در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Research in English Language Pedagogy
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Fluency,Accuracy,Communication Apprehension,Oral Performance,shyness
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Achieving proportionate levels of accuracy and fluency in oral proficiency seems extremely far-fetched to many adult learners whose enthusiasm to learn through participation in communicative tasks is adversely influenced by aversive affective factors like shyness and communication apprehension (CA). The present correlational study explored Iranian English learners’ shyness and CA, and the accuracy and fluency of their task-based performance for any probable association. The research participants comprised a homogenous sample of 50 female learners from a pool of 70 intermediate learners. The revised Cheek and Buss Shyness Scale (RCBS) (Cheek, 1983), and Personal Report of Communication Apprehension-24 (McCroskey, 1982) were employed to measure the participants’ shyness and CA. A narrative picture-description task was used to elicit and record the participants’ oral performance. Further statistical analyses of the data verified that the group was within the shyness and apprehension range and that these features were negatively correlated with the fluency and accuracy of their speech. The findings underscore the need to help learners overcome these deterrent variables to enhance their disrupted and inaccurate performance. Pedagogical implications will be discussed in the paper.
- انتشار مقاله: 30-10-1396
- نویسندگان: Maryam Babapoor,Zohreh Seifoori,Mahtaj Chehreh
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Teaching Language Skills
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: individual differences,Vocabulary Learning,multiple intelligences,Multiple Intelligence-Oriented Tasks,Thematic Clustering
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Burgeoning research in applied linguistics has underscored the interplay among individual, cognitive, and social variables that can delineate the ultimate attainment in various areas including vocabulary learning and the need to explore how innovative conflation of these dimensions may promote learning outcomes. The present quasi-experimental study examined the impact of Thematic Vocabulary Instruction (TVI) with and without Multiple Intelligence-oriented tasks on advanced EFL learners’ vocabulary learning and scrutinized probable differences among individual learners with varying intellectual propensities. Thus, a stratified homogeneous sample of 80 advanced EFL learners was selected and randomly assigned to four groups; the first and the second experimental groups (EG1 and EG2) received TVI with tasks compatible and incompatible with their dominant intelligence, respectively. The third experimental group (EG3) received TVI focused on coursebook exercises and the control group (CG) received non-thematic instruction based on textbook exercises. A parallel vocabulary test was administered to measure the participants’ vocabulary learning. The research data were analyzed via the Kruskal-Wallis and Mann-Whitney tests and revealed that the EG1 significantly outperformed the other groups and intrapersonally-intelligent learners significantly underperformed their peers in the EG1. The findings underscore the significance of taking individual differences into account and offer a number of pedagogical implications.
- انتشار مقاله: 17-06-1399
- نویسندگان: Sanam Savojbolaghchilar,Zohreh Seifoori,Nasser Ghafoori
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of English for Academic Purposes
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Accuracy,Complexity,EFL Learners,Oral Performance,Task variation
- چکیده: پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی گوناگونی درسکار بر درستی و پیچیدگی کنش شفاهی فراگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی می پردازد. برای انجام این کار، تعداد 80 نفر از فراگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی سطح متوسط پس ابز برگزاری آزمون سطح بندی زبان آکسفورد به چهار گروه 20 نفری (سه گروه آزمایشی 1و 2و 3 و یک گروه گواه) تقسیم شدند.. گروه 20 نفره آزمایشی 1 با سه درسکار تکمیل مکالمه، مکالمه گروهی و مرتب سازی مکالمه تحت آموزش قرار گرفت؛ گروه 20 نفره آموزشی 2 با تلفیقی از دو درسکار تکمیل مکالمه و مرتب سازی مکالمه آموزش داده شد؛ گروه آموزشی 3 تنها با یک درسکار یعنی مرتب سازی مکالمه تحت آموزش قرار گرفت و گروه چهارم تحت عنوان گروه گواه، درستی و پیچیدگی را از طریق روش معمول معلم آموزش دید. از بخش گفتاری آزمون مقدماتی زبان انگلیسی (PET) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون در این پژوهش استفاده شد. چهار گروه حاضر در این پژوهش در ده جلسه آموزش دیدند. نتایج بدست امده از این تحقیق نشان داد که گوناگونی درسکار تاثیر مثبت و اثر بخشی بر درستی و پیچیدگی کنش شفاهی داشت و از میان گروه ها، گروه آزمایش 1 که با تلفیقی از سه درسکار تکمیل مکالمه، مکالمه گروهی و مرتب سازی مکالمه آموزش دیده بود، پیشرفت بیشتری نسبت به سایر گروه ها در دو متغیر وابسته درستی و پیچیدگی کنش شفاهی داشته است. از اینرو، پیشنهاد می گردد که گوناگونی درسکار در محیط های آموزشی و ارزشیابی برای پیشرفت عملکرد و یادگیری درستی و پیچیدگی کنش شفاهی فراگیرندگان ایرانی زبان انگلیسی مفید می باشد.
