در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اقلیم کردستان عراق,رهبری زنان,روش نظریة داده بنیاد کلاسیک,هنجارهای مردسالاری,خصوصیات رهبری
- چکیده: زنان کُرد بیش از زنان عرب در صحنههای اجتماعی حضور دارند، هر چند با وجود حضور آزادانه در اجتماع، تعداد زنان درجایگاههای رهبری و مدیریت ارشد در سازمانها و جامعه، بسیار اندک است. هدف این تحقیق با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد کلاسیک، طراحی مدل دستیابی زنان به جایگاههای رهبری در اقلیم کردستان عراق بودهاست. از نمونهگیری نظری تا رسیدن مقولهها به اشباع نظری استفاده شدهاست و شانزده زن مشارکتکننده در این تحقیق، دارای پستهای عالی مدیریت و رهبری مانند نمایندگی مجلس در اقلیم کردستان عراق بودند. هفت مقوله اشباع شده تحقیق شامل هنجارهای مردسالاری با روکش مذهبی و فرهنگ عشیرهای کُردی، نفت و بیماری هلندی در اقلیم کردستان عراق، خصوصیات منفی زنان در کردستان، داشتن خانواده سرشناس و حامی با نفوذ در قبیله و حزب، تسهیل کنندههای دستیابی به رهبری، داشتن الگو و مربی و خصوصیات رهبری میشود. درنهایت براساس این مقولهها، مدلی ارائه شده است. مهمترین یافته پژوهش این است که زنان برای دستیابی به جایگاههای رهبری نیازمند داشتن خانواده بانفوذ و قدرتمند هستند، همچنین، آنها بایستی از برخی خصوصیات رهبری و داشتن الگو و مربی برخوردار باشند عوامل تسهیلکنندهای مانند سهمیه، دستیابی زنان به جایگاههای رهبری را سهولت میبخشد.
- چکیده انگلیسی: Kurdish women are more active in social scenes than Arab women, although despite the fact of being freely present in society, the number of Kurdish women in senior management positions in organizations and society are very low. The purpose of this research which used Classic grounded theory was to design a model for women's achievement to leadership positions in the Iraqi Kurdistan region. Theoretical sampling has been used to reach the categories to theoretical saturation. Sixteen women participated in this study have high-level, managerial and leadership positions in Iraqi Kurdistan region. The seven saturated categories of research are; Patriarchal norms with religious cover and Kurdish tribal culture, oil and Dutch disease in the Iraqi Kurdish region, the negative qualities of women in Kurdistan, having the support of prominent families and influential members of the tribe and the party, facilitators for achieving Leadership, having mentor and coach, and leadership traits. Based on these categories, a model is presented. The main finding of this study is that women need a strong and influential family to reach leadership positions. In addition, they must have some leadership traits, role model and mentor. Also, facilitating factors such as the quota, ease women's achievement to leadership.
- انتشار مقاله: 21-06-1398
- نویسندگان: نازنین کریم محمد الجاف,مجتبی امیری,خدیجه سفیری,فرشته امین
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازاریابی ورزشی,بازاریابی اخلاقی,بازار ورزش,شرکتهای تولیدی
- چکیده: هدف: هدف از این پژوهش طراحی مفهومی برای تحلیل بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدی ورزش کشور بود.
روششناسی: روش تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران شرکت ها، اساتید دانشگاه و ...) و جامعه اطلاعاتی (کتاب ها، مقالات، اسناد، صفحات رسانه ای و ...) بود. نمونه گیری به تعداد قابل کفایت بر مبنای رسیدن به اشباع نظری به صورت قضاوتی انجام شد (21 نفر، 44 سند). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه های اکتشافی نظامند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل داده ها از روش کدگذاری چندمرحله ای با رویکرد تحلیل ماتریسی و سیستمی استفاده شد.
یافتهها: چارچوب پژوهش حاصل از کدگذاری شامل سه سطح بود. کدگذاری مرحله اول براساس ماهیت ساختاری مولفه ها انجام گرفت و شامل جامعه، بازار، مدیریت، تجاری، مصرف و تعامل بود. کدگذاری مرحله دوم براساس نقش بود و شامل محیط، شرکت و مشتری تعیین گردید. کدگذاری سطح سوم نیز براساس ماهیت پارادایمی مولفه ها انجام گرفت و شامل مفروضات و ارزش ها، مسئولیت ها و هنجارها، چالش ها و مسائل، استراتژی ها و راهکارها و نتایج و پیامدهای بازاریابی اخلاقی بود.
