در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روشها و مدلهای روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودراهبری در یادگیری,مدل بومی یادگیری الکترونیکی,نرم افزار آموزشی
- چکیده: مقدمه: با توجه به اینکه گسترش روزافزون فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، سبب وقوع تغییرات گسترده و ژرف در همه جنبه های زندگی بشر شده است. نظام های آموزشی یکی از نهادهایی است که به گونه اساسی در مسیر این تغییرات قرار گرفته است. این پژوهش با هدف اثربخشی مدل بومی یادگیری الکترونیکی با استفاده از نرم افزار محقق ساخته بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان مجازی بوده است. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و دوره پیگیری (2ماه پس از اجرای پس آزمون) بود که 32 نفر از دانشجویان پسر و دختر رشته کتابداری به گونه غیر تصادفی به عنوان نمونه انتخاب، و به گونه تصادفی و به طور مساوی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. آموزش به کمک ابزار محقق ساخته در چهار جلسه 5/1 ساعته بر در مورد گروه تجربی اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها، مقیاس خودراهبری در یادگیری فیشر و همکاران بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تحلیل کواریانس و اندازه گیری مکرر) با نرم افزار SPSS 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش مبتنی بر نرم افزار مدل بومی یادگیری الکترونیکی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان و مؤلفه های آن (خودمدیریتی، رغبت به یادگیری، خودکنترلی) تأثیرگذار است (05/0p<) . هم چنین، نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نیز نشان داد که اثر آموزش مبتنی بر نرم افزار مدل بومی یادگیری الکترونیکی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان پایدار بوده است (05/0p<) . نتیجه گیری: ابزار محققساخته منطبق بر مدل بومی یادگیری الکترونیکی در افزایش نمره کل خودراهبری در یادگیری و مؤلفه های آن تأثیرگذار است.
- چکیده انگلیسی: This study was conducted to examine the effectiveness of local model of E-learning on self-direction of students’ learning using researcher-made software. The study design was quasi-experimental with pre-test and post-test and follow-up period (two months after the implementation of the post-test) that 32 male and female students in the field of librarianship were non-randomly selected, and they were randomly and equally were assigned into experimental and control groups. Education was implemented using researcher-made tool in four sessions (90 minutes in each session) on experimental group. Data collection tool was self-directed scale in Fischer et al learning. Data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance and repeated measurements) using SPSS 20 software. Analysis of data using analysis of covariance showed that local model of e-learning-has impact on self-direction in students’ learning and its components (self-management, willingness to learn, self-control (p <0.05). The results variance analysis with repeated measurements also showed that the effect of local model of E-learning software on self-direction of students’ learning was stable (p <0.05). The researcher-made tool based on local model of E-learning is effective in increasing the total score of self-direction in students’ learning and its components.
- انتشار مقاله: 11-08-1395
- نویسندگان: منا قریشی,غلامرضا منشئی,محمد علی نادی,نرگس سعیدیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ویژگی های روانسنجی,آزمون نرم افزاری حافظه فعال هیجانی حسنی,دانش آموزان دختر پایه پنجم
- چکیده: چکیده
هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون نرم افزاری حافظه فعال هیجانی حسنی است که مجموعاً در نمونه ای متشکل از 80 دانش آموز دختر پایه پنجم دبستان های دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 با دو روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و هدفمند انجام شده است. این آزمون دارای 8 بلوک است که هر بلوک شامل 12 تمرین است، که برای هر آزمودنی 3 بلوک به تصادف اجرا می گردد و محرک ها دارای تعدادی چهره با بار هیجانی و علامت می باشند. جهت بررسی ویژگی های روانسنجی از ضریب پایایی باز آزمایی با فاصله زمانی 20 روز استفاده شد که ضرایب همبستگی در دامنه 68/0 تا 75/0 قرار دارد، همچنین روایی آزمون با شیوه روایی محتوایی و ملاکی از طریق مقایسه "گروه های متباین" انجام شد. گروه اول شامل 20 دانش آموز بهنجار و گروه دوم شامل20 دانش آموز دارای نقص حافظه فعال و تنظیم شناختی هیجانی پایین است که با استفاده از دو آزمون حافظه فعال وکسلر و تنظیم شناختی هیجان کودکان گارنفسکی شناسایی شدند. که نتایج مقایسه آماری میانگین دو گروه در قسمت های مختلف آزمون، تفاوت معناداری را بین عملکرد این دو گروه نشان داد(001/0=p).
