در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله پژوهشهای گیاهی (مجله زیست شناسی ایران)(علمی)
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جوانهزنی,رشد,لیزر,تنش سرب,گیاه خارمریم
- چکیده: اخیرا پیشتیمار دانهها با لیزر هلیوم – نئون به عنوان یکی از ایمنترین شیوههای تقویت جوانهزنی دانه ، رشد دانهرست و افزایش مقاومت گیاهان به تنشها، علاقه جامعه علمی را به خود جلب کرده است. در این مطالعه، اثر لیزر بر شاخصهای جوانهزنی بذر گیاه خارمریم (Silybum marianum L.) در شرایط نرمال و تحت تنش سرب بررسی گردید. ابتدا اثر غلظتهای مختلف نیترات سرب (0، 125، 250، 500 و 1000 ppm ) بر جوانهزنی نسبی، شاخص مقاومت ریشه و شاخص تحمل جوانهزنی دانههای خارمریم در یک آزمایش با طرح کاملا تصادفی ارزیابی شد. نتایج نشان داد که ppm 125 نیترات سرب، اثر معنیداری بر درصد جوانهزنی دانه و رشد ریشه نداشت، اما غلظتهای بالاتر پارامترهای فوق الذکر را کاهش داد. دومین آزمایش، اثر لیزر هلیوم – نئون با توانهای مختلف ( 5، 10 و 15 میلیوات) و مدت زمانهای متفاوت ( 0، 5، 10، 20 و 40 دقیقه) بر جوانهزنی بذر در یک آزمایش فاکتوریل با طرح کاملا تصادفی، بیشترین سرعت جوانهزنی، انرژی جوانهزنی، طول دانهرست و بنیه طولی را با تابش 10 میلیوات به مدت 20 دقیقه نشان داد. در سومین آزمایش، اثر متقابل مدت تابش لیزر هلیوم – نئون با توان 10 میلیوات (0، 20 و 40 دقیقه) و غلظتهای نیترات سرب (0، 250 و 500 ppm) در یک آزمایش فاکتوریل با طرح کاملا تصادفی نشان داد، لیزر هلیوم – نئون با یک الگوی وابسته به دوز، جوانهزنی بذر، فعالیت آنزیم آلفا آمیلاز و رشد دانهرست را در هر دو شرایط با و بدون تنش سرب بهبود بخشید.
- چکیده انگلیسی: Recently, seed pre-treatment with helium-neon laser as one of the safest methods for enhancing seed germination, seedling growth and increasing stress tolerance of plants attracted the keen interest of scientific community. Therefore, in this study the effect of laser was investigated on the germination indices of Silybum marianum L. at normal condition and under Pb stress. The first, effect of various concentrations of lead nitrate (0, 125, 250, 500 and 1000 ppm) were evaluated on relative seed germination, root resistance index and germination tolerance index of Silybum marianum seeds at a completely randomize design. The results showed that 125 ppm lead nitrate had no significant effect on seed germination and root growth, but higher concentrations reduced above-mentioned parameters. Second experiment, the effect of various powers (5, 10 and 15 mW) and different times (0, 5, 10, 20, and 40 minutes) of He–Ne laser radiation on seed germination at a factorial experiment with completely randomize design showed that the maximum seed germination percentage, germination velocity, germination energy, seedling length and vigor index were obtained by He–Ne laser irradiation with 10 mW power for 20 min. In the third experiment, the interactive effect of irradiation times (0, 20 and 40 minutes) He–Ne laser with 10 mW power and lead nitrate concentrations (0, 250 and 500 ppm) was assessed at a factorial experiment with completely randomize design showed that He–Ne laser increased seed germination percentage, α-amylase activity and seedlings growth at a dose-dependent pattern at both with and without pb stress conditions.
- انتشار مقاله: 18-09-1396
- نویسندگان: عاطفه بنی شریف,ریحانه عموآقایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله روان شناسی و علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: -
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: زهرا سعدی,عاطفه شریف
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: کتابداری و اطلاعرسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مشهد,توسعه اقتصادی,امکانسنجی,کتابخانههای عمومی
- چکیده: هدف: هدف از این پژوهش، بررسی امکان ارائه خدمات مؤثر بر توسعه اقتصادی در کتابخانههای عمومی شهر مشهد بود.
