در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ورزش,ورزشکار,فرسودگی شغلی,نیروی انتظامی,غیر ورزشکار,کارکنان نیروی انتظامی کردستان
- چکیده: هدف: با توجه به این که یکی از نتایج تنیدگی شغلی زیاد و مداوم، فرسودگی شغلی است و تحقیقات نیز نشان میدهد ورزش میتواند بر کاهش فشارهای روانی مؤثر باشد، این مطالعه درصدد مقایسه فرسودگی شغلی کارمندان ورزشکار و غیرورزشکار نیروی انتظامی استان کردستان به منظور بررسی نقش ورزش بر فرسودگی شغلی است. روش شناسی: تحقیق از نوع توصیفی- علی پس از وقوع به شمار میآید. جامعه آماری تحقیق را کلیهی کارکنان نیروی انتظامی استان کردستان تشکیل میدهدکه از بین آنها تعداد 120 ورزشکار و 120 غیر ورزشکار به عنوان نمونهی نهایی انتخاب شدند. برای تعیین میزان فرسودگی شغلی از پرسشنامه 22 سؤالی 7 گزینهای ماسلاچ جکسون و برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون تی استیودنت استفاده شد. یافتهها: مهمترین یافتهی این تحقیق کم تر بودن میزان خستگی عاطفی (اصلیترین مؤلفهی فرسودگی شغلی) کارمندان ورزشکار نسبت به همتایان غیر ورزشکار خود است. بحث و نتیجهگیری: ورزش و فعالیتهای بدنی میتواند ظرفیت افراد را در مقابله با برخی از فشارهای روانی در محیط کار افزایش دهد.
- چکیده انگلیسی: Recent findings show that significant vocational stress can result in job burnout. Regular exercise is an important means of reducing psychological tension. This study aims to measure and compare the rates of job burnout among athletic and non-athletic police staff in Kurdistan, Iran. The population is all police staff of Kurdistan, of which 120 athletic and 120 non- athletic employees were selected. Data were collected using Malachi Burnout Inventory. T-test was conducted for statistical analysis. The most notable finding of this study was that emotional exhaustion of athlete employees was significantly less than non-athlete employees. Regular exercise and physical activity can increase individuals’ capacity to cope with psychological stress in the workplace.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: رزگار محمدی,فرزاد غفوری,نوید مهتاب
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فرهنگ مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مولانا,مثنوی معنوی,هستی شناسی جان
- چکیده: هدف از این پژوهش بررسی هستی شناسی جان انسانی از دیدگاه مولانا در مثنوی معنوی است. جان انسانی به عنوان یک هستنده بدون در نظر گرفتن هستی او قابل فرض نیست. از جانبی دیگر می توان مثنوی معنوی را هستی شناسی جان انسان نامید که لبریز از سخن در مورد هستی انسان است. مولانا خود نیز اندیشمندی هستی نگر و کل گرا است که از رویکردهای جزءنگارانه نسبت به وجود انسانی انتقاد میکند. در این پژوهش محقق با روش کتابخانه ای و جستجو در مثنوی معنوی به وسیله کشف الابیات جعفری، ابیات مرتبط با مقوله های هستی شناسی جان را استخراج و آنها را در پنج مقوله جمع بندی کرده است. در این پژوهش به بحث در مورد وحدت یافتگی و کل نگری، مرگ، شناخت دیالکتیکی، پویایی و نوشوندگی و کشندگی و جذب کنندگی به عنوان پایه های هستی انسان در دیدگاه مولانا از دیدگاه روانشناسی پرداخته شده است. در بررسی اشعار مولانا در قصه طوطی و بازرگان و بر پایه آن در شش دفتر مثنوی معنوی هستی انسان یک کلیت وحدت یافته معرفی شده است که به صورت مداوم در حال نوشدن و تغیر است. شناخت هستی شناسانه بر پایه اضداد است و مرگ در هستی نوشدن و تغیر از حالتی به حالتی دیگر نه پایان است. نیروی عمل در هستی کششی است که ما را به سمت آنچه که هستیم و میخواهیم می کشاند. هستی شناسی جان در دیدگاه مولانا در مقوله های وحدت یافتگی و کل نگری، مرگ، شناخت دیالکتیکی، پویایی و نوشوندگی و کشندگی و جذب کنندگی جمع شده است. با دیدگاه روانشناختی این پایه ها می تواند مبنایی هستی شناسانه و معرفت شناسانه برای نظامهای روانشناسی و روان درمانی بومی باشد که بر مبنای منابع اصیل ایرانی-اسلامی است.
