در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل کسبوکار پایدار,بازیوارسازی,همآفرینی برند,پلتفرم
- چکیده: پژوهش حاضر به دنبال آن است که نشان دهد همآفرینی برند در پلتفرمها تا چه میزان تحت تأثیر بازیوارسازی و مدل کسبوکار پایدار آنها است. جامعه آماری این پژوهش شامل 114 پلتفرم ایرانی و خارجی و نمونه آماری شامل 88 پلتفرم بر اساس رتبهبندی آلکسا است. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و از نرمافزار اسمارت پی ال اس ۳ استفاده شده است. نتایج حاصل حاکی از این است که بازیوارسازی اثر مثبت و معناداری بر روی همآفرینی برند دارد؛ و طبق بررسیهای انجام شده تأثیر میانجیگری مدل کسبوکار پایدار بر رابطه بین بازیوارسازی و همآفرینی برند تائید شد.
استفاده از ابزار بازیوارسازی در پلتفرمها میتواند به ایجاد همآفرینی برند توسط مصرفکنندگان کمک کند. پلتفرمها و شرکتها یا سازمانهایی که مدل کسبوکار پلتفرمی دارند میتوانند با استفاده از بازیوارسازی باعث تشویق مصرفکنندگان خود به همآفرینی برند شوند. البته، این بازیوارسازی از مجرای خلق مدل کسبوکار پایدار میتواند نقش بزرگتری در همآفرینی برند داشته باشد.- چکیده انگلیسی: The purpose of the present study is to show the extent to which brand co-creation on platforms is influenced by gamification and sustainable business model. The statistical population of this study includes 114 Iranian and foreign platforms and the statistical sample include 88 platforms based on Alexa ranking. Structural equation modeling and SMART-PLS3 software were used to analyze the data. The results indicate that gamification has a positive and significant effect on brand co-creation. According to studies, the mediating effect of a sustainable business model on the relationship between gamification and brand co-creation was confirmed. Consequently, using gamification tools on platforms can help consumers to take part in brand co-creation. Platforms and companies or organizations that have a platform business model can use gamification design to encourage their consumers to take part in brand co-creation. Indeed, this gamification through the creation of a sustainable business model can play a greater role in brand co-creation.
- انتشار مقاله: 13-10-1399
- نویسندگان: شهرام خلیل نژاد,محدثه رضائیان آستانه,میلاد قنبری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایة اجتماعی,پاسخگویی اجتماعی,اخلاق کسبوکار
- چکیده: امروزه پاسخگویی به نیازهای اجتماعی جامعه و رعایت اصول اخلاقی کسبوکار از الزاماتی است که سازمانها جهت افزایش مشروعیت خود به آن نیازمندند. این مهم در سایة توسعة سرمایة اجتماعی سازمان امکانپذیر است. بر این اساس، این پژوهش به منظور بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر پاسخگویی اجتماعی با تأکید بر نقش اخلاق کسبوکار انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی است و در زمرة پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی به شمار میرود. جامعة آماری پژوهش مدیران و کارکنان شعب بانکهای خصوصی استان ایلام بودند که از بین آنها 203 نفر با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده، به عنوان نمونه، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة استاندارد بود. تحلیلهای آماری روی دادهها نیز، پس از تأیید پایایی و روایی، با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری به انجام رسید. یافتهها، ضمن تأیید برازش مدل پژوهش، نشان داد پاسخگویی اجتماعی به صورت مستقیم از سطح سرمایة اجتماعی و اخلاق کسبوکار تأثیر میپذیرد. علاوه بر آن، سرمایة اجتماعی به صورت غیر مستقیم و از طریق اخلاق کسبوکار بر پاسخگویی اجتماعی مؤثر است. بدین ترتیب، مدیران بانکها میتوانند از مفاهیم سرمایة اجتماعی و اخلاق کسبوکار برای تسهیل و ترغیب به پاسخگویی اجتماعی در بستر سازمانهای خود استفاده کنند.
