در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل پوششی دادههای شبکهای,نظریۀ بازی,بازی استاکلبرگ,کارایی کل,کارایی مراحل
- چکیده: ارزیابی عملکرد و اندازهگیری کارایی شرکتهای تولیدکنندۀ نرمافزار بهعنوان مجموعهای از شرکتهای دانشبنیان و مقایسۀ آنها با توجه به نامشخص بودن فرایندهای درونی و مراحل مشترک بین آنها و نادیده انگاشتن این فرایندها بهوسیلۀ مدلهای مرسوم تحلیل پوششی دادهها و نیز چگونگی در نظر گرفتن این فرایندها در محاسبۀ کارایی از مسائلی هستند که این مقاله در پی بررسی آنهاست. هدف تعیین مراحل و فرایندهای درونی مشترک اجرای فعالیتهای نوآورانه در این شرکتها و سنجش کارایی مراحل و کارایی کل هر شرکت در یک دورۀ چهارساله است. از بررسی ادبیات و مصاحبه با خبرگان مشخص شد که همۀ شرکتها دارای دو مرحلۀ متوالی تولید دانش و بهرهبرداری از آن هستند. برای تعیین کارایی کل و مراحل، از تحلیل پوششی دادههای شبکهای-رویکرد نظریۀ بازی استفاده شده است. مدلسازی با روش رهبر- پیرو (بازی استاکلبرگ) انجام گرفت. پس از حل نتایج نشان میدهد کاراییکل همۀ شرکتها کمتر از یک است و در مرحلۀ اول فقط دو شرکت از سیوهشت شرکت بررسیشده و در مرحلۀ دوم فقط سه شرکت کاملاً کارا هستند.
- چکیده انگلیسی: The performance evaluation and efficiency measurement of software companies and compare them together as a set of knowledge-based activities due to the unknown of internal processes and stages common to these companies and ignoring these processes in performance evaluation by data envelopment analysis models and how to consider these processes and procedures for calculating efficiency of each stage and overall efficiency of each company are the issues that this article effort to study them. The main objects of this study are determination the common stages and processes of innovation activities in software companies and measurement of the innovation efficiency of each stages and the overall efficiency of each company over a period of four years. The literature review and experts interviews revealed that each company has two series stages of knowledge production and exploitation processes. To determine the efficiency of each stage and the overall efficiency we used network data envelopment analysis- game theory approach. The modeling is done by the leader-follower method or Stackelberg game for two stages and their solved using GAMS software. The results show that the overall efficiency of all companies is less than one and in the first stage, only two of the 38 companies and in the second stage, only three of them are full efficient. It is suggested that inefficient firms at every stage follow its determined benchmarks to improve their operations.
- انتشار مقاله: 08-08-1393
- نویسندگان: سید مصطفی رضوی,سلطانعلی شهریاری,محمود احمدپور داریانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله مدیریت خاک و تولید پایدار
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل سلسله مراتبی,اولویتبندی,تناسب اراضی,واژه های کلیدی: نخل خرما
- چکیده: چکیده
سابقه و هدف: یکی از راههای شناسایی ظرفیت تولید اراضی و انتخاب کاربری متناسب با آن، انجام ارزیابی تناسب اراضی است. برای این منظور بایستی، ابتدا معیارهای اقلیمی و خصوصیات خاک تاثیر گذار در تولید، شناسایی شوند. همچنین با توجه به تنوع و عدم تساوی درجه اهمیت این معیارها، اولویتبندی آنها کاری ضروری است. این تحقیق با هدف شناسایی و اولویتبندی معیارهای تاثیرگذار در تولید خرما و ارزیابی تناسب اراضی برای کاشت نخل خرمای رقم کبکاب در استان بوشهر با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی انجام گردید.
مواد و روشها: ابتدا زیرمعیارهای اقلیمی و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک تاثیر گذار در تولید محصول خرما، با استفاده از بررسی منابع علمی و انجام مطالعات خاکشناسی در مناطق مورد مطالعه، شناسایی و تعیین شدند. سپس ماتریس مقایسات زوجی در قالب روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، تشکیل و براساس دیدگاه و نظر کارشناسان خبره، درجه اهمیت نسبی این زیرمعیارها تعیین گردید. در مرحله بعد وزن نسبی هر کدام از زیرمعیارها با استفاده از روش تقریبی میانگین حسابی محاسبه و بر اساس آن، اولویتبندی آنها انجام گرفت و در نهایت کلاسهای کیفی تناسب اراضی برای کاشت نخل خرمای رقم کبکاب با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی تعیین گردید.
