در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی,اعتیاد به اینترنت,هیجان خواهی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی سهم خودکارآمدی و هیجان خواهی در پیشبینی اعتیاد به اینترنت انجام گرفته است. پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری را دختران دانشآموز پایه دوم و سوم دوره دوم متوسطه تشکیل میدهند که در سال تحصیلی 95-1394 در مدارس دولتی منطقه 8 تهران به تحصیل اشتغال داشتند.240 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و از پرسشنامههای خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران(1982)، هیجان خواهی زاکرمن (1978) و اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری سلسلهمراتبی نشان داد که بین خودکارآمدی با اعتیاد به اینترنت همبستگی منفی و معناداری وجود دارد(01/0>P 561/0-= β ) و خودکارآمدی میتواند 4/31 درصد از اعتیاد به اینترنت در گروه نمونه را تبیین کند. همچنین نتایج نشان داد که بین مؤلفههای هیجان خواهی با اعتیاد به اینترنت همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (01/0ρ<). هیجان خواهی 4/7 درصد واریانس اعتیاد به اینترنت را در گروه نمونه تبیین میکند و از چهار مؤلفه هیجان خواهی تنها مؤلفه ماجراجویی به صورت مثبت و معنادار اعتیاد به اینترنت را پیشبینی میکند (01/0 p<،256/0=β). یافتهها نشان داد که خودکارآمدی و هیجان خواهی میتوانند در مجموع 7/38 درصد از اعتیاد به اینترنت را در گروه نمونه پیشبینی کند.
- چکیده انگلیسی: The present study was only conducted to investigate the contribution of self-efficacy and sensation-seeking in predicting internet addiction. The study was descriptive study from the correlation type. Statistical population was constituted of female students of the second and third grade of the secondary school who were studying in the public schools in district 8 of Tehran in the educational year of 2015-2016. 240 students were selected by multistage random sampling. General Self-Efficacy Questionnaires of Scherer et al, Zuckerman's Sensation-Seeking and young Internet Addiction was performed. Results of data analysis by pearson correlation and hierarchical multivariate regression showed that self-efficacy and sensation-seeking can predict the internet addiction in the sample group. The results also showed that there was a significant negative correlation between self-efficacy and internet addiction, and there is a significant positive correlation between the components of sensation-seeking and internet addiction; and from four components of the sensation-seeking, only adventure component forecasts the internet addiction. Therefore, it could be said that given the importance of using the internet in today's life and considering the contribution of self-efficacy and sensation-seeking in predicting internet addiction, accurate planning can be made for appropriate use of the internet.
- انتشار مقاله: 26-04-1398
- نویسندگان: آلمارا داراسیان سلماسی,سیمین دخت رضاخانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتیاد به اینترنت,افسردگی,هیجان خواهی
- چکیده: هدف پژوهش حاضر پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس افسردگی و هیجان خواهی در دختران دانشآموز بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل دختران دانشآموزپایه دوم و سوم دوره دوم متوسطه بود که در سال تحصیلی 95-1394 در مدارس دولتی منطقه 8 شهر تهران به تحصیل اشتغال داشتند.240 نفر نمونه به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامههای افسردگی بک (2000)، هیجان خواهی زاکرمن (1978) و اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) اجرا شد. نتایج تحلیل دادههابا روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری سلسلهمراتبی، نشان داد که بین افسردگی و مؤلفههای هیجان خواهی با اعتیاد به اینترنت همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>ρ). افسردگی میتواند 1/29 درصد و مؤلفههای هیجان خواهی 9/3 درصد (و هر دو متغیر افسردگی و مؤلفههای هیجان خواهی در مجموع 33 درصد) از اعتیاد به اینترنت را در گروه نمونه پیشبینی کند. همچنین، یافتهها نشان داد از چهار مؤلفه هیجان خواهی تنها مؤلفه ماجراجویی به صورت مثبت و معنادار اعتیاد به اینترنت را پیشبینی میکند (01/0>ρ،190/0=β).
