در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: درآمد,گردشگری ورزشی,اشتغالزایی,سرمایه گذاری
- چکیده: چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین گردشگری ورزشی با توسعه ابعاد منتخب شهری شامل از دیدگاه کارشناسان و دستاندرکاران در شهر تهران انجام گرفته است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ای ساخته بود که جهت سنجش روایی محتوایی پرسشنامه از نظرات اساتید مدیریت و برای بررسی روایی سازه و دستهبندی سؤالها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پایایی سؤالهای پرسشنامه با انجام پژوهش راهنما و با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ (95/0r=) تایید شد. نمونه آماری پژوهش ، 150 نفر ازکارشناسان بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مدیران و دستاندرکاران برگزاری رویدادهای ورزشی تهران بودند. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی توسط نرمافزارهای SPSS و LISREL صورت گرفته است.
یافتهها:یافتههایحاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشانگر وجود رابطه معنی دار میان متغیر گردشگری ورزشی و متغیرهای توسعه اشتغالزایی، ایجاد درآمد و کاهش فقر و سرمایهگذاری بود. اگرچه کلیه روابط معنیدار بود، اما رابطه میان متغیر گردشگری ورزشی با متغیر ایجاد درآمد و کاهش فقر از سایر روابط قویتر بود.
نتیجهگیری: رویدادهای ورزشی برگزار شده در شهر تهران، علاوه بر فواید کوتاهمدت و مستقیم میتواند فواید بلندمدت و غیرمستقیمی برای شهر داشته باشد .
واژههای کلیدی: گردشگری ورزشی، اشتغالزایی، درآمد، سرمایه گذاری- چکیده انگلیسی: Abstract
Objective: The aim of this research was to investigate the relationship between sport tourism and selected dimensions of civil development from the experts and officials point of view, including: job creation, generateing income, decreasing poverty and investment in Tehran.
Methodology: The research method was descriptive and survey. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. To approve the content validity of questionnaire, sport management professors’ views and to analyze the construct validity and classify the questions based on specific objectives of the study, exploratory factor analysis were used. The reliability of survey was confirmed by a pilot study and Chronbach's Alpha coefficient (r= 0.95). Statistical sample of the research was composed of 150 individuals: experts in tourism department of Cultural Heritage Organization, managers and other authorities who had participated in the Tehran sports’ event. The data were analyzed by factor analysis and inferential level methods and figured out by SPSS and LISREL softwares.
Results: Results of confirmatory factor analysis showed significant relationships between sport tourism and variables: job creation, investment, and generating income and decreasing poverty. In spite of that all relations were significant, but the relationship between sport tourism and "generating income and decreasing poverty" was stronger.
Conclusions: The results indicated that meanwhile sports events being held in Tehran have short term and direct advantages, they can also have some long-term and indirect advantages for the city. Therefore by planning, the sport events are not considered solely as the factor of spending considerable expenses, but also can be a profit provider factor in different aspects of urban development.
Key words: sport tourism, job creation, income, investment- انتشار مقاله: 27-02-1392
- نویسندگان: ترانه کریمی,افشار هنرور,فریده اشرف گنجویی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت نظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تجزیهوتحلیل SWOT,باشگاه فرهنگی ورزشی نیروی زمینی,ماتریس برنامهریزی استراتژی کمی (QSPM)
- چکیده: سازمانها در قرن بیست و یکم با عوامل محیطی نامطمئن، تغییر و تحولات فناوری، مشتریگرایی و رقابت سرسامآور روبرو هستند. از مهمترین راهکارها برای مقابله با این محیط پویا، افزایش توانمندیها، رشد و بقای بلندمدت، بهرهگیری از فرصتها و رویارویی با تهدیدها، بهکارگیری مدیریت استراتژیک میباشد. هدف کلی این تحقیق، تدوین برنامه استراتژیک (راهبردی) باشگاه فرهنگی ورزشی نیروی زمینی ارتش است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و در حوزه مطالعات استراتژیک قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان باشگاه فرهنگی ورزشی نیروی زمینی به تعداد 45 نفر است که به دلیل محدود بودن از سرشماری استفاده گردید. با استفاده از روش دلفی، جلسات و چندین مرحله تحلیل راهبردی ابتدا ذینفعان درونی و بیرونی، بیانیه مأموریت، ارزشهای کلیدی و چشمانداز باشگاه تدوین گردید؛ سپس عوامل داخلی و خارجی تعیین و ماتریس SWOT تشکیل و موقعیت استراتژیک باشگاه مشخص گردید. استراتژیهای مناسب برای باشگاه نیروی زمینی ارتش تدوین و با استفاده از روش ماتریس برنامهریزی استراتژی کمی (QSPM) اولویتبندی شدند. بر اساس نتایج تحقیق، مهمترین استراتژیهایی که باشگاه میتواند اجرا کند عبارتند از: توانمندسازی منابع انسانی باشگاه، افزایش منابع مالی باشگاه، توسعه ساختار باشگاه، توسعه زیرساختها، تجهیزات، اماکن و تأسیسات ورزشی باشگاه.
