تأثیر توانمندسازی روانشناختی و سرمایه روانشناختی بر آمادگی فردی برای تغییر کارکنان وزارت ورزش و جوانان
تأثیر توانمندسازی روانشناختی و سرمایه روانشناختی بر آمادگی فردی برای تغییر کارکنان وزارت ورزش و جوانان
عنوان فارسی :
تأثیر توانمندسازی روانشناختی و سرمایه روانشناختی بر آمادگی فردی برای تغییر کارکنان وزارت ورزش و جوانان
عنوان انگلیسی :
Effect of psychological empowerment and psychological capital on individual readiness for change in employees of Iran ministry of Sports and Youth
چکیده:
هدف پژوهش، مطالعه تأثیر توانمندسازی روانشناختی و سرمایه روانشناختی بر آمادگی فردی برای تغییر کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (n=850) بود که بر اساس فرمول کوکران، 265 نفر به شیوه انتخاب تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1995)، سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و آمادگی فردی برای تغییر دونهام و همکاران (1989) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق، مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که توانمندسازی روانشناختی دارای اثری مثبت و معنیدار بر آمادگی فردی برای تغییر میباشد (0.49= 7.69، t=β). سرمایه روانشناختی نیز اثری مثبت و معنیدار بر آمادگی فردی تغییر دارد (0.86= 11.01، t=β). اثر توانمندسازی روانشناختی بر سرمایه روانشناختی نیز مثبت و معنیدار بود (0.79= 10.29، t=β). در نهایت اثر مثبت توانمندسازی روانشناختی بر آمادگی فردی برای تغییر با نقش میانجی سرمایه روانشناختی تأیید گردید (0.68= 8.71، t=β). میتوان نتیجهگیری کرد که توسعه توانمندسازی روانشناختی و سرمایه روانشناختی میتوانند نقش مهمی در آمادگی کارکنان برای پذیرش تغییرات ایفا نمایند.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this research was to study the effect of psychological empowerment and psychological capital on individual readiness for change in staff of the Ministry of Sport and Youth. The statistical population consisted of all employees of the Ministry of Sports and Youth (N=850), which 265 subjects were selected by random sampling method based on the Cochran formula. To collect data, Spreitzer and Mishra’s (1995) psychological empowerment questionnaire, Luthan’s (2007) psychological resources questionnaire, and Dunham’s (1989) individual readiness for change questionnaire were used. To analyze the data and to identify the effects of research variables, the structural equation modeling was applied by using Lisrel software. The results of this research showed that psychological empowerment had a positive and significant effect on individual readiness for change (β=0.41, t=7.69). Psychological capital also had a positive and significant effect on individual readiness (β=0.86, t=11.01). The effect of psychological empowerment on psychological capital was positive and significant (β=0.79, t=10.22). Finally, the positive effect of psychological empowerment on individual readiness for change was confirmed by the mediating role of psychological capital (β=0.68, t=8.71). It can be concluded that the development of psychological empowerment and psychological capital can play an important role in the readiness of employees to accept changes.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.