- چکیده انگلیسی: This research was conducted to study the spiritual ontology of human from Rumi's perspective in Masnavi-I Ma'navi . Spirit as a human being regardless of his being can not be assumed. On the other hand, Masnavi-I Ma'navi can be called human spiritual ontology which is full of talks about human existance. Rumi is also an intellectual ontologist and holistic scientist who critisized about reduction approaches of human existence. The researcher through a library search and looking up in Masnavi-I Ma'nav'si using Jafari's Kashfo-al-abyat, extracted the related spiritual ontology verses and categorized them into five categories. In this study, Rumi's views on oneness , holism , death, dialectical awareness, dynamism, renovation and attraction as basis of human existence were discussed from psychological perspective. On study of Rumi's poems in "Parrot and Merchant" story and in six volumes of " Masnavi" the human being is introduced as a united whole who is constantly changing .Ontology is based on paradoxes and death is not the end but a change from one state to another. The acting force in life is attraction and is the force that leads us to we are and what we want. In Rumi's spiritual ontology oneness, holism, death, dialectical awareness, dynamism, renovation and attraction are all included. Looking to these basics from Psychological perspective, one can come up with foundations for native epistemology and ontology for psychology and mental health system based on original persian ñ Islamic sources.
- انتشار مقاله: 30-08-1395
- نویسندگان: رزگار محمدی,رزگار محمدی,رزگار محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: طلاق,پدیدارشناسی,معنای طلاق,فرد مطلقه
- چکیده: زیربناییترین بعد در شکلگیری هر پدیدهای معانی ذهنی است. معنایی که فرد مطلقه برای طلاق قائل است بعدی مهم در ساختار این پدیده است. در این راستا هدف از این پژوهش مطالعه کیفی معنای طلاق، از دیدگاه فرد مطلقه و مقایسه دیدگاه مردان و زنان طلاق گرفته در این زمینه است. از میان روشهای پژوهش کیفی روش پدیدارشناسی برای انجام پژوهش بکار گرفته شده است. 25 نفر (13 زن و 12 مرد) بهوسیله نمونهگیری هدفمند و با استراتژی نمونهگیری معیار انتخاب شدند تا اشباع دادهها، مصاحبهها ادامه یافت. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. همچنین، برای تحلیل دیدگاه شرکتکنندگان از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافتههای پژوهش شامل دو مضمون اصلی ادراک معانی طلاق و ابعاد معنایی طلاق بود؛ مضمون ادراک معنایی طلاق به سه خرده مضمون معنای رهایی بخشی طلاق، آخرین چاره بودن طلاق و بار منفی معنایی طلاق تقسیم شد. در مضمون ابعاد معنایی طلاق به سه خرده مضمون معنای اجتماعی، معنای شخصی و معنای جنسیتی طلاق پرداخته شده است؛ مردان و زنان دارای تجربهای یکسان در زمینه معنای طلاق بودند، اما در چگونگی تجربه آنها تفاوتهایی وجود داشت. با توجه به پیامدهای طلاق، زنان این پدیده را بیشتر منفی معنا کردند. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که طلاق پدیدهای چندمعنایی و چندبعدی است که متأثر از شخص، جنسیت، شرایط اجتماعی و فرهنگی فرد می باشد.
- چکیده انگلیسی: The mental meaning is the most fundamental part of any phenomenon. Meaning that a divorced person has been made for divorce is considered as an important dimension in the structure of this phenomenon. The purpose of this study is to study divorce meaning from divorced people’s perspective and compare divorced men and women’s views in the field. The qualitative research methods and phenomenological method was used to conduct research. The sample size included 25 participants selected by a purposive sampling strategy and the principal criteria sampling. Semi-structured interviews contributed to collect data analyzed by thematic analysis. The results included two themes: semantic perception of divorce and dimension meanings of divorce that each included three sub-themes, the first consisted of liberating sense of divorce, and divorce as the last way and negative meaning of divorce; and the latter included social, personal and gender divorce. Men and women have the same experience in the context of a divorce, but there are differences in how they experience. With regard to the consequences of divorce for women, they interpret this phenomenon more negatively. The result showed that the divorce is a poly semantic and multidimensional phenomenon affected by a person's gender, one’s social and cultural conditions.