- چکیده انگلیسی: Nowadays, the accountability to the social needs of the society and the consideration of moral disciplines are the necessities that the organizations need to have in order to increase their legitimacy. This would be possible in the light of social capital development of the organization. In this respect, the present research aimed to study the effect of social capital on the social accountability with an emphasis on the role of business ethics. The study is an applied descriptive- correlational research. The statistical population of the research included the managers and employees of the private bank branches of Ilam province. All in all, 203 members were selected from among them as the sample using simple random sampling method. The standard questionnaire was used for collecting data. The statistical analyses of the data were done by structural equation modeling after the confirmation of their reliability and validity., In addition to the confirmation of the research model fitness, the findings revealed that the social accountability was directly affected by social capital level and business ethics. Furthermore, it was found that the social accountability influenced indirectly the social accountability through business ethics. Accordingly, the bank managers can use the social capital concepts and business ethics to facilitate and encourage social accountability in their organizations.
- انتشار مقاله: 16-03-1399
- نویسندگان: اسفندیار محمدی,شهرام خلیل نژاد,عماد گل محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم مدیریت ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نظریه داده بنیاد,برندسازی استراتژیک,صنعت زعفران
- چکیده: در دنیای رقابتی امروز زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک برای مطرح شدن و کسب جایگاه مناسب در برندسازی نیاز به توجه ویژه دارد. برندهای ایرانی زعفران در مقایسه با برندهای سایر کشورهای موفق در زمینه صادرات این محصول از مزیت رقابتی برخوردار نیستند. تحقیق حاضر با هدف تبیین الگو و ارائه چالش های برندسازی استراتژیک در صنعت زعفران انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاهی آشنا با موضوع برندسازی و مدیران شرکتهای صادرکننده زعفران بوده است. در این تحقیق از روش نمونه گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی استفاده شده است و نمونه گیری تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. الگوی نهایی شامل مقوله محوری، شرایط علی، بستر ها و زمینههای لازم، متغیرهای مداخله گر، راهبردها و پیامدهای برندسازی برای صنعت زعفران است. همچنین به کمک الگوسازی ساختاری تفسیری چالش های برندسازی استراتژیک صنعت زعفران سطح بندی شده است. هر کدام از این شرایط و عوامل تشکیل دهنده ی الگو دارای متغیرها و مقوله هایی هستند، که توجه به آنها موجب تحقق هدف نهایی برند سازی استراتژیک زعفران می گردد.
- چکیده انگلیسی: In today's competitive world, saffron as a strategic product needs a special attention in order to gain a proper place in branding. Compared to other countries, Iranian saffron brands have no competitive advantage in exporting this product. Therefore, Iranian companies should strive to shape, guide and consolidate a proper understanding of their brand’s identity in the minds of their customers and pay special attention to the formation and strengthening of reputable brands. The present study aimed at explaining the pattern and presenting the challenges of strategic branding in the saffron industry. The tool for data collection was a semi-structured interview. The interviewees included university professors familiar with the subject and managers of saffron exporting companies. The final model consists of a set of axial categories, causal conditions, contexts, necessary variables, confounding variables, branding strategies and consequences for the saffron industry. We used the interpretive structural modeling to show the ranking of strategic branding challenges of the saffron industry.