نتیجهگیری: براساس یافته های پژوهش می توان گفت ترویج بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدات ورزشی در سطوح، ابعاد و مراحلی مختلفی قابل انجام است. از این رو با بازنگری ارزش ها و هنجارها بهتر میتوان به اتخاذ استراتژی ها، رفع چالش ها و تشخیص ملاحظات پرداخت تا به پیامدهای مطلوب در هر سه حوزه مشتری، شرکت و محیط دست پیدا کرد.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this research was providing a conceptual framework for analyzing ethical marketing in the sports manufacturing industry.
Methodology:The research method was selected type of qualitative research qualitative With Grand Theory Approach. The statistical population consisted of two parts of the human community (company directors, university professors, etc.) and the information society (books, articles, documents, media pages, etc.). Sampling was judged by a sufficient number based on theoretical saturation (21 people, 44 document). The research tool was a library study and systematic exploratory interviews. instrument validity evaluated and approved based on the legal and scientific credibility of the sample, expert opinion and an agreement between the editors. A conceptual coding method based on matrix and system analysis was used to analyze the data. For data analysis was used the multi-stage coding method with matrix and system analysis approach.
Results: The research framework derived from coding included three levels. First level coding was done based on the structural nature of the components and included community, market, management, business, consumption and interaction. The second level coding was based on the role and the environment, the company and the customer was determined. Third level coding was done based on the paradigmatic nature of the components And was includes; assumptions and values, responsibilities and norms, challenges and issues, strategies and solutions and the results and consequences.
Conclusion: Based on research findings, it can be said that promotion of ethical marketing in the sports manufacturing industry is possible at different levels, dimensions and stages. Therefore, by overview values and norms, it is better to adopt strategies, resolve challenges, and identify payment considerations, it has achieved the desired outcomes in all three areas of customer, company and environment.
- انتشار مقاله: 21-09-1397
- نویسندگان: مهران سرداری,هاشم کوزه چیان,محمد احسانی,مجتبی امیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل,شایستگی,مدیران بازاریاب,بازاریاب ورزشی
- چکیده: هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشیبا استفاده از نظریه داده بنیاد بود.
روششناسی: روش تحقیق حاضر کیفی بوده و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت جامعه تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران عامل و بازاریابان باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال بودند. بر اساس روش نظریة داده بنیاد، مصاحبهها پس از کدگذاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در مجموع 682 کد اولیه از تجزیه و تحلیل 17 مصاحبه بدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه، 109 کد باز متمایز مشخص گردید. 109 کد باز استخراج شده از مصاحبهها در 23 گروه کدمحوری شامل شخصیتی، رفتاری، ارزشی، هوش سازمانی، هوش هیجانی، هوش استراتژیکی، هوش رقابتی، هوش تجاری، هوش اخلاقی، هوش فرهنگی، هوش سیاسی، هوش اجتماعی، مدیریتی، دانشی، ورزشی، مهارتی، مدیریت آمیخته بازاریابی، مدیریت مشتریان، مدیریت فروش، مدیریت برند، بخشبندی بازار، بازاریابی جهانی، تحقیقات بازاریابی و بازاریابی اسلامی- اخلاقی قرار گرفتند. کدهای محوری در 4 گروه کد انتخابی شامل شایستگیهای پایه، هوشی، حرفهای و عملیاتی دستهبندی شدهاند. در نهایت مدل تحقیق بهصورت هرمی (شامل 4 سطح) طراحی گردید.
نتیجهگیری: مدل ارائه شده در این تحقیق میتواند بهعنوان ابزاری مناسب جهت شناسایی شایستگیهای مدیران بازاریاب ورزشی باشگاههای فوتبال مورد استفاده قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this study was designing competencies model for sports marketer managersby using grounded theory.
Methodology: The research method was qualitative and done with exploratory nature of foundation. The Statistical population research includes sport management professors, CEOs and Iranian Marketers of Premier Football League clubs, Football Federation were members of the Marketing Committee. Based on grounded theory, the interviews were coded and analyzed.