- چکیده انگلیسی: The purpose of the present study was to predict the internet addiction based on depression and sensation-seeking in female students. The research method was correlation and the statistical population consisted of female students of the second and third grade secondary schools who were studying in the public schools in district 8 of Tehran during the school year 2015-2016. 240 persons were selected as a sample by multi-stage randomized sampling. Beck Depression (2000), Zuckerman Sensation-seeking (1978), and Young's Internet Addiction questionnaires (1998) were implemented. The results of the data analysis with Pierson correlation method and multivariate hierachical regression indicated that there is a positive and significant correlation between depression and components of sensation-seeking with Internet addiction (p <0.01). Depression can predict 29.1% and components of sensation-seeking predict 3.9% of addiction in the sample group by and (and both variants of depression and components of sensation-seeking in total of 33%). The findings also showed that the four components of sensation-seeking predict the only component of adventure positively and significantly predict the addiction to Internet (p<0.01, b=0.19).
- انتشار مقاله: 17-11-1397
- نویسندگان: آلمارا داراسیان سلماسی,سیمین دخت رضاخانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: الگوهای ارتباطی,طلاق عاطفی,واقعیت درمانی,زوجدرمانی گاتمن,تحمل پریشانی – زنان
- چکیده: مقدمه: پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی زوجدرمانی گاتمن و واقعیت درمانی بر طلاق عاطفی، الگوهای ارتباطی و تحمل پریشانی در زنان مراجعهکننده به مراکز مشاوره منطقه سه تهران صورت گرفته است.
روش کار: این پژوهش شبه آزمایشی و بهصورت پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان مراجعهکننده به مراکز مشاوره منطقه سه تهران در سال 1397 تشکیل میدادند که تعداد 72 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین گردید. ازاینبین 24 نفر در گروه آزمایش اول(زوجدرمانی گاتمن)، 24 نفر در گروه آزمایش دوم(واقعیت درمانی) و 24 نفر در گروه کنترل با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در گروهها گمارش شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل طلاق عاطفی، الگوهای ارتباطی و تحمل پریشانی بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.
نتایج: نتایج این تحقیق نشان داد بین گروههای زوجدرمانی گاتمن و واقعیت درمانی بر طلاق عاطفی، الگوهای ارتباطی و تحمل پریشانی در زنان مراجعهکننده به مراکز مشاوره منطقه سه تهران تفاوت معنیداری وجود ندارد ولی هر دو درمان بهتنهایی بر طلاق عاطفی، الگوهای ارتباطی و تحمل پریشانی در زنان مراجعهکننده به مراکز مشاوره منطقه سه تهران مؤثر بودند.
نتیجه گیری: بنابراین بر اساس نتایج به دست آمده، میتوان نتیجه گرفت زوجدرمانی گاتمن و واقعیت درمانی بر طلاق عاطفی، الگوهای ارتباطی و تحمل پریشانی در زنان مؤثر است.- چکیده انگلیسی: Abstract
Introduction: The purpose of this study was to compare the effectiveness of Gottman's Couple Therapy and Reality Therapy on emotional divorce, communication patterns and distress tolerance in women referred to counseling centers in Tehran's Third District.
Methods: This quasi-experimental study was carried out as a pre-test-posttest with control group. The statistical population of the study consisted of all women referring to counseling centers in District 3 of Tehran in 1397, of which 72 were selected as sample size. Twenty-two people in the first experimental group (Gottman'sCouple Therapy), 24 in the second experimental group (Reality Therapy) and 24 in the control group were selected by random sampling method and randomly assigned to the groups. Data collection tools included emotional divorce, communication patterns and distress tolerance. Multivariate covariance test was used to analyze the data.
Results: The results of this study showed that there is not a significant difference between Gottman'sCouple Therapy and Reality Therapy on emotional divorce, communication patterns and distress tolerance in women referring to counseling centers in Tehran. However, both treatments alone have no effect on emotional divorce, communication patterns and tolerance Distress in women referring to counseling centers in Tehran's District 3 was effective.
