در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: محیط آموزشی,متغیرهای محیطی,حادثه,امنیت فیزیکی,مدارس ایمن
- چکیده: یکی از مهمترین اقدامات در برنامهریزی طراحی فضاهای آموزشی توجه به ایمنی فیزیکی این فضاها، بخصوص در مدارس ابتدایی است. به همین لحاظ اولویت اول در طراحی، امنیت کودک است و بعد از آن توجه به انعطافپذیر بودن محیط و ابزار، تا به کودک مجال تخیلپردازی بدهد. این پژوهش با هدف بررسی اهمیت امنیت فیزیکی و شناسایی متغیرهای محیطی ایجاد امنیت در فضاهای آموزشی به منظور دستیابی به مطلوبیت بیشتر فضا انجام گرفته است. روش تحقیق پژوهش حاضر بدینگونه است که در مرحله نخست مبانی نظری تحقیق از طریق مطالعات کتابخانهای تدوین و تهیه گردید، که بر اساس نتایج حاصل از تحقیق شکل گرفته بودند. در مرحلة بعد برای آزمون فرضیات تحقیق، مطالعات میدانی و مصاحبهای روی 8 مدرسه ابتدایی شهر رشت انجام شد و طی دو مرحله توزیع پرسشنامه، نتایج مورد نیاز استخراج و تجزیه و تحلیل گردیدند. یافتهها نشان داد که پاسخدهندگان عوامل بسیاری از قبیل مکانیابی صحیح مدارس، نحوة دسترسی، حریمهای عملکردی مدارس و غیره را در ایجاد امنیت فضاهای آموزشی دارای اهمیت ویژهای برشمردند، این در حالیست که سطح امنیت کالبدی در مدارس مذکور متوسط بوده است، حال آنکه ایجاد امنیت فیزیکی سبب ارتقای مطلوبیت فضاهای آموزشی گردیده و افزایش میزان یادگیری کودکان را در پی خواهد داشت.
- چکیده انگلیسی: One of the most important steps in planning the design of educational facilities, is attention to the physical safety of these spaces, especially in elementary schools. For this reason, the priority in the designing is safety of the child and then due to the flexibility of the environment and tools, to give the child's chance of imagination. This study aimed to evaluate the importance of physical security and safety, environmental variables that creates safety in the educational spaces, in order to achieve a more favorable atmosphere has been done. In case study examples, solutions can be found to solve the problem in schools and in planning for the future, measures to promote safety in our schools. The research study, so that in the first phase, the theoretical research gathered through library studies, that was based on the results of the research. In the next step is to test hypotheses, field studies and interviews have been done on 8 elementary schools in Rasht, and the questionnaires were distributed in two stages, the required results gathered and analyzed. The findings showed that for respondents so many factors such as correct location of schools, access, privacy and security in the performance of schools and educational facilities described have special significance, despite the fact that is, the level of security in schools body was moderate, however, physical security, enhancing the utility of educational facilities and increase children's learning outcomes will follow.