یاقتهها: نتایج نشان داد مهمترین زیرمعیارهای اقلیمی تاثیر گذار در تولید محصول خرما عبارتند از: طول فصل خشک، تعداد روزهای با بارندگی بیش از 5 میلی متر در مرحله رسیدگی میوه، میانگین دما طی سیکل رشد، گلدهی و رسیدگی میوه، مجموع نیاز گرمایی از مرحله گلدهی تا رسیدگی میوه، میانگین رطوبت نسبی سیکل رشد و تشکیل میوه، میانگین ساعات آفتابی و تعداد ماههای سال با میانگین سرعت باد بیش از 5 متر بر ثانیه طی سیکل رشد. همچنین نتایج اولویتبندی زیرمعیارهای اقلیمی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، نشان داد در بین عوامل اقلیمی تاثیر گذار در ارزیابی تناسب اراضی برای کاشت خرما، میانگین دمای مرحله گلدهی با وزن نسبی 161/0 و تعداد ماههای سال با میانگین سرعت باد بیش از 5 متر بر ثانیه طی مرحله سیکل رشد با وزن نسبی 08/0 به ترتیب دارای بیشترین و کمترین درجه اهمیت میباشند. نتایج بررسی منابع علمی و انحام مطالعه خاکشناسی در مناطق مورد مطالعه، برای شناسایی زیرمعیارهای مربوط به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک مؤثر بر تولید خرما، نشان داد مهمترین این زیرمعیارها، عبارتند از: بافت خاک، میزان آهک، میزان گچ، اسیدیته، میزان کربن آلی، میزان پتاسیم قابل جذب، شوری و قلیائیت (نسبت جذب سدیم). و بر اساس نتایج اولویتبندی زیرمعیارهای خاک، شوری با وزن نسبی 27/0 و میزان گچ با وزن نسبی 041/0 به ترتیب دارای بیشترین و کمترین درجه اهمیت میباشند. نتایج ارزیابی کیفی تناسب اراضی با استفاده از روش AHP، نشان میدهد 75 درصد مناطق مورد مطالعه در استان بوشهر برای کاشت نخل خرمای رقم کبکاب، خیلی مناسب بوده و در کلاس تناسب S1 و 25 درصد نسبتاً مناسب بوده و در کلاس تناسب S2قرار میگیرند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این تحقیق، توصیه میشود در انتخاب مکان مناسب کاشت نخل خرما به عوامل دما در طی مرحله گلدهی و شوری خاک، اهمیت و توجه زیادی داده شود.
واژه های کلیدی: نخل خرما، تناسب اراضی، تحلیل سلسله مراتبی، اولویتبندی- چکیده انگلیسی: ABSTRACT
Background and objectives: One of the ways to identification of land production capacity and appropriate use choice with that is land evaluation performance. For this purpose must first climatic criteria and soil characteristics affecting the production to be identified. Also, considering to diversity and inequality in importance degree of criteria, ranking of them is essential. This research aim to identification, ranking of effective criteria in date production and land suitability evaluation for planting of Date palm cv Kabkob in Bousher province, using analytical hierarchy process (AHP) carried out.
Materials and methods: At first, climatic subcriteria and soil physical and chemical characteristics affecting date production were identified by literature review and soil studies in studied area. Then, pairwise comparison matrix was made over analytical hierarchy process and the relative importance degree of these subcriteria was determined by excellent experts. In the weight calculation step, the approximation method was used to produce a relative weight of each of subcriteria. Then this subcriteria, based on their relative weight, ranked. Finally, land suitability evaluation for planting of date palm cv Kabkob in studied area of Bousher province, using AHP approach, carried out.