- انتشار مقاله: 08-08-1395
- نویسندگان: شکوه نوابی نژاد,رزگار محمدی,یوسف کریمی,عفت فلاح
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: طلاق,پدیدارشناسی,معنای طلاق,فرد مطلقه
- چکیده: زیربناییترین بعد در شکلگیری هر پدیدهای معانی ذهنی است. معنایی که فرد مطلقه برای طلاق قائل است بعدی مهم در ساختار این پدیده است. در این راستا هدف از این پژوهش مطالعه کیفی معنای طلاق، از دیدگاه فرد مطلقه و مقایسه دیدگاه مردان و زنان طلاق گرفته در این زمینه است. از میان روشهای پژوهش کیفی روش پدیدارشناسی برای انجام پژوهش بکار گرفته شده است. 25 نفر (13 زن و 12 مرد) بهوسیله نمونهگیری هدفمند و با استراتژی نمونهگیری معیار انتخاب شدند تا اشباع دادهها، مصاحبهها ادامه یافت. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. همچنین، برای تحلیل دیدگاه شرکتکنندگان از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. یافتههای پژوهش شامل دو مضمون اصلی ادراک معانی طلاق و ابعاد معنایی طلاق بود؛ مضمون ادراک معنایی طلاق به سه خرده مضمون معنای رهایی بخشی طلاق، آخرین چاره بودن طلاق و بار منفی معنایی طلاق تقسیم شد. در مضمون ابعاد معنایی طلاق به سه خرده مضمون معنای اجتماعی، معنای شخصی و معنای جنسیتی طلاق پرداخته شده است؛ مردان و زنان دارای تجربهای یکسان در زمینه معنای طلاق بودند، اما در چگونگی تجربه آنها تفاوتهایی وجود داشت. با توجه به پیامدهای طلاق، زنان این پدیده را بیشتر منفی معنا کردند. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که طلاق پدیدهای چندمعنایی و چندبعدی است که متأثر از شخص، جنسیت، شرایط اجتماعی و فرهنگی فرد می باشد.
- چکیده انگلیسی: The mental meaning is the most fundamental part of any phenomenon. Meaning that a divorced person has been made for divorce is considered as an important dimension in the structure of this phenomenon. The purpose of this study is to study divorce meaning from divorced people’s perspective and compare divorced men and women’s views in the field. The qualitative research methods and phenomenological method was used to conduct research. The sample size included 25 participants selected by a purposive sampling strategy and the principal criteria sampling. Semi-structured interviews contributed to collect data analyzed by thematic analysis. The results included two themes: semantic perception of divorce and dimension meanings of divorce that each included three sub-themes, the first consisted of liberating sense of divorce, and divorce as the last way and negative meaning of divorce; and the latter included social, personal and gender divorce. Men and women have the same experience in the context of a divorce, but there are differences in how they experience. With regard to the consequences of divorce for women, they interpret this phenomenon more negatively. The result showed that the divorce is a poly semantic and multidimensional phenomenon affected by a person's gender, one’s social and cultural conditions.
- انتشار مقاله: 08-08-1395
- نویسندگان: شکوه نوابی نژاد,رزگار محمدی,یوسف کریمی,عفت فلاح
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زن در توسعه و سیاست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پدیدارشناسی,ازدواج مجدد,چالشهای ازدواج مجدد,حضور فرزند
- چکیده: ازدواج دوباره چالش بزرگی خواهد بود؛ زمانی که یکی از طرفین یا هردو دارای فرزند باشند. در این صورت، عوامل مختلف فرهنگی، اقتصادی، سنت و عقاید و بسیاری عوامل دیگر چالشزا میشود و حتی وجود فرزند یکی از دلایل اصلی بر جلوگیری از آن خواهد بود. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی تجربة چالشهای ازدواج مجدد با حضور فرزندان و مشخصکردن ساختار نهایی آن در مشارکتکنندگانی بود که تجربة این پدیده را داشتند. در این پژوهش، برای جمعآوری و ارزیابی اطلاعات دربارة چالشهای ازدواج مجدد با حضور فرزند از پژوهش کیفی پدیدارشناسی توصیفی استفاده شده است. چهارده مشارکتکننده، که ازدواج مجدد را در زندگی زناشویی خود تجربه کرده بودند، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و جمعآوری دادهها از طریق مصاحبة نیمهساختاریافته با آنها تا رسیدن دادهها به اشباع ادامه یافت. تحلیل دادهها به ۴ درونمایة اصلی (تم) و ۱۰ درونمایة فرعی (مقوله) منتهی شد. این