- انتشار مقاله: 02-02-1394
- نویسندگان: حمیدرضا عظمتی,سعید نوروزیان ملکی,نرجس خانوالی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زیبایی شناسی,منظر شهری,بوم شناسی,اجتماع محلی,طراحی معماری منظر,رویکرد انسانی-محیطی
- چکیده: هدف اصلی این نوشتار،بازشناسی و تحلیل رویکرد های متفاوت در طراحی معماری منظر و پیشنهاد رویکرد کل گرای انسانی -محیطی در ارتباط با مسایل جاری معماری منظر در ایران است. به این منظور ابتدا هدف ها و رویکرد های رایج جزء گرا در معماری منظر معرفی و تحلیل می شود. آنگاه الگوی کل گرا، مبتنی بر رویکرد انسانی– محیطی به طراحی منظر در سه حوزه زیبایی شناسی، بوم شناسی و اجتماع محلی طرح شده و نقش هر حوزه در تامین نیازها و شکوفا سازی قابلیت های انسانی تبیین می شود. در رویکرد پیشنهادی، ادراک معماری منظر، فراورده ها تعامل بین ابعاد انسانی(تجربی) و محیطی(فضایی) شناخته می شود. ابعاد انسانی(تجربی) منظر شامل تقویت حس مکان و تعلق مکانی، بازسازی ذهنی و روحی انسان، تعریف قلمروهای عمومی، نیمه عمومی و خصوصی، تسهیل جهت یابی و راهیابی در فضا و نیز القای هویت، امنیت ومطلوبیت محلی است. ابعاد محیطی(فضایی) منظر شامل تعریف مکان ها، مسیرها و قلمروها است و طراح منظر بایستی به سامان دهی مکان ها (مراکز مبدا و مقصد)، مسیرها (راه ها ) و قلمروها (محدوده ها)ی کالبدی بپردازد. درپایان مقاله، طراحی منظر شهر ایرانی به عنوان یک نمونه موردی بررسی و چنین استنتاج شده است که، با توجه به گستردگی شهرهای ایران با مناظر انسانی- محیطی متنوع، باز شناخت چشم انداز شهر ایرانی، به عنوان پیش نیاز طرا حی معماری منظر ضروری است
- چکیده انگلیسی: The main purpose of this paper is to identify and analyze different approaches in landscape architecture design and to propose a holistic human-environmental approach in relation to current issues of landscape architecture in Iran. For this purpose, first, the common goals and approaches of partialism in landscape architecture are introduced and analyzed. Then, the holistic model, based on the human-environmental approach to landscape design, is proposed in three areas of aesthetics, ecology and local community, and the role of each area in meeting the needs and flourishing human capabilities is explained. In the proposed approach, the perception of landscape architecture, products is the interaction between human (experimental) and environmental (spatial) dimensions. The human (experimental) dimensions of the landscape include strengthening the sense of place and belonging, spatial and mental reconstruction of man, defining public, semi-public and private realms, facilitating orientation and navigation in space, and inducing local identity, security, and desirableness. The environmental (spatial) dimensions of the landscape include the definition of places, routes, and domains, and the landscape designer must organize places (centers of origin and destination), routes (routes), and physical realms (ranges). At the end of the article, landscape design of Iranian city is considered as a case study and it is concluded that, considering the vastness of Iranian cities with diverse human-environmental landscapes, recognizing the perspective of Iranian city is essential as a prerequisite for landscaping.
- انتشار مقاله: 30-02-1399
- نویسندگان: محسن فیضی,محمد باقری,حمیدرضا عظمتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خلاقیت,کودک,رشد,بوستانهای شهری,فضاهای باز
- چکیده: امروزه بوستانهای شهری بخشی جدایی ناپذیر از مجتمع های زیستی و فضاهای عمومی، به ویژه در کلان شهرها محسوب می شوند و در برآورده ساختن نیازهای اجتماعی و فردی شهروندان نقش اساسی و مهمی ایفا می نمایند. این فضاها بخش عمده ای از زمان و محیط روزمره مردم از جمله کودکان را به خود اختصاص می دهند و به همین دلیل ارتقاء و غنی سازی این فضاها می تواند در رشد فردی، تعامل های اجتماعی، تقویت حس تعاون و حتی آموزش شهروندان و کودکان موثر باشد. با توجه به ویژگی های خاص رشد، سلامت و امنیت کودکان، همواره بخشی از کارکرد فضاهای باز شهری از جمله بوستان ها به کودکان اختصاص می یابد. از این رو آماده سازی محیط های باز شهری از جمله بوستان ها برای کودکان به عنوان شهروندان و سازندگان آینده شهر از اهمیت ویژه برخوردار است. در این مقاله با تکیه بر ویژگیهای منحصر به فرد کودکان، به عنوان بخش مهمی از شهروندان، ضرورت و اهمیت بهره گیری از قابلیت بوستان های شهری به منظور رشد خلاقیت آنها مورد تاکید قرار می گیرد و در این رابطه برخی از اصول و معیارهای طراحی بوستان های شهری در تناسب بارشد و شکوفایی خلاقیت کودکان ارایه می شود. همچنین مشارکت آنها در فرایند طراحی بوستان های کودک و فضاهای بازی به عنوان یکی از راهکارهای فعال و پویای طراحی پیشنهاد می شود. در این راستا با تکیه برروش تحقیقی تحلیل محتوا، برخی از مطالعات رشد خلاقیت کودکان و فرایند طراحی فضاهای باز و بوستان های شهری بررسی شده و چنین استنتاج می شود که مشارکت مستقیم کودکان در خلق فضای آنان، افزون بر ایجاد تمایل بیشتر به حضور و تعامل در محیط، امکان رشد جسمی، ذهنی، اجتماعی، استعداد ها و خلاقیت آنان نیز فراهم گردد.
