در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی مدیریت زنجیره تأمین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات,پایداری,مدیریت زنجیره تأمین,مدیریت زنجیره تأمین پایدار,مدلسازی ساختاری تفسیری
- چکیده: در عصر حاضر، سازمانها و شرکتها درصدد هستند تا اقدامات پایداری را در کارکردهای اساسی خود مدنظر قرار دهند. یکی از این اقدامات ارزیابی تأمینکنندگان برمبنای شاخصهای پایداری است. همچنین، سازمانها بایستی دانش و اطلاعات کافی در رابطه با زمینه کاری خود و توسعه پایدار را داشته باشند تا بتوانند در مسیر پیادهسازی اقدامات پایداری گام نهند. برای این منظور، یکی از مهمترین عواملی که تأثیر فراوانی بر پیادهسازی زنجیره تأمین پایدار دارد، مدیریت دانش است. ازآنجاکه مدیریت دانش نقش مهمی در پیشبرد اهداف سازمانهای موفق دنیا داشته است، بنابراین، میتوان بیان کرد که بهمنظور دستیابی به پایداری زنجیره تأمین میتوان از مدیریت دانش بهره جست. هدف تحقیق حاضر تجزیهوتحلیل نقش مدیریت دانش در مدیریت زنجیره تأمین پایدار با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری است. برای این کار، پس از مطالعه ادبیات پژوهش و مصاحبه با خبرگان، 19 عامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در زنجیره تأمین پایدار، شناسایی گردید. سپس این عوامل در قالب پرسشنامهی ISM تدوین و میان خبرگان توزیع شد. پس از تحلیل دادهها و ترسیم مدل ساختاری برای عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در زنجیره تأمین پایدار، 19 متغیر در 12 سطح دستهبندی شدند. در تجزیهوتحلیل Micmac، متغیر وابسته و مستقل و متغیرهای پیونددهنده که رابطه دوطرفه با دیگر عوامل دارند نیز مشخص گردید.
- چکیده انگلیسی: In the present era, organizations and companies are seeking to take sustainability measures into their core functions. One of these measures is the assessment of suppliers based on sustainability indicators. Also, organizations must have sufficient knowledge and information about their field of work and sustainable development so that they can take steps to implement sustainability measures. For this purpose, knowledge management is one of the most important factors that has a significant impact on the implementation of the sustainable supply chain. Since knowledge management plays an important role in advancing the goals of the successful organizations of the world, it can be said that knowledge management can be used to achieve the sustainability of the supply chain. The purpose of the present study is to analyze the role of knowledge management in sustainable supply chain management with interpretive structural modeling approach. For this purpose, after studying the literature of research and interviewing experts, 19 factors have been identified that affect the implementation of knowledge management in sustainable supply chain management. These factors were then formulated in the form of an ISM questionnaire and distributed among the experts. After analyzing the data and designing a structural model for the factors affecting the implementation of knowledge management in the sustainable supply chain, a total of 19 variables were identified in 12 levels. In the analysis of Micmac, the independent and dependent variables and binding variables, which have a two-way relationship with other factors, were also identified.