درونمایهها عبارتاند از: «ادراک مشکلات حضور فرزند» با درونمایههای فرعی: مشکلات رفتاری و سازگاری فرزندان، حضور فرزند بهعنوان مانع، پذیرفتن یا نپذیرفتن ازدواج مجدد از جانب فرزند؛ حضور بعد اقتصادی و مالی با درونمایههای فرعی: اهمیت بعد اقتصادی و لزوم مدیریت مالی؛ حضور ابعاد اجتماعی و فرهنگی با درونمایههای فرعی: باورهای کارآمد و ناکارآمد اجتماعی و فرهنگی، دخالت اطرافیان، تسهیلگری یا بازداری اجتماعی و ملزومات ازدواج مجدد با درونمایههای فرعی: همبستههای تسهیلکننده و اهمیت رفتارهای مناسب و درک همسر. نتایج این پژوهش نشان میدهد ازدواج مجدد پدیدة چندبعدی با ابعاد فردی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی با چالشهای گوناگون است. یافتههای این پژوهش ادبیات محدود گذشته درزمینة تجربة ازدواج مجدد با حضور فرزند را گسترش میدهد. همچنین ساختار چالشهای استخراجشدة این مطالعه در زمینة زوجدرمانی و مشاورة پیش از ازدواج این شکل از ازدواج دارای تلویحات کاربردی فراوان برای پیشگیری از ناخشنودی زناشویی و افزایش موفقیت زناشویی و خانوادگی آنهاست.
- چکیده انگلیسی: Marriage for the second time will be a big challenge if any of the man or woman or both have children. In this case, there will be challenging factors including various cultural, economic, traditions and beliefs and many other problems. Even the existence of a child will be one of the main reasons for preventing them from marriage. Therefore, the purpose of this study is to examine the experience of the challenges of re-marriage with the presence of children and to identify its final structure in the participants who had experienced that. In this research, a qualitative descriptive phenomenological research has been directed to collect and evaluate information about the challenges of re-marriage with the presence of the children. Fourteen subjects who experienced remarriage in their married life were selected through targeted sampling and data collection was conducted through semi-structured interviews. Data analysis has revealed 4 main themes (themes) and 10 sub-themes (categories). These are including: "Perceiving the problems of having a child" with categories of, behavioral problems and children's adaptation, the presence of the child as an obstacle, the acceptance or rejection of the child of the remarriage; economic and financial dimension with the categories of the importance of economic dimension and the necessity of financial management; social and cultural dimensions with categories of social and cultural inefficiencies, interference of those around them, social facilitation or inhibition; and requirements for re-marriage with the categories of facilitators and importance of proper behaviors and understanding of the spouse. The results of this research have indicated that this is a multidimensional phenomenon with individual, economic, social, cultural and family dimensions. The findings of this study expanded the limited literature on the experience of re-marriage with the presence of the child. Also, the structure of the challenges posed by this study in the field of paternity treatment and premarital counseling has many implications for preventing marital dissatisfaction and increasing marital and family success.
- انتشار مقاله: 19-11-1397
- نویسندگان: رزگار محمدی,زهرا محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مسائل,روابط معلم-دانشآموز, پدیدارشناسی, معلمان ابتدایی
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مسائل مربوط به روابط معلم-دانشآموز از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر سقز انجام گرفت.
روش: این پژوهش به روش کیفی پدیدارشناسی انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان ابتدایی شهر سقز بود. نمونه مورد مطالعهی پژوهش شامل 12 نفر از معلمان ابتدایی شهر سقز بود. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از مصاحبه نیمساختاریافته استفاده شد. مصاحبهها تا اشباع نظری ادامه یافت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد و به منظور کدگذاری از شیوه گدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.