بنابراین آزمون نرم افزاری حافظه فعال هیجانی حسنی از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است و می توان آن را برای سنجش حافظه فعال هیجانی در مطالعات روانشناسی در همین محدوده سنی به کاربرد.- چکیده انگلیسی: Abstract
The present study aimed at designing and evaluating the psychometric properties of Hassani’s Emotional Active Memory Software Test on a sample of 80 fifth grade female students in public schools of Tehran during the academic year 2016-2017. They were selected via two multistage cluster sampling and purposive methods. The test consists of 8 blocks, each consists of 12 exercises. 3 blocks is performed for each subject selected randomly. The stimuli have a number of emoji with emotional loads and marks. To investigate the psychometric properties, test-retest reliability coefficient with 20 days interval was employed. The correlation coefficients ranged from 0.68 to 0.75. In addition, validity of the test was assessed using content validity and criterion validity techniques by comparing "matched groups". The first group consisted of 20 normal students, and the second group included 20 students with active memory deficits and low cognitive emotion regulation. The second group’s subjects were identified by two the Wechsler Memory Scale (WMS) and Garnefski’s Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). The results of comparing mean scores of the two groups in different parts of the test showed a significant difference between the performance of them (p = 0.001).
Therefore, Hassani’s Active Memory Software Test has good reliability and validity and can be used to measure emotional memory in psychological studies in the mentioned age range.- انتشار مقاله: 27-03-1397
- نویسندگان: ایلناز سجادیان,مژگان حسنی,محمد علی نادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال,حافظه فعال هیجانی,دانشآموزان دختر پایه پنجم دبستان
- چکیده: این پژوهش با هدف بررسی روایی سازه حافظه فعال هیجانی از طریق آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال دانشآموزان دختر پایه پنجم دبستانهای تهران اجرا شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1395 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای دانشآموزان دارای عملکرد ضعیف حافظه فعال با استفاده از آزمون نرمافزاری حافظه فعال وکسلر (خدادادی، مشهدی و امانی،1388) شناسایی شدند و سپس از میان آنها 40 دانشآموز بهصورت تصادفی انتخاب شده و بهصورت کاملاً تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگزین شدند (20 نفر آزمایش، 20 نفر کنترل). آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال طی 20 جلسه روی گروه آزمایش اجرا گردید. شرکتکنندگان پیش از مداخله و پس از مداخله و دو ماه بعد (پیگیری) به آزمون حافظه فعال هیجانی (لادوسر، سیلک، دال و استاپنکو، کرون هوس و فیلیپس، 2009) پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. طبق نتایج پژوهش آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال در سطح معناداری عملکرد توجه و حافظه فعال هیجانی را بهبود بخشید (01/0>P)؛ بنابراین حافظه فعال هیجانی از روایی سازه برخوردار است.
- چکیده انگلیسی: This study aimed to investigate construct validity of emotional working memory via the cognitive–emotional-social working memory training package in 5th grade female elementary school students in Tehran. The research employed a pretest-posttest and follow-up semi-experimental research design with the control group. The statistical population consisted of all 5th grade female students of Tehran during the academic year 2015-2016. Those students with working memory impairment were selected via multi-stage cluster random sampling using the Wechsler Software Working Memory Scale. Then, from among them, 40 students were randomly selected and divided into two 20-participant experimental and control groups. The cognitive-emotional-social working memory training was performed in 20 sessions for the experimental group. Before and after the intervention and two months later (follow up), participants answered to the Wechsler Software Working Memory Scale (Khodadadi, Mashhadi and Amani, 2009) and emotional working memory (Ladouceur, Silk, Dahl, Ostapenko, Kronhaus, & Phillips, 2009). The research data were analyzed using ANCOVA. According to the results of the study, the cognitive-emotional-social working memory training significantly improved the attention performance and emotional working memory (P > 0.01). As a result, emotional working memory enjoys acceptable construct validity.
