گذر از محصولات به راهکارها: فهم زوایا و ارائه چارچوب مفهومی راهکار مشتری در شرکتهای چندملیتی؛ کاربست روش فراترکیب
گذر از محصولات به راهکارها: فهم زوایا و ارائه چارچوب مفهومی راهکار مشتری در شرکتهای چندملیتی؛ کاربست روش فراترکیب
عنوان فارسی :
گذر از محصولات به راهکارها: فهم زوایا و ارائه چارچوب مفهومی راهکار مشتری در شرکتهای چندملیتی؛ کاربست روش فراترکیب
عنوان انگلیسی :
Transition from Product to Solutions: Understanding Aspects and Providing a Conceptual Framework for Customer Solutions in Multinational Companies; Meta–Synthesis Approach
چکیده:
با افزایش رقابت در سطح بینالمللی و ظهور نیازهای پیچیده مشتریان، برخی تامینکنندگان پیشنهادات ارزش خود را از فروش کالا یا خدمت به فروش راهکار تغییر دادهاند. از آنجا که مطالعات انجام شده روی راهکار هر یک به صورت مجزا به جنبههای مختلف آن پرداختهاند، و از طرفی به دلیل نو بودن مباحث راهکار، در اینزمینه چارچوب مشخصی برای فهم موضوع وجود ندارد. از اینرو، هدف این پژوهش احصاء و طبقهبندی مقولهها و مفاهیم اصلی مرتبط با راهکار مشتری در شرکتهای چندملیتی و ارائه یک چارچوب مفهومی برای درک آن است. بدین منظور با استفاده از روش فراترکیب، 53 مورد از مطالعات کیفی انجام گرفته روی راهکار مشتری در شرکتهای چندملیتی تحلیل محتوا شد و کدهای آنها استخراج شد. سپس کدهایی که مفهوم مشابهی را میرساندند در قالب 13 مفهوم دستهبندی شدند. مفاهیم مرتبط نیز در 5 مقوله دستهبندی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد چارچوب راهکار مشتری دارای پنج مولفه اصلی: «پیکربندی قابلیتهای استراتژیک»، «پیکربندی شبکههای راهکار»، «مدولار بودن ارائه راهکار»، «فرایندها و قالبهای راهکار» و «عدم قطعیت و تنشهای راهکار» است. این مولفهها در یک چارچوب متصل بههم معنا پیدا میکنند و زمینه انتقال موفق کسب و کارهای بینالمللی از فروش محصولات و خدمات به سوی ارائه راهکارهای مشتری را مهیا میکنند.
چکیده انگلیسی:
With increasing competition at the international level and the emergence of complex customer needs, some suppliers have changed their value proposition from product or service selling to solution selling. Since studies of the solution have each addressed different aspects of the solution, and there is no clear framework for understanding the issue because of the novelty of the debate. Therefore, the purpose of this study is to summarize and classify the main categories and concepts related to customer solution in multinational companies and provide a conceptual framework for understanding it. For this purpose, 53 cases of qualitative studies customer solution in multinational companies analyzed by content analysis and their codes extracted using Meta–Synthesis method. Then the codes that conveyed a similar concept categorized into 13 concepts. Related concepts also categorized into 5 categories. The findings of the research showed that the customer solution framework has five main components: " configuration of strategic capabilities", "configuration of solution networks", "modularity of solution delivery", "solution processes and templates" and "uncertainty and tensions of solution”. These components find meaning in an interconnected framework and provide the basis for successful International business transition from selling products and services to delivering customer solutions.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.