روش:این پژوهش، از نظر هدف کاربردی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی نهادی در شهر مشهد و مدیران و کارشناسان در اداره کل کتابخانههای عمومی استان خراسان رضوی و اداره کتابخانههای عمومی شهرستان مشهد بودند (112 نفر). نمونه مورد نظر (86 نفر) بر اساس جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان، با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و همچنین آمار استنباطی مانند آزمون تی یک نمونهای به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در کل از نظر کتابداران و مدیران، امکان و ضرورت ارائه خدمات مؤثر بر توسعه اقتصادی (شامل خدمات سوادآموزی، آموزش و توسعه مهارتهای سرمایه انسانی، اطلاعرسانی، مشاورهای و مرجع و فعالیتهای تحقیقاتی و مطالعاتی کتابخانه) در کتابخانههای عمومی شهر مشهد بیش از حد متوسط بود. همچنین، وضعیت زیرساختهای فضا و تجهیزات، امکانات مرتبط با کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری به منظور ارائه خدمات مؤثر بر توسعه اقتصادی در کتابخانههای عمومی شهر مشهد بیشتر از حد متوسط و وضعیت زیرساختهای نیروی انسانی و بودجه کمتر از حد متوسط ارزیابی شد.
اصالت/ ارزش: پژوهش حاضر از معدود پژوهشهای داخلی است که به خدمات مؤثر بر توسعه اقتصادی در کتابخانههای عمومی پرداخته و دیدگاه تصمیمگیران و عاملان این خدمات که با مشکلات و مسائل ارائه آن در کتابخانهها مواجهاند، را بررسی کرده است. با بهرهگیری از نتایج پژوهش حاضر، مسئولان نهاد کتابخانههای عمومی میتوانند در جهت ایفای یکی از نقشهای مهم کتابخانههای عمومی که همان کمک به توسعه اقتصادی جامعه است، برنامهریزیهای لازم را انجام دهند.- چکیده انگلیسی: Objective: Economic growth and development is one of the most important goals that economic planners and executives of any society seek to achieve. According to experts, the library, as the main center of information and knowledge, in different types and directly and indirectly, has a significant role in the various types of development (especially industrial and economic development). Public libraries can contribute to the long-term economic success and play a major role in the economic development by providing resources for existing businesses and starting potential businesses, providing literacy services, providing job and employment resources, etc. Therefore, the objective of this study was to investigate the feasibility of providing the effective services on the economic development in public libraries of Mashhad.
Methodology: This study was an applied research that was conducted through a survey. The research population involved the librarians of Mashhad public libraries and the managers and experts of the General Directorate of the Public Libraries of Khorasan Razavi Province and Mashhad (112 people). The desired sample (86 people) was selected based on Krejcie and Morgan’s sample size table through simple random sampling method. The required data were collected by a researcher-made questionnaire and analyzed through the SPSS using descriptive and inferential statistics.
Findings: According to the librarians and managers’ viewpoint, in total the possibility of providing effective services on economic development (including literacy services, training and development of human resources skills, informing services, consulting and reference services, and library research activities) was more than the medium level in the public libraries of Mashhad. The librarians and managers evaluated the necessity of providing effective services on the economic development more than the medium level. The status of space and equipment infrastructures, library and information related facilities, and technology to provide effective services on economic development in public libraries of Mashhad was more than the medium level. However, the status of the infrastructures of human resources and budget was less than the medium level. Therefore, the revision in the policies and guidelines of public libraries’ services; providing the necessary infrastructure and facilities to deliver effective services for economic development, especially the allocation of adequate budget and human resources to the public libraries; creating appropriate conditions for providing effective services on economic development, especially in the field of library research activities, consulting services, reference services and training and development of human resources skills are recommended.
