریافت خون در شرق استان مازندران مورد بررسی قرار داده، تا این مشکلات به حدود مطلوبی به حداقل رسانده شوند. از این رو یک مدل برنامه ریزی ریاضی سههدفه بر پایه کمینهسازی کمبودها، هزینهها و بیشینهسازی دریافت به موقع خون با استفاده از نرم افزار گمز و راهحلهای پارتو مورد بررسی قرار گرفته است.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 15-08-1395
- نویسندگان: پیمان قاسمی,مهدی ابراهیمی,میلاد نوروززاده,علی اصغر غیبی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه انسانی,سرمایه ساختاری,سرمایه رابطهای,مدلسازی ساختاری تفسیری,سرمایههای فکری,تصویر ذهنی برند
- چکیده: تقویت و بهکارگیری سرمایههای فکری که محصول خرد و تفکر هستند، میتواند تصویر ذهنی مشتریان از ویژگیهای منابع انسانی، زیرساختها و امکانات و شبکههای ارتباطی هلدینگ در بازار را تغییر داده و موقعیت رقابتی ممتازی را برای هلدینگها به وجود آورد؛ بنابراین، این پژوهش به بررسی نحوه بهبود تصویر ذهنی برند هلدینگها از طریق توسعه سرمایههای فکری پرداخته است. پژوهش حاضر، دارای جهتگیری کاربردی و هدف تبیینی میباشد و با استفاده از تکنیک مدلسازی تفسیری ساختاری به تحلیل دادههای جمعآوریشده از طریق مصاحبه با ۱۴ مدیر ارشد یکی از هلدینگهای بزرگ کشور، پرداخته ﺷﺪه است. این افراد به روش هدفمند غیر تصادفی انتخاب شدند. تعداد نمونه تا حد رسیدن به اشباع نظری به روش گلوله برفی مشخص شد. یافتههای نهایی مشخص ساخت که تقویت سرمایههای فکری هلدینگ، تصویر ذهنی مشتریان از برند هلدینگ را تحت تأثیر قرار میدهد و ترتیب اهمیت تصویر ذهنی ابعاد سرمایههای فکری هلدینگها عبارت است از تصویر ذهنی سرمایههای انسانی، سرمایههای رابطهای و سرمایههای ساختاری.
- چکیده انگلیسی:
Strengthening and utilizing the intellectual capital that is the product of thinking can change the mental image of customers about the characteristics of human resources, infrastructure and facilities and communication networks of the holdings in the market and create an excellent competitive position for them. Accordingly, this study examines how to improve the brand mental image of the holdings through the development of intellectual capital. The present study has an applied orientation with explanatory purpose and Interpretive Structural Modelling technique has been used to analyze the collected data through interviews with 14 senior managers of one of the largest holdings in the country. These individuals were selected in a targeted and non-random manner. The number of samples was determined based on theoretical saturation and snowball method. The findings showe that strengthening the intellectual capital of the holding affects the customers mental image of the holding brand, and the mental image of the dimensions of the holdings' intellectual capital in order of importance include the mental image of human capital, relational capital and structural capital.
