در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ویژگی های شخصیتی,رضایت از زندگی,مکانیسم های دفاعی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رضایت از زندگی براساس ویژگیهای شخصیتی(روانرنجوری، برونگرایی، انعطافپذیری، سازگاری و مسئولیتپذیری) و مکانیسمهای دفاعی(رشدیافته، رشدنیافته، روانآزرده) انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری شامل تمام دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ دوم شهر قم به تعداد 19448 نفر بود. نمونه شامل 377 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. برای نمونهگیری ابتدا از بین نواحی شهر قم ناحیۀ 1، سپس از بین مدارس ناحیۀ سه مدرسۀ دخترانه و در آخر از هر مدرسه چهار کلاس همگی به تصادف انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبکهای دفاعی اندروز و همکاران، ویژگیهای شخصیتی نئو و رضایت از زندگی دینر پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که ویژگیهای شخصیتی روانرنجوری، برونگرایی، مسئولیتپذیری و مکانیسمهای دفاعی رشدیافته و رشدنیافته توانایی پیشبینی رضایت از زندگی را داشتند (05/0 > P)؛ اما متغیرهای انعطافپذیری، دلپذیر بودن و سبک دفاعی آزرده، قدرت پیشبینی رضایت از زندگی را نداشتند (05/0< p). لذا میتوان با برنامهریزی و آموزشهای صحیح در راستای ویژگیهای شخصیتی و مکانیسمهای دفاعی؛ سطح رضایت از زندگی دانشآموزان را ارتقاء داد.
- چکیده انگلیسی: This study aims to predict life satisfaction based on personality traits (neuroticism, extroversion, agreeableness, Openness and conscientiousness) and defense mechanisms (mature mechanisms, immature mechanisms and neurotic mechanisms). The research method was descriptive-correlational and the statistical population included 19448 girl high school students in Qom. The sample included 377 students that were selected using multistage cluster sampling. For sampling, among educational districts in Qom, district 1 were selected at first, then among schools, 3 schools and finally from each school all classes were selected randomly and they responded to Defense style questionnaire, NEO_Personality Inventory and Satisfaction with life scale. Data were analyzed using correlation and multiple regression analysis method. Results showed that personality traits (neuroticism, extroversion and conscientiousness), defense mechanisms (mature mechanisms and immature mechanisms) could predict life satisfaction (p < 0.05) but a greeableness, openness and neurotic mechanisms could not predict life satisfaction (p > 0.05). Therefore, the life satisfaction of students can be elevated by proper planning and education in case of personality traits and defense mechanisms.
- انتشار مقاله: 01-01-1397
- نویسندگان: محدثه بی تا,رضا جعفری هرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عملکرد تحصیلی,سرمایه روانشناختی,سخترویی روانشناختی
- چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد تحصیلی براساس مؤلفههای سرمایه روانشناختی و سخت-رویی روانشناختی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیة دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 97-1396در شهر قم به تعداد 4588 نفر بود که از این تعداد بر اساس جدول مورگان، 357 نفر به روش نمونه-گیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز (PCQ)، سخترویی روانشناختی کوباسا (HS) پاسخ دادند و معدل آنان به عنوان ملاکی جهت برآورد عملکرد تحصیلی مورد بررسی واقع گردید. روایی و پایایی این دو پرسشنامه در پژوهش های پیشین مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل با استفاده از نرمافزار SPSS شدند. نتایج ضریب همبستگی حاکی از وجود رابطه مستقیم و معنادار بین عملکرد تحصیلی با سرمایه روانشناختی و مؤلفههای (خودکارآمدی، خوشبینی و امیدواریواری) بود در حالی که بین عملکرد تحصیلی با تابآوری رابطه معنادار مشاهده نشد. از طرف دیگر بین عملکرد تحصیلی با سخترویی روانشناختی رابطه معکوس و غیرمعنادار مشاهده شد. همچنین بین مؤلفههای سخترویی (تعهد، چالش و کنترل) با عملکرد تحصیلی رابطه معنادار مشاهده نشد. بر اساس ضرایب رگرسیون میتوان گفت، تنها سرمایه روانشناختی قابلیت پیشبینیکنندهی معنادار عملکرد تحصیلی را دارد. همچنین از بین مؤلفههای سرمایه روانشناختی امیدواریواری سهم یگانهی قویتری در پیشبینی عملکرد تحصیلی دارد. بدین ترتیب به منظور بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان، لازم است برنامههایی در جهت ارتقاء سرمایه روانشناختی تنظیم شود.