Conclusion: The present study is one of the few domestic studies focusing public library services that have an impact on economic development. It has also examined the views of decision-makers and agents of these services who have encountered different problems in libraries. Utilizing the results of this study, the managers and authorities of Public Libraries Foundation can perform the necessary planning in order to play one of the important roles of the public libraries, which is to contribute to the economic development of the community.- انتشار مقاله: 20-05-1397
- نویسندگان: شیما عطائی ظاهر,معصومه تجعفری,اعظم صنعتجو,عاطفه شریف
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و فنون مدیریت اطلاعات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کارآفرینی,علم اطلاعات و دانششناسی,اطلاعآفرینی,پیشههای اطلاعاتی,کالا و خدمت اطلاعاتی,مشاغل اطلاعاتی
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل موثر بر اطلاعآفرینی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی انجام شده است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر رویکرد، پژوهشی آمیخته است. نمونهگیری بخش کیفی به صورت غیر احتمالاتی و هدفمند انجام پذیرفت و عوامل موثر بر اطلاعآفرینی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته شناسایی شد. در بخش کمّی، نظرات 30 نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری پیرامون اهمیت هر یک از مولفههای شناسایی شده، بررسی شد.
نتایج: براساس مطالعه متون، مصاحبه اکتشافی و پالایش تیم پژوهش، عوامل موثر بر اطلاعآفرینی شامل 6 مقوله و 172 مولفه به دست آمد. برای قضاوت در مورد میزان اهمیت هر یک از مولفهها، میانگین امتیاز اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری گزارش شد. در میان مولفههای به دست آمده، مولفه انگیزه و پشتکار در مقوله ویژگیهای اطلاعآفرینان دارای بیشترین اهمیت (33/4) و مولفههای ایجاد صفحههای زرد الکترونیکی و تبلیغات دستهبندی شده و تبلیغات سیاسی برخط (سیاست مجازی) در مقوله پیشههای اطلاعآفرینی (شغلهای اطلاعاتی)،دارای کمترین اهمیت (میانگین 10/3) بودند.
نتیجهگیری: در این حوزه پژوهشهای اندکی صورت گرفته است. شناسایی عوامل موثر بر اطلاعآفرینی در سیاستگذاری کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی کاربرد دارد. ویژگیهای اطلاعآفرینان و سایر عوامل شناسایی شده، میتواند به منزله راهنمایی در حوزه آموزش دانشجویان رشته در راستای تحقق دانشگاه نسل سوم، که دانشگاه کارآفرین است، باشد.- چکیده انگلیسی: Aim: The present study intends to identify the factors influencing the infopreneurship in library and information centers.
Methodology: This research is a mixed research in terms of approach and an applied one in terms of purpose. In the qualitative section sampling was done in a non-probabilistic and purposeful manner, and the effective factors were identified through semi-structured interviews. In the quantitative section, the viewpoints of 30 faculty members and doctoral students about the importance of each of the identified components were investigated.
Findings: In general, reviewing the literature, heuristic interviews and the ideas of research group ends to factors including 6 categories and 172 elements. According to the research findings, among the categories of infopreneurship factors, the "motivation and perseverance" in the category of infopreneurs characteristics, had the highest importance (mean= 4.33), and “creation of yellow Electronic pages and advertising” and “online political advertising (virtual politics)”, in the category of Infopreneurship activities (information jobs), had the lowest importance (mean= 3.10).
Conclusion: There have been a few researches in this area. Identification of the effective factors can be used in policy-making of libraries and information centers. The characteristics of Infopreneurs and other identified factors can be useful in the field of education of students and the realization of the third-generation university, which is an entrepreneurial university.- انتشار مقاله: 31-01-1399
- نویسندگان: نیلوفر برزگران,عاطفه شریف,محمد حسن زاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زن و مطالعات خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: منبع کنترل,روایت درمانی,امید در زندگی
- چکیده: محور اصلی روایت درمانی را تعبیر و تفسیرها یا معانی تشکیل می دهند که افراد به رویدادها و پیشامدهای زندگی خود نسبت می دهند. درک مبتنی بر تعبیرها که افراد در خصوص رویدادها دارند می تواند باعث محدود شدن یا گسترش اقدامات محتمل آنها گردد. روایت درمانگران به مراجعان کمک می کنند تا به تعبیر و تفسیرهای وسیع تر و منحصر به فرد تری در مورد خودشان و موقعیت ها دست یابنداین پژوهش با هدف تعیین اثربخشی روایت درمانی بر منبع کنترل و امید در زندگی در دختران نوجوان دارای والدین معتاد مراجعه کننده به فرهنگسراهای شهرستان اصفهان اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دختران دارای والدین معتاد مراجعه کننده به فرهنگسراهای شهرستان اصفهان بودند که 30 نفر از آنها به صورت هدفمند وارد پژوهش شدند. این 30 نفر به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند و بر روی گروه آزمایش روایت درمانی اجرا شد. در حالی که دختران گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای ابزار اندازه گیری ازدو پرسشنامه منبع کنترل نویکی و استریکلند در سال(1973) و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر و همکاران (۱۹۹۱) استفاده شد. جهت آزمون فرضیهها، از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل آماری نشان داد که روایت درمانی بر منبع کنترل و امید در زندگی تاثیردارد .همچنین این آموزش بر دو خرده مقیاس امید در زندگی (تفکر عاملی و تفکر راهبردی) نیز تاثیر داشت (001/0p < ).