- انتشار مقاله: 17-02-1399
- نویسندگان: حسین صیادی,سید حبیب اله میرغفوری,محمدعلی یاوری,سپیده ثقفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایت مشتری,کیفیت خدمات,تحلیل روابط خاکستری,مدل سروپرف,ماتریس گروه مشاوران بوستون
- چکیده: با عنایت به اهمیت کیفیت خدمات در سازمانهای دولتی، در پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل راهبردی کیفیت خدمات شهرداری یزد پرداخته شد. جامعۀ آماری پژوهش مراجعهکنندگان سازمان شهرداری منطقۀ سه شهرستان یزد بود که از جامعه، 111 نفر برای پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر خبرگان تأیید شد و برای پایایی نیز ضریب آلفای کرونباخ معادل 79/0 محاسبه شد. برای اجرای تحقیق، با تلفیق مدل سروپرف، ابزار راهبردی ماتریس BCG و بهرهگیری از روش کمی تحلیل دادهها و روابط خاکستری وضعیت راهبردی سازمان در هر یک از ابعاد و مؤلفههای کیفیت خدمات بررسی و بهمنظور برنامهریزی بهبود خدمات به مدیران ارائه شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد، سازمان از نظر پاسخگویی، تضمین و قابلیت اطمینان در ناحیۀ علامت پرسش قرار دارد و میزان تأثیر این ابعاد در بهبود کیفیت خدمات اهمیت دارد، ولی سطح کیفیت خدمات سازمان در این ابعاد پایین است. بهعبارتی این ابعاد نیازمند برنامهریزی جدی و فوری هستند و سازمان میتواند از طریق بهبود در آن سطح رضایت را بهطور چشمگیری افزایش دهد.
- چکیده انگلیسی: Considering the importance of quality services, the study attempted to analyze the quality of municipal services strategy in Yazd. The population of this study, including all client of the area three municipality .of Yazd city from this population, 111 clients were selected to answer the questionnaire. Content validity of the questionnaire was confirmed by experts point of views and the reliability was confirmed regarding coefficient alpha equal to 79/0.The present study, combined the Boston Consulting Group matrix model and Servperf model as a strategic tool to reveal that according to the five dimensions of service quality, the organization how extent has succeeded in customer satisfaction. It also is trying to determine the status of the organization in relation to service quality dimensions. The results of data analysis indicate that, the dimensions of accountability, service assurance and reliability is located in question mark region. In other words, the effect of improving the quality of service in these dimensions is important, but the level of service quality in low.
- انتشار مقاله: 03-08-1392
- نویسندگان: سید حبیب اله میرغفوری,محمدعلی سنگبر,نگار جلیلیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت تولید و عملیات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: موفّقیت,دولت الکترونیک,پویاییهای سیستم,تحویل خدمت دولت الکترونیک
- چکیده: پذیرش تکنولوژیهای جدید به دولتها کمک میکند تا هر چه کاراتر خدمات دولتی را به شهروندان ارائه دهند. با توجه به اهمیت آموزش بهعنوان محرکی در ایجاد تحولات اجتماعی، مهمترین خدمات الکترونیکی که دولت ارائه میدهد خدمات آموزشی و پژوهشی دانشگاهها است. درنتیجه ارائۀ چارچوبی که بتواند موفقیت این عملیات را اندازهگیری کند، بسیار ضروری است. بنابراین هدف این تحقیق مشخصکردن عوامل مؤثر بر موفقیت تحویل خدمات الکترونیک دولت است. لذا پس از مرور پیشینه و شناسایی عوامل، با استفاده از رویکرد پویاییهای سیستم، مدلی پویا از این عوامل و روابط عِلّی آنها ارائه شده است. سپس مدل پیشنهادی برای ارزیابی وضعیت خدمات الکترونیک دانشگاه یزد به کار گرفته شده است.نتایج این پژوهش نشان داد که شکافهای روبهرشدی در کیفیت، سودمندی و راحتی استفاده از وبسایت دانشگاه وجود دارد و بهبود طراحی و ارتقای انعطافپذیری وبسایت میتوانند نقطه تمرکز دانشگاه برای تحویل بهتر خدمات الکترونیک خود باشند.
- چکیده انگلیسی: The successful adoption of new technologies helps governments to achieve efficiency in their implementation and delivery of public services to citizens. The educational services offered by universities are one of the most important e-services given by government institutions. As a result, it is necessary to develop a theoretical framework to measure the success of such initiatives. The purpose of this research is to identify the success factors behind governmental e-service delivery. After a literature review, the most important factors were determined and a model of the interconnections between the factors was developed and simulated under System Dynamics approach. The proposed model has been applied to the online education services offered by Yazd University. The results of this study indicate that there is a big gap between the desired quality of service and what is actually offered. The flexibility, ease of use and effectiveness of these services were the main factors that needed to be improved.
