در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: گنجینۀ اسناد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قاجاریه,دیوانسالاری,آرشیو ملی ایران,اسناد دیوانی,روابط اصطلاحنامهای,نمایههای موضوعی,اصطلاحنامهها
- چکیده: هدف: مطالعۀ مفاهیم اسناد دیوانی دورۀ قاجار تا پایان عهد ناصری با هدف مقولهبندی و برقراری روابط اصطلاحنامهای.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کمّی و کیفی است. در این روش، ابتدا منابع معتبر تاریخی و ردیف اول دورۀ قاجار مطالعه و بررسی شد و مفاهیم موضوعی اصلی دیوانسالاری دورۀ قاجار تا پایان عهد ناصری شناسایی شد. سپس با تحلیل محتوا و چکیدۀ اسناد دیوانی دورۀ قاجار تا پایان عهد ناصری در پایگاه اسناد آرشیو ملی ایران، مفاهیم موضوعی اصلی و فرعی همراه با فراوانی مقولهها و زیرمقولههای موضوعی براساس پشتوانۀ سندی و انتشاراتی استخراج شد.
یافتهها و نتیجهگیری: از 19771 زیرمقولۀ بهدستآمده از اسناد دیوانی، القاب و مناصب دیوانی با 6895 زیرمقوله (9/34 درصد)؛ اصطلاحات دیوانی با 6811 زیرمقوله (2/34 درصد)؛ نهادهای دیوانی با 3445 زیرمقوله (4/17 درصد)؛ عناصر و گونههای اسناد دیوانی با 2620 زیرمقوله (3/13 درصد) شناسائی شد. مفهوم القاب و مناصب دیوانی، پربسامدترین مفهوم از مفاهیم اصلی اسناد دیوانی است. این مفهوم پنج مقوله و 167 زیرمقوله دارد که شامل مقولۀ القاب و مناصب مالی-دیوانی (6/34 درصد)؛ مقولۀ القاب و مناصب درباری-دیوانی (22 درصد)؛ مقولۀ القاب و مناصب نظامی-دیوانی (56/21 درصد)؛ مقولۀ القاب و مناصب دیوانی-دیوانی (55/12 درصد) و مقولۀ القاب و مناصب شرعی-دیوانی و قضایی-دیوانی (25/9 درصد). مناصب مستوفی، مستوفیالممالک، صدراعظم، ملا، قراسوران از پربسامدترین نمایههای (زیرمقولههای) مفهوم القاب و مناصب دیوانی بهشمار میآیند. تمام نمایههای موضوعی مفاهیم اصلی اسناد دیوانی با یکدیگر روابط اصطلاحنامهای دارند. پربسامدترین مفهوم اسناد دیوانی یعنی القاب و مناصب دیوانی بیشترین ارتباط اصطلاحنامهای را با نمایههای موضوعی مفهوم نهادهای دیوانی دارد.- چکیده انگلیسی: Purpose: To explore concepts in government documents of Qajarids from early times (1789) until the end of the Naser a-Dinshah reign (1898) to form categories and subcategories for establishing relations among them.
Method and Research Design: Integrated (cumulative, ie a combination of quantitative and qualitative) content analysis was carried out. Important published historical sources of the period were identified and examined carefully to extract concepts and construct categories and subcategories. Then a purposeful sample was taken from 19000 government archival documents indexed at the National Archives of Iran were selected and contents were analyzed and assigned the categories and subcategories.