- انتشار مقاله: 27-03-1397
- نویسندگان: مژگان حسنی,محمد علی نادی,ایلناز سجادیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی,تابآوری,کارکنان ستادی,امیدواری,خوشبینی,سرمایه روانشناختی مثبت
- چکیده: این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت اجرا شد. جامعة آماری این پژوهش را کلیة کارکنان ستادی نواحی ششگانه آموزشوپرورش در سال 1394 تشکیل میدادند که تعداد 325 نفر به روش تصادفی طبقهای مبتنی بر سهم و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوهن، مانیون و موریسون (2000) بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند و مقیاس سرمایه روانشناختی لوتانز، یوسف و آوولیو (2007) در مورد آنان اجرا گردید. پژوهش در پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ و در روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری استفاده نمود. ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت برابر 89/0 و برای خرده مقیاسهای خوشبینی، امید، تابآوری و خودکارآمدی به ترتیب 70/0، 83/0، 73/0 و 87/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی تک عاملی و چهار عاملی مبتنی بر مدل نظری لوتانز و همکاران نشان داد که مدل چهار عاملی از شاخصهای برازندگی مطلوبتری نسبت به مدل تک عاملی برخوردار است. شاخصهای برازش مطلوب میباشند. همبستگی بین کل مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت با عاملهای خوشبینی، امید، تابآوری و خود-کارآمدی به ترتیب 76/0، 87/0، 78/0 و 84/0 است که روایی مطلوبی را نشان میدهد. همبستگی بین عاملها هم بین 41/0 تا 62/0 است که در سطح (01/0P<) معنیدار است. بهمنظور بررسی روایی افتراقی مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت، از اجرای همزمان مقیاس رفتار ضد بهرهور استفاده شد؛ نتیجه نشان داد که مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت و مقیاس رفتار ضد بهرهور همبستگی منفی (39/0-) دارد. بین سرمایه روانشناختی مثبت کارکنان شش ناحیه آموزشوپرورش، تفاوت معنادار در سطح (05/0>P) وجود ندارد؛ ولی بین سرمایه روانشناختی مثبت کارکنان زن و مرد آموزشوپرورش، تفاوت معنادار در سطح (05/0>P) وجود دارد. بنابر مقادیر بهدستآمده میتوان این مقیاس را دارای روایی و پایایی برای انجام مطالعات آتی در نظر گرفت.
- چکیده انگلیسی: This study has been implemented to evaluate the psychometric characteristics of the Positive Psychological Capital Scale. The population of this study consisted of all staff of six education districts in the year of 1394 that 325 of them were sampled by share-based stratified random sampling based on sample size formula, Cohen et al (2000) and were taken Positive Psychological Capital Scale Luthans et al (2007). Research used Cronbach's alpha coefficient for the reliability, and confirmatory factor analysis for the validity based on Structural Equation Model. Cronbach's alpha coefficient for positive psychological capital scale was 0/89 and for optimism, hope, resilience, and self-efficacy subscales in order were 0/70, 0/83, 0/73, and 0/87. results of one factor and four factor confirmatory analysis based on Luthans et al theoretical model showed that four factor model has more favorable goodness of fit indexes than one factor model. Fit indexes are favorable. The correlation between total positive psychological capital scale with optimism, hope, resiliency and self-efficacy factors respectively is 0.76, 0.87, 0.88, and 0.84, which shows a good validity. The correlation between the factors is between 0.41 and 0.62, which is significant at level (P <0.01). In order to evaluate the differential validity of the positive psychological capital scale, simultaneous implementation of Counterproductive Workplace Behavior (CBW) scale was used. The result showed that the positive and negative anticipatory capital scale had a negative correlation (-0.39). There is no significant difference between the positive psychological capital of the staff of the six education areas at level (P <0.05), but there is significant difference between the level of psychosocial capital of the male and female education staffs in the level (P <0.05). Based on these results, this scale which has reliability and validity can be considered for future researches.