یافتهها: از دیدگاه معلمان مدیریت کلاس درس (تبعیض بین دانشآموزان، نحوه اداره کلاس درس، سبکهای تدریس معلم، توجه معلم به دانشآموز، وجود فاصله بین معلم و دانشآموزان)، فضای فیزیکی و آموزشی (مناسب نبودن منابع آموزشی، فضای فیزیکی نامناسب کلاس درس)، مسائل فردی دانشآموزان (انگیزه پایین دانشآموزان، اعتماد به نفس پایین دانشآموزان)، نظام کلی آموزشی (مسائل مربوط به نظام آموزشی)، مسائل مربوط به والدین (روابط مدرسه و خانواده، عدم آگاهی والدین از فرایند صحیح آموزش، پیشداوریهای والدین از معلم و مدرسه) و مسائل مربوط به معلم و کادر مدرسه (کمبود دانش و تجربه معلم، مسائل فردی معلم، عدم هماهنگی معلم و کادر مدرسه) به عنوان مؤلفههای مسائل روابط معلم-دانشآموز شناسایی شدند.- چکیده انگلیسی: Introduction & Objective: Most of the teaching activities are done in the classroom by the teacher. Shaping each and every process and process in the classroom requires specific ways of doing it that make it easier to achieve the desired goals. One of the most important topics in relation to teaching and learning is the type of teacher-student relationship. Skills in building good relationships with others enhance our abilities and confidence, showcase our talents and achievements and earn the respect and appreciation of others (Tileston, 2010). Creating a rational teacher-student relationship in the school's network and communication system is an inevitable necessity that makes it successful in education (Farhadiyam, 2014). According to Liberante (2012), teacher-student relationships are one of the strongest elements of the learning environment. Teacher-student relationships form the foundations of the social context in which learning takes place and is a major factor affecting students' development, involvement in school, and their academic motivation (Hughes & Chen, 2011; Spilt, Koomen & Thijs, 2011; Roorda & et al, 2011). Many studies have found that a positive relationship with teachers promotes student growth and development (Hughes & Kwok, 2006). In contrast, a negative relationship with teachers impedes student growth and development (Birch & Ladd, 1997). Teacher-Student Relationships Provide a unique entry point for educators and teachers to improve the classroom learning and social environment. When children enter formal school environments, communication with the teacher becomes the basis for successful adaptation to the social and academic environment (Hamre & Pianta, 2006). Close relationships with teachers lead to healthy socio-emotional development and also lead to school adjustment and school success, and negative relationships lead to adverse outcomes including behavioral problems, school dislike, and adjustment problems (Pianta, Nimetz & Bennett, 1997). Importantly, studies that have recently examined the student-teacher relationship with the risk of students entering high school have not found a direct relationship between the student-teacher relationship and the risk of dropout, but there is a strong relationship between student achievement and performance with student-teacher relationships (Lessard, Poirier & Fortin, 2010). In general, school research emphasizes that good communication and dialogue between teacher and student nurtures greater awareness of student status, their needs, and potentials, as well as enhance opportunities for individual educational goals (Berg, 2007; Cited in Ottosena, Goll & Sorlie, 2017). Also, good teacher-student communication fosters student personal growth and identity (Nordahl, 2010; Whannell & William, 2011) and reduces the risk of dropout when students feel that there is a collaborative partnership with the teacher and the school (Christensson & Thurlow, 2004). Good teacher-student relationships are important for students with poor financial standing, students with poor performance, and students who are at risk for academic incompatibility. In order for teachers to be in the best position to meet students' learning needs, it has been emphasized that they have to demonstrate the ability to take care of students and that they are actively and eagerly committed to teaching supportive learning (Hattie, 2009). This implies that a good teacher is capable of adapting to each student's perspective and directs meaningful instruction to progress on a particular subject and to achieve the goals of the program (Ottosena, 2017). There have been various studies on teacher-student relationships. In a qualitative study, they showed that teacher-student relationships were associated with student dropouts. Claessens & et al (2017) Showed that teachers often define the quality of the relationship with the level of intimacy, rather than the level of mastery (control vs Lack of power). Soo (2016) identified four themes from the interview data: (1) Participant’s notions of ‘positive’ classroom management consisted of having students be involved and engaged in the classroom, which was manifested through a positive classroom environment, (2) Participants emphasized the importance of connecting with students both within and outside the classroom, noting its significance in effectively managing a classroom, (3) The teachers recognizing that student empathy towards their teachers and peers is an outcome of strong relationship building, drawing on the idea of teacher ‘disappointment’ in student behavior and how it can be used to effectively manage the classroom, and (4) The participant’s realized limitations and challenges of using the relationship-building approach towards classroom management. As students spend much of their time in the classroom with the teacher, and many of the problems associated with the teacher-student relationship occur in the classroom, it can be expected of teachers to be familiar with the underlying problems and be able to provide them with different solutions. Therefore, the aim of this research is to identify the problems of teacher-student relationships from the viewpoints of primary school teachers in the city of Saqez. In this research we want to answer the following question in a qualitative and in-depth way:
- From the teachers' point of view, what are the components of the teacher-student relationship problem?