Results: The result showed that the most important of climatic subcriteria affecting date palm production including to length of dry season, number of days with precipitation index > 5 mm/day in repining period, average daily temperature (°C) at vegetative cycle, flowering and repining stage, heat requirement sum during the period of flowering, fruit formation and repining period, mean RH during the vegetative cycle and fruit formation period, insulation mean (n) and number of months where the wind speed is > 5 m/s during vegetative cycle. Also the result of climatic subcriteria ranking by using AHP approach showed that, temperature mean in flowering stage and numbers of months of year with wind speed mean more than 5 m/s in vegetative cycle stage with relative weights 0.161 and 0.08 have the highest and the lowest importance degree, respectively. The result showed that the most important of soil physical and chemical characteristics affecting date palm production were identified by literature review and soil studies in studied area including to soil texture, calcium carbonate content, gypsum content, acidity, organic carbon, available potassium, soil salinity (EC) and alkalinity (SAR). Base on the result of soil subcriteria ranking, soil salinity (EC) and gypsum content with relative weights 0.27 and 0.041 have the highest and the lowest importance degree, respectively. Also the result of land suitability evaluation showed that 75 percents of studied area in Bousher Provence are very suitable and 25 percents are moderately suitable for planting of date palm cv Kabkob.
Conclusion: According to the results of this research, is recommended for suitable site selection for date palm planting to temperature mean in flowering stage and soil salinity, much attention and importance to be given.
Keywords: Date palm, Land suitability, AHP, ranking- انتشار مقاله: 10-07-1395
- نویسندگان: حجت دیالمی,جواد گیوی,مهدی نادری خوراستگانی,محمود احمدپور,روح اله تقی زاده مهرجردی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,کارآفرینی,کشاورزی,مدل معادلات ساختاری,فرصتهای کارآفرینانه
- چکیده: هدف اصلی این تحقیق یررسی تأثیر مدیریت دانش بر شناسایی و تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و رویکرد کمی دارد و از نظر شیوة جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را 291 نفر از اعضای هیئت علمی رشته های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تشکیل میدهند که با بهکارگیری روش نمونهگیری طبقه ای با انتساب متناسب و فرمول کوکران، تعداد 147 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامه بهکار گرفته شد. دادههای گردآوریشده با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS و LISREL تجزیهوتحلیل شد. یافته های تحقیق نشان داد سه مؤلفه اصلی مدیریت دانش، به ترتیب، میزان تأثیر بر سازة اصلی مدیریت دانش، شامل تسهیم دانش، کسب دانش و کاربرد دانش است و مهمترین مؤلفههای تشکیلدهنده تشخیص فرصتهای کارآفرینانه به ترتیب، میزان تأثیر بر سازة اصلی تشخیص فرصتهای کارآفرینانه، شامل فرصتهای تقلیدی، فرصتهای تدریجی و فرصتهای نوآورانه هستند. همچنین، مدیریت دانش بر شناسایی و تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تأثیر مثبت و معنادار دارد.
- چکیده انگلیسی: The main purpose of this study was to investigate of the influence of knowledge management on entrepreneurial opportunities recognition in the Agricultural and Natural Resources Campus (ANRC) of Tehran University. The statistical population of this research contained 250 faculty members of agricultural majors of the campus. A sample of 147 faculty members was selected with Cochran formula, using "stratified proportional sampling" method. A questionnaire was used to collect the data. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. A pilot study was conducted to establish reliability of the instrument. Cronbach 's alpha coefficient for the main scales of the questionnaire was higher than 0.75. The collected data were analyzed using SPSS and LISREL software. According to the results, knowledge sharing, Knowledge acquisition, and Knowledge utilization are the most important components of knowledge management. Also result indicated that most important components of entrepreneurial opportunities recognition are Imitation opportunities, Incremental opportunities, and Innovative opportunities. Results showed that the knowledge management has a positive and significant impact on the entrepreneurial opportunities recognition in University College of Agriculture and Natural Resources University of Tehran.