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study as to predict academic performance based on the components of psychological capital and psychological hardiness in second grade female students. The research method was descriptive-correlational and the statistical population of the study consisted of 4588 students of all third grade high school students in Qom in 2017-2018 academic year. 357 students were selected according to Morgan table. Luthans psychological capital questionnaire (PCQ), hardiness psychological questionnaire Kvbasa (H S) and mean of scores students were used as a criterion for assessing academic performance. The validity and reliability of these two questionnaires have been investigated and confirmed in previous studies. Data were analyzed by SPSS software using descriptive and inferential statistics including correlation coefficient and multiple regression analysis. The results of correlation coefficient indicated that there was a direct and significant relationship between academic performance with psychological capital and components (self-efficacy, optimism and hope), while there was no significant relationship between academic performance and resilience. On the other hand, there was an inverse and non-significant relationship between academic performance and psychological hardiness. Also, there was no significant relationship between hardiness (commitment, challenge and control) with academic performance. According to regression coefficients, it can be said that only psychological capital has significant predictive power over academic performance. Among the components of hopeful psychological capital, there is a stronger single contribution to predicting academic performance. Thus, in order to improve students' academic performance, it is necessary to develop programs to enhance psychological capital.
- انتشار مقاله: 20-07-1399
- نویسندگان: الهه میرزایی,رضا جعفری هرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جو عاطفی خانواده,بلوغ عاطفی,میزان مذهبی بودن والدین
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی بلوغ عاطفی براساس جو عاطفی خانواده و میزان مذهبی بودن والدین در دانش آموزان دختر متوسطه دوم و روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش از دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه دوم ساکن شهر قم، که در سال تحصیلی 96-1395 به تحصیل اشتغال داشتند، تشکیل شده بود (N=4980). از این تعداد، 357 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، سه پرسشنامه جو عاطفی خانواده (هیل برن، 1964)، پرسشنامه میزان مذهبی بودن والدین (گرنگویست، 1998) و پرسشنامه بلوغ عاطفی (سینگ و بهارگاوا، 1991) بودند. طبق یافته های به دست آمده، بین «بلوغ عاطفی» و «جو عاطفی خانواده» رابطه مثبت و معنادار وجود داشت (P<0/01)، هم چنین بین«بلوغ عاطفی» و «میزان مذهبی بودن والدین» و مؤلفه های آن همبستگی مثبت و معنادار مشاهده شدP<0/01)). علاوه بر آن «میزان مذهبی بودن والدین» و «جوعاطفی خانواده» قادرند «بلوغ عاطفی» را به طور معناداری پیشبینی کنند. متغیر جوعاطفی خانواده به تنهایی99/9 درصد از واریانس بلوغ عاطفی و متغیر میزان مذهبی بودن والدین نیز به تنهایی، 04/1 درصد از واریانس بلوغ عاطفی را پیش بینی کردند. نتایج کلی پژوهش نشان داد که رابطه عاطفی در خانواده و بین والدین و فرزندان و میزان مذهبی بودن والدین از عوامل تأثیرگذار در میزان بلوغ عاطفی نوجوانان دختر است، بنابراین به منظور ارتقای رشد عاطفی فرزندان لازم است آموزشهای مؤثری پیرامون برقراری روابط عاطفی مناسب و مسائل دینی به والدین آن ها داده شود.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to analyze the emotional maturity of secondary school girls living in the city of qom based on the emotional environment of their family at home and the level of religiosity of their parents (N=4980). The research method was descriptive-correlational. The test sample was selection of 357 students who were studying during the year of 2016-2017 and this selection was based on multistage cluster random sampling. The tools used for analysis were three questionnaires based on emotional maturity questionnaire (Singh and Bahargawa, 1991), emotional environment of family namely: (Hill Burn, 1964), Parental Religiousness Questionnaire (Greenwind, 1998).