Conclusion: According to the findings, it can be concluded that Gutman's paternity therapy and the reality of therapy are effective on emotional divorce, communication patterns and distress tolerance in women.- انتشار مقاله: 11-10-1398
- نویسندگان: مه بین سلیمان بروجردی,فریده دوکانه ای فرد,سیمین دخت رضاخانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شایستگی اجتماعی,شفقت,ذهنآگاهی,بخشودگی بین فردی
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر، تبیین روابط بین ذهنآگاهی و شفقتبهخود با شایستگی اجتماعی در دانشجویان دختر براساس نقش میانجی بخشودگی بینفردی بود. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را تمام دختران دانشجوی دانشگاه تهران در ترم دوم سال تحصیلی 99-1398 مشغولبهتحصیل بودند، تشکیل دادند. از میان این افراد به روش نمونهگیری در دسترس 378 نفر انتخاب شدند. ابزارهای خودگزارشی شامل پرسشنامههای شایستگی اجتماعی (SCQ)، مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی (KIMS)، مقیاسهای شفقتبهخود (SCS) و بخشودگی بینفردی (IFS) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان دادضریب مسیر غیرمستقیم بین ذهنآگاهی (01/0>p و 185/0=β) و شفقتبهخود (01/0>p و 227/0=β) با شایستگی اجتماعی مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود. مجموع مجذور همبستگیهای چندگانه برای متغیر شایستگی اجتماعی برابر با 64/0 بهدست آمد. این یافته بیانگر آن بود که شفقتبهخود، ذهنآگاهی و بخشودگی بینفردی 64 درصد از واریانس شایستگی اجتماعی را در دختران دانشجو تبیین میکند. بهنظر میرسد تمرکز بر حال و نه مشکلات گذشته و عدم قضاوتگری و شفقت نسبت بهخود، شفقت و بخشودگی را نسبت به دیگران، موجب میشود و فرد احساس شایستگی اجتماعی بیشتری خواهد کرد.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to explain the relationship between mindfulness, self-compassion, and social competence in female students based on the mediating role of interpersonal forgiveness. The statistical population of this study included all female students at the University of Tehran in all disciplines during the second half of the 2019-2020 academic year, from which 378 participants were selected using available sampling. The self-report tools included Social Competence Questionnaire (SCQ), Kentucky Inventory of Mindfulness Skills (KIMS), Self-Compassion Scale, and Interpersonal Forgiveness Scale (IFS). The data were analyzed using structural equation modeling. The results showed that the indirect coefficient path between mindfulness (p < 0.01, β=0.185) and self-compassion (p < 0.01, β=0.227) to social competence were significant (p < 0.01). The finding indicated that self-compassion, mindfulness, and interpersonal forgiveness explain 64% of the variance in social competence in female students. It seems that being mindful of the present, and having compassion for oneself, could lead to forgiveness towards others, and consequently improve social competency.
- انتشار مقاله: 11-06-1399
- نویسندگان: معصومه صفری,سیمین دخت رضاخانی,فریده دوکانه ای فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سبک دلبستگی,عملکرد خانواده,تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی)
- چکیده: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش به شیوه تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی) بر سبک دلبستگی و عملکرد خانواده در زنان متأهل انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را زنان متأهل مراجعهکننده به خانههای سلامت منطقه 4 شهر تهران تشکیل میداد. نمونه آماری شامل 30 نفر بود که داوطلبانه انتخاب شدند. چون افراد در هر خانه سلامت حاضر به شرکت در جلسات خانه سلامت دیگر نبودند، پژوهشگر به صورت تصادفی یک خانه سلامت را بهعنوان گروه آزمایش و خانه سلامت دیگر را بهعنوان گروه کنترل انتخاب کرد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه سبک دلبستگی هازن و شیور و پرسشنامه عملکرد خانواده بود. ایماگوتراپی در ده جلسه (90 دقیقهای) به صورت هفتگی به گروه آزمایش، آموزش داده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. بنا بر یافتههای این پژوهش، آموزش به شیوه ایماگوتراپی بر سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا اثرگذار نیست؛ اما بر سبک دلبستگی ایمن اثرگذار است. همچنین این شیوه آموزش بهطور معنیداری بر خرده مقیاسهای همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی و نمره کلی عملکرد خانواده تأثیرگذار است.
- چکیده انگلیسی: This study has been conducted to investigate the effectiveness of imago therapy on attachment styles and family functioning in married women. To this end, the quasi-experimental design with pretest-posttest and control group was employed. The statistical population was composed of the married women referring to health centers in district 4 of Tehran. The statistical sample included 30 individuals selected voluntarily. Since people in each health center were not willing to attend the meetings in other health centers, the researchers randomly selected one health center and its people as the experimental group and another as the control group. The data collection instruments were the Hazen and Shaver Attachment Styles Questionnaire and the Family Functioning Questionnaire. The experimental group received 10 weekly 90-minute sessions of imago therapy training. For data analysis, multivariate analysis of covariance was used. Based on the findings, imago therapy training does not affect the avoidant and ambivalent attachment styles, but it affects the secure attachment style. Also, this training method significantly affects the subscales of emotional accompaniment, emotional association and general score of family functioning.