- چکیده انگلیسی: Today, urban parks are an integral part of biological complexes and public spaces, especially in metropolitan areas, and play an essential role in meeting the social and individual needs of citizens. These spaces occupy a large part of people's daily time and environment, including children, and therefore the upgrading and enrichment of these spaces can be effective in personal growth, social interactions, strengthening the sense of cooperation and even educating citizens and children. Be. Due to the special characteristics of children's growth, health and safety, a part of the function of urban open spaces, including parks, is always allocated to children. Therefore, the preparation of urban open spaces, including parks, is of particular importance for children as citizens and future builders of the city. In this article, relying on the unique characteristics of children, as an important part of citizens, the necessity and importance of using the capacity of urban parks to grow their creativity is emphasized and in this regard, some of the principles and criteria of garden design Urban landscapes are presented in proportion to the rainfall and flourishing of children's creativity. Their participation in the design process of children's parks and play spaces is also suggested as one of the active and dynamic design strategies. In this regard, based on the research method of content analysis, some studies of children's creative development and the process of designing open spaces and urban parks have been studied and it is concluded that children's direct participation in creating their space, in addition to creating more desire to attend and interact. In the environment, the possibility of physical, mental, social development, talents and their creativity is also provided.
- انتشار مقاله: 30-02-1399
- نویسندگان: فرهنگ مظفر,حمیدرضا عظمتی,محمد باقری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و تکنولوژی محیطزیست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حریم خصوصی,معماری,خلوت,مرزها,فضای آموزشی دانشگاهی,مطلوبیت فضای شخصی
- چکیده: زمینه و هدف: مطالعات و بررسیهای صورت گرفته بیانگر مشکلاتی چون عدم تعریف مناسب از فضاهای شخصی، فقدان محرمیت و امنیت، نبود حس تعلق یا حس مکان و ازدحام، در فضاهای دانشگاهی است. این مسئله باعث عدم کارایی و کاهش حضور مؤثر دانشجویان در فضاهای آموزشی میگردد. هدف از پژوهش حاضر مرور نظریهها و رویکردهای روانشناسی محیطی و معماری در رابطه با مفاهیم حریم خصوصی و فضای شخصی است و سپس تحت نظر متخصصان، عوامل کالبدی و روانی مؤثر بر مطلوبیت فضاهای شخصی استخراج شده است.
روش بررسی: این مطالعه برحسب نوع هدف،کاربردی است و به روش تحقیق پیمایشی انجام گردیده است. پیمایش اولیه بین تعدادی از متخصصین متشکل از اساتید معماری و روانشناسی که به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند صورت گرفت. سپس پرسشنامه اولیه حاصل گشته و بعد از تعیین میزان اهمیت هر یک از عوامل، پرسشنامه اصلی تهیه و توسط کاربران مورد پیمایش قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS صورت پذیرفت.
یافتهها: مهمترین عوامل تأثیرگذار بر فضاهای شخصی در دو حوزه مؤلفههای کالبدی و مؤلفههای روانی استخراج گردید. در حوزه مؤلفههای کالبدی عواملی مانند: فردی سازی فضا، استفاده از مرزها برای تفکیک فضا و ایجاد فضاهای نیمه شخصی و خلوت به دست آمد و در حوزه مؤلفههای روانی مهمترین مؤلفهها شامل: امنیت، تراکم جمعیتی و در نظر گرفتن نیازهای متفاوت افراد حاصل شد.
نتیجهگیری: در نظر گرفتن عوامل مؤثر حاصل شده از پژوهش حاضر در طراحی محیطی موجب مطلوبیت فضاهای شخصی در محیطهای آموزشی دانشگاهی خواهد شد.- چکیده انگلیسی: Background and Objective: After accomplishment of a survey on universities the results showed that there are many specific problem such as lack of private space and sense of belonging. The aim of this article is studying the theories andconcepts in the area of private space.
