در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: کتابداری و اطلاعرسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,کتابخانه های عمومی,دلایل عدم مراجعه,شروط مراجعه,ناکاربران
- چکیده: زمینه و هدف: ناکاربران کسانی هستند که به هر دلیلی به کتابخانه مراجعه نمیکنند. شناخت دلایل عدم مراجعه و شروط مشتری برای مراجعه، همواره یکی از دغدغههای سازمانهای خدماتی بوده است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی دلایل عدم مراجعه و شروط ناکاربران برای مراجعه به کتابخانههای عمومی ایران است.
روش: این پژوهش، کیفی است. جهت گردآوری دادهها از روش مصاحبه ساختاریافته استفاده شد. نظریه زمینهای مبنای این پژوهش بود و اطلاعات خام حاصل از مصاحبهها طی 3 مرحله کدگذاری شد. جهت کدگذاری دادهها نرمافزار مکس کیودا به کار گرفته شد. 105 ناکاربر از 11 استان جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند.
یافتهها: حاصل تحلیل مصاحبهها، 64 کد باز، 26 زیرطبقه، 12 طبقه و 5 طبقه محوری بود. از میان طبقات محوری، طبقه سازمان ناکارآمد به عنوان طبقه مرکزی انتخاب شد. یافتهها نشان داد ناکاربران، محتوا، امکانات و محیط و خدمات کتابخانه ناکارآمد است. همین موارد کافی است تا ناکاربران کتابخانه را سازمانی ناکارآمد تلقی کرده و ناکارآمدی را دلیلی برای عدم مراجعه به کتابخانه عنوان کنند. علاوه بر این، موجودیت ضعیف و محیط اطلاعگریز از دیگر دلایلی است که ناکاربران به آن اشاره کردند. ناکاربران برای مراجعه به کتابخانه شروطی دارند؛ آنها زمانی به کتابخانه خواهند آمد که گستره منابع و خدمات کتابخانه بهبود و توسعه یابد و همچنین ساختار استاندارد محیطی - امکاناتی بر کتابخانه حاکم شود.
اصالت/ارزش: موضوع مورد مطالعه و استفاده از روش کیفی، بیانگر اصالت و ارزش این پژوهش است. شناسایی دلایل عدم مراجعه و شروط ناکاربران برای مراجعه به کتابخانه، کمک شایانی به سیاستگذاری و تدوین خط مشیهای واقعبینانه میکند.- چکیده انگلیسی: Objective: Non-users are those who do not go to the library for any reason. Identifying the reasons for not being present and the client's conditions for going to the library has always been a concern for public libraries. This paper seeks to provide insight into the reasons why non-users do not use the library as well as to identify the non-users' conditions to go to the library.
Methodology: Results are built on a qualitative user study. Indeed, findings are gained based on Grounded Theory in 3 stages. Data are collected by semi-structured interviews in which 105 non-users form 11 provinces of Iran participated in. Analyzing was started with open encoding. In the next step the open codes are classified and the open codes that had a meaningful relationship are located in the certain categories. Categorizing is continued until recognizing the axis categories. Eventually, the central class was chosen and relationship of categories was described.
Findings: Analyzing interviews generated 64 open codes, 26 sub-categories, 12 categories, and 5 core categories. Among the core categories, the inefficient organization class was chosen as the central class. The findings indicate that the content, facilities, environments and services of library are ineffective. Non-users consider the library as an ineffective organization. They do not go to the library due to ineffectiveness. In addition, poor entity and anti-information environment are other reasons that the non-users pointed to. Nevertheless, they will come to the library if the scope of resources and services would expand and improve. They also expect that the standard structure of the environment and equipment to be observed and tangible in the soul of the library.