- انتشار مقاله: 10-12-1392
- نویسندگان: آصف کریمی,محمود احمدپور داریانی,فاطمه باقرزاده لاکانی,طیبه عبدلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه کارآفرینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیکره دانش,تحلیل علمسنجی,توانمندسازی کارآفرینانه فقرا,سایتنتاکسپلورر,مؤلفه نظری
- چکیده: توانمندسازی کارآفرینی تاکنون کمتر بهعنوان رویکرد اساسی فقرزدایی پایدار مطرح شده است. توانمندسازی کارآفرینانه فقرا در ادبیات به دو صورت «توانمندسازی فقرا برای کارآفرینی» یا «توانمندسازی فقرا در اثر کارآفرینی» تعریف شده؛ با این حال، تبیین نظری جامعی برای توانمندسازی کارآفرینانه فقرا و اطلاع دقیقی از پیکره دانش آن وجود ندارد. این پژوهش که برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- اسنادی است، سعی دارد شاکله دانش تضمینشده توانمندسازی کارآفرینانه فقرا را دررابطه با مؤلفههای نظری آن شناسایی نماید. بدینمنظور، ابتدا بر اساس تعاریف موجود در ادبیات، سه مؤلفه نظری: نهادها، عاملیت کارآفرینانه و پیامدها، کشف شد. سپس پیکره دانش توانمندسازی کارآفرینانه فقرا، با جستجوی واژگان مرتبط با توانمندسازی، کارآفرینی، فقر/فقیر در موضوع مقالات پایگاه دبلیو.او.اس. (WoS) برای دوره 2019-1970 گردآوری، و به روش علمسنجی و با نرمافزار سایتنتاکسپلورر (CitNetExplorer) شناسایی شد. یافتههای این پژوهش شامل بر تعیین شاخصهای کتابسنجی حوزه، معرفی شش خوشهی دانش «تأمین مالی خرد»، « جامعه پایه هرم»، «قصد و انگیزه کارآفرینی»، «کاربرد فناوری و زیرساخت»، «سازماندهی نوآوری و بازاریابی شرکتهای فقرا»، و«کارآفرینی زنان»؛ و سپس تبیین شاکله دانش موجود مطابق با دو مؤلفه نهادها و عاملیت کارآفرینانه بود. عدم تشکیل برخی خوشههای مورد انتظار، با جستجو در پایگاههای عمومیتر دانش مورد بحث قرار گرفت. تطبیق پیکره دانش با مؤلفههای نظریه توانمندسازی کارآفرینانه فقرا، مشارکتهای مورد نیاز برای توسعه دانش و نظریه را مشخص میسازد.
- چکیده انگلیسی: Entrepreneurial empowerment is less regarded as a vital approach to sustainable poverty reduction. The literature defines entrepreneurial empowerment of the poor as either “empowering the poor for entrepreneurship” or “empowering the poor through entrepreneurship”. However, there is neither a comprehensive theoretical explanation nor a clear understanding about the body of knowledge on the entrepreneurial empowerment of the poor. This study, practical in the purpose and descriptive - documentary in data collection, aims to identify the body of certified knowledge on entrepreneurial empowerment of the poor in relation to its theoretical components. To do this, we first found three theoretical components based on the definitions in the literature: institutions, entrepreneurial agency, and outcomes. Then, we recognized the body of knowledge, by searching for keywords related to empowerment, entrepreneurship, poor and poverty in the WoS database through an extensive scientometric analysis over the period 1970-2019, using the CitNetExplorer software. Findings consisted of identifying bibliometric indices; introducing six knowledge clusters, including micro-finance, base-of-the-pyramid, entrepreneurial impetus, technology and infrastructure, organizing innovation and marketing of the poor's businesses, and female entrepreneurship. And accordingly, explaining the body of knowledge in relation to institutions and entrepreneurial agency. Besides, we researched in more general scientific databases to learn why some expected knowledge clusters were not discovered. Connecting the body of knowledge to the theoretical components identifies scientific and theoretical contributions.