Results: based on the results a strong correlation was seen between emotional maturity and the emotional environment of one`s family (P<0/01) as well as between emotional maturity and the level of religiosity of one`s parents (P<0/01). The change in the emotional environment of the family had 9/99 % effect emotional maturity whereas the level of religiosity had a 1/04 % effect. The overall results showed that emotional atmosphere at home and the religiosity of one`s parents are key factors leading to the emotional maturity of adolescent girls.Therefore, in order to promote the emotional development of children, effective training is required to provide a suitable emotional environment at home as well as to educated parents on religious matters and issues.- انتشار مقاله: 22-05-1396
- نویسندگان: رضا جعفری هرندی,سیده فاطمه رجایی موسوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تربیت اخلاقی,راهکارها,آموزه های اهل بیت (ع),فنون تربیتی
- چکیده: تربیت اخلاقی فرایند زمینهسازی و بهکارگیری شیوههایی برای شکوفایی و ایجاد فضائل یا اصلاح و ازبینبردن رذائل در تمام زمینهها (ملکات نفسانی، رفتار و آداب اخلاقی) است. هدف پژوهش حاضر واکاوی آموزههای اهلبیت:درزمینه راهکارهای تربیت اخلاقی فرزندان است. روش پژوهش توصیفیتحلیلی بوده و برای گردآوری دادهها، متون حدیثی مرتبط با موضوع پژوهش با استفاده از فرمهای فیشبرداری از منابع گردآوری و با شیوه کیفی تحلیل شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اساسیترین مسئله در سعادت و پیشرفت انسان، فراگیری راهکارهای تربیت اخلاقی است که مبتنیبر اصول تربیت اخلاقی و هماهنگ با اهداف عالی آفرینش باشد. این راهکارها را میتوان در چهار دسته زمینهای، معرفتی، انگیزشی و هدایتی تبیین کرد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 14-07-1395
- نویسندگان: علی نقی فقیهی,حسن نجفی,رضا جعفری هرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هنجاریابی,پایایی,روایی,عملکرد خانواده بلوم
- چکیده: هدف اصلی پژوهش، هنجاریابی، تعیین روایی و پایایی پرسشنامه عملکرد خانواده بلوم (FFS)، در میان زنان و مردان متأهل شهر اصفهان بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع روانسنجی است. بدین منظور تعداد 524 پرسشنامه در میان جامعه آماری به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای جمعآوری شد که 262 عدد مربوط به زنان و همین تعداد مربوط به مردان است. براساس نتایج، روایی مقیاس بلوم به چهار روش؛ مدلسازی معادله ساختاری، همبستگی، روایی ملاکی و روایی محتوایی تأیید گردید. ضریب اعتبار (پایایی) خردهمقیاسها به شیوه آلفای کرانباخ محاسبه و تأیید گردید. در نهایت رتبههای درصدی و نمرات استاندارد T بهعنوان هنجارهای پرسشنامه محاسبه گردید. در مجموع میتوان اذعان داشت که پرسشنامه عملکرد خانواده بلوم در جامعه مورد پژوهش دارای روایی و پایایی قابل قبولی بوده و میتوان از آن بهعنوان پرسشنامه عملکرد خانواده در کارهای پژوهشی، راهنمایی و مشاوره استفاده کرد.
