چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین میزان صلاحیتهای کتابداران و میزان رضایت کاربران کتابخانههای دانشگاههای دولتی تهران انجام شده است. روشپژوهش: این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است که در زمره پژوهشهای توصیفی-همبستگی قرار میگیرد. از دو پرسشنامه برای سنجش میزان صلاحیت کتابداران و میزان رضایت کاربر استفاده شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از کتابداران و کاربران کتابخانههای دانشگاههای دولتی تهران بود که از میان آنها 60 کتابدار و 60 کاربر که به روش نمونهگیری تلفیقی متوالی انتخاب شد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای صلاحیت کتابدار و رضایت کاربر از کتابخانه استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و درصد) و آمار استنباطی(آزمون همبستگی پیرسون) و از نرمافزار25 اس پی اس اس استفاده شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که میان صلاحیتهای مدیریتی کتابداران و رضایت کار، صلاحیتهای جستجوی اطلاعات کتابداران و رضایت کاربر و همچنین، میان صلاحیتهای ارتباطی کتابداران و رضایت کاربر رابطهای مثبت، ضعیف و معنادار مشاهده میشود. برخلاف صلاحیتهای فوق که رابطهای ضعیف با رضایت کاربر از کتابخانه دارند، صلاحیت فناوری اطلاعات رابطهای مثبت، معنادار و قوی با رضایت کاربر از کتابخانه دارد. این در حالی است که میان صلاحیتهای فردی و اخلاقی کتابداران و رضایت کاربر از کتابخانه و همچنین میان صلاحیتهای پژوهشی کتابداران و رضایت کاربر از کتابخانه رابطهای وجود ندارد. نتیجهگیری: یافته ها نشان میدهد رابطهی معنادار و مثبت میان رضایت کاربر از کتابخانه و صلاحیتهای کتابداران وجود دارد. به بیانی دیگر، اینکه رابطهی مستقیم بین این دو متغیر وجود دارد، با افزایش میزان صلاحیت کتابداران، میزان رضایت کاربر نیز از کتابخانه افزایش مییابد و بالعکس.
چکیده انگلیسی:
Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between the level of qualifications of librarians and the level of user satisfaction of libraries of public universities in Tehran. methodology: In terms of purpose, this research is an applied research that belongs to the category of descriptive correlational research. In order to assess the competence of librarians, a prefabricated questionnaire containing 31 questions was used. User satisfaction was also assessed with a researcher-made questionnaire containing 28 questions The statistical population of the study consisted of librarians and users of libraries of public universities in Tehran. Librarians' competency and library satisfaction questionnaires were distributed among 60 librarians and 60 users selected by sequential integrated sampling. Descriptive statistics (frequency, mean and percentage) and inferential statistics (Pearson correlation test) were used to analyze the data. 25 SPSS software was used to analyze the data. Results: The findings of this study indicate that there is a positive, weak and significant relationship between librarians' managerial competencies and job satisfaction, librarians' information retrieval competencies and user satisfaction, as well as a positive, weak and significant relationship between librarians' communication competencies and user satisfaction. It becomes. Unlike the above competencies, which have a weak relationship with user satisfaction with the library, information technology competence has a positive, meaningful and strong relationship with user satisfaction with the library. In general, the results indicate that there is a positive and significant relationship between librarians' competencies and user satisfaction with the library. In other words, as the librarian's qualifications increase, so does the user's satisfaction with the library. Conclusion: In expressing the originality and value of this research, it can be said that there is a significant and positive relationship between user satisfaction with the library and the competencies of librarians. In other words, that there is a direct relationship between these two variables, with increasing the level of competence of librarians, the level of user satisfaction with the library increases and vice versa.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.