- انتشار مقاله: 06-11-1398
- نویسندگان: مهدی حقیقی کفاش,مژگان حمیدی بیناباج,محمد رضا کریمی,شهرام خلیل نژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سیاست نامه علم و فناوری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی,سرمایه انسانی,نوآوری,شرکت دانش بنیان
- چکیده: هدف پژوهش حاضر، مطالعۀ تأثیر سرمایه فکری بر قابلیتهای پویا، گرایشهای کارآفرینانه و نوآورانه در شرکتهای دانشبنیان است. همچنین در این پژوهش سعی بر بررسی نقش میانجی قابلیتهای پویا شده است. این پژوهش از لحاظ هدف انجام، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری استان خراسان رضوی (تعداد 170 شرکت) هستند. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد است که روایی آن از سوی خبرگان و پایایی آن از طریق روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تأیید شده است. آزمون مدل مفهومی و فرضیههای پژوهش با استفاده مدلیابی معادلات ساختاری به وسیله نرمافزار اسمارت پیالاس انجام گرفته است. یافتهها نشان داده که سرمایه فکری بر قابلیتهای پویا، گرایش کارآفرینانه و گرایش نوآورانه تأثیرمعناداری دارد. همچنین سرمایه فکری بهصورت غیرمستقیم و از طریق قابلیتهای پویا بر گرایش کارآفرینانه و گرایش نوآورانه تأثیرگذار است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to study the effect of Intellectual Capital on dynamic capabilities, entrepreneurial orientation and Innovation orientation in knowledge-based companies. In addition, the mediating role of dynamic capabilities was also examined. This research is an applied research in terms of its purpose and uses descriptive-correlative methodology. The statistical population of the study, knowledge societies based in science and technology parks of Khorasan Razavi Provinces (170 companies). The method of sampling in this research is simple random sampling. The data gathering tool was a standard questionnaire whose validity was confirmed by the experts and its reliability was confirmed by the Composite Reliability and Cronbach›s alpha. The conceptual model and research hypotheses were tested using Structural Equation Modeling (SEM) in Smart PLS software. Findings show that intellectual capital has a effect on dynamic capabilities, entrepreneurial orientation and innovative orientation. In addition, intellectual capital indirectly influences the entrepreneurial orientation and innovative orientation through dynamic capabilities.
- انتشار مقاله: 05-06-1398
- نویسندگان: شهرام خلیل نژاد,حلیمه یوسفی طبس,عماد گلمحمدی,نشاط محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توسعه محصول,استراتژی یادگیری,جهتگیری استراتژیک,قابلیت شناختی
- چکیده: هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل تأثیر استراتژیهای یادگیری بر توسعه محصولات جدید در شرکتهای تولیدکننده دارو در کشور بوده است. همچنین، این پژوهش بررسی میکند که جهتگیریهای استراتژیک و قابلیتهای شناختی چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا میکنند. پارادایم این پژوهش اثباتباوری، رویکرد آن قیاسی و استراتژی آن پیمایش است. بر این اساس و پس از مرور ادبیات و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 23 پرسش به نمونه آماری متشکل از 131 شرکت ارایه شد. از هر شرکت دست کم 2 نفر از مدیران ارشد یا میانی به پرسشها پاسخ دادند که میانگین نظرات آنها مورد تحلیل قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و استفاده از پرسشنامه استاندارد و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. پایایی از مجرای آزمونهای آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و میانگین واریانس تأیید شد. سپس، دادههای گردآوری شده به کمک نرمافزار اسمارت پیالاس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت، مشخص شد که استراتژیهای یادگیری اکتشافی و بهرهبردارانه بر توسعه محصولات جدید موثر هستند. همچنین قابلیتهای شناختی میتوانند این رابطه را تعدیل کنند. جهتگیریهای استراتژیک نیز در رابطه بین استراتژیهای یادگیری بهرهبردارانه و توسعه محصول مؤثرند اما نقش آنها در رابطه بین استراتژیهای اکتشافی و توسعه محصول معنادار نبود.
- چکیده انگلیسی: The main objective of this study is to examine the effect of learning strategies on the development of new products in the Pharmaceutical Companies in Iran. Furthermore, the study examines the role of strategic orientation and cognitive capabilities in strengthening or weakening the relationship. The paradigm of the research is positivism, the approach is deductive and the strategy is surveying. Therefore, after reviewing the literature and designing concept model, a questionnaire consisting of 23 questions were distributed to 131 company. At least two of the senior or middle managers responded to each question, and the average of their opinions analyzed. Face and content validity of the questionnaire were verified according to experts, using standard questionnaires and relying on confirmatory factor analysis. As well as, reliability was approved by the Cronbach's alpha test, composite reliability and average variance. Then, the data were analyzed and tested using Smart PLS software through the correlation matrix, the structural equation model and the fitness analysis. The results show that exploratory and exploitative learning strategies effect on new products development. In addition, it was found that the cognitive capabilities can adjust this relationship. Strategic orientations, have a moderating role in relation between exploitative learning strategies and product development, but, their role in the relationship between exploratory and product development strategies are not significant.