- انتشار مقاله: 29-02-1392
- نویسندگان: سید حبیب اله میرغفوری,علی مروتی شریف آبادی,یاسمین برومند زاد,فاطمه زمانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "دیمتل فازی"," نوآوری باز","صنعت کنجدی استان یزد","پویایی سیستم"
- چکیده: یکی از عوامل مهم نابودی سازمانها، نبود خلاقیت و نوآوری در سازمان است. فرایند نوآوری در گذشته وابسته به منابع فکری درون سازمانی و تلاش برای توسعه و تجاریسازی آنها در درون سازمان بوده است. اما امروزه پارادایم نوآوری باز از ایدهها و فناوریهای بیرونی استفاده کرده و به دیگر شرکتها نیز اجازه میدهند از ایدههای نوآورانه آنها بهرهمند شوند. بنابراین در این پژوهش در راستای ایجاد نوآوری باز در صنعت کنجدی استان یزد عوامل موثر بر نوآوری باز شناسایی و با استفاده از تکنیک دیمتل فازی تأثیر این عوامل بر روی یکدیگر مشخص شد. سپس با استفاده از تکنیک پویایی سیستم سناریوهایی جهت افزایش نوآوری باز در این صنعت ارائه گردید. در نهایت مشخص گردید که افزایش واسطههای نوآوری و افزایش یکپارچه سازی و افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه میتواند نوآوری باز را افزایش دهد. از عوامل دیگر میتوان میزان استفاده از کسب و کاربسته را در سازمان نام برد که بر روی نوآوی باز تأثیر دارد و سازمانها برای افزایش نوآوری باز باید سعی کنند که استفاده از کسب و کار بسته را کاهش و ارتباط خود را با مشتریان و رقبا و سایر سازمانها افزایش دهند.
- چکیده انگلیسی: One of the important factors in the destruction of organizations is the lack of creativity and innovation in the organization. The process of innovation in the past has been dependent on intellectual resources within the organization and the efforts to develop and commercialize them within the organization. But today, the open innovation paradigm uses external ideas and technologies, and allows other companies to take advantage of their innovative ideas. Therefore, in this paper, the factors affecting innovation were identified in order to create open innovation in the sesame industry of Yazd province and the effect of these factors on each other was identified using the fuzzy dematel technique. Then, with the system dynamics technique, scenarios for increasing open innovation in this industry were presented. Finally, it was discovered that increasing the intermediaries of innovation and increasing integration and increasing the link between industry and university could increase open innovation. Other factors include the using close business business in the organization that affects Open innovation , and organizations should try to reduce the use of closed businesses and increase their Relation to customers and competitors and other organizations.