- انتشار مقاله: 14-06-1395
- نویسندگان: اعظم رجایی,محمد علی نادی,علیرضا جعفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,معناداری در زندگی,هدفمندی و معنا
- چکیده: هدف پژوهش حاضر، بررسی تحول شناختی در ادراک دانشجویان از معناداری در زندگی براساس ویژگیهای جمعیتشناختی بود. روش پژوهش علّی ـ مقایسهای و جامعۀ آماری تمامی دانشجویان دختر و پسر همۀ دورههای تحصیلی دانشگاههای آزاد اسلامی واحد خوراسگان، علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی90ـ1389 بود. از بین دانشجویان این سه دانشگاه و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و برحسب فرمول تعیین کوهن و همکاران (2000)، 400 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ معناداری در زندگی مورگان و فارسیدز (2009) بود. پس از جمعآوری دادهها، با استفاده از آزمون t تکنمونهای، t نمونههای مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی، پرسشهای پژوهش بررسی شد. نتایج نشان داد که میانگین همۀ مؤلفههای معناداری در زندگی دانشجویان بجز مؤلفۀ زندگی معنادار، بالاتر از حد متوسط است (05/0 P < )، ولی جنسیت، تأهل، سال تحصیل و نوع دانشگاه بر معناداری دانشجویان تأثیری نداشته است. گروههای سنی و رشتۀ تحصیلی بر معناداری دانشجویان مؤثر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که معناداری در زندگی یک سازۀ مستقل نیست و بالا رفتن سن باعث کاهش معناداری در زندگی دانشجویان میشود.
- چکیده انگلیسی: The aim of this research was to make a comparison between university students’ concerning meaning in life based on demographic variables. The research methodology was ex post facto. Research statistical population included Khorasgan university students, Medical science university and Isfahan university students in all educational stages, from whom 400 persons on the basis of Cohen et al., (2000) formula for determining sample size were selected using cluster random sampling. The instrument was Morgan & Farsides (2009) questionnaire. After data collection, they were analyzed with the use of one sample T test, Independent t-test, one way ANOVA and Tukey with confidence interval of 95%. The results revealed that the meaning of life subscales scores mean of students were significantly higher than the average of 3 (P < 0.001) with the exception of meaningful life subscale. The findings indicated that gender, marriage, educational year, university type and living place (P < 0.001) did not have any effect on meaning of life generally and not for other subscales, but age groups and major affected meaning of life. Also, the results indicated that meaning of life was not independent and by increasing the age of students, their meaning of life decreased.
- انتشار مقاله: 25-07-1396
- نویسندگان: محمد علی نادی,ایلناز سجادیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جامعه شناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رفتار شهروندی سازمانی,فرهنگ سازمانی,هویت سازمانی,جامعه پذیری سازمانی,رفتار رهبری
- چکیده: این پژوهش با هدف بررسی رابطة بین جامعهپذیری سازمانی، رفتار رهبری، هویت سازمانی و فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی به مرحله اجرا درآمد. از جامعة آماری 742 نفری کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان براساس فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان (1970) 254 نفر، تعیین و سپس براساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، نسبتی حجم هر ناحیه آموزش و پرورش مشخص شد. ابزارهای پژوهش، پرسشنامة20 سؤالی جامعهپذیری سازمانی تائورمینا (1994)، پرسشنامة 36 سؤالی رفتار رهبری کویین و همکاران (2009)، پرسشنامة 6 سؤالی هویت سازمانی مائیل و آشفورث (1992)، پرسشنامة 24 سؤالی فرهنگ سازمانی والاچ (1983) و پرسشنامة 8 سؤالی رفتار شهروندی سازمانی وانگ (2004) بوده است که روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی به روش مؤلفههای اصلی و پایایی آن با آلفای کرونباخ (جامعهپذیری سازمانی893/0، رفتار رهبری 988/0، هویت سازمانی 85/0، فرهنگ سازمانی 918/0 و رفتار شهروندی سازمانی 816/0) تأیید شد. از 254 پرسشنامة توزیعشده، 253 پرسشنامه با میزان بازگشت 99/0 برگردانده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش در سطح خطای (P≤0/05) نشان داد بین جامعهپذیری سازمانی، رفتار رهبری، هویت سازمانی و فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین جامعهپذیری به واسطة هویت سازمانی و رفتار رهبری به واسطة فرهنگ سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی اثر داشتهاند. براساس مقادیر شاخصهای نیکویی برازش تعدیلشده برازندگی و جذر واریانس خطای تقریب الگوی معادلات ساختاری، برازش مناسب دارد.