- انتشار مقاله: 18-12-1396
- نویسندگان: شهرام خلیل نژاد,محمدرضا دانشور دیلمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: اندیشه مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدلسازی معادلات ساختاری,شراکت استراتژیک,کسبوکارهای کوچک و متوسط,صنعت نرمافزار
- چکیده: این پژوهش با هدف تدوین مدل شراکت استراتژیک کسبوکارهای کوچک و متوسط در صنعت نرمافزار انجام شد. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی بعد از تحلیل مبانی نظری و تدوین مدل مفهومی اولیه برای تأیید نظری مدل، از نظرخواهی ۲۰ نفر از خبرگان به روش دلفی استفاده شد. در بخش تحلیل میدانی نیز دادهها از ۳۵۰ شرکت بهصورت نمونهگیری تصادفی جمعآوری شد. برای جمعآوری دادهها از شیوۀ بررسی مبانی نظری، نظرخواهی خبرگان به روش دلفی و پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روایی و پایایی بخش دلفی و همچنین پرسشنامۀ محققساخته محاسبه شد و مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادههای کیفی در پنل دلفی بهصورت کدگذاری و دادههای کمی به روش تجزیهوتحلیل آماری و همچنین دادههای حاصل از بررسی میدانی نیز با استفاده از تحلیل عاملی مرتبۀ دوم و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. در این تحقیق از نرمافزار لیزرل برای محاسبه و مدلسازی استفاده شده است. نتایج تحلیل دلفی پس از سه مرحله نظرخواهی از خبرگان، منجر به تأیید نظری مدل شراکت استراتژیک با ۳۵ مؤلفه در قالب پنج بُعد شد. در ادامه، نتایج مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس دادههای میدانی نشان داد که در مدل برازشیافته، شراکت استراتژیکِ پیشرانههای شراکت، تأثیر مثبت بر انتخاب شرکا داشته و انتخاب شرکا تأثیر مثبت بر طراحی و اجرای شراکت دارد؛ همچنین چالشهای شراکت بهعنوان متغیر میانجی دارای تأثیر منفی بر طراحی و اجرای مشارکت بوده و در نهایت اجرا و طراحی شراکت نیز تأثیر مثبتی بر نتایج و پیامدهای شراکت دارد.
- چکیده انگلیسی: This research was aimed at developing a strategic allaince model for small and medium enterprises in software industry. The research method was exploratory mixed (qualitative and quantitative). In the qualitative section, after analyzing theoretical foundations and developing a conceptual model, Delphi method (a panel of 20 experts) was used for the theoretical confirmation of the model. In field analysis section, data were randomly collected from managers of 350 companies. Library method, Delphi panel and researcher-made questionnaire were used to collecting data. Validity and reliability of Delphi section as well as researcher-made questionnaire were calculated and confirmed. The Delphi panel qualitative analysis’ was done by coding and quantitative analysis was done by statistical analysis, also survey data were analyzed using Confirmed Factor Analysis and Structural Equation Modeling. After three stages of expert opinion poll, the Delphi analysis resulted in the theoretical confirmation of the strategic allaince model with 35 components in the form of five dimensions. In the following, the results of structural equation modeling based on field data showed that in the fitted strategic allaince model, the allainces propulsion has a positive effect on the selection of partners and the selection of partners has a positive effect on the design and implementation of the allaince. Also, the challenges of allaince as a mediator variable have a negative effect on the design and implementation of participation. Ultimately, the implementation and design of participation also have a positive effect on the outcomes of participation.
- انتشار مقاله: 04-07-1397
- نویسندگان: مهدی حقیقی کفاش,نادر مظلومی,شهرام خلیل نژاد,مهدی مشفق
- مشاهده