- انتشار مقاله: 11-02-1398
- نویسندگان: مهناز مهرعلی,سید حبیب اله میرغفوری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آنتروپی شانون,بهبود مستمر,تاپسیس فازی,پارک علم و فناوری
- چکیده: در محیط پیچیده و آشفته امروز نیاز به بهبود مستمر در محصولات، خدمات و فرایند ها به طور گسترده ای به رسمیت شناخته شده است، اما موانعی وجود دارد که موجب می شود این برنامه به خوبی پیش نرود و مطابق با اصول پیاده سازی نشود. هدف از انجام این پژوهش شناسایی موانع پیاده سازی بهبود مستمر در شرکت های پارک علم و فناروی است. با بررسی های صورت گرفته در ادبیات تحقیق، 18 عامل به عنوان موانع پیاده سازی بهبود مستمر شناسایی شد و با توجه به نظرات خبرگان و اساتید دانشگاهی با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی به رتبه بندی موانع پرداخته و مهم ترین مانع پیاده سازی بهبود مستمر معرفی شد. نتایج حاصل از تکنیک تاپسیس فازی نشان می دهد که "مشارکت پایین کارکنان در فعالیت های بهبود مستمر" مهم ترین مانع در پیاده سازی بهبود مستمر می باشد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 19-01-1397
- نویسندگان: سید حبیب اله میرغفوری,اکرم شعبانی,سلیمان منصوری محمد آبادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سیاست گذاری اقتصادی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: یزد,اشتغال,پویایی سیستم,فارغ التحصیل دانشگاهی
- چکیده: آموزش عالی در ایران در سالهای اخیر به دلیل تأکید بر گسترش کمّی آن، رشد شتابانی داشته است. بدیهی است که تداوم این رشد در آینده میتواند موجب بروز مسائلی گردد که توجه به آنها ضروری است. هدف از این پژوهش آن است که نتایج حاصل از رشد سریع آموزش عالی را به لحاظ تأثیری که بر تعادل میان عرضه و تقاضای نیرویکار متخصص دارد را بررسی نماید. تعداد فارغالتحصیلان بدلیل افزایش تقاضا برای آموزش عالی و توسعه امکانات آموزشی روز به روز در حال افزایش است. از طرفی بنگاههای اقتصادی به دلیل رکود حاکم بر اقصاد تمایل زیادی برای جذب این افراد ندارند که نتیجه این امر بیکاری قشر تحصیل کرده خواهد بود، در این پژوهش سعی شده با مطالعه بازار کار استان میزان عرضه و تقاضای نیرویکار و عوامل مؤثر بر آن رابا رویکرد پویایی سیستم بررسی نماید تا بتوان راه حلی جهت حل معضل بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی استان ارائه دهد.
- چکیده انگلیسی:
Higher education in Iran experienced an obvious quantitative growth in recent years due to the emphasis on its quantitative development. It is clear that the continuation of this growth can cause some problems in the future that need special attention. Here we studied the effect of rapid quantitative development in higher education on balance between supply and demand for skilled labor force in the country. Increasing demand for higher education and expanding educational opportunities leaded to increasing number of university graduates. On the other hand, economic downturn decreased job opportunity and consequently increasing in unemployment of educated class of the society. Here, we studied the labor market in Yazd province, supply and demand of labor force and its influencing factors to find a solution for unemployment problem in university graduates.- انتشار مقاله: 21-08-1393
- نویسندگان: سید حبیب اله میرغفوری,انیسه رضائی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: چشمانداز مدیریت صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تصمیم گیری چند معیاره,کارت امتیازی متوازن,مدل تعالی سازمان,پروژه های بهبود
- چکیده: مدل تعالی EFQM با تعیین جایگاه سازمان در مسیر تعالی، ابزاری عملی برای کمک به سازمان هاست، و به درک کمبودها و نواقصشان کمک می نماید. این مدل با ارائه راهکارهایی در قالب پروژه های بهبود، به سازمان کمک می نماید که در مسیر سیستم های مدیریتی مناسب پیش رود. کمبود امکانات و محدودیت منابع، سازمان ها را از پیاده سازی همزمان کلیه پروزه های حاصل از فرایند خودارزیابی مدل تعالی سازمانی باز می دارد. در نتیجه، اولویت بندی پروژه های بهبود پیشنهاد شده توسط مدل EFQM، با توجه به اهداف استراتژیک و بلندمدت سازمان، ضروری به نظر می رسد. با توجه به بررسی های صورت گرفته، متأسفانه در مدل EFQM چارچوبی برای اولویت بندی پروژه های بهبود، با توجه به خط مشی و استراتژی های سازمان، وجود ندارد. در این راستا، این پژوهش در صدد است مدلی را بر اساس رویکرد کارت امتیازی متوازن ارائه نماید که با آن بتوان پروژه های بهبود پیشنهاد شده توسط EFQM را اولویت بندی نمود.