Method: This study is practical, based on its purpose will give design solutions to improve the quality of private spaces. This research is a mixed study (quality and quantity). For data collection is used literature review and interviews with Experts in this field. These data are firstly analyzed and classified, then measurements were done to find out the importance of the parameters. Questionnaire was made and distributed among a group of specialist including architecture professors and psychologists and then the main questionnaire was conducted and then studied by 48 architecture students. Data analyzing was done by using the Delphi technique and the SPSS software.
Findings: At the end, the main influential factors in private spaces were extracted as: the individualization of the area, figuring out how to break down these areas, create semiprivate and quiet spaces.
Discussion and Conclusion: Applying these extracted factors will have positive effects on utility of private spaces and improvement quality of learning environments.
- انتشار مقاله: 08-02-1395
- نویسندگان: حمیدرضا عظمتی,سمیه پورباقر,منا محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و تکنولوژی محیطزیست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایت مندی,مدلیابی ساختاری,عوامل طبیعی(پوشش گیاهی)- فضاهای باز- مجتمع های مسکونی
- چکیده: زمینه و هدف: این تحقیق، بررسی رضایت مندی کودکان از فضاهای باز مجتمع های مسکونی در قالب یک مدل علّی است.
روش تحقیق: پژوهش حاضر از نوع همبستگی طرح مدلیابی روابط ساختاری می باشد که147 نفر از والدین ساکن در مجتمع های مسکونی شهرک شهید فلاحی و شهرک امید تهران به شیوه خوشه ای تصادفی انتخاب شدند تا 57 سوال پرسشنامه مربوط به دیدگاه والدین در فضاهای باز مجتمع های مسکونی را پاسخ دهند. روایی ابزار مورد بررسی از روش محتوایی و سازه مورد مطالعه نشان داد که ابزار دارای روایی مناسبی است. همچنین میزان پایایی این ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ 954/0=α به دست آمده است. با استفاده از روش تحلیل مسیر و رگرسیون و تعیین اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرها بر آموزش پذیری فضاهای باز مجتمع های مسکونی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: یافتهها نشان دادند که عوامل برای رضایت مندی کودکان از فضاهای باز در مجتمع های مسکونی به تبعیت از روابط مستقیم و غیرمستقیم صورت می پذیرد.
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشان داد که، متغیر های عوامل طبیعی (پوشش گیاهی)، فرم فضا و ارگونومی به طــور مستقیم در رضایت مندی کودکان در فضاهای باز مجتمع های مسکونی تاثیر دارند و متغیر های انعطاف پذیری وسایل بازی کودکان، عوامل محرک بصری به طور غیرمستقیم بر رضایت مندی کودکان در فضاهای باز مجتمع های مسکونی تاثیر دارند.- چکیده انگلیسی: Aim: The aim of this research is the study of the role of children satisfaction of open spaces in
residential in the form of causal model.
Methods: This research method is correction study with the design on the structural model relation.
147 parents settling in Shahid Fallahi and Omid complexes in Tehran, were selected by Random
cluster Sampling. They were asked to cite their own believes on open-spaced complexes included in
the 57 questionnaires. Validity of the Instrument Calculated by Content method and the understudying
constructs showed that the instrument had a proper validity. Also, reliability ratio of instrument was
calculated approximately α =0.954. Direct and indirect effects of variables on satisfaction of
residential complexes of open space were calculated through path analysis and regression methods.
Results: Results showed that the factors to satisfaction of residing children in residential complexes to
follow the direct and indirect relationships.