- انتشار مقاله: 14-07-1396
- نویسندگان: معصومه حسین پور,سیمین دخت رضاخانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ویژگیهای شخصیتی,سبکهای دلبستگی,انتظار از ازدواج
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی انتظار از ازدواج بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای دلبستگی در دختران مجرد دانشجوی کارشناسی دانشگاه تهران در نیمسال دوم سال تحصیلی 1397-1396 انجام شد. در این پژوهش که از نوع همبستگی بود از بین جامعه، 240 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی مک کرا و کاستا(1985)، سبکهای دلبستگی هازن و شیور(1987) و انتظار از ازدواج جونز و نلسون(1996) پاسخ دادند. نتایج بهدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری سلسله مراتبی نشان داد که سبکهای دلبستگی میتوانند 7/43 درصد از انتظار واقعگرایانه ، 7/16 درصد از انتظار ایدهالگرایانه و10درصد از انتظار بدبینانه به ازدواج را پیشبینی کنند. همچنین ویژگیهای شخصیتی میتوانند 5/4 درصد از انتظار واقعگرایانه ، 8/5 درصد از انتظار ایدهالگرایانه و 6/5 درصد انتظار بدبینانه از ازدواج را پیشبینی کنند. هر دو متغیر سبکهای دلبستگی و ویژگیهای شخصیتی در مجموع میتوانند 2/48 درصد از انتظار واقعگرایانه، 5/22درصد از انتظار ایدهآلگرایانه و 6/15درصد از انتظار بدبینانه از ازدواج را در گروه نمونه پیشبینی کنند.
- چکیده انگلیسی: Rahman Aramideh,Simindokht Rezakhani(corresponding Author) rezakhani@riau.ac.ir
The purpose of this study was to predict the expectation of marriage based on personality traits and attachment styles in single girls undergraduate students at Tehran University in the second semester of the academic year 1397-1396. In this research, which was correlational, 240 people were selected through multi-stage random sampling. Participants responded to McCrae and Costa's Personality Character Questionnaire (1985), Hazen and Sheaver Attachment Styles (1987), and the expectations of Jones and Nelson (1996) marriage. The results obtained using Pearson correlation coefficient and hierarchical multivariate regression showed that attachment styles can predict 43.7% of the realistic expectations, 16.7% of the ideological expectations and 10% of the pessimistic expectation of marriage. Personality traits can also predict 4.5% of realistic expectations, 5.8% of the idealist expectations and 5.6% of pessimistic expectations of marriage. Both variables of attachment styles and personality traits can expect 48.4% of realistic expectations, 22.5% of idealistic expectations and 15.6% of pessimistic expectations of marriage in the sample group.- انتشار مقاله: 13-12-1397
- نویسندگان: رحمان آرمیده,سیمین دخت رضاخانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بهزیستی روان شناختی,سبک های حل تعارض,ثبات ازدواج
- چکیده: این پژوهش با هدف تبیین رابطه علّی بین سبکهای حل تعارض و ثبات ازدواج با میانجیگری بهزیستی روانشناختی انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل افراد (زن و مرد) متأهلی بود که حداقل 3 سال از ازدواج آنان گذشته باشد و در ماههای اردیبهشت تا شهریور 1397 به مراکز مشاوره منطقه 2 تهران مراجعه کردهباشند. 308 نفر نمونه به صورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای بیثباتی ازدواج ادواردز و همکاران (1980)، سبکهای حل تعارض نسخه Bرحیم (1983) و بهزیستی روانشناختی فرم کوتاه ریف (1980) بود. یافتههای پژوهش از طریق تحلیل مسیر نشان داد سبک سلطهگرانه بهصورت مثبت؛ و سبکهای یکپارچه، اجتنابی و بهزیستی روانشناختی بهصورت منفی بیثباتی ازدواج را پیشبینی میکنند. ضرایب مسیر غیرمستقیم نشان داد بین سبک سلطهگرانه و بیثباتی ازدواج رابطه مثبت، بین سبک یکپارچه و مصالحهای و بیثباتی ازدواج رابطه منفی وجود دارد و بهزیستی روانشناختی رابطه بین سبک یکپارچه، مصالحهای؛ و سلطهگرانه با بیثباتی ازدواج را میانجیگری می کند. بنابراین، سبکهای حل تعارض افراد و بهزیستی روانشناختی آنان میتواند متغیرهای موثری برای سنجش و پیشبینی ثبات ازدواج باشد.