Method: This research was carried out in the qualitative-phenomenology method. The statistical population included all primary school teachers in Saqez city. The sample consisted of 12 primary school teachers. A semi-structured interview was used to collect the data. The interviews continued until the theoretical saturation, and in interview No. 12 theoretical saturation was obtained and no other interview was conducted. Qualitative content analysis was used to analyze the data and was used open, axial and selected coding for coding data.
Results: The results of the analysis of the interviews indicated 16 axial codes and 6 selected codes. From teachers' point of view, classroom management (discrimination between students, classroom management, teaching styles, teacher's attention to the student, distance between teacher and student), physical and educational space (inappropriate educational resources, inadequate physical space in the classroom), individual problems of students (low motivation of students, low self-esteem of students), General Educational System (Issues of the Educational System), parents' problems (school and family relationships, parents' lack of awareness of the correct process of education, parents' preferences from teacher and school), And problems with the teacher and the school staff (lack of teacher knowledge and experience, teachers 'personal problems, teachers' and school staff disagreements) were as a components of the problems of teacher-student relationships.
Conclusion: According to the results of the study it can be said that besides the teacher-student relationships are influenced by the problems in the classroom there are also problems and problems that are outside the scope of the classroom and are not within the scope of the teacher and student, so they cannot control these.- انتشار مقاله: 24-11-1398
- نویسندگان: سید عطاالله آزاده,رزگار محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معلمان,درس پژوهی,توسعه حرفه ای
- چکیده: تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر درسپژوهی بر توسعه حرفهای معلمان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 97-1396 انجام گرفت. روش تحقیق نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان ابتدایی شهرستان سقز که در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس محل خدمت خود مشغول به اجرای فرایند درسپژوهی بودند و همچنین معلمانی که در این دورهها شرکت نکرده بودند. حجم نمونه برای گروه آزمایش 45 نفر و گروه کنترل 45 نفر بود. به منظور نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارهای توسعه حرفهای کنتاکی گردآوری شد. روایی ابزار توسط متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی شد که مقدار این آزمون برای کل پرسشنامه برابر با 97/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین نمرات توسعهی حرفهای معلمان شرکت کرده در فرایند درسپژوهی و معلمان شرکت نکرده در این فرایند تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که بین نمرات معلمان شرکت کرده و شرکت نکرده در فرایند درسپژوهی در استانداردهای طراحی و برنامهریزی آموزشی، ایجاد و حفظ جو یادگیری، اجرا و انجام تدریس، سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری، ارزیابی و انعکاس یادگیری و آموزش، همکاری بیشتر معلمان، فعالیت در جهت توسعهی حرفهای دانش محتوایی، تکنولوژی آموزشی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). از این رو میتوان گفت که درس پژوهی میتواند توسعه حرفهای معلمان را افزایش دهد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 25-04-1397
- نویسندگان: رزگار محمدی,آرمان حسنی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مسائل,روابط معلم-دانشآموز, پدیدارشناسی, معلمان ابتدایی
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مسائل مربوط به روابط معلم-دانشآموز از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر سقز انجام گرفت.
روش: این پژوهش به روش کیفی پدیدارشناسی انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان ابتدایی شهر سقز بود. نمونه مورد مطالعهی پژوهش شامل 12 نفر از معلمان ابتدایی شهر سقز بود. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از مصاحبه نیمساختاریافته استفاده شد. مصاحبهها تا اشباع نظری ادامه یافت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد و به منظور کدگذاری از شیوه گدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.