- چکیده انگلیسی: Task variation is an integrative method aiming at the importance of learner-to-learner interactions in a wide range of learning contexts and fostering authentic use of language and meaningful communication. This study investigated the impact of task variation on the accuracy and complexity of Iranian EFL learners’ oral speech. In so doing, 80 intermediate EFL learners, majoring English at the Islamic Azad University, Tonekabon branch, were randomly assigned to four equal groups based on their scores on OPT: Experimental Group 1 (EXG1), treated by a variation of three tasks, i.e., dialogue completion, group dialogue, and dialogue unscrambling; Experimental Group 2 (EXG2), treated by a variation of two tasks including dialogue completion and dialogue unscrambling; Experimental Group 3 (EXG3), instructed through a single task (dialogue unscrambling), and the Control Group (CONG), instructed through teacher routine or conventional method. The speaking part of the Preliminary English Test (PET) was administered to the groups as a pretest and posttest. The four groups received their required instructions for ten sessions. The results of the ANOVA and Post Hoc analyses indicated that the three task variations were effective on two features of accuracy and complexity. It was also revealed that the EXG1, treated through a variety of three tasks, outperformed the other three groups in terms of accuracy and complexity. Task variation is hence advised to be incorporated in EFL teaching and testing contexts as a useful tool to improve learners’ oral performance on accuracy and complexity.
- انتشار مقاله: 29-02-1398
- نویسندگان: Shokoufeh Abbasi Dogolsara,Saeideh Ahangari,Zohreh Seifoori
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of Applied Language Studies
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: listening Comprehension,Proficiency Level,Top-down Processing,Bottom-up Processing,Attention Focusing Techniques
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Listening is regarded as an interactive process involving decoding of information. This study was launched to find out the impact of bottom-up (BU) and top-down (TD) techniques on Iranian lower and upper intermediate learners’ listening comprehension. We selected a total of 120 participants in six intact classes, three lower intermediate and three upper intermediate. The proficiency level of the groups was further verified and groups at each proficiency level were randomly assigned as a BU group who were engaged in BU activities during the pre-listening stage of each lesson throughout the eight-session treatment, a TD group who performed TD activities, and a control group (CG) for whom no pre-listening attention focusing activities were used. The One-way and Two-way analysis of variance of the listening post-test scores indicated that the lower-intermediate BU group and the upper-intermediate TD group did significantly better compared to the other groups. The findings suggest that BU processing activities were more effective at lower intermediate level while TD processing activities played a more facilitative role for upper intermediate participants. The findings support the interaction between proficiency level and information processing techniques and imply a number of pedagogical implications.
- انتشار مقاله: 17-02-1396
- نویسندگان: Zohreh Seifoori,Mehrdad Rezaeian
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Modern Research in English Language Studies
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "EFL teachers","in-service teacher training","language teaching","teacher self-efficacy","teacher variables"
- چکیده: مقاله حاضر به بررسی تاثیر جنسیت، سن و تجربه معلمان زبان انگلیسی روی خودکارآمدگی آنان پرداخته است. علاوه بر این، نقش دوره های ضمن خدمت تربیت معلمان بر متغیرهای مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، در گام اول، نمونه طبقه ایی شامل 180 معلم زبان از مدارس دبیرستان، موسسات خصوصی آموزش زبان و دانشگاه ها در هفت شهر ایران برای این تحقیق انتخاب شدند. در گام دوم، پرسشنامه خودکارآمدگی معلمان به شرکت کنندگان ارائه گردید تا میزان خودکارآمدگی آنان قبل از دوره تربیت مدرس سنجیده شود. سپس شرکت کنندگان در دوره ضمن خدمت تربیت مدرس 20 جلسه ایی شرکت نمودند و حین آن آموزشهای لازم نظری و عملی در ارتباط با ویژگی های زبان آموزان دیدند که هدف آن توانمند سازی معلمان در حل مشکلات مربوط به تفاوتهای فردی در کلاسهای بود. در گام آخر نیز پرسشنامه خودکارآمدگی معلمان دوباره توسط معلمان پاسخ داده شد تا تغییرات احتمالی در میزان خودکارآمدگی آنان سنجیده شود. نتایج حاصل از تحلیلهای آماری نشان داد که قبل از آموزش خودکارآمدگی معلمان مرد به شکل معناداری بیش از معلمان زن بود و افزایش سن و تجربه کاری تاثیر معناداری بر میزان خودکارآمدگی معلمان داشت. علاوه بر این، نتایج نشان داد که دوره های تربیت معلم ضمن خدمت می تواند تاثیر معناداری بر خودکارامدگی معلمان زن و مرد در رده های سنی و تجربه ایی مختلف داشته باشد. نتایج به دست آمده از این تحقیق اهمیت دوره های آموزش ضمن خدمت را مورد تاکید قرار می دهد.
