در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of Comparative Education
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Proficiency,Iranian EFL,Indian ESL,Poetry Reading Strategies
- چکیده: مطالعه مقایسه ای حاضر به بررسی ارتباط راهبردهای خواندن شعر در زبان اول و توانش عمومی در زبان دوم (انگلیسی) بر درک متون شعری در زبان دوم در بافت های انگلیسی به عنوان زبان خارجه (ایران) و زبان دوم (هند) پرداخت. در مجموع 221 دانش آموز هندی و ایرانی در مقطع پیش دانشگاهی به تست توانش زبان انگلیسی نلسون٬ تست درک خواندن شعر در انگلیسی٬ و یک پرسشنامه در خصوص آگاهی از راهبردهای خواندن شعر در زبان اول پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل کمی داده ها با استفاده از تکنیک های آمار توصیفی و رگرسیون نشان داد که وزن کلی رگرسیون برای دو متغیر مستقل برای فراگیران ایرانی بیشتر از فراگیران هندی بود. همینطور٬ تحلیل جداگانه هر یک از دو متغیر مستقل بیانگر آن بود که اثربخشی آگاهی از راهبردهای خواندن شعر و توانش زبانی بر روی درک خواندن شعر در زبان انگلیسی در ایران بیشتر از هند است. تجزیه و تحلیل داده ها همچنین نشان داد که راهبردهای خواندن شعر و نیز توانش زبانی در سطوح بالا و پایین به میزان مشابه بر درک خواندن شعر برای گروههای ایرانی یادگیرنده انگلیسی به عنوان زبان خارجه وهندی یادگیرنده انگلیسی به عنوان زبان دوم اثر بخشی ندارند. از آنجا که بافت محیط یادگیری بر میزان اثربخشی آگاهی از راهبردهای خواندن شعر در زبان اول و توانش زبانی در زبان انگلیسی بر درک خواندن متون شعری در زبان انگلیسی تاثیر گذار است٬ پیشنهاد می شود که تدوین کنندکان متون درسی و مدرسین زبان انگلیسی اهمیت بافت محیطی ( ESLو (EFLرا که بر درک خواندن موثر متون شعری در زبان دوم تاثیر گذار هستند مد نظر قرار دهند.
- چکیده انگلیسی: The current comparative study investigated the degree of contribution of awareness of poetry reading strategies in L1 and general proficiency in L2 to comprehension of poetic texts in L2 in EFL (Iran) and ESL (India) contexts of Iran and India. Totally, 221 Indian and Iranian pre-university students took the Nelson English proficiency test, poetry reading comprehension test in English, and a questionnaire about awareness of strategies for reading poetry in L1. Quantitative analysis of data using descriptive and regression analysis techniques showed the total regression weight for the two independent variables was more for the Iranian context than the Indian context. Likewise, separate analysis of each of the two independent variables indicated that the contributions of awareness of poetry reading strategies as well as language proficiency to English poetry reading comprehension are more in the Iranian context than in the Indian context. It was also found that poetry reading strategies and proficiency at two high and low levels do not contribute similarly to poetry reading comprehension for Iranian EFL and Indian ESL groups. As the context of learning affects the degree of the contributions of the awareness of poetry reading strategies in L1, and language proficiency in English to poetry reading comprehension in English, it is recommended that material developers and English languages teachers consider the importance of contextual factors (EFL vs. ESL) contributing to effective reading comprehension of poetic texts in English.
- انتشار مقاله: 21-02-1399
- نویسندگان: Seyed Hassan Talebi,Farshid Nowrouzi Roshnavand
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of Comparative Education
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: EFL Context,L1 reading,L2 reading,L2 proficiency,ESL context
- چکیده: مطالعات اندکی تا کنون میزان تاثیر گذاری توانایی زبان اول و توانش عمومی زبان انگلیسی ( به عنوان زبان دوم) را بر خواندن و درک مطلب با توجه به تاثیر محیط یادگیری مورد توجه قرار داده اند. در پژوهش حاضر آزمون توانش عمومی زبان انگلیسی، آزمون خواندن و درک مطلب انگلیسی و پرسشنامه راهکارهای خواندن و درک مطلب زبان اول بین دو گروه از دانش آموزان ایرانی وهندی توزیع شد. یافته های تحقیق نشان داد وزن رگرسیون برای آگاهی از راهکارهای خواندن در فراگیران ایرانی معنی دار است. علاوه بر این برای گروه ایرانی دو متغیر آگاهی از راهکارهای خواندن و توانش عمومی انگلیسی در پیش بینی توانایی خواندن و درک مطلب معنی دار بوده است، در حالی که برای فراگیران هندی فقط توانش عمومی انگلیسی معنی دار می باشد. هم چنین تنها سهم آگاهی از راهکارها در پیش بینی توانایی خواندن به زبان انگلیسی در دو سطح توانش زبانی بالا و پایین انگلیسی برای گروه ایرانی معنی دار بوده درحالیکه برای گروه هندی در هیچ یک از دو سطح توانش زبانی معنی دار نبوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد در یادگیری زبان دوم ، تفاوت بین فراگیران هندی و ایرانی بیش از شباهت آنها با یکدیگر است.