- انتشار مقاله: 22-09-1399
- نویسندگان: امیرحسین شفیعیان,قنبر محمدی الیاسی,محمود احمدپور داریانی,سید احسان خاندوزی,حمید پاداش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه کارآفرینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کسب و کارهای نوپا,ققابلیتهای پویا,توسعه قابلیت های پویا,کسب و کارهای حوزه IT
- چکیده: هدف از این مطالعه فهم توسعه قابلیتهای پویا در کسبوکارهای نوپا است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و بر حسب گردآوری دادهها، کیفی - مطالعه موردی است. دادهها از طریقِ مطالعه منابع مستند و مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۵ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات در شهر تهران، از طریق نمونهگیری هدفمند جمعآوری شد. در مرحلۀ کدگذاری باز، ۲۰۱کد مقدماتی از تحلیل مصاحبهها شناسایی شد که پس از پالایش و ادغامِ کدهای مشابه، ۱۴۴ کد نهایی شدند. در دومین مرحله، کدگذاری محوری با استفاده از سازههای مدل کدگذاری محوری حول پدیدة مورد بررسی انجام شد. نتایج، ۴ مقوله اصلی را در توسعه قابلیتهای پویا در کسبوکارهای نوپا شناسایی کرد. این مقولات پیشرانهای توسعه قابلیتهای پویا میباشند، که شامل ویژگیهای مدیر، ویژگیهای کسب وکار، گرایشات استراتژیک و عوامل زمینهای است و همه این عوامل عملکرد شرکت را بهبود میبخشد. این نتایج بینشهای ارزشمندی برای مدیران و محققین در خصوص نحوه ایجاد و توسعه قابلیتهای پویا در کسبوکارهای نوپا ایجاد میکند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study is to understand the development of dynamic capabilities in new ventures. Through the study of documentary resources and semi-structured interviews with 15 companies in IT businesses, in Tehran. questionnaires were collected via purposeful sampling. In the open coding stage, 201 preliminary codes were identified from interview analyses, from which 144 codes were finalized after filtering and integration of similar codes. In the second stage, axial coding was carried out using the axial coding model on the investigated phenomenon. Finally, four main categories were identified for the development of dynamic capabilities, which are the antecedents for the development of dynamic capabilities, including manager features, business features that affect strategic orientations in NV, and, on the other hand, The context also affects both strategic orientations and dynamic capabilities, and all of these factors lead to outcomes of financial, customer, market and in-process .
- انتشار مقاله: 22-03-1398
- نویسندگان: محمود احمدپور داریانی,طیبه عبدلی محمدآبادی,کمال سخدری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه کارآفرینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رقابت پذیری,گردشگری پزشکی,شرایط تقاضا,نگرش دولت,عوامل اجتماعی- فرهنگی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر ارتقاء جذابیت مقصد برای توسعه کسبوکارهای حوزه گردشگری پزشکی در ایران انجام شده است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نظر روششناسی، آمیخته- اکتشافی (کیفی-کمّی) است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه گردشگری پزشکی و مدیران بیمارستانی، و در بخش کّمی شامل بیماران خارجی است که برای درمان به شهر تهران پذیرش گرفتهاند. 35 مؤلفه نهایی جذابیت یک کشور بهعنوان مقصد گردشگری پزشکی از میان 85 مؤلفه استخراجی حاصل از مرور ادبیات و پژوهشهای مشابه و سه دور تکرار روش دلفی بهدست آمد. مؤلفههای نهایی در هشت عامل اصلی کشور مقصد (شرایط عامل)، شرایط تقاضا، رقابتپذیری، نگرش دولت، عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل اطلاعاتی و بازاریابی، عوامل مرتبط با درمان(خدمات و امکانات پزشکی) و زیرساختها و صنایع وابسته دستهبندی شدند. مدل پیشنهادی با روش تحلیل عاملی-تأییدی در مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS 2 تحلیل و برازش مناسب آن تأیید شد. اولویت و رتبه با AHP فازی نشان داد: عوامل مرتبط با درمان(خدمات و امکانات پزشکی) با وزن 259/0، رقابتپذیری با وزن 188/0 و شرایط کشور مقصد با وزن 166/0 در میان هشت مؤلفه اصلی، بیشترین وزن را در میان شاخصهای جذابیت گردشگری پزشکی بهدست آوردند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study is to analyze the factors affecting the promotion of destination attraction for the development of medical tourism business in Iran. The research is applied in terms of objective and used exploratory mixed method. The statistical population of the research in the qualitative section include academic experts in the field of medical tourism