- چکیده انگلیسی: Introduction
Educational organizations are the panoramic manifestations of positive meta-role behaviors, i.e. organizational citizenship behavior, in the community’s organizations and the personality context. Moreover, moral and cultural values of individuals are shaped within this structure. Often, organizations with a strong support system will realize their pre-determined objectives more successfully and in fact the office staff are those individuals who develop and improve legal, scientific, and technological infrastructure. The outcome witnessed in the educational system is due to this desirable process. When these office systems are entered into the cycle of serving the customers, the significance of these staff and their role in the organization will be multiplied. Neglecting and lack of provision of non-functional services, which are defined by using the citizenship behavior framework, will have several negative social consequences. Therefore, maintaining these behaviors and identifying factors affecting them will pave the way for realizing applicable outcomes in the educational system. Therefore, the purpose of this research is to determine the relationship between organizational socialization, leadership behavior, organizational identification and organizational culture with organizational citizenship behavior.
Materials & Methods
Regarding the objectives, the current study uses an applied method since it tries to measure the impacts of organizational socialization in all its aspects (training, understanding, coworker support, and future prospects) through organizational identification as well as the impact of leadership behavior on organizational citizenship behavior through organizational culture. Regarding the data gathering method, this study is a descriptive-correlative study. The research population includes all staff personnel of Iran’s education ministry; Isfahan Branch (742 people). A sample size of 254 people was selected using cluster random sampling method. Accordingly, 18 participants from zone one, 27 participants from zone two, 31 participants from zone three, 34 participants from zone four, 30 participants from zone five, 19 participants from zone six, and 97 participants from the general office were selected as the sample of the study. Data collection instruments consist of several questionnaires including Taormina’s (1994) Organizational Socialization Questionnaire, Queen’s et al. (2009) Leadership Behavior Questionnaire, Mael and Ashforth’s (1992) Organizational Identification Questionnaire, Wallach’s (1983) Organizational Culture Questionnaire, and Wang’s (2004) Organizational Citizenship Behavior Questionnaire. The construct validity of the research tools was confirmed using factor analysis through main components and the reliability of the tools was confirmed using Cronbach’s Alpha Coefficient (organizational socialization: 0.893; leadership behavior: 0.988; organizational identity: 0.85; organizational culture: 0.918; organizational citizenship behavior: 0.816). Among the 254 distributed questionnaires, 253 questionnaires were returned, giving a return rate of 0.99. Data analysis was carried out using descriptive and inferential statistics.