Conclusion:The subject of the study and the use of the qualitative method express the originality and value of this research. Identifying the reasons for not being present of non-users in the library as well as their conditions to go to the library is helpful in policy making and formulating realistic policies. Cases such as lending time, censorship, lending of friends, frustration, indifference, lack of need, financial problems, inability to study in a public place, reduce study efficiency, low literacy, maladministration, inefficiency of the librarian, cultural weakness of individuals, lack of reading culture are part of the concepts that filled the knowledge gaps related to the reasons of not to visit the library by Iranian non-users. Beyond absorbing non-users to the library, share of public libraries from populations won’t persuade policy makers to support more finances and supplement of them and this will mean a deficit for public library system.- انتشار مقاله: 05-03-1398
- نویسندگان: محمد حسن زاده,حمیدرضا محمودی,عمران قربانی,ابراهیم زارهی,فاطمه هلالیان,فاطمه هوشیدری,مریم مقدمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تهران,کتابخانه دانشگاهی,رضایت,کاربر,کتابدار
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین میزان صلاحیتهای کتابداران و میزان رضایت کاربران کتابخانههای دانشگاههای دولتی تهران انجام شده است.
روشپژوهش: این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است که در زمره پژوهشهای توصیفی-همبستگی قرار میگیرد. از دو پرسشنامه برای سنجش میزان صلاحیت کتابداران و میزان رضایت کاربر استفاده شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از کتابداران و کاربران کتابخانههای دانشگاههای دولتی تهران بود که از میان آنها 60 کتابدار و 60 کاربر که به روش نمونهگیری تلفیقی متوالی انتخاب شد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای صلاحیت کتابدار و رضایت کاربر از کتابخانه استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و درصد) و آمار استنباطی(آزمون همبستگی پیرسون) و از نرمافزار25 اس پی اس اس استفاده شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که میان صلاحیتهای مدیریتی کتابداران و رضایت کار، صلاحیتهای جستجوی اطلاعات کتابداران و رضایت کاربر و همچنین، میان صلاحیتهای ارتباطی کتابداران و رضایت کاربر رابطهای مثبت، ضعیف و معنادار مشاهده میشود. برخلاف صلاحیتهای فوق که رابطهای ضعیف با رضایت کاربر از کتابخانه دارند، صلاحیت فناوری اطلاعات رابطهای مثبت، معنادار و قوی با رضایت کاربر از کتابخانه دارد. این در حالی است که میان صلاحیتهای فردی و اخلاقی کتابداران و رضایت کاربر از کتابخانه و همچنین میان صلاحیتهای پژوهشی کتابداران و رضایت کاربر از کتابخانه رابطهای وجود ندارد.
نتیجهگیری: یافته ها نشان میدهد رابطهی معنادار و مثبت میان رضایت کاربر از کتابخانه و صلاحیتهای کتابداران وجود دارد. به بیانی دیگر، اینکه رابطهی مستقیم بین این دو متغیر وجود دارد، با افزایش میزان صلاحیت کتابداران، میزان رضایت کاربر نیز از کتابخانه افزایش مییابد و بالعکس.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between the level of qualifications of librarians and the level of user satisfaction of libraries of public universities in Tehran.
methodology: In terms of purpose, this research is an applied research that belongs to the category of descriptive correlational research. In order to assess the competence of librarians, a prefabricated questionnaire containing 31 questions was used. User satisfaction was also assessed with a researcher-made questionnaire containing 28 questions The statistical population of the study consisted of librarians and users of libraries of public universities in Tehran. Librarians' competency and library satisfaction questionnaires were distributed among 60 librarians and 60 users selected by sequential integrated sampling. Descriptive statistics (frequency, mean and percentage) and inferential statistics (Pearson correlation test) were used to analyze the data. 25 SPSS software was used to analyze the data.
Results: The findings of this study indicate that there is a positive, weak and significant relationship between librarians' managerial competencies and job satisfaction, librarians' information retrieval competencies and user satisfaction, as well as a positive, weak and significant relationship between librarians' communication competencies and user satisfaction. It becomes. Unlike the above competencies, which have a weak relationship with user satisfaction with the library, information technology competence has a positive, meaningful and strong relationship with user satisfaction with the library. In general, the results indicate that there is a positive and significant relationship between librarians' competencies and user satisfaction with the library. In other words, as the librarian's qualifications increase, so does the user's satisfaction with the library.