Results: In sum 682 source codes were obtained from analyzing 17 interviews. After extracting the same codes, 109 were distinct open source. 109 open source codes were design from 23 group coded centered include: Personality, Behavior, Worthy, Organizational intelligence, emotional intelligence, Strategic intelligence, competitive intelligence, business intelligence, moral intelligence, business intelligence, cultural intelligence, political intelligence, social intelligence, Managerial, scientific, Athletic, Technical, Marketing mix management, Customer management, sales management, brand management, market segmentation, global marketing, market research and marketing of ethical Islamic. Axial codes were designed from 4 groups of selective code include: merit-based election code, intellectual, professional and selective classified. Finally, the research model was designed in pyramid (four levels).
Conclusion: The model presented in this study can be used as an instrument for identifying competence of Sport marketing manager of football clubs.- انتشار مقاله: 16-11-1396
- نویسندگان: طهماسب شیروانی,محمد احسانی,هاشم کوزه چیان,مجتبی امیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تبلیغات,تئوری دادهبنیاد,صحهگذاری,ورزشکار مشهور
- چکیده: هدف: این پژوهش با هدف تحلیل وضعیت صحه گذاری ورزشکاران ایرانی انجام شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر با به کارگیری تئوری دادهبنیاد و از طریق مصاحبه با 29 نفر از ورزشکارن و مربیان مشهور، قانونگذاران و صاحبنظران انجام شد که به صورت قضاوتی انتخاب شدند. دادههای حاصل با نرمافزار Atlas.Ti طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافتهها: در سه مرحلۀ کدگذاری، مقولههای اصلی و فرعی صحهگذاری ورزشکاران شناسایی و به یکدیگر مرتبط شد که عبارتند از: شرایط علّی (عوامل فردی و اجتماعی، عوامل مرتبط با شرکتهای تجاری، عوامل حرفهای مرتبط با صنعت ورزش و عوامل مرتبط با رسانه)؛ شرایط زمینهای (عوامل جامعهشناختی، نهادی، تجاری-اقتصادی و عوامل مرتبط با رسانه)؛ استراتژیهای عمل (اقدامات حاکمیتی، فرهنگی-اجتماعی، نهادهای حرفهای ورزش، مرتبط با قرارداد تجاری و حوزه رسانه)؛ و پیامدها (پیامدهای اجتماعی، اقتصاد ملی، حرفهای، بازاریابی و رسانهای). در نهایت نیز پارادایم کدگذاری تشریح و نظریه نهایی شکل گرفت. نتیجهگیری: محدودیت موجود صحهگذاری در ایران تحت تأثیر شرایط مختلفی اتفاق افتاده است که از وضعیت مطلوب و مورد انتظار فاصله دارد. این وضعیت میتواند پیامدهای نامطلوبی به دنبال داشته باشد؛ اما، استفاده از برخی استراتژیهای عملی، امکان دستیابی به وضعیت مطلوب را فراهم میسازد و میتواند تا حدود زیادی پیامدهای مطلوبی داشته باشد.
- چکیده انگلیسی: Objective: This study aimed to analyze the endorsement of Iranian athletes. Methodology: This study was administered by using a grounded theory approach. Interviews (n=29) were conducted with famous athletes and coaches, legislators, and experts that selected by judgment sampling. Data were analyzed according to the open, axial and selective coding by using of Atlas.Ti software. Results: through the three coding phase, categories and sub-categories of athletes endorsement were identified and related to each other as follows: Causal conditions (individual and social factors, business-related factors, professional factors of sports industry, and media-related factors); Intervening and context condition (sociological factors, institutional factors, economic and trade-related factors, and media-related factors); Action strategies (governance actions, socio-cultural actions, sports organizations’ actions, commercial contract-related actions, media-related actions); and Consequences (social, national economy, professional, marketing and media consequences). Finally, coding paradigm described and theory was created. Conclusion: Current limitations of Iranian athletes’ endorsement have occurred under various situation. It is far from desired situation that may have undesirable consequences. However, it can be achieved desired situations by using practical strategies that may lead to considerable outcomes.