- چکیده انگلیسی: The main purpose of this study is Standardization, validity and reliability of Bloom’s family functioning scale (FFS) among married men and women in Isfahan City. Methodology is descriptive in type of Psychometric. Therefore, number of 524 questionnaire were distributed among married women and men as clustering sampling in Isfahan City, and 524 questionnaires were collected that 262 were women and 262 were men.Then, obtaining of study purposes, reliability coefficient of subscales was calculated by alpha Koronbach method. Bloom scale reliability was specified by many ways: 1. Structural equation modeling method, 2. Correlation between subscales questions, 3. Criteria reliability method that correlation coefficients of bloom’s family functioning scale was calculated by family assessment scale (FAD). Finally, percentage rankings and T-standard scores was calculated as norms of Bloom’s family functioning scale. In sum, with regards to results of study, it claimed that Bloom’s family functioning scale have acceptable reliability and validity in this society and it can be used as family functioning scale in research, advising and consultation works.
- انتشار مقاله: 23-05-1396
- نویسندگان: رضا جعفری هرندی,زینت اسلامی هرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و فنون مدیریت اطلاعات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,اعتماد سازمانی,توانمندسازی,درگیری شغلی,استقلال سازمانی
- چکیده: پیاده سازی مدیریت دانش در مدارس مستلزم توانمندسازی روانشناختی مدیران است. به عبارتی برای استقرار مدیریت دانش با توجه به اهمیتی که در رشد و توسعه نظامهای آموزشی دارد، توانمندسازی روانشناختی مدیران بایستی مد نظر متولیان نظام آموزشی باشد و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نکنند. هدف تحقیق حاضر، ابعاد و مؤلفه های توانمندسازی روانشناختی مدیران به منظور استقرار مدیریت دانش با تکیه بر انگیزه سازمانی بوده است. روش تحقیق کیفی به شیوه تحلیل مضمون بوده است. ابزار تحقیق، متون و مستندات علمی بوده است. شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات، تحلیل مضمون و کُد گذاری به شیوه کُد گذاری باز، محوری و انتخابی بوده است. مضمونهای مستخرجه درمرحله کُدگذاری باز 48 مفهوم، درمرحله کدگذاری محوری14 بُعد فرعی و در مرحله کدگذاری انتخابی5 بُعد اصلی دسته بندی شد. بطورکلی نتایج تحقیق نشان داد، بُعد اصلی توانمندسازی روانشناختی مدیران به منظور استقرار مدیریت دانش با تکیه بر انگیزه سازمانی عبارتند از: درگیری شغلی، استقلال سازمانی، اعتماد سازمانی، یادگیری سازمانی، خودکارآمدی.
- چکیده انگلیسی: Implementing knowledge management in schools requires psychological empowerment of principals. In other words, for the establishment of knowledge management, given the importance it plays in the development and development of educational systems, the psychological empowerment of managers should be considered by educational system trustees and should not deviate from any efforts in this regard. The purpose of this study was to investigate the dimensions and components of managers' psychological empowerment in order to establish knowledge management based on organizational motivation. The method of qualitative research was content analysis. Research tools, scientific texts and documentation have been used. Information analysis, content analysis and coding have been open, axial, and selective. The related themes were categorized in the open coding stage of 48 concepts, in the axial coding stage of 14 subdivisions and in the selective coding stage of 5 main dimensions. Overall, the results showed that the main dimension of managers' psychological empowerment to deploy knowledge management based on organizational motivation are: job involvement, organizational independence, organizational trust, organizational learning, self-efficacy.