- چکیده انگلیسی: Organizations are facing with uncertain environmental factors, technological changes, customerism, and staggering competition in the 21st century. The most important strategies to deal with this dynamic environment are enhancing capabilities, long-term growth and survival, seizing opportunities, facing threats and utilizing strategic management. This study aims to design and compile the strategic plan of the I.R. of Iran Army Ground Forces sport club. In this applied research, because of limitation, all managers, experts, and staff of the Ground Forces sport club (N = 45) were taken part. First of all, internal and external stakeholders, mission statement, key values and vision of the club were formulated through Delphi method, meetings and several stages of strategic analysis. Then internal and external factors were defined, SWOT matrix was formed and strategic position of the club was determined. Appropriate strategies for the Army Ground Forces sport club were compiled and prioritized using the Quantitative Strategy Planning Matrix (QSPM) method. Based on the results of the research, the most important strategies that the club can implement are: empowering the club's human resources, increasing the club's financial resources, developing the club's structure, developing the infrastructures, equipment and facilities of the club.
- انتشار مقاله: 25-12-1397
- نویسندگان: عباس شکیبی راد,علی زارعی,فریده اشرف گنجویی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش علوم دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "اعتماد," تغییر," توانمندسازی," شایستگی," ورزش و جوانان"
- چکیده: هدف این پژوهش، مدلیابی اثر توانمندسازی روانشناختی بر آمادگی فردی برای تغییر در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 850 نفر بود که بر حسب فرمول کوکران، 265 نفر به شیوه انتخاب تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1995) و آمادگی برای تغییر دونهام و همکاران (1989) استفاده شد. ثبات درونی پرسشنامهها توسط آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0 و 85/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که ادراک شایستگی توسط کارکنان بر آمادگی فردی آنها برای تغییر اثرگذار میباشد. اثر مثبت ادراک خودمختاری بر آمادگی فردی کارکنان برای تغییر تأیید گردید. نتایج نشان داد که ادراک موثر بودن بر آمادگی فردی برای تغییر اثری مثبت و معنیدار دارد. در نهایت نتایج نشان داد که اثر ادراک معنیدار بودن شغل و اعتماد بر آمادگی فردی کارکنان برای تغییر معنیدار نمیباشد. با توجه به نتایج، توجه به برنامههای توانمندسازی برای افزایش آمادگی کارکنان برای پذیرش تغییرات پیشنهاد میشود.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to model the effect of psychological empowerment on individual readiness for change in the staff of the Ministry of Sport and Youth Affairs. The statistical population of the study consisted of all 850 employees of the Ministry of Sport and Youth. According to Cochran formula, 265 people were selected by simple random sampling. Spritzer & Mishra’s (1995) Psychological empowerment questionnaire and Dunham et al’s (1989) Readiness for Change questionnaire were used to collect data. The internal consistency of the questionnaires was obtained by Cronbach's alpha test of 0.85 and 0.85, respectively. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis. The results showed that employees' perception of competence influences their individual readiness for change. The positive effect of the perception of autonomy on individual readiness for change was confirmed. The results showed that perception of being effective had a positive and significant effect on one's readiness to change. The results showed that the effect of perception of job meaningfulness and trust on personal readiness for change was not significant. According to the results, it is recommended to consider the empowerment programs to increase staff readiness to accept change.