Discussion of Results & Conclusions
Findings from this research, indicated a significant positive relationship between organizational socialization, leadership behavior, organizational identification and organizational culture with the organizational citizenship behavior. Also socialization and leadership behavior did mediation effects on organizational identification and OCB relatively. Based on calculating goodness-of-fit index (GFI) of 0.94 and adjusted goodness of fit index (AGFI) of 0.92 and also the square of root mean squared error (RMSEA) of 0.021, the structural equations had appropriate goodness-of-fit.To be more specific,based on the findings of the mean, standard deviation, and internal correlation among the research variables, it can be said that at the error level of , each pair of the variables had positive and significant relationships with each other. The strongest relationship was between leadership behavior and organizational culture with the value of 0.658 and the weakest relationship was between leadership behavior and organizational citizenship behavior with the value of 0.279. Considering the correlation between predicting and criteria variables as well as the linear nature of the relationship and the normal distribution of the data, the conditions for performing structural equation modeling (SEM) were ideal. Based on the findings of the structural equation modeling, 40 percent of the variance of organizational identity is common with organizational socialization, 88 percent of the variance of organizational citizenship behavior is common with organizational identification, and 88 percent of the variance of organizational citizenship behavior is common with organizational socialization. Moreover, 41 percent of the variance of organizational culture is common with leadership behavior, 88 percent of the variance of organizational citizenship behavior is common with organizational culture, and 88 percent of the variance of organizational citizenship behavior is common with leadership behavior.
On the other hand, the direct impact of organizational socialization on organizational citizenship behavior with the values of is significant and the indirect impact of organizational socialization through organizational identity on organizational citizenship behavior with the values of is also significant and generally, the effects of organizational socialization on organizational citizenship behavior with the values of are significant. Moreover, the direct impact of leadership behavior through organizational culture on organizational citizenship behavior with the values of is not significant. However, the general impact of leadership behavior on organizational citizenship behavior with is significant.
Based on the other findings of structural equation modeling, the value of goodness of fit measure is 0.94, the adjustment fit is 0.92, the normer fit is 0.94, and the comparative fitness is 0.99 and since they are larger than 0.90 or 0.80, the model is accepted. The square root of the variance estimation error of approximation was 0.021 which is smaller than 0.06, indicating that the model has a good fit. The ratio of Chi-square to degree of freedom () is 1.1 and considering the fact that in an ideal fitness this ratio equals 1.0, this value indicates that the model shows a good fitness.
Overall, based on all these above-mentioned values it can be said that the structural equation model for the relationships among the variables has an acceptable fitness characteristic. Based on the findings, it is recommended that the managers of Iran’s education ministry pay special attention to increasing the socialization capability of the new employees by helping them get familiar with the different departments of the organization, the managers and other colleagues, the rules and regulations, and formal and informal organizational procedures. Moreover, they must provide job specification and required expectations from the new employees. They must clearly describe the reward and promotion system in the organization and avoid hiding anything in this regard. They must care about the career development and enrichment of the employees and also utilize the hidden resources (retired employees) of the organization for optimal improvement of the organizational socialization. They must scrutinize employees with immoral behaviors and find the roots of these behaviors. They must select the working environment and the duties and functions of the employees based on their personality traits. They must also remember to pay attention to the needs of the employees and provide various interesting training courses regarding their needs and requirements.
