در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,خوشه بندی,تحلیل هم واژگانی
- چکیده: زمینه و هدف: گسترش فراینده ادبیات مدیریت دانش، بهرهگیری از روشهای علمسنجی و تحلیل همواژگانی را برای جمعبندی آن اجتنابناپذیر نموده است. هدف این پژوهش، ارائه تصویری جامع از تحقیقات حوزه مدیریت دانش است.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف و نوع استفاده، توصیفی و کاربردی است که با استفاده از روشهای علمسنجی انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از پایگاه وب علوم استفاده شد و اطلاعات 6844 سند علمی سالهای 1977 تا 2020 جمعآوری شد و برای ترسیم نقشه همرخدادی از تحلیل همواژگانی و برای ترسیم درختواره دانشی از روش خوشهبندی سلسلهمراتبی استفاده شد.
یافتهها: پدیدههای جدید در حوزه مدیریت دانش شامل کلان دادههای بزرگ، پردازش ابری، اینترنت اشیاء، نوآوری باز و تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی است. همچنین، مفاهیم نوآوری، عملکرد و هستیشناسی پرکاربردترین واژههای این حوزه هستند.
نتیجهگیری: در ایران تمرکز تحقیقات بر روی خوشههای نوآوری، عملکرد سازمان، فرایندهای مدیریت دانش و عوامل کلیدی موفقیت است. بر این اساس، توصیه میشود که به انجام پژوهش در حوزه طراحی چارچوبهای معماری اکوسیستم دانش و نقش شبکههای اجتماعی در مدیریت دانش اولویت داده شود.- چکیده انگلیسی: Abstract
Context/Purpose : The purpose of this study is to provide a comprehensive picture of the status of scientific activities in the field of knowledge management
Methodology: The present study is an applied one that has been done using Co-Word analysis methods and descriptive and analytical statistics. Web of Science website and Publish or Perish software were used for data gathering and 6844 knowledge management documents including the scientific productions of 1977 to 2020 were collected. Graph theory and VOSviewer social network analysis software were used to draw the coherent map < br /> Findings : This paper outlines the thematic domain of knowledge management research projects and their leading trends. Big data, cloud computing, IoT, open innovation, social network data analytics, are new phenomena in the field of knowledge management. Most of the publications in this field belong to China and most of the references are to US publications. The findings also show that innovation, performance and ontology have been the most commonly used terms in this field.
Conclusion: The scope of knowledge management research includes six main branches and 17 sub-branches. In Iran, most research on the second and third clusters focuses on innovation, customer relationship management, organizational performance, knowledge management processes, and key factors in the success of knowledge management. . Based on these observations, it is recommended that the priority of research be assigned to the first cluster: knowledge management architecture and organizational intelligence, and the fourth cluster: wikis and social media in knowledge management.- انتشار مقاله: 26-01-1399
- نویسندگان: بهروز کاملی,حمید رضا یزدانی,امین حکیم,سید محمدباقر جعفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استراتژی,سیستم&lrm,های پشتیبان تصمیم&lrm,گیری,تصمیم&lrm,گیری چند معیاره,مدل&lrm,سازی چند شاخصه,اولویت&lrm,بندی استراتژی
- چکیده: مدیریت یعنی تصمیمگیری و در انتخاب استراتژی اهمیت تصمیم گیری برجسته تر میباشد از این رو سیستمهای پشتیبان برای تصمیم گیری و انتخاب استراتژی مناسب بسیار حائز اهمیت میباشند، در این میان مدلهای ریاضی و تصمیم گیری چند معیاره به منظور اولویت بندی و انتخاب استراتژی مناسب برای یک سازمان میتوانند مفید باشند. در مقاله حاضر از روش تصمیم گیری چند شاخصه و الگوریتمهای مربوطه به منظور ارائه یک مدل ریاضی با ویژگیهای پیادهسازی رایانهای جهت تصمیم گیری به منظور اولویتبندی و انتخاب استراتژیهای شرکتهای چندملیتی استفاده شده است. بر همین اساس بهمنظور انتخاب و اولویتبندی استراتژی مناسب و در راستای ماموریتها، اهداف، شرایط و وضعیت سازمان، مدلی ریاضی مبتنی بر تصمیم گیری چند معیاره ارایه گردیده است که به مدیران عالی جهت تصمیم گیری در خصوص تدوین برنامه های استراتژیک کمک میکند تا عوامل موثر بر انتخاب استراتژی را شناسایی کرده و با در نظر گرفتن انتظارات و امکانات سازمان، استراتژیهای مطلوب را انتخاب نمایند. از جمله دلایل اهمیت این مدل معرفی شاخصهای استاندارد (هزینه، زمان، ریسک، بستر داخلی و تفوق خارجی) و عدم محدودیت کمی و کیفی در لحاظ نمودن گزینه ها و شاخصها به علاوه انعطاف پذیری در تغییر و تعدد شاخصها و وزنهای آنها همچنین سهولت اجرای مدل و قابلیت پیاده سازی آن بر اساس سیستمهای نرم فزاری میباشد.