Conclusion: In expressing the originality and value of this research, it can be said that there is a significant and positive relationship between user satisfaction with the library and the competencies of librarians. In other words, that there is a direct relationship between these two variables, with increasing the level of competence of librarians, the level of user satisfaction with the library increases and vice versa.- انتشار مقاله: 13-08-1399
- نویسندگان: فاطمه زندیان,عاطفه شریف,حمیدرضا محمودی,نازیلا محرابی,فاطمه ناصری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,تجربه,خراسان جنوبی,مستندسازی,کتابخانه عمومی
- چکیده: هدف: مستندسازی یکی از مهمترین امور در مدیریت دانش است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی موانع مستندسازی تجارب کارکنان کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات جزو تحقیقات کتابخانهای است که از تکنیکهای میدانی نیز بهره برده است. این پژوهش از نظر روش، جزو پژوهشهای توصیفی- ترکیبی است که از طریق پیمایشی دلفی و تحلیل محتوا (روش کلایزی) انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی تشکیل دادند که 20 نفر از اعضای جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله اول دلفی از روش کلایزی و در دور دوم دلفی از آمارههای توصیفی (میانگین و درصد) و همچنین به منظور تحلیل دادههای آماری از نرمافزار 16 spss استفاده شد.
یافته ها: حاصل تحلیل مصاحبهها پس از بازبینی و مقایسه به 43 کد رسید. در بازبینی نهایی این کدها در 6 شاخص اصلی قرار گرفتند. در حقیقت 43 مانع اولیه شناسایی شدند که در 6 مانع اصلی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که مجموعهای از موانع فرهنگی، آموزشی، فردی، ابزاری-زیرساختی، مقرراتی و فناورانه، کارکنان و کارشناسان اطلاعاتی را از امر مستندسازی تجربه بازمیدارد. بر اساس تحلیلهای صورت گرفته موانع فردی با سایر موانع ارتباط تنگاتنگی دارد.
اصالت/ارزش: موضوع مورد مطالعه و روش انجام این پژوهش دارای اصالت است. نتایج این پژوهش از خروج دانش و تجارب کارکنان از سازمان مربوطه جلوگیری میکند. بهکارگیری نتایج این پژوهش کمک خواهد کرد که کتابخانه در زمینه مدیریت دانش و کسب مزیت رقابتی موفق عمل کند.- چکیده انگلیسی: Objective: Documentation is one of the most important issues in knowledge management. The purpose of this study is to find barriers to documenting the experiences of librarians.
Methodology: This present research is applied in terms of purpose and library research and field techniques are used in terms of data collection method. In terms of method, this research is one of the descriptive combined researches that been done through Delphi survey and content analysis (Colaizzi method). The statistical population of this research includes the staff of public libraries South Khorasan province in which 20 members of the community have been selected as a sample. A questionnaire was used to collect data. Spss software was used to analyze the data of the first stage of Delphi Colaizzi method and the data of the second round of Delphi by descriptive statistic (means and percentage) and also for the analysis of statistical data.
Results: The results of the analysis of the interviews reached 43 cods after review and comparison. In the final review, these cods were included in 6 main indicators. In fact, 43 initial obstacles were identified, which were located in 6 main obstacles. The results indicate that a set of cultural, educational, personal, infrastructural, regulatory and technological barriers prevent staff and information experts from documenting experience. According to analysis, individual barriers are closely related to other barriers.
Conclusion: The subject of research and method of conducting this research are original. By documenting the experiences, the knowledge and experiences of the employees of the relevant organization are prevented from leaving and also, this document can be used as a reference source for the future work of the organization, and modeling it will greatly help the optimization and development of the organization (libraries).- انتشار مقاله: 12-09-1399
- نویسندگان: حمیدرضا محمودی,نازیلا محرابی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,علم اطلاعات و دانششناسی,موانع نظریهپردازی
- چکیده: هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین میزان مانعیت موانع نظریهپردازی در رشته علم اطلاعات و دانششناسی است. در حقیقت در این تحقیق به دنبال آن هستیم که بدانیم هر کدام از موانع نظریهپردازی چه میزان مانعیت دارد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در زمره تحقیقات کتابخانهای و توصیفی-پیمایشی قرار میگیرد. دادهها به وسیله پرسشنامه محققساخته گردآوری شد. اعضای هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای ایران، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. در این پژوهش روش نمونهگیری تلفیقی متوالی بود. پرسشنامه میان 60 نفر از اعضای هیات علمی رشته مزبور توزیع شد. از مجموع 60 پرسشنامه توزیع شده، تعداد 37 پرسشنامه عودت داده شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. به منظور پاسخگویی به سوالات تحقیق، از آزمون تی تک نمونه استفاده شد. نرم افزار SPSS به منظور تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها: نتایج آزمون تی تک نمونه نشان داد موانع فردی، آموزشی، فرهنگی و مدیریتی تا حد بسیار زیاد، موانع اقتصادی و اجتماعی تا حد زیاد مانع نظریهپردازی در علم اطلاعات و دانششناسی میشوند. در میان موانع مزبور، موانع آموزشی با میانگین 18/4 بیشترین و موانع سیاسی با میانگین 66/3 کمترین مانعیت را دارند.