Among the limitations of the current study, it can be said that the causal relationships in this study are investigated through structural equation modeling and hence, the results are not pure and should not be considered as the results of experimental research studies where the results are highly pure. On the other hand, the causal relationships in the current study are based on correlative relationships and the probable and potential impacts of other variables in these relations may have been missed or neglected by the researchers. The statistical population of the study includes the office staff of the Educational and Training Organization of Isfahan City, so we have to be very careful while generalizing the results of this study for the employees of other organizations, particularly non-educational organizations, and employees working in other geographical areas. It is recommended that future researchers to carry out similar studies in other cities, other organizations, and among the principals and teachers of different educational levels so that this model can be analyzed in a more generalized scale.- انتشار مقاله: 24-11-1394
- نویسندگان: محمد علی نادی,زهره مشایخی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: یادگیری معکوس,مصرف آب,دوره آموزشی
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر، طراحی دوره آموزشی رفتار مصرف آب مبتنی بر روش یادگیری معکوس بود. روش: محیط پژوهش، دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی مدارس دولتی ناحیه 3 شهر اصفهان، که از میان آنها 5 گروه از راه نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارنگاری به عنوان محتوای دوره آموزشی و روش تحلیل مضمون که شامل 3 مضمون فراگیر، 6 مضمون سازماندهنده و21 مضمون پایه به عنوان اهداف کلی و جزئی دوره آموزشی استخراج گردید. تحلیل دادهها به کمک کدگذاری موضوعی صورت گرفت. برای تعیین اعتبار تحلیل مضمون و پدیدارنگاری به ترتیب براساس ضریب هولستی و بازسازی واقعیت و پایایی به ترتیب براساس حسابرسی کنترل بیشینهایی در مرحله یادداشت برداری از متون و رعایت قوانین یک مصاحبه استاندارد انجام یافت. یافتهها: نتایج بهدست آمده در قالب 6 طرح درس، بهصورت تصاویر متحرک موزیکال یا نمایش در یک نرمافزار(لوح فشرده) پیشنهاد شد. نتایج بیانگر آنند با استفاده از مؤلفههای شناسایی شده و با استفاده از روش نوین معکوس در آموزش، میتوان دانشآموزان را به سمت الگوی صحیح مصرف آب هدایت کرد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 26-07-1396
- نویسندگان: ندا رجاییان,نرگس کشتی ارای,محمد علی نادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: یادگیری معکوس,مصرف آب,دوره آموزشی
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر، طراحی دوره آموزشی رفتار مصرف آب مبتنی بر روش یادگیری معکوس بود. روش: محیط پژوهش، دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی مدارس دولتی ناحیه 3 شهر اصفهان، که از میان آنها 5 گروه از راه نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارنگاری به عنوان محتوای دوره آموزشی و روش تحلیل مضمون که شامل 3 مضمون فراگیر، 6 مضمون سازماندهنده و21 مضمون پایه به عنوان اهداف کلی و جزئی دوره آموزشی استخراج گردید. تحلیل دادهها به کمک کدگذاری موضوعی صورت گرفت. برای تعیین اعتبار تحلیل مضمون و پدیدارنگاری به ترتیب براساس ضریب هولستی و بازسازی واقعیت و پایایی به ترتیب براساس حسابرسی کنترل بیشینهایی در مرحله یادداشت برداری از متون و رعایت قوانین یک مصاحبه استاندارد انجام یافت. یافتهها: نتایج بهدست آمده در قالب 6 طرح درس، بهصورت تصاویر متحرک موزیکال یا نمایش در یک نرمافزار(لوح فشرده) پیشنهاد شد. نتایج بیانگر آنند با استفاده از مؤلفههای شناسایی شده و با استفاده از روش نوین معکوس در آموزش، میتوان دانشآموزان را به سمت الگوی صحیح مصرف آب هدایت کرد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 26-07-1396
- نویسندگان: ندا رجاییان,نرگس کشتی ارای,محمد علی نادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات بازاریابی نوین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشآموزان,رفتار شهروندی,عواطف مثبت و منفی,رفتار بدکارکرد مشتری,عدالت مشتری
- چکیده: این پژوهش با هدف بررسی مدلسازی معادلات ساختاری رابطة بین ادراک از ابعاد عدالت و عواطف مثبت و منفی مشتری با رفتار شهروندی و بدکارکرد مشتری در بین دانشآموزان دورة متوسطه و پیشدانشگاهی شهر گلپایگان اجرا شده است. برای دستیابی به اهداف پژوهش، 306 دانشآموز به شیوة تصادفی متناسب با حجم برای پاسخگویی به مقیاسها انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاسهای عدالت توزیعی با سه گویه از بلاجیت، هیل، تکس (1997)، عدالت رویهای با سه گویه از ماکسام و نت میر (2002) و ورهیس و برادی (2005)، عدالت تعاملی با سه گویه از کوری- اسد و پالسل (2004)، عواطف مثبت و منفی با شش گویه از ایزارد (1991) و واتسون و کلارک و تلگن (1988)، رفتار شهروندی با هفت گویه از بتنکورت (1997)، رفتار بدکارکرد با هشت گویه از لی و آلن (2002) است. دادههای حاصل از مقیاسها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شده است. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهد که ضریب همبستگی بین عدالت توزیعی، رویهای، تعاملی با عواطف مثبت و منفی (01/0p≤ )، عدالت کل و عواطف مثبت و منفی مشتری با رفتار شهروندی و رفتار بدکارکرد مشتری (05/0p≤ ) معنیدار بوده است. مدل معادلات ساختاری نقش میانجی عواطف مثبت و منفی مشتری را در رابطة بین عدالت توزیعی، رویهای و تعاملی با رفتار شهروندی و رفتار بد کارکرد مشتری تأیید میکند. نتایج نشان میدهد که ادراک از عدالت باعث بروز عواطف و به تبع آن رفتار شهروندی مشتری و رفتار بدکارکرد دانشآموزان (مشتریان) میشود.