Findings and conclusion: 19771subcategories were obtained from archival documents. The highest frequency belonged to titles and beurocratic positions (34.9%), beurocratic terms (34.2%), government offices (17.4%) elements, and types of documents (13.2%) accordingly. Administrative titles and official positions claimed for 5 categories and 166 subcategories. Categories of titles and financial positions with (34%) occurred the most. Thesaurus relations among subject indexes show the main concepts of governmental documents. All thematic indexes of the main concepts of governmental documents are related to each other.- انتشار مقاله: 22-02-1400
- نویسندگان: صدف نعیمی,فهیمه باب الحوائجی,ملوک السادات حسینی بهشتی,نجلا حریری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خانواده,قرآن کریم,زن,ازدواج,مدل مفهومی
- چکیده: دف پژوهش حاضر، شناسایی مفاهیم اجتماعی قرآن کریم، با تأکید بر جامعه شناسی زن، خانواده و ازدواج به منظور ارائهی مدل خانوادهی موفق قرآنی میباشد.رویکرد پژوهش حاضر، از نوع آمیخته (کمی و کیفی) است. از نظر هدف، کاربردی، از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و نظریهای مبنایی است.دامنهی پژوهش حاضر، آیات اجتماعی قرآن کریم با موضوع زن، ازدواج وخانواده است بر همین اساس، تعداد 398 آیه انتخاب و ترجمهی آیات وارد نرم افزار اکسل گردید. تحلیل آیات با استفاده از کدگذاری باز و محوری انجام و مقولههای محوری در سه موضوع خانواده، ازدواج و زن تعیین شد. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان علوم قرآنی و جامعهشناسی است که به شیوهی گلوله برفی انتخاب شد. روایی پرسشنامه توسط 12 نفر از متخصصان علوم قرآنی و پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرنباخ مورد سنجش قرار گرفت و مقدار 87/0 حاصل شد. یافته های پژوهش نشان داد، از تحلیل آیات قرآن کریم در موضوع مورد مطالعه 30 مقولهی محوری، 302 مفهوم و 691 کد حاصل شد که به ترتیب در بخش خانواده با 13 مقولهی محوری ، 78 مفهوم و 300 کد، در بخش ازدواج 8 مقوله محوری، 64 مفهوم و 111 کد و در بخش زنان با 6 مقولهی محوری ،160 مفهوم و 280 کد منتج گردید. بیشترین کد حاصل شده در بخش خانواده بهدست آمد که در اصل ارائهی مدل مفهومی پژوهش حاضر هم تأکید بر همین موضوع دارد. همچنین تحلیل آیات نشان داد که بیشترین آیات در موضوع زنان با 206 آیه ، در موضوع خانواده با 145 آیه و در موضوع ازدواج با 47 آیه می باشد. رهاورد پژوهش حاضر پیوستگی آشکار و پنهان آیات قرآن کریم است که نشان دهندهی اهمیت نهاد خانواده در پیشرفتهای اجتماعی جوامع اسلامی است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study is to identify social concepts of the Holy Quran with emphasis on the sociology of women, family and marriage in order to provide a successful Quranic family model.The research approach is of a mixed type (quantitative and qualitative) and is purposeful, applied, as well as in terms of method, descriptive-analytical and theoretical basis. The research field is the social verses of the Holy Quran with the subject of women, marriage and family then 398 verses were selected and the verses translated into Excel software.The analysis of verses was done using open and axial coding and the main categories were categorized in three categories: family, marriage, and woman. The statistical population of the study included experts in Quranic sciences and sociology that was selected by snowball.The findings of the study showed that from the analysis of Quranic verses in the subject, 30 core categories, 302 concepts and 691 codes were obtained, respectively, in the family section with 14 categories of topics, 78 concepts and 300 codes, in the marriage section, 8 categories, 64 categories Concept and 111 codes, and in women with 9 categories of topics, 160 concepts and 280 codes Most of the code obtained in the family section was obtained which in essence the presentation of the conceptual model of the present research emphasizes the same issue. Another result from the analysis of verses showed that the most verses in the subject of women with 206 verses, in the subject of the family with 145 verses And in the subject of marriage you have 47 verses In this study, the apparent and hidden coherence of Quranic verses on the importance of the family institution in social progress in Islamic societies. Utilizing the Quranic model of a successful family can contribute to this goal.