- چکیده انگلیسی: Few studies have ever been conducted to find out degree of contribution of L1 reading ability and L2 general linguistic proficiency to L2 reading regarding the context of learning. Two groups of students from the Indian ESL (English as a Second Language) and Iranian English as a Foreign Language (EFL) contexts attended this study. Measures of general English proficiency (GEP), reading comprehension (RC) in L2 and reading strategy awareness (RSA) in L1 were administered among the participants. Findings showed that RSA accounted for 41% and 10% of variance in L2 RC for the Iranian and Indian groups, respectively. It was also found regression weight for RSA is still significant for the Iranian group but not for the Indian group. In addition, for the Iranian group, both RSA and GEP are significant variables in prediction of RC in L2 but for the Indian group only GEP contributed significantly to the prediction of RC in L2. In addition, for both the high and low Iranian GEP groups only the contribution of RSA was significant in the prediction of RC in L2. However, for the Indian group the role of RSA was insignificant in predicting RC in L2, for both high and low groups. As the differences of the findings are more than the similarities in the two contexts, it is suggested that reading teachers reconsider the significant role of factors that contribute more to L2 reading, regarding the moderating role that context of learning plays in this regard.
- انتشار مقاله: 11-10-1398
- نویسندگان: Mojtaba Maghsoudi,Abolfazl Khodamoradi,Seyed Hassan Talebi
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Modern Research in English Language Studies
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: student teacher,teacher educator,educator interpersonal behavior
- چکیده: کلاس درس محیطی است که معلمان و دانشجویان به عنوان ساکنین دنیای مختلف می بایست تعاملات روزانه با یکدیگر تجربه کنند. بررسی چنین اختلافات ذاتی بین این دو گروه از مخاطبان ازحوزه های دست نخورده تحقیق بله نظر می رسد. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی مشترکات و مفترقات بین درک دانشجو-معلمان و اساتید آنها در خصوص رفتار بین فردی اساتید صورت گرفت. نمونه پژوهش مشتمل بر 4 نفر از اساتید زبان انگلیسی و 102 دانشجو-معلم رشته دبیری زبان انگلیسی از پردیس های دانشگاه فرهنگیان بود. داده ها تحقیق با استفاده از نسخه استرالیایی پرسشنامه تعامل معلم (QTI) جمع آوری شد که تصور دانشجو-معلمان و اساتید آنها را پیرامون رفتار بین فردی اساتیدشان و همچنین اساتید ایده آل مورد ارزیابی قرار می داد. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که اگرچه هر دو گروه تصور یکسانی از رفتارهای بین فردی استاد ایده ال داشتند اما اساتید رفتارهای مشارکتی خود (رهبری و مسوولیت در قبال دانشجویان) را بالاتر و رفتارهای مقابله ای (عدم اطمینان) را پایین تر از دانشجو-معلمان ارزیابی کردند. نتایج همچنین نشان داد که دانشجو- معلمان دختر و پسر، برخی از رفتارهای مشارکتی اساتید از جنس مخالف را بالاتر ارزیابی می کنند. براساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که برخی از اختلافات بین تصورات دانشجو-معلمان و اساتید آنها در خصوص رفتار بین فردی اساتید وجود دارد. لذا اساتید دانشگاه باید در راستای تعیین این اختلافات و رفع آنها اقداماتی انجام دهند.
- چکیده انگلیسی: Classroom is an environment where teachers and students as inhabitants of different worlds are supposed to experience some sort of daily give-and-take. Such inherent discrepancies between these two groups of interlocutors might be among the untouched areas of research. Therefore, this study aimed to explore the cords and discords between first-year student teachers’ and their educators’ perceptions of educator interpersonal behavior. The sample of the study included 4 EFL educators and 102 student teachers majoring in TEFL at two branches of Iranian Teacher Education University. Data were collected with the Australian version of the Questionnaire on Teacher Interaction (QTI) that was validated and modified into four formats for measuring the participants’ perceptions of the actual educators and an ideal educator interpersonal behavior. The results indicated that although both groups perceived an ideal educator interpersonal behavior in the same way, the educators generally overestimated their cooperative behaviors (Leadership and Students responsibility) but underestimate their oppositional ones (Uncertain) in comparison to what their student teachers perceived. The results also indicated that male and female student teachers perceived some cooperative behaviors in the educators from the opposite gender more significantly. Based on the findings, it can be concluded that there are some perceptual mismatches between student teachers’ and educators’ perceptions of actual educator interpersonal behavior. Therefore, the findings imply that educators should take some measures to locate these perceptual mismatches and eliminate them gradually.
- انتشار مقاله: 16-04-1398
- نویسندگان: Abolfazl Khodamoradi,Mojtaba Maghsoudi,Seyed Hassan Talebi
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Applied Research on English Language
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Teacher Personality,Teacher Interpersonal Behavior,the QTI,the NEO Five-Factor Inventory
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: This study examined the association between teacher educators’ personality traits and their interpersonal behavior at Farhangian University (Teacher Education University in Iran). A sample of 148 student teachers majoring in Teaching English as a Foreign Language (TEFL) at two branches of Iranian Teacher Education University evaluated their teacher educators’ interpersonal behavior by the questionnaire for teacher interaction (QTI). The teacher educators (N=17) also completed the QTI and the NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI). The results of correlational analyses indicated significant associations between educators’ personality traits and their interpersonal behavior. More associations were observed between educators’ personality and student teachers’ perceptions of interpersonal behavior while fewer associations were observed between educators’ personality and the educators’ self-perceptions. Moreover, the results revealed that all educators’ personality traits except for Openness were significantly correlated with the two interpersonal behavior dimensions of Influence and Proximity. When stepwise regression analyses were done for the Influence dimension, the strongest model for prediction included Neuroticism and Conscientiousness while for the second dimension, Agreeableness emerged as the sole, significant predictor of educator Proximity.
- انتشار مقاله: 13-05-1398
- نویسندگان: Abolfazl L Khodamoradi,Seyed Hassan Talebi,Mojtaba Maghsoudi
- مشاهده