- چکیده انگلیسی: The present study examined the impact of language teachers’ gender, age, and experience on their self-efficacy. Moreover, it aimed to find out the mediating role of in-service teacher training in modifying the effects of foregoing variables. To this end, a stratified sample of 180 English teachers in high schools, private language institutes, and university settings in seven cities in Iran were initially handpicked as the participants of the study. Next, Teachers’ Sense of Efficacy Scale (Tschamen-Moran & Woolfolk-HoyHoy, 2001) was administered to the participants to specify their initial self-efficacy. Further, they attended a 20-session in-service teacher training program focused on theoretical and empirical issues related to learner variables and aiming at empowering the participants to tackle relevant problems in the context of the classroom. Finally, The Self-Efficacy Scale was administered to probe viable changes in the participants’ self-efficacy posterior to the treatment in relation to gender, age and experience. Results showed significantly higher levels of self-efficacy for males prior to and for females after the treatment. Additionally, the findings revealed that teacher self-efficacy was positively influenced by increase in teachers’ age and teaching experience and that in-service teacher training could avert disparities among the teachers across the diverse age groups and experience levels. The results underscore the paramount importance of in-service training courses aimed at empowering teachers.
- انتشار مقاله: 03-02-1398
- نویسندگان: Farnoush Ahangaran,Zohreh Seifoori,Biook Behnam
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Modern Research in English Language Studies
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Formative Assessment,Phrasal Verbs,written quiz,oral question,lexical collocations
- چکیده: دشواری یادگیری و بیادسپاری افعال چندبخشی و همایی های واژگانی را می توان به تکنیکهای صرفا تولید-محور آموزش و ارزشیابی منسوب نمود که در مدارس عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. پژوهش حاضرتاثیر سئوالات شفاهی و آزمونهای کتبی به عنوان دو شیوه ارزشیابی تکوینی بر یادگیری و بیادسپاری این ساختارها را بررسی می نماید. نمونه تحقیق شامل 75 دانش آموز مذکردبیرستانی در سه کلاس 25 نفره در شهرستان مرند بودند که بر اساس نتایج آزمون نلسون از بین 90 دانش آموز سال چهارم انتخاب شدند و به صورت تصادفی به گروههای تحقیق 1 با کاربرد سئوالات شفاهی، تحقیق 2 با کاربرد آزمونهای کتبی و گروه شاهد بدون ارزشیابی تکوینی تعیین شدند. پس از دوره آموزشی هشت هفته ایی، تحلیل واریانس یکراهه نتایج پیش آزمون، پس آزمون آنی، و پس آزمون تاخیری نشانگرعملکرد بهتر و تفاوت معنادار دو گروه تحقیق در مقایسه با گروه شاهد بود که نقش تسهیل گر ارزیابی تکوینی را تایید نمود. کاربردهای آموزشی نتایج تحقیق حاضرمورد بحث قرار خواهد گرفت.