- انتشار مقاله: 13-08-1398
- نویسندگان: حسینعلی اسلامی هرندی,رشید ذوالفقاری زعفرانی,رضا جعفری هرندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و فنون مدیریت اطلاعات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,سلامت روانی,سلامت معنوی,اینترنت,اعتیاد,دانشگاه قم
- چکیده: هدف: امروزه استفاده از اینترنت و فضای مجازی در میان همه گروههای اجتماعی از جذابیت خاصی بر خوردار است و بر ارزشها، نگرشها و هویت فرهنگی، اجتماعی تاثیر میگذارد و پیامدها و آثار نامطلوبی را نیز به همراه میآورد. هدف مقاله حاضر تعیین رابطه چندگانه بین اعتیاد اینترنتی و سلامت روانی و معنوی دانشجویان دانشگاه قم است.
روششناسی: نوع پژوهش توصیفی، همبستگی چندمتغیره است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه قم و روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی است. اطلاعات از طریق سه پرسشنامه اعتیاد اینترنتی و سلامت روانی و معنوی جمعآوری و روایی و پایایی آنها محاسبه گردید.
یافتهها: بین اعتیاد اینترنتی (مشکلات اجتماعی، فقدان کنترل، استفاده بیش از حد از چتروم، بیتوجهی به وظایف شغلی و تحصیلی) و سلامت روانی(جسمانیسازی، اضطراب و بیخوابی، عملکرد اجتماعی ضعیف و افسردگی) با سلامت معنوی دانشجویان رابطه چندگانه و معناداری وجود دارد.
نتایج: بهرهوری دانشجویان در استفاده بیش از حد از اینترنت، پایین میآید، آنها حتی در صورت کنارهگیری از اینترنت، دچار علائم اختلال میشوند. در واقع آنها ممکن است دچار اختلالات روحی مثل احساس تنهایی، افسردگی و از دست دادن معنا در زندگی شوند و نتایج زیانباری برای جامعه و دانشگاه بدنبال داشته باشد.
- چکیده انگلیسی: Purpose: Nowadays, the use of the Internet and virtual space is of particular interest among all social groups and affects the values, attitudes and cultural identity of the community and also brings about undesirable consequences and effects. This paper aimed to determine the relationship between Internet addiction and mental health and spiritual well-being of students at Qom University.
Methodology: descriptive and multivariate correlation. The statistical population consisted of students from Qom University selected by stratified random sampling. Data were then collected through three questionnaires (Internet addiction and mental health and spiritual well-being) whose validity and reliability were calculated.
Findings: there was multiple and meaningful relationships between Internet addiction (social problems, lack of control, chat routine abuse, neglecting occupational and educational tasks) and mental health (physical, anxiety and insomnia, poor social functioning and depression) with spiritual health of students.
Conclusion: Students’ productivity is down as a consequence of extreme use of the Internet and they even get disturbed if they step down from the Internet. In fact, they may suffer from mental disorders such as loneliness, depression and loss of meaning in life resulting in harmful consequences for society and the university.
- انتشار مقاله: 18-05-1398
- نویسندگان: رضا جعفری هرندی,سوسن بهرامی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بررسی تطبیقی,آموزش علوم,برنامهی درسی,هدفهای آموزش علوم
- چکیده: این مقاله بخشی از یک پژوهش کیفی است که با دو روش تطبیقی و توصیفی- تحلیلی به بررسی عنصر هدف در برنامهی درسی آموزش علوم[1] ایران و چند کشور جهان، پرداخته است. بدین منظور اسناد و مدارک مربوط به اهداف آموزش علوم در کشورهای پیشرو در زمینهی علوم و فناوری (کشورهای منتخب) گردآوری و به توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسهی آنها پرداخته شده تا پاسخ سئوالها آماده شود. مقالهی حاضر تلاش مینماید، عنصر هدف از برنامهی درسی آموزش علوم ایران و کشورهای منتخب را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. نتایج بهدست آمده از این پژوهش میتواند به برنامهریزان، مؤلفان کتابهای درسی، معلمان و سایر علاقهمندان کمک نماید تا با دید وسیعتری نسبت به تدوین بهتر برنامهی درسی، تغییر برنامهی درسی و انتخاب مناسبتر هدفهای آموزش علوم اقدام نمایند. نتایج بهدست آمده، شباهتها و تفاوتهای زیادی را بین هدفهای آموزش علوم در بین کشورهای مورد مطالعه و ایران نشان میدهد. شباهتها بیشتر در اهداف مکتوب برنامهی درسی یا اهداف قصدشده موجود میباشد؛ بهطوریکه روح حاکم بر اهداف در کشورهای مورد مطالعه یکی است. همه دارای اهداف دانشی، مهارتی و نگرشی در زمینههای چهارگانهی علوم شامل فیزیک، شیمی، زیست و زمینشناسی هستند و به دنبال کسب سواد علمی، حل مسأله، تفکر و شناخت طبیعت میباشند. اما در عمل فاصلهی قابل ملاحظه بین کشور ما با کشورهای فوق وجود دارد که جای تأمل دارد و ناشی از اجرای برنامهی درسی است، که در میزان کم اهداف تحققیافته توسط دانشآموزان خود را نشان میدهد. نتایج آزمونهای تیمز مؤید این موضوع است. به هرحال، نتایج پژوهشهای بیشتر در این زمینه میتواند موضوع را بهتر مشخص نماید.