- انتشار مقاله: 29-02-1399
- نویسندگان: مهدی ابراهیمی,مهدی ابراهیمی,مهدی ابراهیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله آب و فاضلاب
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نیترات,جذب سطحی,نانو حفره سیلیکایی,NH2-NH-MCM-41
- چکیده: نیترات یکی از آلایندههای خطرناک محیطهای آبی است که منجر به بروز مشکلات بهداشتی فراوانی میشود. این پژوهش با هدف حذف نیترات از محلولهای آبی با استفاده از میان حفره سیلیکایی MCM-41 عاملدار شده با گروه آلی دیآمینی (NH2-NH-MCM-41) انجام شد. ابتدا میان حفره MCM-41 سنتز گردید و بهروش پیوند تکمیلی با گروههای آلی دی آمینی عاملدار شد. برای شناسایی مواد سنتز شده، از آنالیزهای XRD، BET و FTIRاستفاده شد. نتایج بهدست آمده از آزمایشهای جذب نیترات در سیستم ناپیوسته جذبی، میزان بالای مقدار جذب و درصد حذف را نشان داد. میزان بهینه pH برابر7، میزان بهینه جاذب 5 گرم در لیتر و غلظت اولیه بهینه آنیون نیترات 110 میلیگرم در لیتر محاسبه شد. تأثیر زمان تماس جاذب با آنیون نیترات نشان داد که بالاترین میزان جذب در زمان 15 دقیقه است. مقدار جذب برای جاذب NH2-NH-MCM-41 برابر 74/15 میلیگرم در گرم بهدست آمد و درصد حذف آنیون نیترات توسط این جاذب نیز میزان 75 درصد را نشان داد. همچنین دادههای جذب تعادلی با استفاده از مدلهای ایزوترمی لانگمیر و فروندلیچ بررسی و بیشینه ظرفیت جذب تعادلی معادل 8/29 میلیگرم بر گرم برآورد گردید. نتایج بهدست آمده نشان داد که جاذب میان حفره NH2-NH-MCM-41 میتواند بهعنوان جاذبی مناسب برای حذف آنیونهای نیترات از محیطهای آبی مورد استفاده قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: Nitrate is one of the contaminants in the aquatic environment and causes health problems. In the present study, removal of nitrate from aqueous solution using the mesoporous MCM-41 silica functionalized with diamine group (NH2-NH-MCM-41) was investigated. The modification of mesoporous MCM-41 materials by grafting diamine functional groups directly to the surface of a solid adsorbent was studied. The structure of the synthesis materials was characterized by XRD, BET and FT-IR. Results revealed that nitrate adsorption in batch system show high adsorption capacity (15.74 mg/g) and removal percentage (75%). The optimal pH, amount of adsorbent and initial concentration for removal of the nitrate anion on NH2-NH-MCM-41 were found at 7, 5 g/l and 110 mg/l, respectively. Maximum adsorption capacity was also attained at contact time 15 min for removal of nitrate anion. The experimental data were analyzed using the Langmuir and Freundlich isotherm models and the maximal equilibrium uptake capacity of 29.8 mg/g was obtained. The results of the present study showed that NH2-NH-MCM-41 adsorbent can be used as an adequate adsorbent for removing anion nitrate from aquatic environments.
- انتشار مقاله: 16-10-1390
- نویسندگان: مهدی ابراهیمی گت گش,حبیب اله یونسی,افسانه شهبازی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله پژوهشهای جانوری(مجله زیست شناسی ایران) (علمی)
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پرورش توام,ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio),ماهی آمور (Ctenopharyngodon idella),پرورش تک گونهای,سیستم گردش بسته آب
- چکیده: در این تحقیق دو سیستم پرورش تک گونهای و توام دو گونهی آمور (Ctenopharyngodon idella) و کپور معمولی (Cyprinus carpio) مقایسه و اثرات این دو سیستم روی میزان رشد ویژه، تولید کل و میزان بازماندگی بررسی گردید. آزمایش شامل سه تیمار که حاوی 20 قطعه ماهی آمور در سیستم تک گونهای (تانک شماره 1)، 20 قطعه ماهی کپور معمولی در سیستم تک گونهای (تانک شماره 2) و 10 قطعه آمور و 10 قطعه کپور به صورت توام (تانک شماره 3) میباشد. آب خروجی تانکها پس از تصفیه از طریق فیلتر شنی از طریق پمپ دوباره وارد تانک آزمایشی میشد. دوره آزمایش 84 روز بود و در پایان شاخص-های رشد، تولید و بازماندگی اندازهگیری گردیدند. متوسط وزن کل آمور در دو سیستم تک گونهای و توام به ترتیب 08/25 و 79/18 گرم و برای کپور معمولی 08/46 و 5/37 گرم بود و نتایج حاصل از آزمون آماری t نشان داد که تفاوت معنیداری بین دو سیستم پرورشی تک گونهای و توام برای هر دو گونه وجود ندارد (05/0
- چکیده انگلیسی: In this study mono and poly culture systems for two species of Grass Carp (Ctenopharyngodon idella) and Common Carp (Cyprinus carpio) were compared and the effects of the culture system on the specific growth rate, total production and survival rate studied.Three treatments were considered in this trial which are as follows: Grass Carp in a single species culture system (n=20) (Tank No. 1), Common Carp in a single species culture system (n=20) and poly culture of Common Carp (n=10) and Grass Carp (n=10). Culture tanks were individually equipted with a closed circulating water system . The avarage final weight of the Grass Carp in mono and poly culture system were 25.08 and 18.79 and for Common Carp 46.08 and 37.5 mg, respectively; and there were no significant differences between the two culture systems (P<0.05). The specific growth rate and total production of two species of Grass Carp and Common Carp in mono culture system were greater amounts than the poly culture system, but there were no significant differences between the two culture systems (P<0.05).The results showed that for two species of Common Carp and Grass Carp higher growth and production of mono culture system, but this difference was not significant compared to the poly culture system.