and hospital managers and in the quantitative section; foreign patients who have been admitted to treatment inTehran are considered. The 35 final components of the attractiveness of a country as a destination for medical tourism were obtained from 85 extractive components derived from literature review and similar research, and three rounds of Delphi's replication, which included eight main factors: the country of destination (operating conditions), demand conditions, competitiveness , government attitude, socio-cultural factors, information and marketing factors, factors related to treatment (services and medical facilities), and infrastructure and affiliated industries. The proposed model was verified by confirmatory factor analysis method in modeling structural equations using SmartPLS software. Priority and rank with Fuzzy AHP showed Factors related to treatment (services and medical facilities) with a weight of 0.259; Competitiveness with a weight of 0.188; and the Condition of the destination country with a weight of 0.166 among the eight
- انتشار مقاله: 01-12-1397
- نویسندگان: محمود احمدپور داریانی,رضا محمدکاظمی,مهدی خادمی,رضا رضائی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه کارآفرینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رویکرد نهادی,نظریه برخاسته از داده,سرمایه گذاری جسورانه پایدار
- چکیده: بهرغم افزایش روزافزون تعداد صندوقها و سرمایهگذاریهای جسورانه، حجم طرحها و سرمایهگذاریهایی که صورت میگیرد، چه از حیث تعداد و چه از نظر مبلغ، نشاندهنده عدمشکلگیری و استمرار این نوع سرمایهگذاری است. بنابراین این مسئله مطرح میشود که الگوی شکلگیری سرمایهگذاری جسورانه در ایران چگونه است؟ بهمنظور رسیدن به این الگو از روش بنیادی (برحسب هدف)، رویکرد کیفی (براساس گردآوری نظاممند دادهها) و راهبرد نظریه برخاسته از داده استفاده شده است. گردآوری دادهها طی مصاحبه عمیق با 13 نفر از مؤسسان بنگاههای سرمایهگذاری جسورانه، کارآفرینان سرمایهپذیر و همچنین سیاستگذاران این حوزه با دارابودن حداقل 3 سال فعالیت در زمینههای آموزش، سیاستگذاری یا درگیری در فعالیتهای اجرایی در زمینه تأمین مالی از طریق سرمایهگذاری جسورانه و یا داشتن تجربه در پذیرش سرمایه جسورانه، انجام شد. روش نمونهگیری در پژوهش حاضر، گلولهبرفی است. الگوی بهدست آمده نشان میدهد، مقوله اصلی که به پیامد استمرار عملکرد کارای چرخه عمر سرمایهگذاری جسورانه منجر میشود، شکلگیری سرمایهگذاری جسورانه با گرایش به حداکثرسازی منافع است. از آنجا که نهادهای غیررسمی، بر شکلگیری سرمایهگذاری جسورانه تأثیرگذارند، میتوانیم از طریق راهبردهای توسعه نهادهای رسمی و ایجاد ارتباط همساختی پایدار میان بخش عمومی و خصوصی و تحت تأثیر ویژگیهای محیطی و پدیده انتشار، شاهد استمرار عملکرد کارای چرخه عمر سرمایهگذاری جسورانه باشیم و براین اساس، سیر داستان ترسیم میشود.
- چکیده انگلیسی: In spite of the ever-increasing number of venture capitals (VCs), the volume of projects and investments, both in terms of number and amount, indicates the lack of formation and continuity of this type of investment in Iran. Therefore, it is argued that “what is the pattern of VC investment formation in Iran? In order to achieve the designated model, this research is fundamental method in terms of purpose, and has used qualitative approach (based on systematic data collection) and the strategy of the qualitative grounded theory research method. Data collection was conducted during deep and semi-structured interviews with 13 founders of VC firms, target entrepreneurs as well as policy makers with characteristics of having at least 3 years of activity in education and policymaking or having experience in executive activities in financing through VC investing or accepting vc invests. The snowball sampling method was used in this study. Findings show that the main issue that leads to the sustainability of continuation of efficient life cycle of vc investment, is the tendency to maximize the interests of the stakeholders. Since informal institutions have an impact on the formation of vc investing, one can use strategies in order to develop formal institutions and establish a sustainable co-construction between the public and private sectors, which is influenced by the environmental factors and the phenomenon of diffusion and can result in the continuation of efficient life cycle of vc investment. The storyline is based on this.