- چکیده انگلیسی: This research aimed to evaluate the relationship between justice and perception of positive and negative affect, customer dysfunctional behavior and customer citizenship behavior among the high school students. For this purpose, 306 high school students were selected randomly. Data collection were done using the questionnaire of distributive justice by Blodgett, Hill and Tax (1997). Procedural justice has been measured through the three items adapted from Maxham and Netemeyer (2002) and Voorhees and Brady (2005). Moreover, interactional justice has been measured using the three items adapted from Chory-Assad and Paulsel (2004). Also the positive and negative affect have been measured through the six items of Izard (1991) and Vatsoon and Clark and Tellegen (1998) and the citizenship behavior has been measured using the seven options proposed by Bettencourt (1997). Finally, customer dysfunctional behavior has been measured using the eight items adapted from Lee and Allen (2002). Data analysis were done using Pearson correlation coefficient and structural equation modeling. The research results showed that the correlation coefficient between the distributive, procedural, and interact justice with positive and negative affect is significant. Also the relationship between justice and positive and negative affect with customer citizenship behavior and customer dysfunctional behavior was significant.Furthermore,structural equation modeling showed that customer positive and negative affect has a mediation role in the relationship between distributive and procedural and also interactional justice with customer citizenship behavior and customer dysfunctional behavior.The results indicated that perception of fairness leads to affect and then it leads to citizenship behavior and dysfunctional behavior of students’ performance.
- انتشار مقاله: 19-02-1395
- نویسندگان: محمد علی نادی,معصومه انصاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش دربرنامه ریزی درسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه درسی,مدل پارادایمی,نظریه داده بنیاد,دانشگاه کلاس جهانی,خط سیر داستان
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی در آموزش عالی ایران بر مبنای نظریه داده بنیاد انجام شد. در این پژوهش از روش کیفی داده بنیاد و با رویکرد سیستماتیک منسوب به اشتراوس و کوربین و منطق پارادایمی استفاده شد. حوزۀ این پژوهش شامل همۀ متون و گزارشهای موجود به سازمان ملل در مورد کشورهایی از قبیل مالزی، قطر، عربستان و چین برای درخواست بررسی و راهاندازی دانشگاه در سطح جهانی بوده است. نمونهگیری از روش نظری و با توجه به نوع کدگذاری صورت گرفت. تحلیل دادهها بر مبنای سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. یافتهها با 137 مفهوم در 46 مقوله فرعی و 19 مقولۀ اصلی دستهبندی شد. درنهایت نظریۀ اولیه الگوی اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی برای آموزش عالی ایران بهصورت الگوی مفهومی و خط سیر داستان تدوین شد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to design an executive model of the world class university curriculum in Iranian higher education based on Grounded Theory. In this study a qualitative method with a systematic approach to Strauss and Corbin and paradigmatic logic was used. The scope of this research includes all available texts and reports to the United Nations from Malaysia, Qatar, Saudi Arabia and China to launch a world-class university. Theoretical sampling was done according to the type of coding. Data analysis was performed based on three stages of open coding, axial coding and selective coding. The findings were categorized with 137 concepts into 46 subcategories and 19 main categories. Finally, the basic theory of the world-class university curriculum model for higher education in Iran was formulated as a conceptual model and story line.
- انتشار مقاله: 25-07-1398
- نویسندگان: نزهت الزمان مشفقی,محمد علی نادی
- مشاهده