- انتشار مقاله: 23-06-1393
- نویسندگان: هادی باقری,هاشم کوزهچیان,مجتبی امیری,محمد احسانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت ذینفعان,وزارت ورزش و جوانان,قابلیت مدیریت ذینفعان,توسعۀ ورزش ملی
- چکیده: چکیده هدف: توسعۀ ورزش ملی نیازمند همکاری و حمایت ذینفعان درگیر در ورزش ملی است تا بتوان برنامههای توسعۀ ورزش را به وسیلۀ این ذینفعان اجرا کرد، ولی سازمانها در این مورد با چالشی به نام مشروعیت سازمانی مواجه هستند و این تحقیق با هدف طراحی الگوی تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر مشروعیت سازمانی انجام شد. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام گرفت. بر این اساس، مصاحبۀ ساختارمندی با 22 نفر از مدیران و متخصصان ورزشی برای طراحی مدل مفهومی تحقیق انجام شد. روش نمونهگیری در این تحقیق طبقهای است که دو طبقه از ذینفعان اولیه (فدراسیونهای ورزشی) و ذینفعان ثانویه (بخش خصوصی درگیر در ورزش) انتخاب شدند. پرسشنامۀ محقق ساختهای با روایی و پایایی مورد تایید بین نمونهها توزیع و جمعاً 366 پرسشنامه جمعآوری شد. از معادلات ساختاری برای طراحی الگوی تحقیق استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فرضیه نشان میدهد که قابلیت مدیریت ذینفعان (001/0=p، 80/0=ß)، ساختار ارگانیک (001/0=p، 29/0=ß) و فرهنگ منعطف (001/0=p، 32/0=ß)) بر تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان تاثیر معنیداری دارد، ضمناً فرهنگ منعطف (001/0=p، 46/0=ß) و ساختار ارگانیک (001/0=p، 33/0=ß) نیز بر قابلیت مدیریت ذینفعان تاثیر معنیداری داشت. همچنین تاثیر تامین منافع ذینفعان وزارت ورزش و جوانان بر مشروعیت سازمانی نیز معنی دار بود (001/0=p، 59/0=ß). نتیجهگیری: روابط موجود بین متغیرها با استفاده از نتایج معادلات ساختاری، نشان میدهد که عوامل زمینهای سازمان (فرهنگ منعطف، ساختار ارگانیک) بر تامین منافع ذینفعان تاثیر مثبت و معنیداری ندارد. به طور کلی، نتایج و خروجیهای مدل نهایی میتواند فهم بهتری از چگونگی تاثیرگذاری متغیرهای تحقیق برای تامین منافع ذینفعان ایجاد کند. واژههای کلیدی: مدیریت ذینفعان، قابلیت مدیریت ذینفعان، توسعۀ ورزش ملی، وزارت ورزش و جوانان.
- چکیده انگلیسی: Abstract Objective: National sport development demands collaboration and support of stakeholders involved in national sport so that sport development programs conduct by these stakeholders. But to carry out the programs, organizations deal with a challenge of organizational legitimacy. Therefore this study intends to design model for providing stakeholders’ interests of Ministry of Sports and Youth emphasizing on organizational legitimacy. Methodology: The Research method was corelational research. For data gathering, literature review, structured interview and questionnaire were used. In the interview session, the conceptual model, the variables and the their relationships among were discussed with 22 managers and experts. Sampling method was stratified. Two groups of stakeholders as primary (national sport federations) and secondary (private sectors involved in sport) were chosen. The research instrument was a questionnaire with optimal validity and reliability values. Structural equation modeling was used for model designing. Results: Research findings showed that stakeholders’ capability of management (=ß 0/80, p =0/001), adaptive culture (=ß 0/32, p =0/001) and organic structure (=ß 0/29, p =0/001) significantly influenced provision of stakeholders’ interests. Also, adaptive culture (=ß 0/46, p =0/001) and organic structure (=ß0/33, p=0/001) significantly affected stakeholders’ capability of management. In addition, Influence of provision of stakeholders’ interests (=ß 0/59, p =0/001) on organizational legitimacy was significant. Conclusion: Based on structural equation model, contextual factors (adaptive culture, organic structure) did not have a direct and positive effect on the provision of stakeholder interests. Thus, the final research model can offer useful understanding about the influnce of research variables for stakeholders. Keywords: Stakeholder management, Stakeholders’ capability of management, Adaptive culture, Organic structure, National sport development.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: حمیدرضا گوهررستمی,هاشم کوزهچیان,مجتبی امیری,حبیب هنری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت دولتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت شهری,فرهنگ,شهر پایدار,توسعة پایدار
- چکیده: در این تحقیق عوامل فرهنگی مؤثر بر مدیریت توسعة پایدار در شهر تهران بررسی شده است. به این منظور ابتدا مفاهیم کلیدی تحقیق از ابعاد مختلف بررسی شد که عبارتاند از فرهنگ، توسعه، توسعة پایدار، مدیریت توسعة پایدار و مدیریت شهری. در مرحلة بعد، مطالعات تطبیقی به منظور بررسی تجارب توسعة فرهنگی در کشورها و مدلهای موجود مدیریت توسعة پایدار دربردارندة فرهنگ، انجام شده است. سپس، بر اساس آن شاخصها فرضیههای اصلی و فرعی تحقیق بازتعریف و پرسشنامهای تهیه شد و روایی و پایایی آن به تأیید رسید. جهت بررسی فرضیههای تحقیق از آزمون میانگین تکنمونهای (تی تست) و جهت رتبهبندی مؤلفههای فرهنگی مؤثر بر توسعة پایدار از آزمون ناپارامتریک فریدمن استفاده شد. در نهایت، فرضیة اصلی و هفت فرضیة فرعی به اثبات رسید و عوامل مؤثر نیز اولویتبندی شد. بر این اساس، مجموع مؤلفههای فرهنگی بر توسعة پایدار شهر تهران مؤثرند و هویت، همبستگی اجتماعی و بازده اقتصادی فرهنگ از عوامل مؤثر بر توسعة اقتصادی و اجتماعیاند ولی درگیری و اشتغال در امور فرهنگی عامل توسعة اقتصادی شهر تهران نیست.