- انتشار مقاله: 26-02-1397
- نویسندگان: طاهره حسومی,فاطمه نوشین فرد,ملوک السادات حسینی بهشتی,فهیمه باب الحوایجی,نجلا حریری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنان,قرآن کریم,تفسیر المیزان,تفسیر نمونه,شبکهی معنایی
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مفاهیم لفظی و ضمنی مرتبط با زنان در قرآن کریم (براساس تفاسیر المیزان و نمونه)، بهمنظور ترسیم شبکهی معنایی انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی است، و روش پژوهش، ترکیبی از تحلیل محتوای کمی و کیفی و اکتشافی است. روش کیفی به دو روش تحلیل محتوای کیفی و رویکرد دلفی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر در بخش کمی، شامل تمام آیات قرآن کریم، و در بخش کیفی، 21 نفر از خبرگان حوزهی علوم قرآنی و مطالعات زنان هستند. برای نمونهگیری از روش گلولهبرفی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزارهای MAXQDA، SPSS 20 و Protégé 5.5.0 استفاده شده است. یافتهها: تعداد کل مقولههای استخراجشده در حوزهی زنان، در هر دو تفسیر المیزان و نمونه برابرند (10 مقوله)، اما تعداد زیرمقولهها در تفسیر نمونه (237 زیرمقوله) بیشتر از تفسیر المیزان (215 زیرمقوله) است. در هر دو تفسیر مقولههای هسته (پربسامد)، یکسان و مشترک است و مقولهی "مسائل و ویژگیهای مرتبط با زنان" با فراوانی 64 بهصورت لفظی (33/30 درصد کل آیات لفظی استخراجشده) و 393 بار بهصورت ضمنی (60/18 درصد کل آیات ضمنی استخراجشده)، بیشترین میزان فراوانی را دارد. بعد از شناسایی تمام اصطلاحات مرتبط با زنان از تفاسیر المیزان و نمونه، مقولهها بهعنوان کلاس (10 کلاس) و زیرمقولهها بهعنوان سابکلاس (237 ساب کلاس)، برای ترسیم شبکهی معنایی، وارد نرمافزار پروتژ شد. نتیجه گیری: تعداد کل مقولههای استخراجشده در حوزهی زنان، در هر دو تفسیر برابرند، اما تعداد زیرمقولهها در تفسیر نمونه بیشتر از تفسیر المیزان است.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this study is to identify the verbal and implicit meanings of concepts related to women (based on the interpretations of Al-Mizan and Nemooneh) to draw a semantic network. Methodology: This study is applied in terms of purpose and a hybrid quantitative and qualitative content analysis in terms of methodology. The qualitative method uses qualitative content analysis and the Delphi approach. The present study’s population included all the verses of the Holy Quran and 21 experts in Quranic studies and women and family studies for the qualitative section. MAXQDA, SPSS 20 and Protégé 5.5.0 software were used for data analysis. Results: The total number of categories related to women to be equal in both Tafsir al-Mizan and Nemooneh (10 categories), while Tafsir Nemooneh had a larger number of subcategories (237) than Tafsir al-Mizan (215). In both interpretations, the categories of core are the same and common, and the category of "issues and characteristics related to women" with a frequency of 64 is verbal (30.33% of the total verbal verses extracted) and 393 times implicitly (18.60% of all implicit verses extracted), has the highest frequency. After identifying all the terms of related to women from the interpretations of Al-Mizan and Nemooneh, the categories as class (10 classes) and subcategories as subclass (237 subclasses), the semantic network was drawn. After identifying all the terms related to women from the interpretations of Al-Mizan and Sample, the categories as class (10 classes) and subcategories as subclass (237 subclasses), to draw the semantic network. Conclusion: The total number of categories extracted in the field of women is equal in both interpretations, but the number of sub-categories in the Nemooneh is more than the Al-Mizan.