1- منظور از علوم در این مقاله علوم تجربی است.- چکیده انگلیسی: This
paper is part of a qualitative study that has surveyed the goal element of
curriculum in science education of Iran and some other countries of
the world using both the comparative and descriptive– analytic methods. To meet
the goal of preparing a comprehensive picture, the documents relevant to this
issue in the pioneer and selected countries in science and technology were
gathered, described, interpreted, compared and contrasted. The present paper
tries to survey and study the goal element of curriculum in science education
of Iran
and these selected countries. The obtained results of this study can help
curriculum planners, text-book authors, teachers, and other interested people
to act with a deeper insight when developing or changing/revising curricula,
enabling them to select more appropriate objectives. The obtained results show
considerable similarities and differences between science education goals of Iran and other
countries studied. These similarities are visible mostly in curricular written
documents or intended documents so that the objectives look very similar in all
these countries. All the studied countries focus on four subjects including
physics, chemistry, biology, and geology. Furthermore, the goals advanced in
these documents address the three dimensions of knowledge, skills and
attitudes. The most significant points common among the studied countries are
the promotion of technological scientific literacy, ability of solving
problems, reflecting, and nature discussions. However, there is a remarkable
gap between our country and others which demands serious consideration: this
gap portrays a flaw in curriculum implementation that reflects itself in
achieved curriculum objectives by students. The results of TEEMS tests
illustrate this issue. However, further research in this area is needed for
more appropriate conclusions- انتشار مقاله: 24-02-1388
- نویسندگان: رضا جعفری هرندی,سید ابراهیم میرشاه جعفری,محمد جواد لیاقتدار
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردهای نوین آموزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدارس ابتدایی,ارزشیابی پیشرفت تحصیلی,ارزشیابی کیفی توصیفی,ناحیه 4 اصفهان
- چکیده: این پژوهش با هدف بررسی مشکلات اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در پایههای اول تا سوم مدارس ابتدایی، به روش توصیفی- پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش محدود به معلمان و مدیران آموزشگاههای مجری ارزشیابی کیفی توصیفی در ناحیهی چهار اصفهان (663 نفر) است. نمونه آماری پژوهش شامل 113 نفر معلم و 27 نفر مدیر آموزشگاه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب گردید. دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. روایی پرسشنامه توسط افراد صاحبنظر تأیید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به میزان 875/0 تعیین گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و به کمک آزمون t مستقل و نیز t تک متغیره برای متغیرهای دو سطحی و آزمون تحلیل واریانس برای متغیرهای چند سطحی انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد: میزان مشکلات اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در ارتباط با هر چهار مؤلفه مورد بررسی بالاتر از حد متوسط است. همچنین، بین دیدگاه پاسخگویان با توجه به عوامل جمعیتشناختی(جنس، سمت، تحصیلات و سابقه خدمت)تفاوت معناداری ملاحظه نشده است. مؤلفه های بررسی شده عبارتند از: 1) عناصر برنامه درسی شامل: اهداف، محتوا، روشهای یاددهی ـ یادگیری و زمان؛ 2) فراهم سازی پیش نیازها، شرایط، امکانات محیط و منابع آموزشی؛ 3) دانش، مهارتهای فعلی معلمان و مدیران و آموزشهای ضمن خدمت و 4) روشها و ابزارهای گردآوری، نگهداری و ساماندهی دادهها هستند.