- چکیده انگلیسی: In this research the effective cultural elements on sustainable development in city of Tehran has been studied. So, at first, the key issues of research has been defined and studied from different dimensions. In the next step for studying cultural development in countries and the available models of sustainable development including culture, benchmarking has been done. Roles and goals of urban management in Tehran and its cultural missions has been considered at the next step and then according to the studies, research model and indicatorsto evaluate effective cultural elements has been developed and finally according those indicators, main and relevant hypothesis of research has been developed and a questionnaire has been made which its validity and reliability has been verified. The random sampling has been done from the reference group of people of Tehran. For examining the hypothesis T test has been used and for ranking the cultural parameters Friedman Test has been used, based on them the main hypothesis and 7 relevant have been verified and the effective elements have been ranked. As the main results the total cultural elements are effective on sustainable development of Tehran and identity, social cohesion and economic output of culture are related effectively to the social and economic development of Tehran, meanwhile engagement in cultural affairs is not related to the social and economic development of Tehran.
- انتشار مقاله: 15-12-1391
- نویسندگان: مجتبی امیری,مجید رحمانیان,علی غفاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت دولتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیرنگ,تغییر خطمشی,چارچوب روایی خطمشی,خط پیرنگ,روایتهای خطمشی عمومی
- چکیده: شناسایی عوامل ایجادکنندهی تغییر در فرایند خطمشی ،نقش بهسزایی در تحقق فرایند خطمشی سالم دارد. چارچوب روایی خطمشی (NPF) بهمنظور شناسایی عوامل ایجادکنندهی تغییرات در خطمشی، مفاهیم و ابزارهای تازهای معرفی میکند. یکی از متغیرهای مهم در چارچوب روایی خطمشی، ساختار روایتهای متولیان خطمشی از موضوعات خطمشی عمومی است. ساختار روایت دارای عناصری است که اصلیترین آن پیرنگ است. خط پیرنگ نیز مجموعه پیرنگهای منسجمی است که امکان دستهبندی و تفکیک روایتها را بهوجود میآورد. برای شناسایی خط پیرنگهای مربوط به روایتهای خطمشی، یک پژوهش طولی 10 ساله (1391-1381) روی روایتهای خطمشی، درخصوص موضوع هدفمندی یارانهها انجام شده است. تحلیل روایتها که با استفاده از الگوی تحلیل محتوای روایت هاولند انجام شده، نشان میدهد قضایای پژوهش مورد تأیید هستند. تحلیل روایتی، افزونبر شش پیرنگ معرفیشده، پیرنگهای دیگری را نیز آشکار کرده است. خط پیرنگ جدید معرفیشده به راویان خطمشی کمک میکند تا در هر مرحله از فرایند خطمشی، آگاهانهتر و بر اساس موقعیت و نیاز خطمشی به پیرنگ روایتهایشان شکل دهند.