Conclusion: Variables such as natural factors (herbal covering), Space form, Ergonomics have direct
effect on children satisfaction of residential open space, and the other variables like flexibility child's
play tools, visual stimuli factors have indirect effects on the children satisfaction of residential open
space.- انتشار مقاله: 25-01-1390
- نویسندگان: حمیدرضا عظمتی,حسن فریدون زاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و تکنولوژی محیطزیست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اجتماع,زیبایی شناسی,اکولوژی,معماری منظر
- چکیده: شهرها و مجتمع های زیستی حاصل فرآیند تعاملات بشری در ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فن آوری وغیره هستند، امروزه با پیشرفت روز افزون دانش، میزان دخل و تصرف انسان نیز در محیط پیرامون خود بیش از پیش شتاب گرفته. و به همین میزان انسان با از بین بردن منابع طبیعی مشکلات متعددی را پیش روی خود قرارداده، وبه همین دلیل تخصص های مختلف در جهت حل این مشکلات پدید می آیند. معماری منظر از جمله تخصص هایی است که علی رغم پیشینه طولانی کاربرد آن در زندگی بشر، سابقه چندانی در محیط های دانشگاهی به عنوان یک رشته تحصیلی مستقل ندارد. دستاورد فعالیت های این تخصص، از آن جا که ریشه درطبیعت دارد با بهره گیری از استعداد های خود توانسته است در ابعاد گوناگون همانند: مسایل اجتماعی، اکولوژیکی و زیست محیطی نقش و جایگاه مستحکمی برای شهر نشینان داشته باشد. در ایران نیز که یکی از پایه گذاران این حرفه در تاریخ بشری به شمار می رود، چند سالی است که با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، این گرایش به طور خاص شروع به فعالیت نموده است. لذا با توجه به جنبه تازگی این رشته دانشگاهی شناخت ابعاد این تخصص در جهت ایجاد تعامل با تخصص های مرتبط که دارای زمینه مشترک می باشند امریست بایسته.
دراین مقاله سعی گردیده تا با استفاده از از نظریات، مستندات و متون موجود و همچنین بررسی سوابق موضوع با بهره گیری از روش تحلیل محتوا با هدف درک مفهوم واقعی از تعریف معماری منظر علاوه بر تبیین جنبه ها و رویکردهای این حرفه به اثبات ضرورت تعامل بین این رشته و سایر تخصص های با زمینه یکسان نیز پرداخته شود .تا با ایجاد زمینه مناسب این حرکت بتواند سرآغازی درجهت تحقیقات بنیادی بعدی وهمچنین تحقیقات میان رشته ای به منظور حل مسایل موجود باشد.- چکیده انگلیسی: 5
- انتشار مقاله: 19-12-1386
- نویسندگان: محسن فیضی,حمیدرضا عظمتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روشها و مدلهای روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: منظر,فضاهای آموزشی,نفوذپذیری بصری,بازسازی تمرکز ذهنی
- چکیده: چکیده
تمرکز ذهنی بعنوان یکی از اصلی ترین شروط یادگیری و موفقیت تحصیلی است که می تواند توسط نفوذپذیری بصری و ارتباط دیداری مطلوب کلاس های درس با منظره بیرون، بازسازی گردد.
بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر انواع نفوذپذیری بصری بر اساس محتوای منظر بر بازسازی تمرکز ذهنی دانش آموزان انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانش آموزان محصل در سال تحصیلی 98-97 در مقطع متوسطه دوم شهر شیراز با گروه سنی 16 تا 18 سال است که با استفاده از روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای بعنوان نمونه در سه گروه آزمایش(هرگروه 15 نفر) انتخاب شدند. آزمودنی ها بوسیله پرسشنامه و آزمون روانشناسی در دو مرحله قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفتند و مجموع داده ها بر اساس آزمون تی زوجی به منظور یافتن ارتباط معنادار میان نفوذپذیری بصری و بازسازی تمرکز ذهنی دانش آموزان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که تمرکز ذهنی دانش آموزان پس از انجام فعالیت های درسی، می تواند به میزان زیادی از طریق دسترسی بصری به مناظر طبیعی محیط بیرون بازسازی گردد. این در حالی است که عدم وجود پنجره و منظر در کلاس و مشرفیت به مناظر کالبدی به ترتیب کمترین تاثیرات را بر بازسازی تمرکز ذهنی آنان دارد.- چکیده انگلیسی: Mental focus is one of the main conditions for learning and academic achievement, which can be reconstructed by visual permeability and the ideal visual communication of classrooms with the outlook.
Accordingly, the present study aimed to investigate the effect of visual permeability types on the basis of out landscape content on rehabilitation of mental concentration of students. The statistical population of this study was all students in the second section of high schools in Shiraz, aged 16 to 18 years, who were randomly selected as multistage cluster sampling (in each group of 15) ) were chosen.