- چکیده انگلیسی: This research be down was conducted through descriptive method in order to study the obstacles implementation of descriptive qualitative evaluation in first to third grades in primary schools’. The statistical population of the study was limited to teachers and managers of quality assessment institutes in Esfahan (N=663). Data collection was done through a questionnaire with its validity proven by the experts of the field and the reliability of 0.875 (alpha chronbach). 113 teachers and 27 managers were randomly selected using stratified sampling. Data analysis was done through descriptive and inferential statistics together with independent and single variable t test for the bivariate level and variance analysis for the multilevel variables. The finding of the study indicated that assessment problems are closely related to all four components: 1-curricular elements (goals, content, teaching & learning strategies, time) 2-preparation of prerequisite, environmental facilities and educational sources. 3- teachers’ current skills, knowledge and that of the managers, and 4-data collection, storing, organizing tools. There was no significant difference between the answers of the respondents based on demographic variables (sex, position, educational status, work records).
- انتشار مقاله: 25-03-1395
- نویسندگان: حسن کرمعلیان,رضا جعفری هرندی,حسین عبادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روش شناسی علوم انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل محتوا,واژههای کلیدی: کتابهای درسی,محتوای برنامهی درسی,تکنیکها و روشهای تحلیل محتوا
- چکیده: چکیده روش تحلیل محتوا یکی از پرکاربردترین روشهای تحقیق در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی است. در نظام آموزشی فعلی کشور، کتاب درسی مهمترین ابزار آموزش و دربردارندهی محتوای برنامههای درسی است؛ از اینرو، بررسی محتوای کتابهای درسی، به دلایل مختلف همچون مطابقت با اهداف برنامهی درسی یا شناسایی نقاط قوت و ضعف کتابهای درسی، امری ضروری است. این بررسی میتواند به روشهای مختلفی صورت گیرد که تحلیل محتوا از متداولترین این روشهاست. مقالهی حاضر تلاش مینماید، ضمن معرفی تحلیل محتوا، مدلها، تکنیکها و روشهای متداول در تحلیل محتوای کتابهای درسی را توضیح دهد. در این معرفی تمام مدلها، تکنیکها و روشها در دو گروه کلی فرمولهای خوانایی و ابزارهای فهرستی دستهبندی شدهاند که مشخصات، ویژگیها و موارد استفادهی ابزارهای فهرستی در این مقاله تشریح میگردد.
- چکیده انگلیسی: The content analysis method is one of the most applicable research methods in social science. In the current educational system of the country, textbook is the most important means of education that contains the curriculum content. Therefore, analysis of textbook content, for purposes such as conforming to the curriculum goals or recognizing the strengths and weaknesses of textbooks, is critical. The content analysis method is one of the most common ways in which this analysis can be performed. In this article, content analysis has been introduced and common techniques and methods of textbook content analysis have been described. In this introduction, all techniques and methods have been divided into two main groups of indexing tools and readability formulas. Specifications, attributes and applications of indexing tools are explained in this article.
- انتشار مقاله: 20-01-1387
- نویسندگان: رضا جعفری هرندی,احمدرضا نصر,سید ابراهیم میرشاه جعفری
- مشاهده