- چکیده انگلیسی: Abstract should be one paragraph Background and Aim: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of narrative therapy on The source of control and hope in life of adolescent The source of control and hope in life of adolescent girls with addicted parents referring to cultural centers in Isfahan. The main focus of narrative therapy is repair and the lions or meanings that people attribute to the events and happenings of their lives. Based on people's interpretations of events, it can limit or extend their possible actions. The idea of a source of control is the degree to which a person believes that it can have a lasting effect on their lives. The source of control can be internal or external. It is described in the form of Vint's desire and tendency to the desired goal outcomes. Materials and Methods: This research was a quasi-experimental study in which two experimental and control groups were used with pre-test and post-test. The statistical population of this study included all girls with addicted parents who referred to cultural centers in Isfahan, 30 of whom entered the study purposefully. These 30 people were randomly divided into two groups of 15 experimental and control and narrative therapy was performed on the experimental group. While the girls in the control group did not receive any training. For measuring instruments, two control questionnaires with Cronbach's alpha 0.64 and validity 0.46 and life expectancy questionnaire with Cronbach's alpha for the whole scale of 0.82 and for the subscale of factor thanks 0.79 and strategic thanks 0.88 and Validity 0.44 has been used. Results: To test the hypotheses, analysis of covariance was used. The mean the pre-test mean scores in the control ban test in the control group were 11.20 and for the experimental gropup was 11.53, and in the post-test were 10.00 and 6.80, respectively, and also in the life expectancy pre-tes in the control group was 25.73 and experimental was 25.60 and in the post-test were 24.46 and 31.53, respectively. the obtained results for the sub-scale of factor thinking in the pre-test were in the pre-test 12.60-12.33 and in the post-test 15.60-11.60 and in the Strategic Thanksgiving Scale the obtained results in the pre-test were 13.40-13.00 and in the post-test were 15.93-12.86 . Also, according to the results of one-way analysis of covariance on the average test scores in the control and experimental groups, it can be said that the effect or difference in the control object test is equal to 0.307, in the life expectancy test 0.852 and also in the subscale, Thanks factor was 0.785 and strategic ? was -680. Therefore, the results of statistical analysis showed that narrative therapy has an effect on the prevention of control and hope in life. This training also had an effect on two scales of life expectancy (namely factor and strategy attitudes) (P <0.001)۔ Conclusion: Adolescent girls with addicted parents, in addition to the crises caused by puberty due to having addicted parents, experience numerous crises and problems and generally have a negative outlook on life and the future and experience feelings of victimhood and lack of control in life. According to its potential strategies, narrative therapy again provides the opportunity for adolescents to form a new narrative of their lives with a responsible view of life in the shadow of hope and motivation, in which the individual is the builder of his own life.
- انتشار مقاله: 16-02-1399
- نویسندگان: عاطفه شریف,فرزانه نیک نژادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تهران,کتابخانه دانشگاهی,رضایت,کاربر,کتابدار
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین میزان صلاحیتهای کتابداران و میزان رضایت کاربران کتابخانههای دانشگاههای دولتی تهران انجام شده است.