- چکیده انگلیسی: EFL learners’ difficulty in effectively learning and using phrasal verbs and lexical collocations might be attributed to the purely product-oriented teaching and assessment techniques used in public schools. This study aimed to investigate the impact of oral questions and written quizzes as two formative assessment (FA) techniques on Iranian learners’ learning and retention of phrasal verbs and lexical collocations. The research sample comprised 75 male intermediate EFL high school students, in Marand, East Azarbaijan, Iran, who were selected out of 90 grade four students based on their performance on a Nelson Proficiency test. The three intact classes, each with 25 participants, were randomly assigned as experimental group 1 (EG1) for whom we employed oral questions, experimental group 2 (EG2) who received written quizzes, and the control group (CG) with no process-oriented assessment. After the eight-week treatment, the one-way ANOVA analysis of the three sets of scores obtained from the pre-test, the immediate post-test, and the delayed post-test revealed that EG1 and EG2 outperformed the CG supporting the facilitative role of process-oriented assessment. The findings offer pedagogical implications with regard to FA that will be discussed.
- انتشار مقاله: 14-09-1396
- نویسندگان: Zohreh Seifoori,Heidar Ahmadi
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of English Language Pedagogy and Practice
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Writing,Fluency,Accuracy,Organization,MI-oriented writing tasks,Task-supported Instruction
- چکیده: پس از تایید رابطه بین هوشهای قالب زبان آموزان و یادگیری آنها در پژوهشهای همبستگی، تحقیقات حاضر بیشتر به بررسی کاربردهای مستقیم نظریه هوشهای چندگانه در امر آموزش می پردازد. تحقیق شبه تجربی حاضر نیز به بررسی میزان تاثیر کاربرد کارهای نوشتاری منطبق با هوشهای قالب دانشجویان زبان انگلیسی در بهبود صحت دستوری، ساختارمندی، و روانی کلام نوشتاری آنان می پردازد. آزمودنی های این تحقیق شامل 64 زبان آموز مونث و مذکر سال دوم در سه کلاس نگارش در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بودند که در طیف سنی 19 تا 30 قرار داشتند. پس از تعیین همگنی اولیه گروههای تحقیق در زبان انگلیسی، آنها را به صورت تصادفی به سه گروه بدون کار آموزشی، کار آموزشی، و کار آموزشی منطبق بر هوشهای چندگانه تعیین کردیم. دوره آموزشی 15 جلسه ایی با مرحله پیش نوشتار شروع شد. در گروه اول از فعالیتهای سیال سازی ذهنی و در گروه دوم از مجموعه ایی از کارهای نوشتاری استفاده گردید. در گروه سوم ابتدا هوش قالب افراد شناسایی و گروههای همگن هوشی شکل داده شد. سپس کارهای نوشتاری منطبق با هوش هر گروه برای مرحله پیش نوشتار آنها تعیین و اجرا گردید. تحلیل واریانس یکطرفه نمرات صحت دستوری ، ساختارمندی، و روانی کلام به دست آمده از نوشتار پس آزمون نشانگر پیشرفت معنادار گروه سوم در هر سه حوزه و تاثیر استفاده از کارهای منطبق با هوش بر رشد مهارت نوشتار ی بود. نتایج این تحقیق ضرورت توجه به هوشهای قالب زبان آموزان را در مرحله انتخاب کارهای آموزشی نوشتاری مورد تاکید قرار می دهد. کاربردهای آموزشی این تحقیق مورد بحث قرار خواهد گرفت.
- چکیده انگلیسی: Correlational studies supporting the link between learners’ multiple intelligences and their learning are superseded by interventionist attempts to explore direct applications of Multiple Intelligence (MI) Theory in language teaching and learning. This quasi-experimental study examined the extent to which engaging ELT major university students in writing tasks, compatible to their dominant intelligences, might enhance the accuracy, organization, and fluency of their writing. The participants were 64 male and female English major sophomores. They were in three intact classes, randomly assigned to a control no task (NT) group, a task-supported (TS) group, and an MI-oriented task (MIT) group after their initial homogeneity was assessed. The fifteen-session treatment comprised pre-writing brainstorming activities in the NT group and a set of pre-writing tasks performed by the TS group. In the MIT group, however, individuals with the same dominant intelligences were grouped together to perform tasks that were compatible with their dominant intelligences. The one-way ANOVA analysis of the research data obtained from the post-test writing scores revealed that the MIT group surpassed the other groups in accuracy, fluency and organization. The findings underscore the necessity of taking learners’ intelligences into consideration as a criterion for task selection and offer important pedagogical implications for teaching writing.
