تبیین روابط بین ذهنآگاهی و شفقتبهخود با شایستگی اجتماعی در دانشجویان دختر براساس نقش میانجی بخشودگی بینفردی
تبیین روابط بین ذهنآگاهی و شفقتبهخود با شایستگی اجتماعی در دانشجویان دختر براساس نقش میانجی بخشودگی بینفردی
عنوان فارسی :
تبیین روابط بین ذهنآگاهی و شفقتبهخود با شایستگی اجتماعی در دانشجویان دختر براساس نقش میانجی بخشودگی بینفردی
عنوان انگلیسی :
Explaining the Relationship between Mindfulness, Self-Compassion, and Social Competence in Female Students: the Mediating Role of Interpersonal Forgiveness
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تبیین روابط بین ذهنآگاهی و شفقتبهخود با شایستگی اجتماعی در دانشجویان دختر براساس نقش میانجی بخشودگی بینفردی بود. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را تمام دختران دانشجوی دانشگاه تهران در ترم دوم سال تحصیلی 99-1398 مشغولبهتحصیل بودند، تشکیل دادند. از میان این افراد به روش نمونهگیری در دسترس 378 نفر انتخاب شدند. ابزارهای خودگزارشی شامل پرسشنامههای شایستگی اجتماعی (SCQ)، مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی (KIMS)، مقیاسهای شفقتبهخود (SCS) و بخشودگی بینفردی (IFS) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان دادضریب مسیر غیرمستقیم بین ذهنآگاهی (01/0>p و 185/0=β) و شفقتبهخود (01/0>p و 227/0=β) با شایستگی اجتماعی مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود. مجموع مجذور همبستگیهای چندگانه برای متغیر شایستگی اجتماعی برابر با 64/0 بهدست آمد. این یافته بیانگر آن بود که شفقتبهخود، ذهنآگاهی و بخشودگی بینفردی 64 درصد از واریانس شایستگی اجتماعی را در دختران دانشجو تبیین میکند. بهنظر میرسد تمرکز بر حال و نه مشکلات گذشته و عدم قضاوتگری و شفقت نسبت بهخود، شفقت و بخشودگی را نسبت به دیگران، موجب میشود و فرد احساس شایستگی اجتماعی بیشتری خواهد کرد.
چکیده انگلیسی:
The aim of this study was to explain the relationship between mindfulness, self-compassion, and social competence in female students based on the mediating role of interpersonal forgiveness. The statistical population of this study included all female students at the University of Tehran in all disciplines during the second half of the 2019-2020 academic year, from which 378 participants were selected using available sampling. The self-report tools included Social Competence Questionnaire (SCQ), Kentucky Inventory of Mindfulness Skills (KIMS), Self-Compassion Scale, and Interpersonal Forgiveness Scale (IFS). The data were analyzed using structural equation modeling. The results showed that the indirect coefficient path between mindfulness (p < 0.01, β=0.185) and self-compassion (p < 0.01, β=0.227) to social competence were significant (p < 0.01). The finding indicated that self-compassion, mindfulness, and interpersonal forgiveness explain 64% of the variance in social competence in female students. It seems that being mindful of the present, and having compassion for oneself, could lead to forgiveness towards others, and consequently improve social competency.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.