Subjects were evaluated by a questionnaire and psychological test in two stages before and after the intervention, and the totality of data was analyzed based on the paired t-test to find a meaningful relationship between visual permeability and cognitive mental restoration of students.
The results of this research show that students' mental focus after conducting their activities can be greatly improved through visual access to the natural landscape of the outside environment. However, windowlessness in the classroom and the periphery of the physical elements have the least effect on restoring their mental concentration, respectively.- انتشار مقاله: 29-04-1398
- نویسندگان: سولماز حیدری,حامد مضطرزاده,حمیدرضا عظمتی,ملیحه تقی پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های هستی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ویژگی معماری ایرانی - اسلامی,هنرهای قدسی,اخلاق معنوی,تعالی معماری
- چکیده: معماری از جنس «حکمت» است. معماری خالق مکان قدسی در طول هزارهها بوده و معمار سعی بر آن داشته به وسیله آن نوعی تجلی حقیقت را بر روی کرة خاکی بنا نهد. امر قدسی حکایت از تجلی عوالم برتر در ساحتهای نفسانی و مادی هستی است. منبع الهام امر قدسی، عالم حقیقت است که فوق ساحت روانی یا عالم نفس قرار دارد. از آنجا که معماری قدسی از ساحت معنا به وجود میآید؛ هنری معنوی است. چندی است که پژوهش در باب هنر معنوی و در پی آن معماری قدسی از سوی اندیشهورانی چون: نصر، بورکهارت و... دنبال شده که حاکی از اهمیت این امر مقدس در زمینه معماری است. معماری ایرانی-اسلامی دو اصل هنر و رفتار توأم با معنویت را در خود جای داده است که بخش دوم به مراتب بالاتر و حائز اهمیت است. روش تحقیق در این نوشتار از سویی در عرصه عظیم روش کیفی با کاربست استدلال منطقی گنجانده میشود و از سمتی دیگر، در چارچوب تشریحی محدود میشود. هدف پژوهش نحیف در دست، در راستای بررسی جایگاه امر قدسی در معماری و مرور اندیشهها در کالبد بناهای شکوهمند گذشته ایرانی-اسلامی؛ همچنین بازخوانی اهمیت اخلاق توأم با معنویت در معماری اسلامی، به رشتة تحریر درآمده است. میتوان گفت که درک رابطه میان ذات و ماهیت هر پدیده، اساسیترین لازمه آشنایی یا درک معماری اسلامی میباشد و این درک نیازمند آمادگى روحى خاصى است؛ و اگر کسى بسیار اهل تأمل همراه بااخلاق معنوی باشد، از راز عمیق وجود آگاه خواهد شد.
- چکیده انگلیسی: Architecture is made of "wisdom". Architecture has been the creator of sacred place over the millennia; thereby an architect has tried to build a manifestation of the truth on the earth. The sacred affair indicates the high realms apparition in spiritual and material existence. The inspiration of the sacred affair is the universe that is beyond the mental or physical realms. Since sacred architecture emerges from the field of meaning, it is a spiritual art. Research in the area of sacred art and the following sacred architecture has been pursued by thinkers such as Nasr, Burckhardt and others that suggests the importance of this sacrament in the field of architecture. The Iranian-Islamic architecture embraces two principles of art and spiritual behavior; that the latter is of higher importance. The research method in this article falls within qualitative methods by applying logical reasoning, and on the other hand within the exploratory area. The purpose of this trivial study is to examine the place of the sacred affair in architecture and the glorious monuments of Iranian-Islamic history; and to review the importance of ethics coupled with spirituality in Islamic architecture. One could say that in understanding the relationship between the nature and the essence of the phenomenon, the basic requirement is knowledge of Islamic architecture that requires a special mental preparation and understanding; if someone contemplates deeply and has spiritual behavior, that person will become aware of the deep secret of being.