یافتهها: از دیدگاه معلمان مدیریت کلاس درس (تبعیض بین دانشآموزان، نحوه اداره کلاس درس، سبکهای تدریس معلم، توجه معلم به دانشآموز، وجود فاصله بین معلم و دانشآموزان)، فضای فیزیکی و آموزشی (مناسب نبودن منابع آموزشی، فضای فیزیکی نامناسب کلاس درس)، مسائل فردی دانشآموزان (انگیزه پایین دانشآموزان، اعتماد به نفس پایین دانشآموزان)، نظام کلی آموزشی (مسائل مربوط به نظام آموزشی)، مسائل مربوط به والدین (روابط مدرسه و خانواده، عدم آگاهی والدین از فرایند صحیح آموزش، پیشداوریهای والدین از معلم و مدرسه) و مسائل مربوط به معلم و کادر مدرسه (کمبود دانش و تجربه معلم، مسائل فردی معلم، عدم هماهنگی معلم و کادر مدرسه) به عنوان مؤلفههای مسائل روابط معلم-دانشآموز شناسایی شدند.- چکیده انگلیسی: Introduction & Objective: Most of the teaching activities are done in the classroom by the teacher. Shaping each and every process and process in the classroom requires specific ways of doing it that make it easier to achieve the desired goals. One of the most important topics in relation to teaching and learning is the type of teacher-student relationship. Skills in building good relationships with others enhance our abilities and confidence, showcase our talents and achievements and earn the respect and appreciation of others (Tileston, 2010). Creating a rational teacher-student relationship in the school's network and communication system is an inevitable necessity that makes it successful in education (Farhadiyam, 2014). According to Liberante (2012), teacher-student relationships are one of the strongest elements of the learning environment. Teacher-student relationships form the foundations of the social context in which learning takes place and is a major factor affecting students' development, involvement in school, and their academic motivation (Hughes & Chen, 2011; Spilt, Koomen & Thijs, 2011; Roorda & et al, 2011). Many studies have found that a positive relationship with teachers promotes student growth and development (Hughes & Kwok, 2006). In contrast, a negative relationship with teachers impedes student growth and development (Birch & Ladd, 1997). Teacher-Student Relationships Provide a unique entry point for educators and teachers to improve the classroom learning and social environment. When children enter formal school environments, communication with the teacher becomes the basis for successful adaptation to the social and academic environment (Hamre & Pianta, 2006). Close relationships with teachers lead to healthy socio-emotional development and also lead to school adjustment and school success, and negative relationships lead to adverse outcomes including behavioral problems, school dislike, and adjustment problems (Pianta, Nimetz & Bennett, 1997). Importantly, studies that have recently examined the student-teacher relationship with the risk of students entering high school have not found a direct relationship between the student-teacher relationship and the risk of dropout, but there is a strong relationship between student achievement and performance with student-teacher relationships (Lessard, Poirier & Fortin, 2010). In general, school research emphasizes that good communication and dialogue between teacher and student nurtures greater awareness of student status, their needs, and potentials, as well as enhance opportunities for individual educational goals (Berg, 2007; Cited in Ottosena, Goll & Sorlie, 2017). Also, good teacher-student communication fosters student personal growth and identity (Nordahl, 2010; Whannell & William, 2011) and reduces the risk of dropout when students feel that there is a collaborative partnership with the teacher and the school (Christensson & Thurlow, 2004). Good teacher-student relationships are important for students with poor financial standing, students with poor performance, and students who are at risk for academic incompatibility. In order for teachers to be in the best position to meet students' learning needs, it has been emphasized that they have to demonstrate the ability to take care of students and that they are actively and eagerly committed to teaching supportive learning (Hattie, 2009). This implies that a good teacher is capable of adapting to each student's perspective and directs meaningful instruction to progress on a particular subject and to achieve the goals of the program (Ottosena, 2017). There have been various studies on teacher-student relationships. In a qualitative study, they showed that teacher-student relationships were associated with student dropouts. Claessens & et al (2017) Showed that teachers often define the quality of the relationship with the level of intimacy, rather than the level of mastery (control vs Lack of power). Soo (2016) identified four themes from the interview data: (1) Participant’s notions of ‘positive’ classroom management consisted of having students be involved and engaged in the classroom, which was manifested through a positive classroom environment, (2) Participants emphasized the importance of connecting with students both within and outside the classroom, noting its significance in effectively managing a classroom, (3) The teachers recognizing that student empathy towards their teachers and peers is an outcome of strong relationship building, drawing on the idea of teacher ‘disappointment’ in student behavior and how it can be used to effectively manage the classroom, and (4) The participant’s realized limitations and challenges of using the relationship-building approach towards classroom management. As students spend much of their time in the classroom with the teacher, and many of the problems associated with the teacher-student relationship occur in the classroom, it can be expected of teachers to be familiar with the underlying problems and be able to provide them with different solutions. Therefore, the aim of this research is to identify the problems of teacher-student relationships from the viewpoints of primary school teachers in the city of Saqez. In this research we want to answer the following question in a qualitative and in-depth way:
- From the teachers' point of view, what are the components of the teacher-student relationship problem?
Method: This research was carried out in the qualitative-phenomenology method. The statistical population included all primary school teachers in Saqez city. The sample consisted of 12 primary school teachers. A semi-structured interview was used to collect the data. The interviews continued until the theoretical saturation, and in interview No. 12 theoretical saturation was obtained and no other interview was conducted. Qualitative content analysis was used to analyze the data and was used open, axial and selected coding for coding data.