- انتشار مقاله: 15-01-1398
- نویسندگان: مصطفی ثانی,زهرا حاجی انزوهایی,فریده اشرف گنجویی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عدالت سازمانی,توانمندسازی,سقف شیشه ای
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی توانمندسازی کارکنان زن بر اساس سقف شیشه ای و عدالت سازمانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش ۲۹۷ نفر کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان در سال ۹۸ - ۹۷ بودند که تعداد ۱۷۰ نفر از آنان از طریق جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه های سقف شیشه ای (احمدی ۱۳۹۴)، توانمندسازی کارکنان (اسپریتزر۱۹۹۲)، عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن۱۹۹۳) بود که پایایی پرسشنامه ها به ترتیب ۰/۷۸، ۰/۸۰، ۰/۷۰ به دست آمد. سپس برای مقایسه میانگین ها از آزمون t تک نمونه ای و جهت پیش بینی و تبیین متغیر توانمندسازی از رگرسیون چندگانه و همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Spss در سطح معناداری ۰۵/۰ استفاده شد. در نتیجه سقف شیشه ای و عدالت سازمانی توانستند در حد قوی توانمندسازی زنان را پیش بینی کنند. به عبارتی به ازای یک واحد انحراف معیار افزایش در سقف شیشه ای، ۰/۲۳- انحراف معیار توانمندسازی کاهش یافت و به ازای یک واحد انحراف معیار افزایش در عدالت سازمانی ۰/۷۹انحراف معیار توانمندسازی افزایش یافت. ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد میﺷﻮد در این ﺳﺎزﻣﺎن اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺜﺒﺖ ﺣﻤﺎﻳﺘﻲ از زﻧﺎن ﺻﻮرت ﮔﻴﺮد ﺗﺎ ﺑﺎ ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ و ﺧﻮدﺑﺎوری بتوانند ﺳﻘﻒ ﺷﻴﺸﻪ ای را ﺑﺸﻜنند و ﺑﺮ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی خود ﺑیافزایند.
- چکیده انگلیسی: The main objective of this study was to Predicting Empowerment of Female employees of the Ministry of Sport and Youth Based on Glass Ceiling and Organizational Justice. The statistical population of the study was 297 female employees of Ministry of Sport and Youth in year 97-98, 170 of them were selected via through Morgan table by simple random sampling method as sample of this study. The data collection instrument involved Glass Ceiling questionnaire(Ahmadi,1394), Employees Empowerment questionnaire (Spreitzer,1992), Organizational Justice questionnaire (Niehoff and Moorman, 1993) and Psychological Capital questionnaire (Luthans, 2007). The reliability of questionnaires was obtained as 0.78, 0.80, 0.70 and 0.71 respectively. Then, one sample T-Test was used to compare the means and Multiple Regression was used to predict and explain the empowerment variable. SPSS software was used for data analysis at the significant level of 0.5. The results indicated that glass ceiling and organizational justice can predict women’s levels of empowerment strongly. This means that a unit of standard deviation increase in glass ceiling reduced the standard deviation of empowerment variable to -0.23. Also, a unit of standard deviation increase in organizational justice led to a 0.79 increase in standard deviation of empowerment variable. It is recommended that the Ministry of Sport and Youth take positive measures to support Employees to improve their self-confidence and self-esteem so that they can break Glass Ceiling to increase their empowerment.
- انتشار مقاله: 15-04-1400
- نویسندگان: لیلا سماعی,فریده اشرف گنجویی,شیوا آزادفدا,حسین پورسلطانی زرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایت شغلی,سبک رهبری,عملکرد مدیران,شایستگی مدیران,الگوی شایستگی مدیران
- چکیده: پژوهش حاظر با هدف بررسی تاثیر شایستگی مدیران ورزشی بر عملکرد و رضایت شغلی با نقش میانجی سبک رهبری و ارائه الگو در مجموعه وزارت ورزش و جوانان انجام گردید. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران قسمت ها و واحدهای مختلف وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، فدراسیون ها و هیات های ورزشی، و ادارات تابعه بود که جمعا حدود 2000 نفر به عنوان حجم جامعه معین گردید. نمونه گیری با استفاده از جدول مورگان انجام و 511 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت بررسی متغیرهای تحقیق از پرسشنامه های شایسته سالاری مدیران، عملکرد مدیران، سبک رهبری کلارک و رضایت شغلی لینز استفاده گردید، که روایی این پرسشنامه ها توسط اساتید مدیریت ورزش مورد تایید و از نظر پایایی نیز در وضعیت مطلوبی ارزیابی گردید. با مرور ادبیات و مبانی نظری مدل پیشنهادی ارائه گردید. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش و ارائه الگوی تحقیق از تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS/18استفاده شد، پس از بررسی روابط و معناداری بین متغیرها و الگوی نهایی تحقیق، مشخص شد شایستگی از طریق نقش میانجی سبک رهبری بر عملکرد و رضایت شغلی تاثیر معنادار دارد. نتایج تحقیق نشان داد مدل تحقیق از برازش مطلوبی در بررسی تاثیر شایستگی بر عملکرد و رضایت شغلی با میانجی گری سبک رهبری یرخوردار است و کارایی بالایی در توصیف روابط بین متغیرها وجود دارد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 14-06-1397
