چکیده:
این پژوهش با هدف تدوین مدل شراکت استراتژیک کسبوکارهای کوچک و متوسط در صنعت نرمافزار انجام شد. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی بعد از تحلیل مبانی نظری و تدوین مدل مفهومی اولیه برای تأیید نظری مدل، از نظرخواهی ۲۰ نفر از خبرگان به روش دلفی استفاده شد. در بخش تحلیل میدانی نیز دادهها از ۳۵۰ شرکت بهصورت نمونهگیری تصادفی جمعآوری شد. برای جمعآوری دادهها از شیوۀ بررسی مبانی نظری، نظرخواهی خبرگان به روش دلفی و پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روایی و پایایی بخش دلفی و همچنین پرسشنامۀ محققساخته محاسبه شد و مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادههای کیفی در پنل دلفی بهصورت کدگذاری و دادههای کمی به روش تجزیهوتحلیل آماری و همچنین دادههای حاصل از بررسی میدانی نیز با استفاده از تحلیل عاملی مرتبۀ دوم و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. در این تحقیق از نرمافزار لیزرل برای محاسبه و مدلسازی استفاده شده است. نتایج تحلیل دلفی پس از سه مرحله نظرخواهی از خبرگان، منجر به تأیید نظری مدل شراکت استراتژیک با ۳۵ مؤلفه در قالب پنج بُعد شد. در ادامه، نتایج مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس دادههای میدانی نشان داد که در مدل برازشیافته، شراکت استراتژیکِ پیشرانههای شراکت، تأثیر مثبت بر انتخاب شرکا داشته و انتخاب شرکا تأثیر مثبت بر طراحی و اجرای شراکت دارد؛ همچنین چالشهای شراکت بهعنوان متغیر میانجی دارای تأثیر منفی بر طراحی و اجرای مشارکت بوده و در نهایت اجرا و طراحی شراکت نیز تأثیر مثبتی بر نتایج و پیامدهای شراکت دارد.
چکیده انگلیسی:
This research was aimed at developing a strategic allaince model for small and medium enterprises in software industry. The research method was exploratory mixed (qualitative and quantitative). In the qualitative section, after analyzing theoretical foundations and developing a conceptual model, Delphi method (a panel of 20 experts) was used for the theoretical confirmation of the model. In field analysis section, data were randomly collected from managers of 350 companies. Library method, Delphi panel and researcher-made questionnaire were used to collecting data. Validity and reliability of Delphi section as well as researcher-made questionnaire were calculated and confirmed. The Delphi panel qualitative analysis’ was done by coding and quantitative analysis was done by statistical analysis, also survey data were analyzed using Confirmed Factor Analysis and Structural Equation Modeling. After three stages of expert opinion poll, the Delphi analysis resulted in the theoretical confirmation of the strategic allaince model with 35 components in the form of five dimensions. In the following, the results of structural equation modeling based on field data showed that in the fitted strategic allaince model, the allainces propulsion has a positive effect on the selection of partners and the selection of partners has a positive effect on the design and implementation of the allaince. Also, the challenges of allaince as a mediator variable have a negative effect on the design and implementation of participation. Ultimately, the implementation and design of participation also have a positive effect on the outcomes of participation.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.