روشپژوهش: این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است که در زمره پژوهشهای توصیفی-همبستگی قرار میگیرد. از دو پرسشنامه برای سنجش میزان صلاحیت کتابداران و میزان رضایت کاربر استفاده شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از کتابداران و کاربران کتابخانههای دانشگاههای دولتی تهران بود که از میان آنها 60 کتابدار و 60 کاربر که به روش نمونهگیری تلفیقی متوالی انتخاب شد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای صلاحیت کتابدار و رضایت کاربر از کتابخانه استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و درصد) و آمار استنباطی(آزمون همبستگی پیرسون) و از نرمافزار25 اس پی اس اس استفاده شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که میان صلاحیتهای مدیریتی کتابداران و رضایت کار، صلاحیتهای جستجوی اطلاعات کتابداران و رضایت کاربر و همچنین، میان صلاحیتهای ارتباطی کتابداران و رضایت کاربر رابطهای مثبت، ضعیف و معنادار مشاهده میشود. برخلاف صلاحیتهای فوق که رابطهای ضعیف با رضایت کاربر از کتابخانه دارند، صلاحیت فناوری اطلاعات رابطهای مثبت، معنادار و قوی با رضایت کاربر از کتابخانه دارد. این در حالی است که میان صلاحیتهای فردی و اخلاقی کتابداران و رضایت کاربر از کتابخانه و همچنین میان صلاحیتهای پژوهشی کتابداران و رضایت کاربر از کتابخانه رابطهای وجود ندارد.
نتیجهگیری: یافته ها نشان میدهد رابطهی معنادار و مثبت میان رضایت کاربر از کتابخانه و صلاحیتهای کتابداران وجود دارد. به بیانی دیگر، اینکه رابطهی مستقیم بین این دو متغیر وجود دارد، با افزایش میزان صلاحیت کتابداران، میزان رضایت کاربر نیز از کتابخانه افزایش مییابد و بالعکس.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between the level of qualifications of librarians and the level of user satisfaction of libraries of public universities in Tehran.
methodology: In terms of purpose, this research is an applied research that belongs to the category of descriptive correlational research. In order to assess the competence of librarians, a prefabricated questionnaire containing 31 questions was used. User satisfaction was also assessed with a researcher-made questionnaire containing 28 questions The statistical population of the study consisted of librarians and users of libraries of public universities in Tehran. Librarians' competency and library satisfaction questionnaires were distributed among 60 librarians and 60 users selected by sequential integrated sampling. Descriptive statistics (frequency, mean and percentage) and inferential statistics (Pearson correlation test) were used to analyze the data. 25 SPSS software was used to analyze the data.
Results: The findings of this study indicate that there is a positive, weak and significant relationship between librarians' managerial competencies and job satisfaction, librarians' information retrieval competencies and user satisfaction, as well as a positive, weak and significant relationship between librarians' communication competencies and user satisfaction. It becomes. Unlike the above competencies, which have a weak relationship with user satisfaction with the library, information technology competence has a positive, meaningful and strong relationship with user satisfaction with the library. In general, the results indicate that there is a positive and significant relationship between librarians' competencies and user satisfaction with the library. In other words, as the librarian's qualifications increase, so does the user's satisfaction with the library.