- انتشار مقاله: 21-10-1399
- نویسندگان: حمیده علی اکبری,فهیمه باب الحوائجی,ملوک السادات حسینی بهشتی,زهرا اباذری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فراترکیب,روش طراحی هستیشناسی,چارچوب هستیشناسی,روشهای هستان نگاری
- چکیده: چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طبقه بندی روشهای ایجاد هستیشناسی و ویژگیها و شاخصهای مورد توجه در این روشها برمبنای مطالعات صورت گرفته در این حوزه انجام شده است.
روش: به منظور تحقق اهداف مورد نظر، پژوهش پیش رو برای نخستین بار با استفاده از روش فراترکیب به بررسی نظاممند و تحلیل پژوهشهای انجام شده در حوزه روشهای طراحی و ساخت هستیشناسی پرداخت. برهمین اساس 59 منبع (مقالات پژوهشی و مقالات کنفرانسها و پایان نامه) از میان منابع موجود جستجو شده، برگزیده و تحلیل شدند. به منظور اعتبارسنجی نتایج از ضریب توافق خبرگی کاپا استفاده شد. سپس بر اساس نتایج حاصل از آن اقدام به ارائه چارچوبی شامل طبقه بندی روشها و ویژگیها و مفاهیم مورد توجه در هر یک از منابع مورد بررسی نمود.
یافتهها: در نتیجه تحلیل مطالعات 64 مولفه (حاصل از 140 کد اولیه )، 43 مفهوم و 10 مقوله اصلی حاصل شد.
اصالت: ویژگیها و شاخصهای حاصل شده، چارچوبی عمومی برای طراحی و ساخت هستیشناسی مبتنی بر پژوهشهای صورت گرفته ارائه میدهد و علاوه بر آن با ارائه شمایی از پژوهشهایی که تاکنون در این حوزه صورت گرفته، پژوهشگران حوزه طراحی و ساخت هستیشناسی را تا حد زیادی از جستجو، مطالعه و تحلیل منابع متعدد و پراکنده بینیاز میگرداند. بدین صورت که با ارائه ویژگیها و نقاط اصلی این روشها کار انتخاب روشهای ساخت هستیشناسی متناسب با ملزومات حوزه مورد نظر برای سازندگان آن تسهیل شود- چکیده انگلیسی: Objective: Ontologies are effective tools for organizing and retrieving information. They are more compatible with semantic information retrieval systems and environment. Several methods and approaches have been proposed for designing and building ontologies. The aim of this study is to categorize ontology building methods and identify their important features and requirements.
Methodology: The present research is a qualitative study using meta-synthesis method to analyze selected studies (include scientific journal and conference papers from available resources) in the area of designing and building ontologies. Accordingly, 59 articles were selected and reviewed among resources. After analyzing articles, a framework includes identified designing and building ontologies methods’ categories and features were presented.
Findings: Based on the analysis of the studies, 140 codes, 43 concepts and 10 categories were obtained. The categories include: social and user-centered; Philosophical approaches and methods based on logic, mathematics and probability; Knowledge organization approaches; Methods based on the application of engineering principles; Methods based on natural text and language processing; Automatic and semi-automatic building methods; Facilitated environment-based and software supported building methods; Risk analysis methods; Methods focused on acquiring knowledge and Methods based on the integration of existing ontologies.
