در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Fundamentals of Mental Health
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: افسردگی,اختلال اضطراب اجتماعی,شناختدرمانی,عملکرد فعالسازی رفتاری
- چکیده: مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی درمان فعالسازی رفتاری گروهی و شناختدرمانی گروهی در کاهش شدت علایم اضطراب اجتماعی و افسردگی و کاهش ارزیابیهای منفی و بهبود عملکرد کلی انجام شد.
روشکار: نمونهی این پژوهش بالینی شامل 23 دانشجو با تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی با استفاده از مصاحبه ساختاریافته برای اختلالات روانی و بودن تحت درمان روانشناختی یا دارویی همزمان با پژوهش بود. افزون بر آن، شرکتکنندگان پرسشنامههای فوبی اجتماعی، افسردگی بک، تعبیر رویدادهای اجتماعی و مقیاس سازگاری اجتماعی و کاری را نیز تکمیل کردند. شرکتکنندگان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول تحت 8 جلسه درمان فعالسازی رفتاری گروهی و گروه دوم تحت 8 جلسه شناختدرمانی گروهی قرار گرفتند. شرکتکنندگان ابزارهای پژوهش را در مقاطع زمانی پس از درمان و 3 ماه پیگیری مجددا تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج مقایسهی پس از درمان نشان داد که درمان فعالسازی رفتاری گروهی در کاهش شدت علایم افسردگی برتری معنیداری نسبت به شناختدرمانی گروهی داشت (05/0>P) و شناختدرمانی گروهی در کاهش ارزیابیهای منفی برتری معنیداری نسبت به فعالسازی رفتاری گروهی داشت (05/0>P). همچنین این دو درمان در کاهش شدت علایم اضطراب اجتماعی و افزایش عملکرد کلی، اثر برابری داشتند (05/0<P). در مقطع پیگیری نیز نتایج به طور کلی نشان داد که اثرات درمانها تداوم داشتند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج، هر دو روش درمان فعالسازی رفتاری گروهی و شناختدرمانی گروهی اثر مثبتی بر اختلال اضطراب اجتماعی داشتند و میتوانند در درمان این اختلال مورد استفاده قرار گیرند. اگر چه تاثیر فعالسازی رفتاری گروهی در کاهش شدت علایم افسردگی و تاثیر شناختدرمانی گروهی در کاهش ارزیابیهای منفی، بیشتر بود.- چکیده انگلیسی: Introduction: The aim of this study was to compare of group behavioral activation treatment and group cognitive therapy in reducing Social anxiety symptoms, depressive symptoms, and negative attributions and improving general functioning.
Materials and Methods: The sample of this clinical research consisted of 23 university students who were selected on the base of diagnosis of social anxiety disorder through the structured clinical interview for DSM disorders and being concurrently under psychotherapy or medication. All participants also completed the social phobic inventory, Beck depression inventory, interpretation of negative social events and the work and social adjustment scale. They were randomly assigned to two groups. The first group received 8 sessions of group behavioral activation treatment and the second group received 8 sessions of group cognitive therapy. The data analyzed by descriptive statistics, analysis of covariance and SPSS software.
Results:Findings showed a statistically significant superiority of group behavioral activation treatment over group cognitive therapy in reducing depressive symptoms (P<0.05) and a statistically significant superiority of group cognitive treatment over group behavioral activation therapy in reducing interpretation of negative social events (P<0.05). But there were no statistically significant difference between two interventions in social anxiety and functional impairment (P>0.05). The findings of follow-up also showed the effects of both treatments have been continued in overall.
Conclusion: According to the results of the present research, both treatments have positive effect on treatment of social anxiety disorder but cognitive therapy has more effect on negative cognitions and behavioral activation has more effect on depressive symptoms.- انتشار مقاله: 13-06-1395
- نویسندگان: الهام طاهری,مهدی امیری,بهروز بیرشک,بنفشه غرایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Fundamentals of Mental Health
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: افسردگی,اختلال اضطراب اجتماعی,شناختدرمانی,عملکرد فعالسازی رفتاری
- چکیده: مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی درمان فعالسازی رفتاری گروهی و شناختدرمانی گروهی در کاهش شدت علایم اضطراب اجتماعی و افسردگی و کاهش ارزیابیهای منفی و بهبود عملکرد کلی انجام شد.