Conclusion: In expressing the originality and value of this research, it can be said that there is a significant and positive relationship between user satisfaction with the library and the competencies of librarians. In other words, that there is a direct relationship between these two variables, with increasing the level of competence of librarians, the level of user satisfaction with the library increases and vice versa.- انتشار مقاله: 13-08-1399
- نویسندگان: فاطمه زندیان,عاطفه شریف,حمیدرضا محمودی,نازیلا محرابی,فاطمه ناصری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تهران,کتابخانه دانشگاهی,میزان رضایت,کاربر
- چکیده: هدف: هدف این پژوهش دستیابی به میزان رضایت کاربران از کتابخانههای دانشگاهی است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در زمره تحقیقات کتابخانهای و توصیفی-تحلیلی قرار میگیرد. دادهها به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه مورد تایید متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز 864/0 گزارش شد و بر این اساس تایید شد. کاربران کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای دولتی شهر تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری تلفیقی متوالی استفاده و 60 پرسشنامه میان کاربران توزیع شد. به منظور پاسخگویی به سوالات، از آمارههای توصیفی (میانگین و فراوانی) و آزمون تی تک نمونه استفاده شد. نرمافزار spss به منظور تحلیل توصیفی دادهها مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که کاربران تا حد بسیار کمی (85/1) از منابع کتابخانه، تا حد کمی (5/2) از ساختمان و تجهیزات کتابخانه، تا حد کمی (72/2) از کتابداران کتابخانه، و همچنین تا حد کمی (24/2) از خدمات کتابخانه رضایت دارند. همچنین با توجه به مقادیر معناداری (000/0) و (003/0) میتوان مدعی شد که میان وضع موجود و وضع مطلوب رضایت کاربران از منابع، ساختمان و تجهیزات، کتابداران، و خدمات کتابخانههای دانشگاهی تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: به طور کلی، میتوان مدعی شد که کاربران تا حد کمی از کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای دولتی رضایت دارند. بنابراین نیاز است تحولی همه جانبه در راستای ارتقاء و بهبود وضعیت کتابخانههای دانشگاهی رخ دهد.- چکیده انگلیسی: Objective: User satisfaction in most organizations is the main component of its dynamics. This is doubly important in university libraries that meet the information needs of students and faculty. The purpose of this study is to achieve the level of user satisfaction with Academic libraries.
Method: In terms of purpose, the present study is in the category of applied research and in terms of data collection method is in the category of library and descriptive-survey research. Data were collected by a questionnaire. Users of academic libraries of state universities in Tehran formed the statistical population of this study. For sampling, sequential integrated sampling method was used and 60 questionnaires were distributed among users. Descriptive statistics (mean and frequency) were used to answer the questions. SPSS software was used for descriptive analysis of data.
Results: The findings showed that users are very little satisfied with the library resources. Users are also little satisfied with library buildings and equipment, library librarians, and library services. The findings also showed that there is a significant difference between the current situation and the desired situation of user satisfaction with resources, buildings and equipment, librarians, and academic library services
Conclusion: In general, it can be argued that users are little satisfied with the academic library of state universities. Therefore, there is a need for a comprehensive change in order to upgrade and improve the condition of academic libraries. It seems that there is a significant difference between the current situation and the desired situation of user satisfaction with academic libraries in Tehran.- انتشار مقاله: 11-08-1399
- نویسندگان: فاطمه زندیان,فاطمه ناصری,عاطفه شریف,حمیدرضا محمودی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تهران,کتابخانه دانشگاهی,کتابدار,صلاحیت مدیریتی,صلاحیت جستجوی اطلاعات,صلاحیت فناوری اطلاعات,صلاحیت پژوهشی,صلاحیت ارتباطی,صلاحیت فردی و اخلاقی
- چکیده: هدف: عوامل انسانی و فکری در هر سازمانی جزء لاینفک و بسیار ارزشمندی محسوب میشوند. در کتابخانه نیز که سازمانی خدماتی است، کتابدار را میتوان سرمایهای دارای جایگاه ویژه تلقی کرد. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان صلاحیتهای کتابداران کتابخانههای دانشگاهی انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در زمره تحقیقات کتابخانهای و توصیفی-پیمایشی قرار میگیرد. دادهها به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه مورد تایید متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی قرار گرفت. به منظور بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز .84% گزارش شد و بر این اساس تایید شد. کتابداران کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای دولتی شهر تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری تلفیقی متوالی استفاده و 60 پرسشنامه میان کتابداران توزیع شد. به منظور پاسخگویی به سوالات، از آمارههای توصیفی(میانگین و فراوانی) استفاده شد. نرمافزار spss به منظور تحلیل توصیفی دادهها مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها: یافتهها نشان داد که صلاحیتهای مدیریتی با میانگین(4/3) در حد متوسط، صلاحیتهای جستجوی اطلاعات با میانگین(16/4) در وضعیت خوب، صلاحیتهای فناوری اطلاعات با میانگین(02/3) در وضعیت متوسط، صلاحیتهای پژوهشی با میانگین(17/1) در وضعیت بسیار بد، صلاحیتهای ارتباطی با میانگین(87/3) در وضعیت متوسط، و صلاحیتهای فردی و اخلاقی با میانگین(48/3) در وضعیت متوسطی قرار دارند.