- انتشار مقاله: 08-04-1397
- نویسندگان: محمود احمدپور داریانی,وحید قیصری,هستی چیت سازان,افسانه باقری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه کارآفرینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نظریه دادهبنیاد,صنعت نساجی,زمینهگرایی کارآفرینانه,کسبوکار جدید,مزیتهای منطقهای
- چکیده: مطالعه حاضر که از جهت هدف بنیادی است، درجهت توسعه نظریات زمینههای کارآفرینانه با تاکید بر نقش مزیتهای منطقهای انجام گرفته و دارای رویکرد پژوهشِ کیفی از نوع دادهبنیاد نظاممند است. دادهها از طریقِ مطالعه منابع مستند و مصاحبههای نیمهساختاریافته با 17 نفر از کارآفرینان و مدیران صنعت نساجی ازطریق نمونهگیری هدفمند، جمعآوری گردید. در مرحلۀ کدگذاری باز، تعداد 114 کد مقدماتی از تحلیل مصاحبهها شناسایی شد که پس از پالایش و ادغامِ کدهای مشابه، 91 کد، نهایی شدند. در دومین مرحله، کدگذاری محوری با استفاده از سازههای مدل کدگذاری محوری حول پدیدة مورد بررسی انجام شد. در بخش کدگذاری انتخابی، درخصوص عوامل علّی، 17 مفهومِ شناسایی شده از مصاحبهها، در 4 زیرمقوله و 2 مقوله عوامل اقتصادی و عوامل غیراقتصادی طبقهبندی شدند. پدیده محوریِ مطالعه، مزیتهای منطقهای است که شامل 26 مفهوم بوده و در 2 مقوله عوامل مشهود متشکّلاز عوامل فضایی، عوامل صنعتی و بازرگانی و عوامل نامشهود متشکّلاز عوامل تاریخی و اجتماعی طبقهبندی شد. همچنین شرایط زمینهای، با 25 مفهوم، 4 زیرمقوله و 2 مقوله شامل بسترسازهای تخصصی و بسترسازهای عمومی تعریف شد.
- چکیده انگلیسی: The present study, that is a Fundamental purpose, aimed to develop the theories of entrepreneurial contextualization with an emphasis on the role of regional advantages. It had a qualitative research approach within Systematic Grounded Theory. Through the study of documentary resources and semi-structured interviews with 17 entrepreneurs and managers in textile industry, questionnaires were collected via purposeful sampling. In the open coding stage, 114 preliminary codes were identified from interview analyses, from which 91 codes were finalized after filtering and integration of similar codes. In the second stage, axial coding was carried out using the axial coding model on the investigated phenomenon. Regarding causal factors, 17 concepts which were identified from the interviews were classified into four subcategories and two categories of economic and non-economic factors. The central phenomenon for the study was regional advantages that consisted of 26 concepts and were classified into two categories of visible factors comprising spatial, industrial and commercial factors as well as intangible factors comprising historical and social factors. In addition, contextual conditions were defined in terms of 25 concepts, four subcategories and two categories including specialized and general beddings.
- انتشار مقاله: 12-08-1397
- نویسندگان: محمود احمدپور داریانی,محمدرضا دهقانی اشکذری,نرگس ایمانی پور,بابک ضیاء
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه کارآفرینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: التزام,اخلاق کسب و کار,رهبران کارافرین
- چکیده: در قرن 21 اهمیت پای بندی رهبران کارآفرین به اخلاق کسب وکار به دلیل وقوع رسواییهای اقتصادی اخیر، همچون انرون و پارمالات بیشتر شده است. نظر به نقش کنونی کارآفرینان در ایجاد اشتغال و تولید محصولات نوآورانه و ضرورت درک ماهیت رسواییهای مذکور، پژوهش کیفی حاضر با روش تحلیل مضمون به کنکاش در ماهیت پایبندی رهبران کارآفرین ایرانی به اخلاق کسبوکار میپردازد. مؤلفان تلاش کردند تا تجربیات مشارکتکنندگان را در "دوراهههای" اخلاقی کسبوکاری بررسی نموده و التزام آنان به اصول اخلاقی را مورد تحلیل قرار دهند. جامعه پژوهشی منتخب، "رهبران کارآفرین" اقتصادی ایرانی بودند که به کمک معیارهایی همچون مالکیت کسبوکار تثبیتشده، نوآوری مکرر و مالکیت برند شناسایی شدند. نمونههای نهایی نیز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و دادههای میدانی طی دوازده مصاحبه عمیق و واقعهمحور جمعآوری شد. تحلیل دادهها نیز به شیوه تحلیل مضمون (استخراج شواهد مرتبط، کدگذاری اولیه و احصاء مضمون مشترک) صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پایبندی مشارکتکنندگان به اخلاق کسبوکار صور سهگانه متمایزی دارند که مؤلفان پیشنهاد میکنند سنخ شناسی التزام حداقلی به اخلاق کسبوکار (قانونگرایی)، التزام میانه (بازار گرایی) و التزام حداکثری (وظیفه گرایی) را به این پدیده نسبت دهیم.