Originality: Present study is one of the first one which analyze ontology building approaches using meta-synthesis method. It provides a general framework and guidance for researchers who want to create ontologies in different subject domains. The proposed framework can be used to select suitable method based on different features and prerequisites for creating ontology.- انتشار مقاله: 06-03-1399
- نویسندگان: هدی هماوندی,فاطمه فهیم نیا,مریم ناخدا,ملوک السادات حسینی بهشتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اخلاق اجتماعی,قرآن کریم,مقوله بندی,آیات
- چکیده: اخلاق به عنوان یکى از مهم ترین و با ارزش ترین مباحث است که در قرآن کریم بر آن تأکید فراوان شده است. از طرف دیگر تزکیه و تربیت انسان از اهداف مهم بعثت رسولان عظیم الهى در طول تاریخ زندگى بشر بوده است چنان چه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله هدف از بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاق معرفى فرمود. جامعه پژوهش حاضر 427 آیه در موضوع اخلاق اجتماعی است و ابزار پژوهش حاضر منابع تفسیری قرآن با تاکید بر کتاب اخلاق در قرآن آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مکارم شیرازی است. روش تجزیه و تحلیل آیات روش آمیخته (کمی و کیفی) است. در بخش کمی سوره های قرآن و تعداد آیات آن در موضوع اخلاق اجتماعی به ترتیب الفبایی سوره ها تنظیم و در بخش کیفی بر اساس فن تحلیل محتوای مضمونی، گزاره های اخلاقی تعیین و بر مبنای واحد آیات ارتباط گزاره ها با مفهوم اصلی مشخص گردید از نرم افزارهای Spss و Excel برای بسامد آیات و ارائه مدل استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد تعداد 70 سوره قرآن در برگیرنده آیات اخلاق اجتماعی که بیشتزین آیات به ترتیب مربوط به سوره بقره با 68 آیه معادل (15.93) درصد، سوره نساء با 36 آیه معادل (8.43) درصد، سوره مائده با 25 آیه معادل (5.85) درصد، سوره توبه با 22 آیه معادل (5.15) درصد، سوره آل عمران با 20 آیه معادل (4.68) درصد، سوره نور با 18 آیه معادل (4.22) درصد، سوره نحل با 13 آیه معادل (3.04) درصد و سوره صافات با 11 آیه معادل (2.58) درصد است. پژوهش حاضر ضمن بررسی بسامد آیات و سوره های قرآن کریم در مفهوم اخلاق اجتماعی، مدل معنایی به تفکیک تعداد آیات در هر مقوله را ترسیم کرده است.
- چکیده انگلیسی: Ethics is one of the most important and most valuable topics that has been emphasized in the Holy Qur'an. On the other hand, human cultivation and education have been important goals of the great Divine Messengers during the history of human life, as the Prophet (pbuh) proclaimed the purpose of perfection as the completion of the code of ethic. The population of the present study is 427 verses in the field of social ethics. The present research is based on the Quran's interpretive sources, with emphasis on the book of ethics in the Quran, Ayatullah Mesbah Yazdi and Ayatullah Makarem Shirazi The method of analyzing verses is mixed (quantitative and qualitative). In the quantitative section of the Quranic surahs and the number of verses in the subject of social ethics, the alphabetical order of the surahs was adjusted and in the qualitative section, based on the content analysis technique, moral propositions were determined and based on the unit verses, the relation of the propositions with the main concept was determined from the soft Spss and Excel were used for frequency verses and model presentation. The results of this study showed that the number of 70 surahs of the Quran included the verses of social ethics, with the verses related to Surah Baqara with 68 verses (15.93), Sura Nisaa with 36 equivalent verses (8.43), Sura Maïdeh with 25 equivalent verses 5.85 percent), Surah al-Mu'ran with 22 verses equivalent to (5.15 percent), Sura al-Imran with 20 verses (4.68 percent), Surah Nur with 18 verses equivalent to (4.22) percent, Surah Nahl with 13 verses equivalent to (3.04) percent, Surah Refinements are equivalent to 11 verses (2.58) percent. The present study, while investigating the frequency of Quran verses and surahs in the concept of social ethics, draws a semantic model by the number of verses in each category.