اصالت/ارزش: تاکنون موانع نظریهپردازی علم اطلاعات و دانششناسی با رویکرد کمی مورد تحلیل قرار نگرفته است لذا تحقیق حاضر از نظر موضوع و شیوه تحلیل دارای اصالت است.- چکیده انگلیسی: Objective: Preliminary evidence and review of previous research indicate that theorizing in the field of information science is not in a good position. The purpose of this study is to weigh the barriers to theorizing in this field. In fact, in this research we seek to know how many obstacles each of the barriers of theorizing has.
Methods: The present research is in the category of applied research in terms of purpose and in the category of library and descriptive-survey research in terms of data collection method. Data were collected by a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by information experts. Cronbach's alpha was used to evaluate the reliability. The reliability of the questionnaire was also reported .87% and was confirmed accordingly. The statistical population of this research formed the faculty members of the field of information science of Iran’s universities. In this study, the sampling unit was the university and the sampling method was sequential. In the first stage, each university was selected by random. In the next stage, among the faculty members of each university, the final sample was purposefully selected. Questionnaires were distributed among 60 faculty members in the field. Out of 60 distributed questionnaires, 37 questionnaires were returned. The collected data were analyzed using descriptive and inferential statistics. In order to answer the research questions, one-sample t-test was used. SPSS software was used to analyze the data.
Results: The results of one-sample t-test showed that individual, educational, cultural and managerial barriers have a great extent, economic and social barriers have a large extent hinder in theorizing of information science. Among these barriers, educational barriers with an average of 4/18 have the most, and political barriers with an average of 3/66 have the lowest barrier.
Conclusion: So far, the barriers of theorizing in information science field have not been analyzed with a quantitative approach, so the present study is original in terms of subject and method of analysis.- انتشار مقاله: 01-06-1399
- نویسندگان: حمیدرضا محمودی,محمد حسن زاده,فاطمه زندیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تهران,کتابخانه دانشگاهی,میزان رضایت,کاربر
- چکیده: هدف: هدف این پژوهش دستیابی به میزان رضایت کاربران از کتابخانههای دانشگاهی است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در زمره تحقیقات کتابخانهای و توصیفی-تحلیلی قرار میگیرد. دادهها به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه مورد تایید متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز 864/0 گزارش شد و بر این اساس تایید شد. کاربران کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای دولتی شهر تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری تلفیقی متوالی استفاده و 60 پرسشنامه میان کاربران توزیع شد. به منظور پاسخگویی به سوالات، از آمارههای توصیفی (میانگین و فراوانی) و آزمون تی تک نمونه استفاده شد. نرمافزار spss به منظور تحلیل توصیفی دادهها مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که کاربران تا حد بسیار کمی (85/1) از منابع کتابخانه، تا حد کمی (5/2) از ساختمان و تجهیزات کتابخانه، تا حد کمی (72/2) از کتابداران کتابخانه، و همچنین تا حد کمی (24/2) از خدمات کتابخانه رضایت دارند. همچنین با توجه به مقادیر معناداری (000/0) و (003/0) میتوان مدعی شد که میان وضع موجود و وضع مطلوب رضایت کاربران از منابع، ساختمان و تجهیزات، کتابداران، و خدمات کتابخانههای دانشگاهی تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: به طور کلی، میتوان مدعی شد که کاربران تا حد کمی از کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای دولتی رضایت دارند. بنابراین نیاز است تحولی همه جانبه در راستای ارتقاء و بهبود وضعیت کتابخانههای دانشگاهی رخ دهد.- چکیده انگلیسی: Objective: User satisfaction in most organizations is the main component of its dynamics. This is doubly important in university libraries that meet the information needs of students and faculty. The purpose of this study is to achieve the level of user satisfaction with Academic libraries.