- چکیده انگلیسی: Occurrence of business scandals like Enron and Parmalat around the world in recent decades, have increased the importance of business leaders and entrepreneurs’ commitment to business ethics. Today entrepreneurs strive to make employment and producing innovative products is in high rank in Iran. There is also a crucial need for deep understanding of above mentioned phenomenon to prevent its repetition. So this qualitative research (theme analysis) tries to explore the nature of the Iranian entrepreneur leaders’ commitment to business ethics. Authors tried to account the conception of subjects from the meaning of business ethics and explore their experiences in ethical dilemmas in their business and analyze their commitment to ethical codes. Statistical population is composed of entrepreneur leaders identified by business experts. Final selection of samples has been done by purposeful sampling and field data gathered by ten semi-structured and behavioral interviews. The thematic Analysis used to analyze the data (extract relevant evidence, initial coding and finding common themes). The finding of the research shows that common understanding of entrepreneur leaders from business ethics is integrity and honesty in producing products and offering services but their commitment to business ethics emerge in three different forms that authors propose a typology to this phenomenon; minimum commitment to business ethics (lawful), medium commitment (market-based) and maximum commitment (deontic).
- انتشار مقاله: 10-06-1397
- نویسندگان: مهرداد آقامحمدی,قنبر محمدی الیاسی,سعید نظری توکلی,محمود احمدپور داریانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه کارآفرینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: منابع انسانی,مدیریت منابع انسانی,کسبوکارهای کوچک و متوسط,کسبوکارهای کوچک و متوسط کشاورزی
- چکیده: این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موفقیت مدیریت منابع انسانی در کسبوکارهای کوچک و متوسط انجام شد. به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. جامعۀ آماری این تحقیق شامل دو گروه صاحبان و مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط کشاورزی در استان زنجان هستند. با توجه به فرمول کوکران، 196 نفر از مدیران و 208 نفر از صاحبان کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب برای انجام تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محقق ساخته بود. بهمنظور تعیین پایایی ابزار تحقیق، پیش آزمون انجام شد که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مقیاس اصلی برای هر دو پرسشنامه بالای 85/0 محاسبه شد. در فاز اول بهمنظور شناسایی عوامل موفقیت مدیریت منابع انسانی در کسبوکارهای کوچک و متوسط از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نمونۀ آماری استفاده شده در فاز اول مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط بودند. در فاز دوم برای ارزیابی نقش نشانگرها در شکلگیری هر یک از سازههای شناسایی شده در فاز تحلیل عاملی اکتشافی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است و نمونۀ آماری این فاز را صاحبان این نوع کسبوکارها تشکیل می دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که عوامل موفقیت مدیریت منابع انسانی در کسبوکارهای کوچک و متوسط از پنج عامل زیرساختی- حمایتی، مدیریتی، فناوری اطلاعات، انگیزشی و آموزشی تشکیل میشوند.
- چکیده انگلیسی:
The main objective of this study was to identify the factors affecting human resources management in small and medium-sized enterprises. The statistical population of the study consisted of agricultural small and medium enterprise executives in Zanjan Province (N=560) out of whom 196 executives were taken as sample, using Cochran’s Formula and Proportionate Stratified Sampling Technique. The validity of the questionnaire was approved by a panel of experts' judgment. In order to assess the reliability of the questionnaire, Cronbach’s Alpha coefficients were calculated for the main scales of the questionnaire (0.85). The collected data was analyzed by the SPSS (19) and LISREL software (8.5). To identify the factors affecting human resources management, exploratory factor analysis was used, and in order to investigate the fitting indexes of research model, confirmatory factor analysis and structural equations modeling were used. The results showed that affecting factors are formed by six factors including infrastructure, support, management, information technology, incentive as well as policy factors educational factors. In total, these factors explain about 10/67% of the total variance of the affecting factors- انتشار مقاله: 16-12-1394
- نویسندگان: محمود احمدپور داریانی,محمود احمدپور داریانی,محمود احمدپور داریانی
- مشاهده