- چکیده انگلیسی: Identification of the factors causing change in policy process plays an important role in implementing healthy policy process. Narrative policy framework introduces new concepts and tools to identify the factors causing policy change. One of the important variables in narrative policy framework is narrative structure. Narrative structure has so many elements which the main one is plot. Plot line is a series of coherent plots which allows you to sort and categorize the narratives. A longitude 10 year research (2002-2012) has been conducted on policy narratives with the subject of subsidy purposefulness in order to identify the plots of policy narratives. The analysis of narratives using the content analysis pattern of Howland indicates that research propositions have beenconfirmed. Narrative analysis has revealed some other plots in addition to six above-mentioned plots. This new plot helps policy narrators to form narrative plots with more awareness and based on context.
- انتشار مقاله: 12-08-1392
- نویسندگان: مجتبی امیری,علی اکبر فرهنگی,علی اصغر پورعزت,مسعود غلامپور راد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت دولتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل استنادی,علم سنجی,مدیریت دولتی نوین,نقشه علم,اداره امور عمومی (مدیریت دولتی)
- چکیده: هدف این پژوهش ترسیم نقشه علم اداره امور عمومی (مدیریت دولتی) است. با توجه به ویژگی اکتشافی پژوهش و تک متغیره بودن آن، این پژوهش فاقد فرضیه و سؤال اصلی پژوهش این است که: "طراحی و تدوین نقشه جامع علمی دانش مدیرت دولتی بر اساس مقالات علمی و مرتبط درمؤسسه اطلاعات علمیISI، طی سالهای 2000 تا2010 چگونه امکانپذیر است؟" برای پاسخگویی به این پرسش، نخست وضعیت مقالات موجود در مؤسسه اطلاعات علمی ISI در رابطه با اداره امور عمومی (مدیریت دولتی) مورد بررسی قرار گرفت و نزدیکترین حوزهها نسبت به این رشته شناسایی و نقشه علم اداره امور عمومی (مدیریت دولتی) ترسیم شده است. نتایج پژوهش نشان داد، در قلمرو اداره امور عمومی (مدیریت دولتی) 223 حوزه موضوعی وجود دارد. پس از اعمال قاعده"پارهتو" تعداد این حوزهها به 46 حوزه تقلیل یافت و با روش تحلیل خوشهای، این 46 حوزه به 12 زیر حوزه تبدیل شد. بر اساس یافتههای پژوهش، نزدیکترین حوزه به رشته امور عمومی (مدیریت دولتی) حوزه "اقتصاد"، و دورترین حوزه نسبت به آن، حوزه "انسانشناسی" است. این پژوهش همچنین نشاندهندهی تأثیر عوامل محیطی و شرایطی است که در این ده سال در رشته مدیریت دولتی تغییراتی را پدید آورده و بدینگونه سیر توسعه مقالات را تحت تأثیر قرار داده است. در پایان، پس از تجزیه و تحلیل نتایج بهدست آمده، پیشنهادهایی جهت توسعه معنادار و بومی این رشته در کشور ارایه شده است.
- چکیده انگلیسی: The main purpose of this article is to draw the map of the discipline of Public Administration. Due to the heuristic nature of the research and also regarding the fact that the investigation is a uni-variable study, the research does not require any hypothesis. The main question of the present research is: ‘Based on the scientific articles of “ISI” covering the years 2000 to 2010, how feasible is it to draw the map of he discipline of Public Administration map?’ In order to answer the above question, in the first place, the articles obtainable at ISI on Public Administration were reviewed, and then the closest fields to this discipline were identified, and finally, the map of the discipline of Public Administration was drawn. Research findings indicated that there were 233 topical areas in the field of Public Administration. Exercising the ‘Pareto Rule’, the above topical areas were reduced to 46, and further employing the cluster analysis, the 46 topical areas were reduced to 12. Research findings revealed that ‘Economics’ was the closest field to Public Administration, and anthropology the remotest one. Further, research results also demonstrated the environmental factors and conditions that influenced the trend of changes in Public Administration during the period under, thus influencing the development cycle of the articles. To make the discipline more meaningful and indigenous, the obtained results were analyzed and a number of suggestions offered.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: حسن عابدی جعفری,علی اصغر پورعزّت,مجتبی امیری,فاطمه دلبری راغب
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بنیانهای روششناختی,تحقیق در عملیات سخت,قیاس حملی,نرم و رهاییبخش