- نویسندگان: محمد مومنی فر,محمدرضا اسماعیلی,فریده اشرف گنجویی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازاریابی,بازاریابی پنهان,رویدادهای ورزشی فوتبال
- چکیده: بازاریابی به موضوع مورد علاقه از دیدگاه بازاریاب ها تبدیل شده است، ازین رو پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بازاریابی کمین در لیگ برتر فوتبال ایران تدوین شده است. روش پژوهش کیفی، ازلحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی که بر مبنای پاردایم از نوع تحقیقات پست مدرن می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید، متخصصان و صاحب نظران بازاریابی ورزشی بودند. تعداد 15نفر برای انجام مصاحبه عمیق با بهره گیری از تکنیک های هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از تکنیکهای آماری توصیفی(درصد فراوانی،فرمول شنون) و تکنیک تحلیل محتوای پنهان در قالب استراتژی پدیدارشناسانه(کدگذاری باز و محوری)توسط نرم افزارMAXQDA18استفاده گردید. بر اساس نتایج در ماتریس شنون، عوامل اقتصادی و مالی، عوامل اجتماعی، عامل رسانه، عوامل مدیریتی، عوامل حقوقی، تاکتیک ها و استراتژی های بازاریابی کمین، عوامل انگیزشی، عوامل اخلاقی و گستردگی رویداد به عنوان عوامل موثر بر بازاریابی کمین شناسایی شدند. همچنین ابعاد بازاریابی کمین شامل: 1) بازاریابی کمین مستقیم 2) بازاریابی کمین مشارکتی (وابسته) و 3) بازاریابی کمین اتفاقی(غیر مستقیم) بوده است. در خصوص راهبردهای بازاریابی کمین نیز راهبردها در سه مولفه راهبردهای آموزشی، راهبردهای حقوقی و راهبردهای مدیریتی قابل مشاهده است.نتایج پژوهش می تواند برای برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مرتبط با ترغیب حمایت کنندگان مالی و اسپانسرشیب ها درارتباط با بازاریابی کمین مورد توجه قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: Designing ambush marketing model in Islamic Republic of Iran Football Premier League
Nowadays, one of the main factors influencing economy in the world is sport. For this purpose, in recent years, commercial support of athletic events has increased continuously. It is believed that popularity of marketing through financial support has resulted in emergence of a new marketing strategy called ambush marketing. Events such as Football Premier League competitions is an ideal condition for special marketing activities such as ambush marketing, a strategy in marketing knowledge which pays attention to the efforts of business competitors to enhance its position.
Present research has been compiled with the objective of designing ambush marketing model in Football Premier League of Islamic Republic of Iran. Qualitative research method is considered a post-modern research method according to descriptive survey strategy. Research statistical population includes all sport marketing experts who were selected for interview using purposive and snowball sampling methods. 15 experts in the field of sport management and marketing are regarded as the sample volume. Reliability and validity of research was confirmed by related experts. In order to analyze gathered data, descriptive (frequency percentage, Shannon formula) and hidden content analysis techniques were applied in the format of phenomenological strategy using MAXQDA18software. Findings indicate economic and financial, social, media, management, legal, ambush marketing tactics and strategies including motivational and ethical factors are factors influencing ambush marketing. Sponsors and organizers of event disapprove ambush marketing and believe that effective standards should be established to prevent its prevalence.- انتشار مقاله: 02-11-1398
- نویسندگان: مائده شفیع زاده,ابوالفضل فراهانی,فریده اشرف گنجویی,علی محمد صفانیا,محسن باقریان فرح آبادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تغییر,توانمندسازی,سرمایه روانشناختی,وزارت ورزش و جوانان