- چکیده انگلیسی: The EFQM Excellence Model is a practical tool to help organizations understand their shortcomings and deficiencies by positioning the organization in the path of excellence. This model helps organizations move forward with appropriate management systems by providing solutions in the form of improvement projects. Lack of resources and resource constraints prevent organizations from simultaneously implementing all the processes resulting from the self-evaluation process of the organizational excellence model. As a result, prioritizing the improvement projects proposed by the EFQM model seems necessary in light of the organization's long-term strategic goals. According to the reviews, unfortunately, in the EFQM model, there is no framework for prioritizing improvement projects, given the organization's policies and strategies. In this regard, this study seeks to present a model based on the Balanced Scorecard approach that can prioritize improvement projects proposed by EFQM.
- انتشار مقاله: 12-07-1398
- نویسندگان: سید حیدر میرفخرالدینی,سید حبیب اله میرغفوری,حسین صیادی تورانلو
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: چشمانداز مدیریت صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تصمیم گیری چند معیاره,کارت امتیازی متوازن,مدل تعالی سازمان,پروژه های بهبود
- چکیده: مدل تعالی EFQM با تعیین جایگاه سازمان در مسیر تعالی، ابزاری عملی برای کمک به سازمان هاست، و به درک کمبودها و نواقصشان کمک می نماید. این مدل با ارائه راهکارهایی در قالب پروژه های بهبود، به سازمان کمک می نماید که در مسیر سیستم های مدیریتی مناسب پیش رود. کمبود امکانات و محدودیت منابع، سازمان ها را از پیاده سازی همزمان کلیه پروزه های حاصل از فرایند خودارزیابی مدل تعالی سازمانی باز می دارد. در نتیجه، اولویت بندی پروژه های بهبود پیشنهاد شده توسط مدل EFQM، با توجه به اهداف استراتژیک و بلندمدت سازمان، ضروری به نظر می رسد. با توجه به بررسی های صورت گرفته، متأسفانه در مدل EFQM چارچوبی برای اولویت بندی پروژه های بهبود، با توجه به خط مشی و استراتژی های سازمان، وجود ندارد. در این راستا، این پژوهش در صدد است مدلی را بر اساس رویکرد کارت امتیازی متوازن ارائه نماید که با آن بتوان پروژه های بهبود پیشنهاد شده توسط EFQM را اولویت بندی نمود.
- چکیده انگلیسی: The EFQM Excellence Model is a practical tool to help organizations understand their shortcomings and deficiencies by positioning the organization in the path of excellence. This model helps organizations move forward with appropriate management systems by providing solutions in the form of improvement projects. Lack of resources and resource constraints prevent organizations from simultaneously implementing all the processes resulting from the self-evaluation process of the organizational excellence model. As a result, prioritizing the improvement projects proposed by the EFQM model seems necessary in light of the organization's long-term strategic goals. According to the reviews, unfortunately, in the EFQM model, there is no framework for prioritizing improvement projects, given the organization's policies and strategies. In this regard, this study seeks to present a model based on the Balanced Scorecard approach that can prioritize improvement projects proposed by EFQM.
- انتشار مقاله: 12-07-1398
- نویسندگان: سید حیدر میرفخرالدینی,سید حبیب اله میرغفوری,حسین صیادی تورانلو
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: چشمانداز مدیریت صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تصمیم گیری چند معیاره,کارت امتیازی متوازن,مدل تعالی سازمان,پروژه های بهبود
- چکیده: مدل تعالی EFQM با تعیین جایگاه سازمان در مسیر تعالی، ابزاری عملی برای کمک به سازمان هاست، و به درک کمبودها و نواقصشان کمک می نماید. این مدل با ارائه راهکارهایی در قالب پروژه های بهبود، به سازمان کمک می نماید که در مسیر سیستم های مدیریتی مناسب پیش رود. کمبود امکانات و محدودیت منابع، سازمان ها را از پیاده سازی همزمان کلیه پروزه های حاصل از فرایند خودارزیابی مدل تعالی سازمانی باز می دارد. در نتیجه، اولویت بندی پروژه های بهبود پیشنهاد شده توسط مدل EFQM، با توجه به اهداف استراتژیک و بلندمدت سازمان، ضروری به نظر می رسد. با توجه به بررسی های صورت گرفته، متأسفانه در مدل EFQM چارچوبی برای اولویت بندی پروژه های بهبود، با توجه به خط مشی و استراتژی های سازمان، وجود ندارد. در این راستا، این پژوهش در صدد است مدلی را بر اساس رویکرد کارت امتیازی متوازن ارائه نماید که با آن بتوان پروژه های بهبود پیشنهاد شده توسط EFQM را اولویت بندی نمود.