- چکیده انگلیسی: The aim of this research was to determine the causal relationship between conflict resolution styles and marital stability, by considering the mediation role of psychological well-being. The research method is correlational.The statistical population includes married individuals (men and women) who have been married at least for three years and have referred to counseling centers located in District 2 of Tehran between May and September 2018. 308 volunteers and in reach people were selected. Data collection was done by means of Edwards and colleagues (1980), Conflict Resolution Styles-Rahim (1983), and Psychological Well-being- Ryff (1980). Using path analysis, the results showed that marital instability is anticipated positively by dominating style and negatively by integrating, avoiding styles and psychological well-being. Indirect path coefficients showed a positive correlation between dominating style and marital instability while a negative correlation between integrating style and compromising marital instability and also demonstrated that psychological well-being mediates the correltion of integrating, compromising and dominating styles with marital instability. Therefore, the individuals' conflict resolution styles and their psychological well-being can be effective variables for assessing and predicting the marital stability.
- انتشار مقاله: 30-04-1398
- نویسندگان: سوده نوروزی,سیمین دخت رضاخانی,پریوش وکیلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودپنداره,ویژگیهای شخصیتی,مهارتهای ارتباطی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی مهارتهای ارتباطی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و خودپنداره در دختران دانشجو انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دختران دانشجو مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در نیمسال دوم 97 - 1396 به تعداد 1357 نفر بود.240 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی (Queendam, 2004)، ویژگیهای شخصیتی فرم کوتاه (NEO, 1992) و خودپنداره (Beck, 1990) بود. نتایج حاصل از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیــری سلسلـهمراتبــی نشان داد خودپنــداره 4/21درصد (01/0p < ) واریانس مهارتهای ارتباطی را پیشبینی میکند. روانرنجـورخویـی رابطـه منفــی و معنــادار (05/0p < ، 171/0β=-) و برونگرایی (01/0p < ، 195/0β=)، با کمـی اغمـاض گشودگـی (069/0p=، 104/0β=) و باوجـدان بودن (05/0p < ، 164/0β=) رابطۀ مثبت و معنادار با مهارتهای ارتباطی دارند. بین ویژگی توافـقپذیری و مهارتهای ارتباطی رابطۀ معنیداری مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد خودپنـداره به همراه ویژگیهای شخصیتـی میتوانند 5/33درصد از واریانس مهارتهای ارتباطی را تبیین کنند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت ویژگیهای شخصیتی و خودپنداره ازجمله عوامل مؤثر در پیشبینی مهارتهای ارتباطی دانشجویان به شمار میروند.
- چکیده انگلیسی: This study aimed to predict communicational skills based on personality characteristics and self-concept in female students. The research was correlational. The study population consisted of 1357 postgraduate female students in Islamic Azad University of Rouden during the second semester of 1396-97. A sample of 240 people was selected by multistage random sampling.The instrument used were Queendam's communicational skills test (2004), Neo personality inventory Short form (1992) and Beck self-concept test(1990). The results of Pearson correlation and hierarchical multivariate regression showed that self-concept predicts 21.4% of variance communicational skills (p < 0.01). Neuroticism had a negative and significant relationship (p <0.05, β= - 0.171) and extroversion (p < 0.01, β= 0.195), with a slight dissatisfaction with openness (p= 0.069, β=0.104) and being conscientiousness (p < 0.05, β= 0.164) had a positive and significant relationship with communicational skills. There was no significant relationship between agreeableness and communication skills. Also,the results showed that self-concept with personality characteristics can explain 33.5% of the variance of communication skills. so, it could be concluded that personality traits and self-concept are effective factors in prediction of students' communicational skills.
