چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رضایت از زندگی براساس ویژگیهای شخصیتی(روانرنجوری، برونگرایی، انعطافپذیری، سازگاری و مسئولیتپذیری) و مکانیسمهای دفاعی(رشدیافته، رشدنیافته، روانآزرده) انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری شامل تمام دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ دوم شهر قم به تعداد 19448 نفر بود. نمونه شامل 377 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. برای نمونهگیری ابتدا از بین نواحی شهر قم ناحیۀ 1، سپس از بین مدارس ناحیۀ سه مدرسۀ دخترانه و در آخر از هر مدرسه چهار کلاس همگی به تصادف انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبکهای دفاعی اندروز و همکاران، ویژگیهای شخصیتی نئو و رضایت از زندگی دینر پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که ویژگیهای شخصیتی روانرنجوری، برونگرایی، مسئولیتپذیری و مکانیسمهای دفاعی رشدیافته و رشدنیافته توانایی پیشبینی رضایت از زندگی را داشتند (05/0 > P)؛ اما متغیرهای انعطافپذیری، دلپذیر بودن و سبک دفاعی آزرده، قدرت پیشبینی رضایت از زندگی را نداشتند (05/0< p). لذا میتوان با برنامهریزی و آموزشهای صحیح در راستای ویژگیهای شخصیتی و مکانیسمهای دفاعی؛ سطح رضایت از زندگی دانشآموزان را ارتقاء داد.
چکیده انگلیسی:
This study aims to predict life satisfaction based on personality traits (neuroticism, extroversion, agreeableness, Openness and conscientiousness) and defense mechanisms (mature mechanisms, immature mechanisms and neurotic mechanisms). The research method was descriptive-correlational and the statistical population included 19448 girl high school students in Qom. The sample included 377 students that were selected using multistage cluster sampling. For sampling, among educational districts in Qom, district 1 were selected at first, then among schools, 3 schools and finally from each school all classes were selected randomly and they responded to Defense style questionnaire, NEO_Personality Inventory and Satisfaction with life scale. Data were analyzed using correlation and multiple regression analysis method. Results showed that personality traits (neuroticism, extroversion and conscientiousness), defense mechanisms (mature mechanisms and immature mechanisms) could predict life satisfaction (p < 0.05) but a greeableness, openness and neurotic mechanisms could not predict life satisfaction (p > 0.05). Therefore, the life satisfaction of students can be elevated by proper planning and education in case of personality traits and defense mechanisms.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.