- چکیده: در این مقاله بنیانهای روششناختی مکاتب مختلف تحقیق در عملیات سخت، نرم و رهاییبخش بررسی میشود. بدین منظور نخست با بررسی دقیق متون تحقیق در عملیات، گزارههای مربوط به هر مکتب استخراج شد و در مرحلۀ بعد، گزارههای کلی مکاتب روششناختی بهعنوان مقدمۀ کبری در قالب یک قیاس حملی شکل اول (حد وسط در صغری محمول و در کبری موضوع) قرار گرفت و گزارههای استنباطی از متون تحقیق در عملیات بهعنوان مقدمات صغری در نظر گرفته شدند. سپس بهصورت قیاسی مبنای روششناختی گزارۀ صغری مد نظر از گزارۀ کبری استنتاج شد. نتایج استنتاج نشان داد بهطور کلی تحقیق در عملیات، سخت ریشه در بنیان روششناختی پوزیتیویستی، تحقیق در عملیات نرم ریشه در بنیان روششناختی تفسیرگرایی و تحقیق در عملیات رهاییبخش ریشه در مفاهیم نظریۀ انتقادی مکتب فرانکفورت دارد. بنا بر نظر هابر ماس با توجه به این که هر مکتب روششناختی در فلسفۀ علم برای پاسخ به مسئلۀ خاصی مناسب است، تعیین مبانی روششناختی رویکردهای مختلف تحقیق در عملیات، به محققان حوزههای تصمیمگیری و مدیریت کمک میکند تا در هر مرحله از تصمیمگیری بتوانند روششناسی تحقیق در عملیات متناسب با ویژگیهای هر موقعیت مسئله را استنباط کنند.
- چکیده انگلیسی: This paper is an attempt to investigate the methodological foundations of Operations Research schools including Hard, Soft and emancipatory. So, first some propositions are deduced in relation to each OR school and then the proposition of each methodological school in the philosophy of science are put in the position of major premiss and OR propositions are put in the position of minor premiss in the form of a categorical syllogism. Finally the methodological foundations of the minor premisses are deduced from the major premisses. According to Habermas, each methodological school in the philosophy of science is suitable for solving a special kind of problem. So clarifying the methodological foundations of OR schools would help management scientists to determine the suitable OR methodology for any special kind of problematic situation.
- انتشار مقاله: 23-09-1392
- نویسندگان: مهناز حسین زاده,محمدرضا مهرگان,مجتبی امیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هوش فرهنگی,هوش هیجانی,بلوغ هوشمندی کسب وکار,هوش منطقی
- چکیده: امروزه بهکارگیری مفاهیمی مانند هوشمندی کسبوکار بهدلیل ایفای نقش در تصمیمگیری سازمانی و ارتقای بهرهوری در صنایع مختلف بسیار مورد توجه است. شناخت و ارزیابی عوامل مؤثر در پیشرفت سیستمهای هوشمندی کسبوکار در سازمان بسیار اهمیت دارد. این پژوهش با هدف ارزیابی ارتباط بلوغ سیستمهای هوشمندی کسبوکار در یک سازمان با انواع هوش کارکنان درگیر با این سیستمها انجام گرفته است. در این تحقیق سه نوع هوش فرهنگی، هیجانی و منطقی ارزیابی شد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری شامل مدیران و کارکنان شرکتهای ایرانی میشوند که سیستمهای هوشمندی کسبوکار را بهکار میگیرند. 313 نفر از بین کارکنان و 48 مدیر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونة آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه است. آزمون Z و ضریب همبستگی اسپیرمن برای آزمون فرضیههای پژوهش، و تحلیل سلسلهمراتبی فازی برای تعیین وزن شاخصها بهکار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد میان بلوغ هوشمندی کسبوکار و هوش فرهنگی، هیجانی و منطقی رابطة معنادار وجود دارد
- چکیده انگلیسی: The advent of new information technology has radically changed the end-user computing environment over the past decade. To enhance their management decision-making capability, many organizations have made significant investments in business intelligence (BI) systems. In order to achieve increased and sustainable business results, organizations need to use suitable strategy to engage personnel. This research is a correlational study and aims to explain and clarify the inter-relationships and the interaction effects among business intelligence systems maturity and employees' intelligences. The survey sample population consisted of 361 randomly taken employees and managers who applied BIS in their companies, according to a cluster random sampling skim. To examine the hypothesis we used Spearman’s rank correlation and Z test. Fuzzy AHP was used for ranking of criteria. An important part of the results revealed business intelligence systems maturity relates directly with Logical intelligence, Cultural intelligence and Emotional intelligence.
- انتشار مقاله: 10-06-1394
- نویسندگان: مجتبی امیری,محمدحسین رونقی
- مشاهده