نتیجهگیری: به طور کلی، میتوان مدعی شد که صلاحیتهای کتابداران با میانگین 18/3 در وضعیت متوسط قرار دارد. نیاز است مسئولان و متولیان امر با برگزاری دورههای مختلف، صلاحیتهای کتابداران را ارتقاء داده و بهبود بخشند.- چکیده انگلیسی: Objective: In the library, which is a service organization, librarians have a special place. The present study was conducted to investigate the qualifications of university library librarians.
Method: The present study is a descriptive-survey research. Data were collected by a questionnaire. Librarians of academic libraries of state universities in Tehran formed the statistical population of this study. For sampling, sequential integrated sampling method was used and 60 questionnaires were distributed among the librarians. Descriptive statistics (mean and frequency) were used to answer the questions. SPSS software was used for descriptive analysis of data.
Results: Results showed that managerial competencies with an average (3.4) are moderate, information retrieval competencies with an average of (4.16) in good level. Information technology competencies with an average (3.02) in average condition, research competencies with average (1.17) in very bad level, communication competencies with average (3.87) in average level, and individual and moral competencies with average (3.48) in mediocre are placed.
Conclusion: In general, it can be argued that librarians' qualifications are in the average position with an average of 3.18. There is a need for officials and trustees to upgrade and improve the qualifications of librarians by holding various courses.- انتشار مقاله: 07-08-1399
- نویسندگان: فاطمه زندیان,فاطمه ناصری,عاطفه شریف,حمیدرضا محمودی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: انواع هویت,داستانهای نوجوانان,نظریه روانی- اجتماعی اریکسون,داستانهای مناسب
- چکیده: هدف: داستانهای نوجوانان علاوه بر ویژگیهای تفریحی و سرگرمکنندگی، سرشار از نکات آموزشی و تربیتیاند. یکی از پرسشهای اساسی در دوره نوجوانی، کنجکاویهای فرد در زمینه شناخت خود و هویتیابی است. بنابراین شاید بتوان گفت نوجوان از طریق مطالعه داستان میتواند به این کنجکاویها پاسخ دهد. پژوهش حاضر در نظر دارد وضعیت کتابهای داستانی نوجوانان را از حیث ابعاد هویتیابی بررسی نماید. یکی دیگر از اهداف این پژوهش آن است که از میان داستانهای بررسی شده، فهرستی از داستانهایی که بیشتر از بقیه به انواع هویت توجه داشتهاند، معرفی شود.
روش: پژوهش حاضر، توصیفی است و از رویکرد تحلیل محتوا به منظور جمعآوری دادههای پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی کتابهای داستانی گروههای سنی "د" و "ه" است که در سالهای 94-1390 توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است و در مجموع، 180 عنوان داستان را دربرمیگیرد.
یافتهها: بررسیها نشان داد در داستانهای مورد بررسی به انواع مختلف هویت به شکل یکسانی توجه نشده است. بیشترین توجه نویسندگان داستانها به هویت فردی، هویت خانوادگی، هویت گروهی، و هویت ملی تمرکز یافته است. سایر هویت ها به تفکیک در داستانهای تألیفی و ترجمه ای متفاوت است. میتوان گفت کم توجهی به سایر هویتها، اثرات منفی و آسیبهای جدی و جبران ناپذیری را در زمینه شکلگیری و تثبیت هویت نوجوانان بر جای میگذارد. در بخش پایانی یافته های پژوهش، هفت عنوان از داستانهای برتر با در نظر گرفتن مؤلفههای هویتی مطرح در نظریات روانشناسی معرفی شده است.- چکیده انگلیسی: Abstract:
Objective: Adolescence stories are full of educational tips in addition to entertaining features. One of the basic questions during adolescence is one's curiosity about self-knowledge and identity. Therefore, it may be said that adolescent can answer these curiosities through fiction reading. The present study intends to examine the status of adolescents fiction books in terms of identity dimensions and in terms of compilation and translation. Another aim of the study is to list the fictions that have focused on identities more than others.