- چکیده: هدف پژوهش، مطالعه تأثیر توانمندسازی روانشناختی و سرمایه روانشناختی بر آمادگی فردی برای تغییر کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (n=850) بود که بر اساس فرمول کوکران، 265 نفر به شیوه انتخاب تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1995)، سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و آمادگی فردی برای تغییر دونهام و همکاران (1989) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق، مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که توانمندسازی روانشناختی دارای اثری مثبت و معنیدار بر آمادگی فردی برای تغییر میباشد (0.49= 7.69، t=β). سرمایه روانشناختی نیز اثری مثبت و معنیدار بر آمادگی فردی تغییر دارد (0.86= 11.01، t=β). اثر توانمندسازی روانشناختی بر سرمایه روانشناختی نیز مثبت و معنیدار بود (0.79= 10.29، t=β). در نهایت اثر مثبت توانمندسازی روانشناختی بر آمادگی فردی برای تغییر با نقش میانجی سرمایه روانشناختی تأیید گردید (0.68= 8.71، t=β). میتوان نتیجهگیری کرد که توسعه توانمندسازی روانشناختی و سرمایه روانشناختی میتوانند نقش مهمی در آمادگی کارکنان برای پذیرش تغییرات ایفا نمایند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this research was to study the effect of psychological empowerment and psychological capital on individual readiness for change in staff of the Ministry of Sport and Youth. The statistical population consisted of all employees of the Ministry of Sports and Youth (N=850), which 265 subjects were selected by random sampling method based on the Cochran formula. To collect data, Spreitzer and Mishra’s (1995) psychological empowerment questionnaire, Luthan’s (2007) psychological resources questionnaire, and Dunham’s (1989) individual readiness for change questionnaire were used. To analyze the data and to identify the effects of research variables, the structural equation modeling was applied by using Lisrel software. The results of this research showed that psychological empowerment had a positive and significant effect on individual readiness for change (β=0.41, t=7.69). Psychological capital also had a positive and significant effect on individual readiness (β=0.86, t=11.01). The effect of psychological empowerment on psychological capital was positive and significant (β=0.79, t=10.22). Finally, the positive effect of psychological empowerment on individual readiness for change was confirmed by the mediating role of psychological capital (β=0.68, t=8.71). It can be concluded that the development of psychological empowerment and psychological capital can play an important role in the readiness of employees to accept changes.
- انتشار مقاله: 05-06-1397
- نویسندگان: مصطفی ثانی,زهرا حاجی انزهایی,فریده اشرف گنجویی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خلاقیت,تربیت بدنی,سبک رهبری,مدیران.,معلمان
- چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین سبک رهبری مدیران تربیت بدنی با خلاقیت معلمان تربیت بدنی بود. نمونة آماری شامل 160 مدیر و معلم تربیت بدنی و ابزار اندازهگیری تحقیق شامل پرسشنامة ارزیابی سبک رهبری و پرسشنامة خلاقیت رندسیپ (Randsepp) بود. نتایج نشان داد که میانگین نمرة سبک رهبری 9/127 (از حداکثر نمرة ممکن 200) بود. میانگین نمرة معلمان تربیت بدنی مرد از سبک رهبری حاکم بر دایرة تربیت بدنی 76/129 و در مورد معلمان زن تربیت بدنی برابر با 2/126 بود. در مورد شاخصهای سبک رهبری، میانگین ادراک معلمان تربیت بدنی از رهبری عملگرایی مدیران با حداکثر نمرة ممکن 40، 48/25 بود. میانگین این ادراک در معلمان مرد، 48/25 و در مدیران زن 3/25 بود. در شاخص رهبری تحولگرا که حداکثر نمرة ممکن آن 160 بود، میانگین ادراک معلمان تربیت بدنی 18/102 بود. میانگین این ادراک در معلمان مرد، 28/104 و در معلمان زن 9/100 بود. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که همبستگی بین سبک رهبری و خلاقیت 56/0 بود که در سطح 01/0=P معنیدار است. این نتیجه مؤید زیربنای نظری تحقیق است که سبک رهبری بهعنوان عامل تسهیلکننده و برانگیزنده بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر خلاقیت افراد اثر دارد.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to determine the relationship between managers’ leadership style and creativity of physical education (PE) teachers. Subjects included 160 managers and physical education teachers. Leadership style assessment questionnaire (LSAQ) and Raudsepp creativity questionnaire were used. Results showed a mean score of 127.9 (out of 2000) for leadership style. This score was 129.7 for male and 126.2 for female teachers. Physical education teachers' perception of managers’ transactional leadership style (out of 40 maximum) was 25.48 (mean for males: 25.48 and for females: 25.3). Out of 160 scores for transformational leadership style, mean of physical education teachers was 102.18; this score was 104.28 for males and 100.9 for females. Results showed a significant correlation (r=0.56, P=0.05) between leadership style and creativity. According to the results of this study and literature review, we can conclude that leadership style can have effects, directly or indirectly, on the amount of creativity.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: فرزاد غفوری,فریده اشرف گنجویی,آیت الله دهقان,سیده مهسا حسینی
- مشاهده