روشکار: نمونهی این پژوهش بالینی شامل 23 دانشجو با تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی با استفاده از مصاحبه ساختاریافته برای اختلالات روانی و بودن تحت درمان روانشناختی یا دارویی همزمان با پژوهش بود. افزون بر آن، شرکتکنندگان پرسشنامههای فوبی اجتماعی، افسردگی بک، تعبیر رویدادهای اجتماعی و مقیاس سازگاری اجتماعی و کاری را نیز تکمیل کردند. شرکتکنندگان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول تحت 8 جلسه درمان فعالسازی رفتاری گروهی و گروه دوم تحت 8 جلسه شناختدرمانی گروهی قرار گرفتند. شرکتکنندگان ابزارهای پژوهش را در مقاطع زمانی پس از درمان و 3 ماه پیگیری مجددا تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج مقایسهی پس از درمان نشان داد که درمان فعالسازی رفتاری گروهی در کاهش شدت علایم افسردگی برتری معنیداری نسبت به شناختدرمانی گروهی داشت (05/0>P) و شناختدرمانی گروهی در کاهش ارزیابیهای منفی برتری معنیداری نسبت به فعالسازی رفتاری گروهی داشت (05/0>P). همچنین این دو درمان در کاهش شدت علایم اضطراب اجتماعی و افزایش عملکرد کلی، اثر برابری داشتند (05/0<P). در مقطع پیگیری نیز نتایج به طور کلی نشان داد که اثرات درمانها تداوم داشتند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج، هر دو روش درمان فعالسازی رفتاری گروهی و شناختدرمانی گروهی اثر مثبتی بر اختلال اضطراب اجتماعی داشتند و میتوانند در درمان این اختلال مورد استفاده قرار گیرند. اگر چه تاثیر فعالسازی رفتاری گروهی در کاهش شدت علایم افسردگی و تاثیر شناختدرمانی گروهی در کاهش ارزیابیهای منفی، بیشتر بود.- چکیده انگلیسی: Introduction: The aim of this study was to compare of group behavioral activation treatment and group cognitive therapy in reducing Social anxiety symptoms, depressive symptoms, and negative attributions and improving general functioning.
Materials and Methods: The sample of this clinical research consisted of 23 university students who were selected on the base of diagnosis of social anxiety disorder through the structured clinical interview for DSM disorders and being concurrently under psychotherapy or medication. All participants also completed the social phobic inventory, Beck depression inventory, interpretation of negative social events and the work and social adjustment scale. They were randomly assigned to two groups. The first group received 8 sessions of group behavioral activation treatment and the second group received 8 sessions of group cognitive therapy. The data analyzed by descriptive statistics, analysis of covariance and SPSS software.
Results:Findings showed a statistically significant superiority of group behavioral activation treatment over group cognitive therapy in reducing depressive symptoms (P<0.05) and a statistically significant superiority of group cognitive treatment over group behavioral activation therapy in reducing interpretation of negative social events (P<0.05). But there were no statistically significant difference between two interventions in social anxiety and functional impairment (P>0.05). The findings of follow-up also showed the effects of both treatments have been continued in overall.
Conclusion: According to the results of the present research, both treatments have positive effect on treatment of social anxiety disorder but cognitive therapy has more effect on negative cognitions and behavioral activation has more effect on depressive symptoms.- انتشار مقاله: 13-06-1395
- نویسندگان: الهام طاهری,مهدی امیری,بهروز بیرشک,بنفشه غرایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Fundamentals of Mental Health
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: افسردگی,اختلال اضطراب اجتماعی,شناختدرمانی,عملکرد فعالسازی رفتاری
- چکیده: مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی درمان فعالسازی رفتاری گروهی و شناختدرمانی گروهی در کاهش شدت علایم اضطراب اجتماعی و افسردگی و کاهش ارزیابیهای منفی و بهبود عملکرد کلی انجام شد.