- چکیده انگلیسی: Management means decision making and the importance of decision making is more prominent when adopting a strategy. Hence, support systems are very important for decision making and adopting a proper strategy. In the meantime, mathematical models and multi-criteria decision making can be helpful for prioritizing and adopting the right strategy for an organization. In the present paper, multi-criteria decision making method and relevant algorithms have been used to provide a mathematical model with computer implementation features for decision making in order to prioritize and adopt strategies in multinational companies. Accordingly, in order to adopt and prioritize the proper strategy in line with the missions, goals, conditions and status of the organization, a mathematical model is presented based on multi-criteria decision making. This model helps senior managers to decide on developing strategic plans and enables them to identify the factors of adopting a strategy and adopt the desired strategies in regard to the expectations and possibilities of the organization. Presenting standard indicators (cost, time, risk, internal context and external superiority), having no quantitative and qualitative restrictions in considering options and indicators, flexibility in changing and frequency of indicators and their weights as well as the ease of implementation and its ability of being implemented based on software systems are some of the reasons for the importance of this model.
- انتشار مقاله: 30-11-1399
- نویسندگان: امین حکیم,امین حکیم,امین حکیم,امین حکیم
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سیاست نامه علم و فناوری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: راهبرد,کلمات کلیدی: نقشه راه,قابلیتهای فنآوری اطلاعات
- چکیده: از جمله مشکلات مهم سازمان ها این است که بسیاری از برنامه های راهبردی با موفقیت اجرا نمی شود. قابلیت های فناوری اطلاعات، با فراهم آوردن بسترِ ابزاری و اطلاعاتی موردنیاز در سطوح گوناگون سازمان و در بین مدیران عالی و راهبردی، سازمان را توانمند می سازد تا راهبردهای خود را به خوبی اجرا کند. مقالۀ حاضر حاصل پژوهشی است که هدف از آن بررسی قابلیت های فناوری اطلاعات در اجرای راهبرد و ارائۀ نقشۀ راه برای استفاده از این قابلیت ها در اجرای اثربخش راهبرد است. در این مقاله، که بخشی از یک پژوهش کیفی کلان است، با رویکرد تحلیلی و توصیفی و با مطالعۀ عمیق و روشمند ادبیات نظری، کلیۀ اجزا و فرایندهای توسعۀ قابلیت های فناوری اطلاعات در اجرای راهبرد، جامع و یکپارچه، بررسی شده و درنهایت در ساختاری روشمند نقشۀ راهی عملیاتی ارائه شده است برای آنکه از قابلیت های فناوری اطلاعات در اجرای راهبرد استفاده شود. بدین منظور، قابلیت های فناوری اطلاعات مرتبط با اجرای راهبرد در پنج حوزه شناسایی شده است. سپس، بر اساس الزامات اصلی راهبرد های مبتنی بر قابلیت های فناوری اطلاعات، برای استفاده از قابلیت های فناوری اطلاعات به قصد اجرای اثربخش راهبرد، نقشۀ راهی ارائه شده شامل تعیین راهبردهای سازمانی، شناسایی فرایندهای کسب وکار، شناسایی و توسعۀ قابلیت های فناوری اطلاعات و شناسایی ابزارهای مرتبط با فناوری اطلاعات. باید افزود که چهارچوب ارائه شده، در قالب الگویی عملی، به رفع و تقلیل موانع اجرای راهبرد در سازمان و تفوق راهبردی مدیران عالی و اجرایی منتهی خواهد شد.
- چکیده انگلیسی: One of the important challenges for organizations is that many strategic plans are not implemented successfully. By providing the required instrumental and information platform at the various levels of the organization and among top and strategic managers, IT capabilities enable the organization to implement their strategies effectively. The present paper, which is the result of a scientific research, is conducted with the aim of investigating IT capabilities and developing a roadmap for using these capabilities in effective implementation of the strategy. This article is a result of a part of a large-scale qualitative research that is based on an analytical and descriptive approach and according to the profound and systematic study of theoretical literature, all components and processes of developing IT capabilities regard to implementation of strategy are examined in a comprehensive and integrated manner and finally, in a structured way, it develops an operational roadmap for using IT capabilities regard to implementation of strategy. In this regard, the IT capabilities related to strategy implementation were identified in five areas of IT infrastructure capabilities, IT technical and skill capabilities, IT strategic capabilities, IT communication capabilities, and IT management capabilities. Then, based on the key requirements of IT capabilitybased strategies, a roadmap (including 4 steps) is developed for using IT capabilities regard to effective implementation of the strategy, which includes identifying organizational strategies, identifying business processes, identifying and developing IT capabilities, and identifying IT tools related to strategy implementation. It should be noted that the framework presented in the form of a practical model will lead to the removal and reduction of barriers to the implementation of strategy in the organization and the strategic superiority of strategic and executive managers.
- انتشار مقاله: 06-09-1397
- نویسندگان: سمیرا لقمان استرکی,حمیدرضا یزدانی,امین حکیم,اسدالله کردنائیج
- مشاهده