- چکیده انگلیسی: The EFQM Excellence Model is a practical tool to help organizations understand their shortcomings and deficiencies by positioning the organization in the path of excellence. This model helps organizations move forward with appropriate management systems by providing solutions in the form of improvement projects. Lack of resources and resource constraints prevent organizations from simultaneously implementing all the processes resulting from the self-evaluation process of the organizational excellence model. As a result, prioritizing the improvement projects proposed by the EFQM model seems necessary in light of the organization's long-term strategic goals. According to the reviews, unfortunately, in the EFQM model, there is no framework for prioritizing improvement projects, given the organization's policies and strategies. In this regard, this study seeks to present a model based on the Balanced Scorecard approach that can prioritize improvement projects proposed by EFQM.
- انتشار مقاله: 12-07-1398
- نویسندگان: سید حیدر میرفخرالدینی,سید حبیب اله میرغفوری,حسین صیادی تورانلو
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: چشمانداز مدیریت صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تصمیم گیری چند معیاره,کارت امتیازی متوازن,مدل تعالی سازمان,پروژه های بهبود
- چکیده: مدل تعالی EFQM با تعیین جایگاه سازمان در مسیر تعالی، ابزاری عملی برای کمک به سازمان هاست، و به درک کمبودها و نواقصشان کمک می نماید. این مدل با ارائه راهکارهایی در قالب پروژه های بهبود، به سازمان کمک می نماید که در مسیر سیستم های مدیریتی مناسب پیش رود. کمبود امکانات و محدودیت منابع، سازمان ها را از پیاده سازی همزمان کلیه پروزه های حاصل از فرایند خودارزیابی مدل تعالی سازمانی باز می دارد. در نتیجه، اولویت بندی پروژه های بهبود پیشنهاد شده توسط مدل EFQM، با توجه به اهداف استراتژیک و بلندمدت سازمان، ضروری به نظر می رسد. با توجه به بررسی های صورت گرفته، متأسفانه در مدل EFQM چارچوبی برای اولویت بندی پروژه های بهبود، با توجه به خط مشی و استراتژی های سازمان، وجود ندارد. در این راستا، این پژوهش در صدد است مدلی را بر اساس رویکرد کارت امتیازی متوازن ارائه نماید که با آن بتوان پروژه های بهبود پیشنهاد شده توسط EFQM را اولویت بندی نمود.
- چکیده انگلیسی: The EFQM Excellence Model is a practical tool to help organizations understand their shortcomings and deficiencies by positioning the organization in the path of excellence. This model helps organizations move forward with appropriate management systems by providing solutions in the form of improvement projects. Lack of resources and resource constraints prevent organizations from simultaneously implementing all the processes resulting from the self-evaluation process of the organizational excellence model. As a result, prioritizing the improvement projects proposed by the EFQM model seems necessary in light of the organization's long-term strategic goals. According to the reviews, unfortunately, in the EFQM model, there is no framework for prioritizing improvement projects, given the organization's policies and strategies. In this regard, this study seeks to present a model based on the Balanced Scorecard approach that can prioritize improvement projects proposed by EFQM.
- انتشار مقاله: 12-07-1398
- نویسندگان: سید حیدر میرفخرالدینی,سید حبیب اله میرغفوری,حسین صیادی تورانلو
- مشاهده