- انتشار مقاله: 23-02-1394
- نویسندگان: جمالالدین مهدینژاد,محمدصادق طاهر طلوع دل,حمیدرضا عظمتی,علی صادقی حبیبآباد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: محلات مسکونی,خلاقیت,کودک,رشد,سلامت,فضاهای باز,انسان سنجی
- چکیده: امروزه با توسعه روزافزون شهرهای کوچک و بزرگ و فاقد فضاهای شهری مطلوب، سازگارسازی محلات مسکونی و فضاهای عمومی آنها با نیاز های ساکنان در کانون توجه کارشناسان قرار گرفته است. فضاهای باز (عمومی) محله ای، دربرآورده ساختن نیازهای اجتماعی و فردی کودکان و نوجوانان محله، نقش منحصر به فردی دارند. این فضاها بخش عمده ای از زمان و محیط زندگی روزمره ساکنان از جمله کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص می دهند و از دیدگاه مهندسی عوامل انسانی، ارتقای کیفیت این فضاها می تواند در سلامت و رشد قوای جسمی، تقویت تعاملات اجتماعی و همبستگی گروهی، و حتی آموزش و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان موثر باشد. در این نوشتار، نقش فضاهای باز در رشد فیزیکی وخلاقیت کودکان و نوجوانان تبیین شده و بخشی از قابلیت فضاهای عمومی و بوستان های محلی معرفی شده است. در این راستا با استفاده از روش تحقیقی تحلیل محتوا، برخی از مطالعات سلامت، رشد و خلاقیت کودکان ونیز طراحی محیط های ویژه کودکان بررسی شده است. در پایان با تأکید بر نگرش انسان سنجی و مهندسی عوامل انسانی در طراحی متناسب با رشد و خلاقیت کودکان، معیارهای 1) دسترسی، 2) مقیاس، 3) جذابیت، 4) شایستگی و پاسخگویی، 5) آسایش و ایمنی و 6) مشارکت پذیری ارائه شده است. از بین معیار های پیش گفته، مشارکت کودکان در فرایند طراحی فضاهای همسایگی، بوستان های کودک و فضاهای بازی به عنوان یکی از راهکارهای فعال و پویای طراحی پیشنهاد شده و استنتاج می شود که مشارکت مستقیم کودکان در خلق فضای آنان، علاوه بر ایجاد تمایل بیشتر به حضور و تعامل در محیط، امکان رشد جسمی، ذهنی، اجتماعی، استعدادها و خلاقیت های محیطی آنان را نیز فراهم می سازد.
- چکیده انگلیسی: Nowadays, with the development of towns and cities without responsive and healthy public urban spaces, adaptation of neighborhood spaces with the needs and desires of residents have been concerned as the solution.Neighborhood open spaces have a unique role in response to the children and adolescents’needs and desires. Theses spaces are of the main environments of children’s daily life and can improve their physical growth (health), social relationships and overall growth and creativity. This research explores the role of neighborhood space characteristics such as children’s parks,playgrounds and residential streets in the growth, physical activity and environmental creativity of children. The main results of the study-with an anthropometrics and ergonomics approach show that, environmental design principles such as 1)accessibility 2)Scale 3)interest 4) Afford and response 5)comfort and safety and 7)participation have significant role in the overall growth (health) and creativity of children. Finally, the children’s participation in the process of space making such as playing areas has been proposed as a key principle that can improve the physical and mental health (growth), social relationships and environmental creativity of children.
- انتشار مقاله: 07-06-1390
- نویسندگان: فرهنگ مظفر,سیدباقر حسینی,محمد باقری,حمیدرضا عظمتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی اندیشه معماری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شرایط محیطی,فضاهای آموزشی,کلمات کلیدی: استرس,مقبولیت و چالشبرانگیزی,عوامل محیطی-کالبدی
- چکیده: بیان مساله: ازجمله مباحث مطرح در جوامع مدرن امروزی که درواقع بخش اجتنابپذیری از زندگی افراد میباشد، مسئله استرس است. حضور افراد در محیطهای اجتماعی مانند فضاهای آموزشی همراه با درک سطوحی از استرس میباشد. فضاهای آموزشی دانشگاهی نیز جزء محیطهایی هستند که افراد در آن سطحی از استرس را تجربه مینمایند و این در حالی است که هدف اصلی در این فضاها رشد و شکوفایی افراد است و وجود استرس در نقطه مقابل اهداف مذکور قرار میگیرد.