- انتشار مقاله: 22-05-1394
- نویسندگان: حدیث منصوری طایی,محمود عظیمی راد,الهام حقیقی,مهدیه ابراهیمی,زهرا قصاب شیران,نصرالله محبوبی صوفیانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله جامعه شناسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: سازوکارها[1] بخش بسیار مهمی از زندگی اجتماعیاند. برای مثال، ما میتوانیم ببینیم که چگونه نابرابری در گذر زمان افزایش مییابد و یا شهرها چگونه در جهت تفکیک و جداسازی[2] عمل میکنند، اما پرسش این است که نحوۀ عمل سازوکارهایی از این دست چگونه است؟ در جامعهشناسیِ تحلیلی به عنوان یکی از رویکردهای اثرگذار در حوزۀ جامعهشناسی، تبیین[3] پدیدههای اجتماعی با شناسایی و تمرکز بر سازوکارهای اجتماعیای صورت میگیرد که سبب وقوع رویدادها و یا پیامدهای این رویدادها میشوند. بهدین منظور، مؤلفههای کلیدی فرایندهای اجتماعی مشخص میشود و نحوۀ ارتباط این مؤلفهها با یکدیگر مورد بررسی قرار میگیرد. هدف جامعهشناسی تحلیلی، تشریح اصول معرفتشناختی، نظری و روششناختیای است که شالودۀ توصیف و تبیینِ صحیح هستند. نویسندگانِ فصول مختلف این کتاب نیز به دنبال کندوکاو ابعاد مختلف تبیینهای مبتنی بر سازوکارها در علوم اجتماعیاند، و همچنین پاسخ به پرسشهایی از قبیل سازوکارهای اجتماعی چگونه موجب پیوند کنشهای فردی با محیطهای اجتماعی میشوند؟ نقش مدلسازیِ چندعاملی[4] در مفهومسازی از سازوکارها چیست؟ و آیا مفهوم سازوکار، مسألۀ ربط داشتن[5] در تبیینهای علوم اجتماعی را حل میکند یا خیر؟
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 30-06-1395
- نویسندگان: مهدی ابراهیمی,مهدی ابراهیمی,مهدی ابراهیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله جامعه شناسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: تحولات اجتماعی گستردۀ جهان در دوران کنونی (جهانیشدن، تکنولوژیهای نوین ارتباطی، صنعتیشدن جنگ و تروریسم، چیرگی ارزشهای مصرفگرا و...)، علاوه بر ایجاد تغییرات عمده در شیوۀ زندگی شخصی و اجتماعی انسانها، وظایف و کارکردهای علوم اجتماعی بهطورعام و جامعهشناسی بهطورخاص را نیز کاملاً تحت تأثیر قرار دادهاند. شیوۀ اثرگذاریِ تحولات نهادی جهانی بر موضوعات و دغدغههای علم جامعهشناسی و اینکه این علم، عمیقاً با مباحث عملی و اخلاقیِ زندگی روزمره در ارتباط است، از مهمترین دلایل شکلگیری کتاب حاضر بهشمار میآید. هدف این کتاب بهطورکلی، تأملی در جامعهشناسی مخاطره[1] و نیز بررسی انتقادی راههایی است که مطالعۀ مخاطره ازطریق آنها، وجهی انضباطی به ماهیت جامعهشناسی میبخشد. نویسنده بدین منظور، به مقدمات مفهومی، گرایشات اخلاقی و جهتگیریهای سیاسیِ انواع جامعهشناسی که این درونمایه در آنها وجود دارد، نظر کرده است. از دیدگاه وی، ارزش جامعهشناسیِ بازاندیشانه در تلاشی است که برای روشن ساختن محدودیتهای دعاویِ دانشیِ خود و نیز امکانپذیریِ رویههای اجتماعیِ مؤثر در ایجادِ این محدودیتها صورت میدهد. ارزیابیِ بازاندیشانۀ مباحث نظری و سیاسیِ مهمی که با عطف نظر به موضوع مخاطره در جامعهشناسی به انجام رسیدهاند، بازنمایندۀ اهمیت نظریههای اجتماعیِ کلاسیک و معاصر در تحلیل این مقوله است.