Method: In terms of purpose, the present study is in the category of applied research and in terms of data collection method is in the category of library and descriptive-survey research. Data were collected by a questionnaire. Users of academic libraries of state universities in Tehran formed the statistical population of this study. For sampling, sequential integrated sampling method was used and 60 questionnaires were distributed among users. Descriptive statistics (mean and frequency) were used to answer the questions. SPSS software was used for descriptive analysis of data.
Results: The findings showed that users are very little satisfied with the library resources. Users are also little satisfied with library buildings and equipment, library librarians, and library services. The findings also showed that there is a significant difference between the current situation and the desired situation of user satisfaction with resources, buildings and equipment, librarians, and academic library services
Conclusion: In general, it can be argued that users are little satisfied with the academic library of state universities. Therefore, there is a need for a comprehensive change in order to upgrade and improve the condition of academic libraries. It seems that there is a significant difference between the current situation and the desired situation of user satisfaction with academic libraries in Tehran.- انتشار مقاله: 11-08-1399
- نویسندگان: فاطمه زندیان,فاطمه ناصری,عاطفه شریف,حمیدرضا محمودی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تهران,کتابخانه دانشگاهی,کتابدار,صلاحیت مدیریتی,صلاحیت جستجوی اطلاعات,صلاحیت فناوری اطلاعات,صلاحیت پژوهشی,صلاحیت ارتباطی,صلاحیت فردی و اخلاقی
- چکیده: هدف: عوامل انسانی و فکری در هر سازمانی جزء لاینفک و بسیار ارزشمندی محسوب میشوند. در کتابخانه نیز که سازمانی خدماتی است، کتابدار را میتوان سرمایهای دارای جایگاه ویژه تلقی کرد. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان صلاحیتهای کتابداران کتابخانههای دانشگاهی انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در زمره تحقیقات کتابخانهای و توصیفی-پیمایشی قرار میگیرد. دادهها به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه مورد تایید متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی قرار گرفت. به منظور بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز .84% گزارش شد و بر این اساس تایید شد. کتابداران کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای دولتی شهر تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری تلفیقی متوالی استفاده و 60 پرسشنامه میان کتابداران توزیع شد. به منظور پاسخگویی به سوالات، از آمارههای توصیفی(میانگین و فراوانی) استفاده شد. نرمافزار spss به منظور تحلیل توصیفی دادهها مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها: یافتهها نشان داد که صلاحیتهای مدیریتی با میانگین(4/3) در حد متوسط، صلاحیتهای جستجوی اطلاعات با میانگین(16/4) در وضعیت خوب، صلاحیتهای فناوری اطلاعات با میانگین(02/3) در وضعیت متوسط، صلاحیتهای پژوهشی با میانگین(17/1) در وضعیت بسیار بد، صلاحیتهای ارتباطی با میانگین(87/3) در وضعیت متوسط، و صلاحیتهای فردی و اخلاقی با میانگین(48/3) در وضعیت متوسطی قرار دارند.
نتیجهگیری: به طور کلی، میتوان مدعی شد که صلاحیتهای کتابداران با میانگین 18/3 در وضعیت متوسط قرار دارد. نیاز است مسئولان و متولیان امر با برگزاری دورههای مختلف، صلاحیتهای کتابداران را ارتقاء داده و بهبود بخشند.- چکیده انگلیسی: Objective: In the library, which is a service organization, librarians have a special place. The present study was conducted to investigate the qualifications of university library librarians.
Method: The present study is a descriptive-survey research. Data were collected by a questionnaire. Librarians of academic libraries of state universities in Tehran formed the statistical population of this study. For sampling, sequential integrated sampling method was used and 60 questionnaires were distributed among the librarians. Descriptive statistics (mean and frequency) were used to answer the questions. SPSS software was used for descriptive analysis of data.
Results: Results showed that managerial competencies with an average (3.4) are moderate, information retrieval competencies with an average of (4.16) in good level. Information technology competencies with an average (3.02) in average condition, research competencies with average (1.17) in very bad level, communication competencies with average (3.87) in average level, and individual and moral competencies with average (3.48) in mediocre are placed.