- انتشار مقاله: 05-05-1399
- نویسندگان: Mitra Zeraatpishe,Zohreh Seifoori,Nasrin Hadidi Tamjid
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of English Language Pedagogy and Practice
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: individual differences,Accuracy,ambiguity tolerance,task-based speech
- چکیده: اخیرا تفاوتهای فردی گوناگون از جمله تحمل ابهام به دلیل تاثیری که بر فرآیند و دستاوردهای آموزش و از آن طریق بر جنبه های متفاوت سیستم زبان میانه از جمله صحت دستوری آن دارند مورد توجه قرار گرفته اند. هدف تحقیق حاضر بررسی میزان رابطه معنادار بین تحمل ابهام زبان آموزان ایرانی و صحت دستوری گفتار کار-مدار آنان بوده است. برای دستیابی به این هدف، نمونه تصادفی شامل 60 زبان آموز ایران مشغول به تحصیل در آموزشگاه زبان انگلیسی پکاه از جامعه آماری 150 نفری انتخاب شد. میزان تحمل ابهام آزمودنی ها با استفاده از پرسشنامه تحمل ابهام در زبان دوم (الی، 1994) و صحت دستوری گفتار آنان با استفاده از یک کار توصیف تصویری مورد سنجش قرار گرفت. تحلیل همبستگی داده های تحقیق نشان داد که زبان آموزان گفتاری ناصحیح تولید نمودند که به میزان متوسط و معنادار با میزان تحمل ابهام آنان همبستگی داشت. نتایج ضرورت شناسایی تحمل ابهام زبان آموزان را مورد تاکید قرار می دهد و کاربردهای آموزشی این سنجش را به بحث می گذارد.
- چکیده انگلیسی: Various individual differences, including ambiguity tolerance (AT), have gained momentum because of the influence they can exert on the process and product of learning, and thereby, on various aspects of the learner’s interlanguage system such as accuracy of oral speech. The present study was undertaken to examine the extent to which Iranian EFL learners’ AT was significantly correlated with the accuracy of their task-based speech. To serve the purpose, a random sample of 60 Iranian EFL learners studying English at New Pegah Institute in Tabriz were selected from a population of 150. The Second Language Tolerance of Ambiguity Scale (Ely, 1995) was employed to quantify the participants’ AT while the accuracy of their speech, based on a picture description task, was measured based on the ratio of the grammatical errors to the total number of t-units produced. Correlational analyses of the research data revealed that the participants were highly inaccurate in their oral performance and that there was a significant moderate relationship between the two research variables. The findings underscore the need to determine and promote Iranian EFL learners’ AT and offer a number of pedagogical implications.
- انتشار مقاله: 07-02-1398
- نویسندگان: Farid Khoshlahn Hosseini,Zohreh Seifoori
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of English Language Pedagogy and Practice
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Writing,Accuracy,interactive feedback,Metalinguistic Feedback,Organization,peer-feedback
- چکیده: یکی از مهارتهایی که لازم است دانشجویان آموزش زبان انگلیسی در طول تحصیلات دانشگاهی خود بیاموزند توانایی نگارش متون صحیح و ساختارمند انگلیسی است. تحقیق حاضر به بررسی مقایسه ایی تاثیر سه نوع بازخورد فراشناختی، بازخورد تعاملی معلم، و بازخورد همتایان بر صحت دستوری و ساختارمندی نوشتار دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی می پردازد. آزمودنیهای تحقیق شامل 57 دانشجوی کارشناسی ارشد در سه کلاس نگارش پیشرفته بودند که از بین 70 دانشجو انتخاب شدند و به صورت تصادفی و با توجه به نوع بازخورد دریافتی به گروههای بازخورد فرازبانی، بازخورد تعاملی معلم، و بازخورد همتایان تعیین شدند. در طول دوره آموزشی 8 جلسه ایی روش تدریس فرآیند-محور و ژانر-محور برای تدریس مطالب آموزشی یکسان در گروهها مورد استفاده قرار گرفت که در گروه بازخورد فرازبانی بر ویژگیهای صورتهای زبانی و تمرینات دستوری مربوطه تاکید داشت، در گروه بازخورد تعاملی معلم تاکید بر مذاکره تعاملی صورت و معنا بود و در گروه بازخورد همتایان، همکلاسان به ارزیابی نوشتار همتایان می پرداختند. تحلیل آماری داده های حاصل از پس آزمون نگارش نشانگر تفاوت معنی دار در صحت دستوری گروه بازخورد فرازبانی بود. تفاوت معناداری در ساختارمندی نوشتاری گروهها مشاهده نگردید. نتایج موکد تاثیر بازخورد فرازبانی در ارتقاء صحت دستوری نوشتاری است که کاربردهای آموزشی بسیاری دارد.