روشکار: نمونهی این پژوهش بالینی شامل 23 دانشجو با تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی با استفاده از مصاحبه ساختاریافته برای اختلالات روانی و بودن تحت درمان روانشناختی یا دارویی همزمان با پژوهش بود. افزون بر آن، شرکتکنندگان پرسشنامههای فوبی اجتماعی، افسردگی بک، تعبیر رویدادهای اجتماعی و مقیاس سازگاری اجتماعی و کاری را نیز تکمیل کردند. شرکتکنندگان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول تحت 8 جلسه درمان فعالسازی رفتاری گروهی و گروه دوم تحت 8 جلسه شناختدرمانی گروهی قرار گرفتند. شرکتکنندگان ابزارهای پژوهش را در مقاطع زمانی پس از درمان و 3 ماه پیگیری مجددا تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج مقایسهی پس از درمان نشان داد که درمان فعالسازی رفتاری گروهی در کاهش شدت علایم افسردگی برتری معنیداری نسبت به شناختدرمانی گروهی داشت (05/0>P) و شناختدرمانی گروهی در کاهش ارزیابیهای منفی برتری معنیداری نسبت به فعالسازی رفتاری گروهی داشت (05/0>P). همچنین این دو درمان در کاهش شدت علایم اضطراب اجتماعی و افزایش عملکرد کلی، اثر برابری داشتند (05/0<P). در مقطع پیگیری نیز نتایج به طور کلی نشان داد که اثرات درمانها تداوم داشتند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج، هر دو روش درمان فعالسازی رفتاری گروهی و شناختدرمانی گروهی اثر مثبتی بر اختلال اضطراب اجتماعی داشتند و میتوانند در درمان این اختلال مورد استفاده قرار گیرند. اگر چه تاثیر فعالسازی رفتاری گروهی در کاهش شدت علایم افسردگی و تاثیر شناختدرمانی گروهی در کاهش ارزیابیهای منفی، بیشتر بود.- چکیده انگلیسی: Introduction: The aim of this study was to compare of group behavioral activation treatment and group cognitive therapy in reducing Social anxiety symptoms, depressive symptoms, and negative attributions and improving general functioning.
Materials and Methods: The sample of this clinical research consisted of 23 university students who were selected on the base of diagnosis of social anxiety disorder through the structured clinical interview for DSM disorders and being concurrently under psychotherapy or medication. All participants also completed the social phobic inventory, Beck depression inventory, interpretation of negative social events and the work and social adjustment scale. They were randomly assigned to two groups. The first group received 8 sessions of group behavioral activation treatment and the second group received 8 sessions of group cognitive therapy. The data analyzed by descriptive statistics, analysis of covariance and SPSS software.
Results:Findings showed a statistically significant superiority of group behavioral activation treatment over group cognitive therapy in reducing depressive symptoms (P<0.05) and a statistically significant superiority of group cognitive treatment over group behavioral activation therapy in reducing interpretation of negative social events (P<0.05). But there were no statistically significant difference between two interventions in social anxiety and functional impairment (P>0.05). The findings of follow-up also showed the effects of both treatments have been continued in overall.
Conclusion: According to the results of the present research, both treatments have positive effect on treatment of social anxiety disorder but cognitive therapy has more effect on negative cognitions and behavioral activation has more effect on depressive symptoms.- انتشار مقاله: 13-06-1395
- نویسندگان: الهام طاهری,مهدی امیری,بهروز بیرشک,بنفشه غرایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استرس,افسردگی,اضطراب,پرستاران,باورهای فراشناختی
- چکیده: پژوهش با هدف تبیین سهم باورهای فراشناختی در پیشبینی علایم افسردگی، اضطراب و استرس انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری همۀ پرستاران شاغل در بیمارستان بعثت شهر همدان بودند که از بین آنها 120 پرستار به شیوۀ نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند . ابزارهای سنجش شامل فرم کوتاه پرسشنامۀ باورهای فراشناختی (MCQ-30) (ولز و کارترایت ـ هاتن، 2004) و فرم کوتاه پرسشنامۀ افسردگی، اضطراب و تنش (DASS-21) (آنتونی و همکاران، 1998 ) بود. بهمنظور پیشبینی سهم باورهای فراشناختی دادهها با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیره به روش گام به گام و با استفاده از نرمافزار SPSS 16 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد از میان زیرمقیاسهای باورهای فراشناختی، متغیر کنترلناپذیری بیشترین سهم را در پیشبینی علایم افسردگی دارد و بعد از آن متغیرهای نیاز به مهار افکار و متغیر اطمینانشناختی بیشترین پیشکننده برای علایم افسردگی هستند (01/0 P < ). یافتههای این پژوهش نشان میدهد که باورهای فراشناختی، بهخصوص باورهای منفی مرتبط با کنترلناپذیری و نیاز به مهار افکار بهترین پیشبینیکننده برای افسردگی، اضطراب و استرس هستند. این یافتهها از مدل فراشناختی افسردگی و اضطراب و نقش آن در کاهش علایم افسردگی، اضطراب و استرس، حمایت میکند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to clarify the contribution of meta-cognitive beliefs in explaining the symptoms of depression, anxiety and stress. Method of research was correlation, and the research population consisted of nurses who were employed by and working for Be’sat hospital in Hamadan. Therefore 120 nurses of this hospital were selected by the help of the method of Random sampling . Participants are surveyed using a short meta-cognitive questionnaire (MCQ-30) (Wells and Cartwright - Hutton, 2004) and a short form of depression, anxiety and stress scales (DASS-21), (Anthony et al, 1998). In order to predict the contribution of meta-cognitive beliefs, Multivariate regression analysis was applied using stepwise and using the software SPSS 16 analysis. Results show that, among the subscales of meta-cognitive beliefs, variable of uncontrollability has a major part in explaining the symptoms of depression. Thereafter, it was needed to control the thoughts and Cognitive confidence which had the most contribution in predicting symptoms of depression . Concerning the anxiety and stress variables, uncontrollability had the most effective role in predicting the symptoms of anxiety and stress (P < 0.01). Findings of this study show that meta cognitive beliefs, especially negative beliefs associated with the uncontrollable and the need to control thoughts, are the best predictor for depression, anxiety and stress. Also, the approaches of this study support the meta-cognitive model of depression and anxiety and its role in reducing symptoms of depression, anxiety and stress.