Conclusion: In general, it can be argued that librarians' qualifications are in the average position with an average of 3.18. There is a need for officials and trustees to upgrade and improve the qualifications of librarians by holding various courses.- انتشار مقاله: 07-08-1399
- نویسندگان: فاطمه زندیان,فاطمه ناصری,عاطفه شریف,حمیدرضا محمودی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش نامه مطالعات مرزی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مرزبانی,شغل,تعارض کار - خانواده,مسئولیت خانوادگی,تعارض کار و فراغت,تعارض کار و فرزند
- چکیده: زمینه و هدف: تعارض کار و خانواده زمانی بوجود می آید که فرد در ایفای صحیح وظایف شغلی و خانوادگی خود دچار مشکل گردد. ساعت کار زیاد یکی از مهم ترین دلایل بروز تعارض کار و خانواده است، امری که در مورد کارکنان نیروی انتظامی و از جمله مرزبانی این نیرو، بسیار متداول است. این پژوهش به بررسی رابطه ساعت کاری زیاد با تعارض کار و خانواده در بین کارکنان هنگ مرزی اترک در استان گلستان می پردازد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها پیمایشی- توصیفی است. جامعه پژوهش کارکنان هنگ مرزی اترک در استان گلستان هستند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 171 نفر تعیین و با روش طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از شش مقیاس میزان ساعت کاری(آلفای کرونباخ 79/0)، تعارض کار و همسر(آلفای کرونباخ 75/0)، تعارض کار و فرزند(آلفای کرونباخ 76/0)، تعارض کار و فراغت(آلفای کرونباخ 77/0) استفاده شد که از برخی شاخص های مقیاس کارلسون و همکاران(2000) و مدل لمبرت و همکاران(2007) و نظریات صاحب نظران و تحقیقات پیشین برای طراحی آن ها بهره گرفته شد. برای تحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS و آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.
یافتهها و نتایج: پژوهش نشان داد حدود 4/75 درصد از کارکنان، ساعت کاری خود را زیاد دانسته و بیش از 65 درصد از آنان تعارض کار و خانواده را تجربه نموده اند. همچنین رابطه مستقیم و معناداری بین ساعت کاری زیاد و تعارض کار و خانواده در بین کارکنان مرزبانی هنگ مرزی اترک وجود دارد و 9/72 درصد تغییرات در تعارض کار و خانواده را می توان به ساعت کار زیاد این کارکنان نسبت داد. بنابراین با اصلاح زمانبندی ساعات کار می توان تا حد زیادی این تعارضات را از بین برد.- چکیده انگلیسی: Context and purpose: Conflict between work and family occurs when a person is in a difficult position to perform his or her duties and family duties; the high hours of work or the presence of a person in the work environment is one of the most important factors and reasons for the emergence of conflict of interest. Family, in which the individual faces a family with difficulty and conflicts, while satisfying the desirable tasks of the job, therefore, considering the nature of the job of the military and law enforcement personnel and, in particular, the border guards of the IRGC They have to spend a lot of their time away from the family and in the work environment. In case of this complication, The disruption of family and professional duties is inevitable.Therefore, this research has been carried out with the aim of identifying the relationship between high work hours and work-family conflict among the staff of the Atrak boundary regiment of Golestan province and stylized solutions and improvement of the situation.
Method: The research method was survey. The study population consisted of all staff members (senior officers, officer officers and degree officers) of the Atrak boundary regiment. Using the Cochran formula, 171 subjects were selected and selected by stratified random sampling. The data gathering tool was a questionnaire. So, for the data collection, 6 scales (high work hours, conflict of work and wife, conflict of work and child, conflict of work and health, conflict of work and leisure, conflict of work and worship) are considered, which for the design of these indicators of the scale Carlson et al. (2000) and Lambert et al. Model (2007), as well as the views and theories of scholars and previous researches for making items. For testing hypotheses, Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to test the model. Is.
Results: The results of the research indicate that about 75.4% of the employees considered their work hours high and more than 65% of them experienced the conflict between work and family. Also, Pearson correlation test showed that there is a direct and significant relationship between high work hours and conflict between work and family. Finally, the results of the regression analysis show that 72.9 percent of the variations in work-family conflict are related to the high work hours.- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: اصغر آقایی,حمیدرضا محمودی
- مشاهده