- انتشار مقاله: 09-05-1398
- نویسندگان: الهام رحمت زاده,سیمین دخت رضاخانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت زندگی,تمایزیافتگی,آموزش ابراز وجود,دانشجویان دختر ساکن خوابگاه
- چکیده: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ابراز وجود بر کیفیت زندگی و تمایزیافتگی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بود. پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در نیمسال دوم سال تحصیلی 94-1393 بودند. از بین آنها 30 نفر را که در پرسشنامههای کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی WHOQOL (وار و شربون، 1992) و تمایزیافتگی DSI-R (اسکورن و فریدلندر، 1998) نمره پایین کسب کرده بودند به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل بهصورت تصادفی گمارش شدند. آموزش ابراز وجود بهعنوان متغیر مستقل در 8 جلسة 1 ساعته (دو بار در هفته) در مورد گروه آزمایش اجرا شد. نتایج کوواریانس چند متغیره نشان داد آموزش ابراز وجود بر کیفیت زندگی و تمایزیافتگی افراد گروه نمونه بهصورت مثبت و معنادار اثرگذار بود؛ بهعبارتدیگر میزان کیفیت زندگی و تمایزیافتگی دانشجویانی که آموزش ابراز وجود را دریافت کرده بودند بیشتر از گروهی بود که آموزش دریافت نکرده بودند (01/0p<).
- چکیده انگلیسی: The purpose of this research was to determine the effect of assertiveness training on quality of life and differentiation in the female students of Islamic Azad University of Roudehen, who lived in dormitory. It was a quasi-experimental research involving pre- and post-testing. The statistical population consisted of all female students who lived in the dormitory of Islamic Azad University of Roudehen during the second semester of academic year 2014-15. Thirtyfemale students who received low scores in The World Health Organization Quality of Life (WHOQOL) scale (Ware & Sherburne,1992) and the Differentiation of Self Inventory-Revised (DSI-R) (Skowron& Friedlander,1998) were selected via convenience sampling and then were randomly placed into two equal-size groups: the experimental and the control group. The experimental group was trained on assertiveness as an independent variable in eight hour-long sessions (twice a week). The results of multivariate analysis of covarianceshowed that assertivenesstraining significantly affected quality of life and differentiation in the members of the experimental group. In other words, quality of life and differentiation were found out to be higher among the students who received assertiveness training in comparison to the ones who did not (p<0/01).
- انتشار مقاله: 08-08-1395
- نویسندگان: فاطمه پورصادق,سیمین دخت رضاخانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نشخوار فکری,سبکهای مقابلهای,راهبردهای تنظیم شناختی هیجان,زنان مراجعهکننده به خانههای سلامت
- چکیده: هدف این پژوهش بررسی سهم راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و سبکهای مقابلهای در پیشبینی میزان نشخوار فکری زنان بود. طرح پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعة آماری شامل زنان مراجعهکننده به خانههای سلامت منطقه 14 تهران در پاییز 1393 بود. 260 نفر بهعنوان گروه نمونه به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامههای پاسخهای نشخواری (نولن- هوکسما، 1991)، تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، 2006) و راهبردهای مقابلهای (رضاخانی، 1388) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل نتایج با استفاده از رگرسیون چندمتغیری همزمان نشان داد که مؤلفههای تنظیم شناختی هیجان در مجموع 37درصد و راهبردهای مقابلهای 9/13درصد از واریانس نشخوار فکری جامعة مورد مطالعة این پژوهش را پیشبینی میکنند. همچنین یافتهها نشان داد از بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، مؤلفههای سرزنش خود و نشخوارگری به صورت مثبت و معنادار و مؤلفة پذیرش به صورت منفی و معنادار (p<./0001) و نیز راهبرد مقابلهای هیجانمدار به صورت مثبت و معنادار نشخوار فکری زنان را پیشبینی میکنند (p<./0001).
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to predict the rumination in women on the basis of cognitive emotion regulation strategies and coping styles. The research was descriptive and correlational. All women who referred to Health Houses of district 14 in Tehran in autumn 2013 comprised the study population. Sample size was 260 people who were selected voluntarily. Questionnaires of Rumination Response Scale (Nolen-Hoeksema, 1991), Cognitive Emotion Regulation (Garnefski, 2006) and Coping Strategies (Rezakhani, 1388) were completed by sample group. The data was ananlyzied through standard multiple regression and the following results were optained: The components of cognitive emotion regulation predicted 37% and coping strategies 13/9% rumination variance in studied population. The findings also showed that among of cognitive emotion regulation strategies, the components of self- blaming and rumination are predicted positively and significantly (p<./0001) and component of acceptance is predicted negatively and significantly (p<./0001) and emotional- oriented coping strategy predict the rumination in women positively and significantly (p<./0001).
- انتشار مقاله: 25-02-1394
- نویسندگان: فرزانه رضائی,سیمین دخت رضاخانی
- مشاهده