Methodology: The current research is descriptive and approach has been used to collect research data is content analysis. The statistical society consists of all the fiction books of the age groups "d" and "e" published in the years 1390-94 by the Children's and Young Children's Intellectual Development Center, and in total are included 180 story titles. .
Findings: Studies have shown that the fictions examined do not take into account the same types of identities in the same way. The authors focus on personal identity, family identity, group identity, and national identity. Other types of identity differ in compilation and translation fictions. Therefore, it can be said that the lack of attention to other identities, the negative effects and serious and irreparable harm in the formation and consolidation of identity of adolescents. In the final section of the research findings, seven titles of top fictions have been introduced with consideration of the identity components posed by psychological theories.- انتشار مقاله: 25-07-1397
- نویسندگان: وجیهه حسینی,اعظم صنعت جو,عاطفه شریف,سید امیر امین یزدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کتابخانه دانشگاهی,کلیدواژهها: اپکهای دانشگاهی,فهرست پیوسته کتابخانهای,ارزیابی اپکها
- چکیده: هدف: هدف اصلی در این پژوهش ارزیابی اپکهای کتابخانههای دانشگاههای ایران در دو دسته تجاری و طراحی شده توسط دانشگاهها از نظر قابلیتهای جستجو و نمایش، مرور و سایر قابلیتها (قابلیتهای محدودسازی به نوع مدرک) بوده است.
روش: این پژوهش از نظر نوع، کاربردی است که به روش ارزیابانه انجام گرفت. سیاهه وارسی قابلیتهای وزندهی شده توسط متخصصان، جهت ارزیابی استفاده شد. در این پژوهش نمونهگیری انجام نشد و تمامی اپکهای کتابخانههای دانشگاهی ایران بررسی شد.
یافتهها: از 121 قابلیت شناسایی شده 52.06% مربوط به نمایش است. با توجه به پرسشهای پژوهش بیش از 95% قابلیتها از نظر متخصصان وزنی بیشتر از 7 دارند. 20.66 % قابلیتها در اپکهای دانشگاهی ایران وجود ندارد. وضعیت اپکهای تجاری به جز در مقوله جستجو در سایر مقولهها بهتر از اپکهای طراحی شده است. پارس آذرخش با کسب میانگین رتبه 1.5 در فراوانی و فراوانی وزندار، رتبه نخست و مبین سافت رتبه آخر را به خود اختصاص داده است. سپس بر اساس فراوانی، نرم افزار سیمرغ رتبه دوم، پیام مشرق رتبه سوم و بر اساس فراوانی وزن دار، پیام مشرق رتبه دوم و سیمرغ رتبه سوم را کسب نمودهاند. میتوان نتیجه گرفت که برتری اپکهای تجاری نسبت به اپکهای طراحی شده مورد تایید است.
اصالت اثر: ارزیابی تمامی اپکهای دانشگاهی ایران و مقایسه اپکهای تجاری و طراحی شده تا کنون در پژوهش مشابهی به انجام نرسیده است.- چکیده انگلیسی: Purpose: In this research, the main objective was to evaluate Iranina University library OPACs in two categories (including commercial and designed by universities OPACs) in terms of search, display, browsing, and other features (limitations to type of the document).
Methods: It was an applied research that has been evaluated OPACs using a check list of features. In this research, sampling was not done and all university OPACs identified in Academic libraries of Iran have been studied.
Results: From 121 features identified in the first phase, 52.06 % was belonged to display category. According to the experts, more than 95% of the features were considered highly important. 23.14% Features were not available in OPACs of Iranian universities. The situation of commercial OPACs was better than the designed ones. The Pars Azarakhsh OPAC was ranked as the first (1.5 mean rank and weighed rank) and Mobin soft was ranked as the last. According to the frequency, Simorgh was the second and Payam e Mashregh was the third one but according to the weighed frequency, Payam e Mashregh was the second and Simorgh was the third OPAC in ranking. It can be concluded that Commercial OPACs compare to the designed OPACs had a better position.
Originality: Evaluating all of the university library OPACs and comparion of two groups of OPACs has not yet been done in a similar study.- انتشار مقاله: 21-04-1397
- نویسندگان: لیلا همرنگ,عاطفه شریف,فاطمه زندیان
- مشاهده