سوال تحقیق: سؤالات پژوهش حاضر در راستای شناخت و استخراج عوامل تنشزای محیطی- کالبدی و میزان و درصد اهمیت هر یک از عوامل و بررسی مقبولیت و چالشبرانگیزی عوامل مستخرج میباشد.
اهداف تحقیق: هدف اصلی این پژوهش، تلاشی در راستای کاهش استرس و افزایش آرامشپذیری فضایی برای کاربران در فضاهای آموزشی دانشگاهی است.
روش تحقیق: پژوهش به روش پیمایشی و بهصورت تکنیک دلفی انجام گردیده است و در آن به نگرشسنجی از متخصصان و اساتید پرداختهشده است. سپس تجزیهوتحلیل اطلاعات با روش تحلیل محتوای شانون انجامشده است. پس از مطالعه و بررسی منابع کتابخانهای، مصاحبههای باز پاسخ طی زمانهای مختلف با دوازده نفر از روانپزشکان و روانشناسان و معماران خبره این حوزه صورت گرفته است، سپس به تحلیل محتوا پرداخته و مؤلفههای مؤثر بر استرس کاربران در فضاهای آموزشی دانشگاهی با توجه به وزندهی ضرایب اهمیت و مقبولیت آنها استخراج گردیده است.
مهمترین یافتهها و نتیجهگیری تحقیق: عوامل مستخرج توسط پنج نفر از اساتید متخصص درزمینهٔ طراحی معماری در چهار دسته مجزا جای گرفتهاند. نتایج حاصلشده بیانگر این مطلب است که از میان کلیه عوامل مستخرج، چهار عامل اصلی شامل: 1- آسایش محیطی (39.20 درصد)، 2- عوامل کالبدی و فیزیکی (32.80 درصد)، 3- عوامل روانشناختی- اجتماعی (19.20 درصد) و 4- عوامل ادراکی (8.00 درصد) دارای نقش مؤثر بر میزان استرس افراد در فضاهای آموزشی هستند. چالش موجود در رابطه با عواملی است که از دیدگاه متخصصین استرسزا هستند و در مقابل آن توافق کامل افراد بر روی عواملی است که استرسزا نیستند؛ لذا در رابطه با عواملی که بیشترین درصد مقبولیت را کسب نمودهاند بیشترین اختلافنظر نیز وجود دارد و مسئله بررسی عوامل چالشبرانگیز خواهد بود.- چکیده انگلیسی: Research Problem: One of the topics in modern societies that is actually an inevitable part of people's lives is the issue of stress. The presence of people in social environments such as educational spaces is accompanied by an understanding of levels of stress. University educational spaces are also among the environments in which people experience a level of stress, while the main goal in these spaces is the growth and prosperity of people and the existence of stress is in contrast to these goals.
Research question: The questions of the present study are in order to identify and extract environmental-physical stressors and the extent and percentage of importance of each factor and to examine the acceptability and challenge of the extracted factors.
Objectives of the research: The main purpose of this research is an effort to reduce stress and increase spatial relaxation for users in university educational spaces.
Research Method: The research has been done by survey method and in the form of Delphi technique and in it the attitude of experts and professors has been studied. Then, the analysis of information was performed by Shannon content analysis method. After studying and reviewing library resources, open-ended interviews have been conducted at various times with twelve psychiatrists, psychologists and expert architects in this field, then content analysis and effective components on user stress in educational spaces. University has been extracted according to the weighting of the coefficients of importance and their acceptability.
The Most Important Results and Conclusion: The factors extracted by five professors specializing in the field of architectural design are divided into four separate categories. The results indicate that among all the extracted factors, four main factors include: 1- Environmental comfort (39.20%), 2- Physical and physical factors (32.80%), 3- Psycho-social factors (20 19% and 4- Perceptual factors (8.00%) have an effective role on the level of stress in educational spaces. The challenge is related to factors that are stressful from the perspective of experts, and in contrast, people fully agree on factors that are not stressful; Therefore, there is the most disagreement about the factors that have gained the highest percentage of acceptance, and the issue of examining the factors will be challenging.- انتشار مقاله: 01-10-1398
- نویسندگان: سمیه پورباقر,حمیدرضا عظمتی,بهرام صالح صدق پور
- مشاهده