Results: The results of the analysis of the interviews indicated 16 axial codes and 6 selected codes. From teachers' point of view, classroom management (discrimination between students, classroom management, teaching styles, teacher's attention to the student, distance between teacher and student), physical and educational space (inappropriate educational resources, inadequate physical space in the classroom), individual problems of students (low motivation of students, low self-esteem of students), General Educational System (Issues of the Educational System), parents' problems (school and family relationships, parents' lack of awareness of the correct process of education, parents' preferences from teacher and school), And problems with the teacher and the school staff (lack of teacher knowledge and experience, teachers 'personal problems, teachers' and school staff disagreements) were as a components of the problems of teacher-student relationships.
Conclusion: According to the results of the study it can be said that besides the teacher-student relationships are influenced by the problems in the classroom there are also problems and problems that are outside the scope of the classroom and are not within the scope of the teacher and student, so they cannot control these.- انتشار مقاله: 24-11-1398
- نویسندگان: سید عطاالله آزاده,رزگار محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معلمان,درس پژوهی,توسعه حرفه ای
- چکیده: تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر درسپژوهی بر توسعه حرفهای معلمان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 97-1396 انجام گرفت. روش تحقیق نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان ابتدایی شهرستان سقز که در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس محل خدمت خود مشغول به اجرای فرایند درسپژوهی بودند و همچنین معلمانی که در این دورهها شرکت نکرده بودند. حجم نمونه برای گروه آزمایش 45 نفر و گروه کنترل 45 نفر بود. به منظور نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارهای توسعه حرفهای کنتاکی گردآوری شد. روایی ابزار توسط متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی شد که مقدار این آزمون برای کل پرسشنامه برابر با 97/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین نمرات توسعهی حرفهای معلمان شرکت کرده در فرایند درسپژوهی و معلمان شرکت نکرده در این فرایند تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که بین نمرات معلمان شرکت کرده و شرکت نکرده در فرایند درسپژوهی در استانداردهای طراحی و برنامهریزی آموزشی، ایجاد و حفظ جو یادگیری، اجرا و انجام تدریس، سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری، ارزیابی و انعکاس یادگیری و آموزش، همکاری بیشتر معلمان، فعالیت در جهت توسعهی حرفهای دانش محتوایی، تکنولوژی آموزشی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). از این رو میتوان گفت که درس پژوهی میتواند توسعه حرفهای معلمان را افزایش دهد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 25-04-1397
- نویسندگان: رزگار محمدی,آرمان حسنی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: باشگاه های بدنسازی,کیفیت رابطه,ارتباط دهان به دهان
- چکیده: تحقیق حاضر به بررسی تأثیر چهار متغیر اعتماد، تعهد، ارتباطات و تخصص بر کیفیت رابطه و تأثیر کیفیت رابطه بر ارتباط دهان به دهان در میان مشتریان باشگاه های بدنسازی خصوصی می پردازد. جامعة آماری مورد بررسی در این پژوهش، مشتریان باشگاه های بدنسازی خصوصی مردان شهر تهران بودند که دست کم شش ماه سابقة فعالیت ورزشی داشتند. نمونة آماری 475 نفر از مشتریان بودند که به طور تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه به همراه پرسشگر بود. نتایج تحقیق نشان می دهد که چهار متغیر اعتماد، تعهد، ارتباطات و شایستگی تأثیر معناداری بر کیفیت رابطه و کیفیت رابطه نیز تأثیر مثبت و معناداری بر ارتباط دهان به دهان در میان مشتریان باشگاه ها داشته است. همچنین شاخص های برازش حاکی از آن می باشد که داده ها بخوبی با مدل برازش داشته اند.
- چکیده انگلیسی: The present study investigated the effect of four variables of trust, commitment, communication and expertise on relationship quality and effect of relationship quality on word of mouth Communication among customers of Private bodybuilding club’s. The statistical population included the male customers of private bodybuilding clubs in Tehran who had a sport background for at least 6 months. For sampling, we selected 475 customers randomly and based on the cluster method. Research tool was a questionnaire. The results indicated that four variables of trust, commitment, communication and expertise on relationship quality and relationship quality on word of mouth Communication had a positive and significant effect in customers clubs. Also fitting indicators suggest that data have been fitted well with the model.
- انتشار مقاله: 10-09-1391
- نویسندگان: محمد خبیری,رزگار محمدی,رضا صادقی
- مشاهده