[1] Risk- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 30-06-1395
- نویسندگان: مهدی ابراهیمی,مهدی ابراهیمی,مهدی ابراهیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله جامعه شناسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: نظریۀ اجتماعی، غالبا بدون توجه به تحلیل نظاممند مسألۀ فضا (مکان)، صورتبندی شده است. درنظرگرفتن فضا و تحلیل فضایی به عنوان عرصهای بنیادین از پژوهش و تبیین اجتماعی را میباید از ربع آخر قرن بیستم به این سو جستجو کرد. هدف این کتاب، ارائۀ دیدگاههایی نظری و نشان دادن اهمیت آنها در توسعۀ یک نظریۀ اجتماعیِ دربرگیرنده و قابل پذیرش درخصوص فضاست؛ نظریهای که بتوان آن را در بررسیهای نظری و تجربی پیرامون ماهیت پیچیدۀ واقعیتها و روابط اجتماعی، بهکاربست. در وجهی دیگر، چنین نظریهای باید در درک و تحلیل اجتماعی مدرنیته نیز موثر افتد. نویسندۀ کتاب بر اهمیت درک و تحلیل جامعهشناختیِ بُعد فضایی ساختار، سازماندهی و تجربۀ روابط و فعالیتهای اجتماعی در زمینههای گوناگون، تأکید کرده است. میان ویژگیهای فیزیکی، بازنماییهای غالب و کاربردهای روزمرۀ فضاهای اجتماعی، تعامل پیچیدهای وجود دارد. این پیچیدگی، نیازمند فحص و وارسی گستردۀ نظریههای اجتماعی موجود درخصوص فضاست. فقدان مجموعه آثاری که فضا را به مثابه عاملی بنیادی در تحلیل اجتماعی- انتقادیِ مدرنیته درنظرگیرند، یکی از کاستیهای جامعهشناسی امروزین است.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 02-06-1395
- نویسندگان: مهدی ابراهیمی,مهدی ابراهیمی,مهدی ابراهیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله جامعه شناسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: کتاب جنسیت و سیاست اجتماعی در اوضاع و احوال جهانی، بخشی از برنامه پژوهشی نهاد تحقیقاتی سازمان ملل در زمینه توسعه اجتماعی (UNRISD) است و با ارائه تحقیقاتی مقایسهای که توسط گروهی از متخصصان مسائل جنسیتی ( عمدتاً متعلق به کشورهای در حال توسعه) به انجام رسیده است، به کاوش در ابعاد جنسیتی سیاست اجتماعی میپردازد. این کتاب ضمن مطرح ساختن این بحث که دیدگاه جنسیتی به سیاست اجتماعی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط همچنان امری حاشیهای تلقی میشود، نشان میدهد که چگونه مسئله جنسیت بر نهادهای اجتماعی درگیر در سیاست اجتماعی همچون خانواده، بازار، سیستم آموزشی و بهداشتی و بخش دولتی تأثیر میگذارد. هدف کتاب نیز وارد ساختن چارچوب تحلیل جنسیتی به بطن تفکراتی است که پیرامون سیاست اجتماعی وجود دارد. به زعم نویسندگان این کتاب، حقوق اجتماعی و اقتصادی توسط ساختارها و اصلاحات اقتصادی، طراحیها و ظرفیتهای نهادی و آن دسته از فرایندهای سیاسی شکل میگیرد که عمیقاً آغشته به مسائل جنسیتیاند. آنها معتقدند اندیشیدن پیرامون ارائه خدمات اجتماعی میبایست عرصهای فراتر از دولتها و بازارها را در بر گیرد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 01-06-1395
- نویسندگان: مهدی ابراهیمی,مهدی ابراهیمی,
- مشاهده