در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Dentistry, Shiraz University of Medical Sciences
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Compressive strength,Calcium hydroxide,pulp capping material,calcium silicate,Resin-Modified Glass Ionomer
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Statement of the Problem: Adequate compressive strength is an important characteristic for an ideal liner.
Purpose: This study aimed to assess the compressive strength of several commonly used liners.
Materials and Method: This in vitro, experimental study evaluated 120 samples fabricated of Dycal, Calcimol LC, Vitrebond, Activa Bioactive, and TheraCal LC (n=24) liners according to the manufacturers’ instructions. The samples were fabricated using a cylindrical stainless steel mold with 6±0.1 mm height and 4±0.1 mm internal diameter. Half of the samples in each group (n=12) underwent compressive strength test immediately after completion of their primary setting while the other half (n=12) underwent compressive strength test after 24 h. During this period, the samples were immersed in deionized water (grade 3) and incubated at 37±1°C and 100% humidity for 24 h. The compressive strength was measured using a universal testing machine. Data were analyzed using two-way ANOVA followed by Tukey’s post-hoc test.
Results: The compressive strength of the five liners was significantly different (p < 0.05). Calcimol LC showed maximum compressive strength both immediately after setting and after 24 h. The compressive strength at 24 h was significantly higher than the primary compressive strength in all groups (p < 0.05).
Conclusion: Within the limitations of this study, it seems that Calcimol LC, Activa Bioactive Liner, and TheraCal LC have adequate compressive strength and can be used alone to provide adequate support for the restorative materials.- انتشار مقاله: 13-11-1398
- نویسندگان: Ladan Ranjbar Omrani,Zohreh Moradi,Mehdi Abbasi,Mohammad Javad Kharazifard,Seyedeh Niloufar Tabatabaei
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of English for Academic Purposes
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Reading Comprehension,SEM,Cognition,metacognition,L1
- چکیده: یافته های جدید علوم احتماعی بر روی بی نظمی موجود در ارتباط بین متغیر ها ی یک تحقیق در آموزش زبان تاکید می کند. تحقیق حاضر به مدلسازی برای درک مطلب در محیط انگلیسی به عنوان زبان خارجی با در نظر گرفتن عوامل موجود در پیشینه می پردازد. بدین منظور، در مدلی پیش فرض تاثیر عواملی چون درک مطلب در زبان اول و عوامل شناختی و فراشناختی به همراه زیر شاخه هایشان بر روی درک مطلب در محیط زبان انگلیسی سنجیده می شود. برای سنجش اعتبار این مدل، داده های ۲۸۰ دانشجوی سال سوم و چهارم کارشناسی دانشگاه آزاد شیراز به کمک نرم افزار AMOS تحلیل شد. درابتدا تشخیص مدل توسط نرم افزار انجام گرفت. سپس، قدرت هر پارامتر سنجیده شد و پارامترهای غیر معنادار از مدل حذف گردیدند. در مرحله آخر، تمامی شاخص های مرتبط با برازش مدل، شاخص های قیاسی، و شاخص های مقتصد در مدل پیش فرض و مدل اصلاح شده مقایسه شدند و همه این شاخص ها در مدل اصلاح شده نمایانگر بهبود تناسب این مدل است. نتیجه جالب توجه اینکه پارامترعامل فراشناختی به درک مطلب انگلیسی در مدل اصلاح شده حذف گردید، اما پارامترهای عامل شناختی به درک مطلب انگلیسی و همچنین به زبان اول نگه داشته شد. این نتیجه نشان میدهد که تأثیر عامل فراشناختی روی درک مطلب در محیط انگلیسی به صورت غیر مستقیم و از طریق عامل شناختی میباشد. مدل نهایی میتواند برای درک بهتر از عوامل مؤثر بر درک مطلب انگلیسی مورد استفاده مؤلفان کتب، معلمان و ممتحنین قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: The recent developments in social sciences consider our understanding of the phenomena as meager and emphasize the chaos we may face in understanding the relationships among the variables of studies in language teaching (Larsen-Freeman, & Long, 2014). This study is an attempt to develop a model of EFL reading comprehension based on the pertinent factors reported in the literature. Thus, a default model of EFL reading comprehension encompassing first language reading comprehension and cognitive and metacognitive strategies together with their subcomponents was developed. To validate the model, the data gathered through convenient sampling from 280 male and female senior and junior students of Azad University of Shiraz were analyzed by AMOS. First, the model was checked by AMOS to see if the software can identify it. Then, the strength of each parameter was calculated and the non-significant parameters were discarded from the model. Finally, goodness-of-fit indices, comparative indices, and parsimonious indices were compared in the default and the revised model, all of which showed an improvement in the fitness of the revised model. A remarkable result was that the parameter from metacognitive strategies to EFL reading comprehension was discarded in the revised model, but the parameters from cognitive strategies to EFL and first language reading comprehension were maintained. This suggests that metacognition exerts its influence over EFL reading comprehension via cognitive strategies. The revised model can be useful for materials developers, teachers and examiners to have a better understanding of the variables contributing to EFL reading comprehension.
- انتشار مقاله: 01-06-1399
- نویسندگان: Seyedeh Niloufar Tabatabaei,Firooz Sadighi,Mohammad Sadegh Bagheri
- مشاهده