- انتشار مقاله: 12-07-1397
- نویسندگان: طاهره حسومی,فاطمه نوشین فرد,ملوک السادات حسینی بهشتی,فهیمه باب الحوائجی,نجلا حریری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اخلاق اجتماعی,قرآن کریم,مقوله بندی,آیات
- چکیده: اخلاق به عنوان یکى از مهم ترین و با ارزش ترین مباحث است که در قرآن کریم بر آن تأکید فراوان شده است. از طرف دیگر تزکیه و تربیت انسان از اهداف مهم بعثت رسولان عظیم الهى در طول تاریخ زندگى بشر بوده است چنان چه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله هدف از بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاق معرفى فرمود. جامعه پژوهش حاضر 427 آیه در موضوع اخلاق اجتماعی است و ابزار پژوهش حاضر منابع تفسیری قرآن با تاکید بر کتاب اخلاق در قرآن آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مکارم شیرازی است. روش تجزیه و تحلیل آیات روش آمیخته (کمی و کیفی) است. در بخش کمی سوره های قرآن و تعداد آیات آن در موضوع اخلاق اجتماعی به ترتیب الفبایی سوره ها تنظیم و در بخش کیفی بر اساس فن تحلیل محتوای مضمونی، گزاره های اخلاقی تعیین و بر مبنای واحد آیات ارتباط گزاره ها با مفهوم اصلی مشخص گردید از نرم افزارهای Spss و Excel برای بسامد آیات و ارائه مدل استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد تعداد 70 سوره قرآن در برگیرنده آیات اخلاق اجتماعی که بیشتزین آیات به ترتیب مربوط به سوره بقره با 68 آیه معادل (15.93) درصد، سوره نساء با 36 آیه معادل (8.43) درصد، سوره مائده با 25 آیه معادل (5.85) درصد، سوره توبه با 22 آیه معادل (5.15) درصد، سوره آل عمران با 20 آیه معادل (4.68) درصد، سوره نور با 18 آیه معادل (4.22) درصد، سوره نحل با 13 آیه معادل (3.04) درصد و سوره صافات با 11 آیه معادل (2.58) درصد است. پژوهش حاضر ضمن بررسی بسامد آیات و سوره های قرآن کریم در مفهوم اخلاق اجتماعی، مدل معنایی به تفکیک تعداد آیات در هر مقوله را ترسیم کرده است.
- چکیده انگلیسی: Ethics is one of the most important and most valuable topics that has been emphasized in the Holy Qur'an. On the other hand, human cultivation and education have been important goals of the great Divine Messengers during the history of human life, as the Prophet (pbuh) proclaimed the purpose of perfection as the completion of the code of ethic. The population of the present study is 427 verses in the field of social ethics. The present research is based on the Quran's interpretive sources, with emphasis on the book of ethics in the Quran, Ayatullah Mesbah Yazdi and Ayatullah Makarem Shirazi The method of analyzing verses is mixed (quantitative and qualitative). In the quantitative section of the Quranic surahs and the number of verses in the subject of social ethics, the alphabetical order of the surahs was adjusted and in the qualitative section, based on the content analysis technique, moral propositions were determined and based on the unit verses, the relation of the propositions with the main concept was determined from the soft Spss and Excel were used for frequency verses and model presentation. The results of this study showed that the number of 70 surahs of the Quran included the verses of social ethics, with the verses related to Surah Baqara with 68 verses (15.93), Sura Nisaa with 36 equivalent verses (8.43), Sura Maïdeh with 25 equivalent verses 5.85 percent), Surah al-Mu'ran with 22 verses equivalent to (5.15 percent), Sura al-Imran with 20 verses (4.68 percent), Surah Nur with 18 verses equivalent to (4.22) percent, Surah Nahl with 13 verses equivalent to (3.04) percent, Surah Refinements are equivalent to 11 verses (2.58) percent. The present study, while investigating the frequency of Quran verses and surahs in the concept of social ethics, draws a semantic model by the number of verses in each category.
- انتشار مقاله: 12-07-1397
- نویسندگان: طاهره حسومی,فاطمه نوشین فرد,ملوک السادات حسینی بهشتی,فهیمه باب الحوائجی,نجلا حریری
- مشاهده