- انتشار مقاله: 25-07-1396
- نویسندگان: سپیده پورنامداریان,بهروز بیرشک,علی اصغر اصغرنژاد فرید
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های نوین روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اضطراب,سوگیری,تعبیر,پردازش اطلاعات,هراس اجتماعی فراگیر
- چکیده: نظریههای شناختی اختلالهای هیجانـی اشاره بر این دارنـد که سوگیریهای پردازش اطلاعات نقشی تعیینکننده در تداوم و احتمالاٌ شکلگیری اختلالهای خلقی و اضطرابی دارند. پژوهشگران چهار نوع سوگیری شناختی را در افراد مضطرب شناسایی کردهاند که شامل سوگیری توجه، حافظه، قضاوت و تعبیر میباشد. بررسی سوگیریهای پردازش اطلاعات در افراد مبتلا به هراس اجتماعی نشان داده که آنها نیز این چهار نوع سوگیری شناختی را نشان میدهند. در پژوهش حاضر این فرضیه مورد آزمون قرار گرفت که افراد مبتلا به هراس اجتماعی فراگیر در مقایسه با دو گروه کنترل غیربیمار و افراد مبتلا به اختلالهای اضطرابی تمایل به تعبیر منفیتر سناریوها یا رویدادهای اجتماعی مبهم که با تعبیرهای مختلفی دنبال میشود، دارند. به آزمودنیها 22 سناریوی مبهم ارائه گردید که هر کدام به وسیلة سه تعبیر احتمالی مثبت، منفی و خنثی دنبال می شدند. پانزده سناریو مرتبط با رویدادهای اجتماعی و 7 سناریوی باقیمانده رویدادهای غیراجتماعی بودند. از آزمودنیها خواسته شد تا سه تعبیر مثبت، منفی و خنثی را، براساس این که احتمالا در چنین موقعیتی به ذهن خودشان و به ذهن شخصی دیگر بیاید، رتبهبندی کنند. نتایج نشان داد که افراد مبتلا به هراس اجتماعی فراگیر به طور معناداری (01/0>P) بیشتر از دو گروه کنترل تمایل داشتند تا تعبیر منفی رویدادهای اجتماعی، رویدادهای مربوط به خود و رویدادهای اجتماعی مربوط به خود را انتخاب کنند. نتایج پژوهش حاضر از این فرضیه که ممکن است یک سوگیری تعبیر منفی اختصاصی در تداوم هراس اجتماعی درگیر باشد، حمایت میکند.
- چکیده انگلیسی: Cognitive theories of emotional disorders posit that data processing biases play a crucial role in the maintenance and possibly the development of mood and anxiety disorders. Researches have identified four cognitive biases in anxious individuals: attention, memory, judgment, and interpretation biases. Examination of data processing biases in social phobic individuals have demonstrated that they also show these four cognitive biases. We examined the hypothesis that compared to non-patient controls (NPC) and individual with other anxiety disorders (OAD), individuals with generalized social phobia (GSP) would tend to interpret ambiguous social scenarios negatively when provided with various alternative interpretations. Participants were presented with 22 ambiguous scenarios each followed by three possible interpretations: positive, negative and neutral. Fifteen scenarios were based on social events and the rest were non-social ones. Participants were asked to rank order the three interpretations according to the likehood that each would come to their mind and also to a "typical person's" mind in similar situations. So, the results revealed that GSPs significantly (P<0.01) tended to choose negative interpretation of social, self-relevant and social self-relevant events more than two control groups. The results of the present study support this hypothesis than a specific negative interpretation bias may be involved in the maintenance of social phobia.
- انتشار مقاله: 07-10-1394
- نویسندگان: رضا عبدی,بهروز بیرشک,مجید محمودعلیلو,علیاصغر اصغرنژاد فرید
- مشاهده