- چکیده انگلیسی: One skill that student teachers need to develop during their academic studies is the capacity to produce accurate and well-organized texts. This study reports on the comparative impact of metalinguistic feedback (MLF), teacher interactive feedback (TIF(, and the peer-feedback (PF) on the accuracy and organization of postgraduate ELT student teachers’ writing. The participants were 57 postgraduate students who were recruited from a population of 70 postgraduate students, in three classes, that were randomly assigned as the MLF group, the TIF group, and the PF group based on the focus of the presentation and the feedback type they would receive during the 14 session treatment. A hybrid process-oriented and genre-based methodology was employed to teach the identical teaching materials to all the groups with a focus on grammatical features and relevant grammatical exercises in the MLF group, on reflective and interactive negotiation of form and meaning in the TIF group, and on individual peer-assessment of the peer’s writing in the PF group. The results revealed significantly higher levels of accuracy among the MLF group with no significant difference in the organization of the groups’ writing. The findings underscore the role of MLF in enhancing accuracy.
- انتشار مقاله: 06-12-1395
- نویسندگان: Zohreh Seifoori,Zohreh Seifoori,Zohreh Seifoori
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of English Language Pedagogy and Practice
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: learner EFL,English Learners,English Teachers,learning styles,teaching styles
- چکیده: هر فرآیند آموزشی و یادگیری استوار بر مجموعه ایی از سبکهای یادگیری و آموزشی است که مبین سیاستهای کلی آموزشی بوده و شناسایی آنها شرط نخستین هر گونه اصلاح در سیستم آموزشی می باشد. هدف پژوهش کیفی و .... حاضر بررسی گرایش معلمان ایرانی زبان انگلیسی نسبت به پنج سبک یادگیری متخصص، دست اندرکار رسمی، الگوی شخصی، تسهیلگر، و مشارکتی و نیز مطالعه تمایلات زبان آموزان ایرانی نسبت به سه سبک یادگیری دیداری، شنیداری، و جنبشی-حرکتی بود. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه سبکهای آموزشی گرآشا (1996) و نیز پرسشنامه سبکهای یادگیری بارش (1991) به دست آمد که از نمونه 30 نفری معلمان و 300 نفری زبان آموزان به دست آمده بود. آمار توصیفی داده های تحقیق نشان داد که بیشتر زبان آموزان ایرانی به سبکهای یادگیری دیداری و جنبشی-حرکتی و اکثر معلمان به سبکهای آموزشی تسهیل گر و مدل شخصی تمایل دارند، در حالیکه سبک یادگیری شنیداری و سبک آموزشی مشارکتی کمترین فراوانی ها را نشان می داد. نتایج ضرورت توجه معلمان به سبکهای یادگیری زبان آموزان را مورد توجه قرار می دهد تا بتوانند تدریس خود را هماهنگ با تمایلات زبان آموزان تعدیل نمایند.
- چکیده انگلیسی: Underlying any learning and teaching process is a set of preferred Learning Styles (LSs) and Teaching Styles (TSs) which epitomize the overall educational policy and identification of which is sine qua non for any reform of the educational system. This ex-post-facto study scrutinized preference of Iranian EFL teachers' for Expert, Formal Authority, Personal Model, Facilitator, and Delegator TSs and their students' tendencies towards Visual, Auditory, and Kinaesthetic student LSs. We collected the research data based on Grasha's (1996) Teaching Style Questionnaire administered to 30 Iranian EFL teachers and the Barsch Learning Style Questionnaire (1991) administered to 300 Iranian EFL learners. Descriptive statistics of the research data revealed that majority of Iranian EFL learners opt for the visual learning style and teachers highly favour facilitating foreign language learning. However, Visual and Delegate Learning and Teaching Styles reflected the lowest frequencies. The findings underscore the need to raise teachers’ awareness of LSs so that they can modify their teaching according to their students’ preferences.
- انتشار مقاله: 26-07-1395
- نویسندگان: Zohreh Seifoori,Zahra Hassanzadeh
- مشاهده