در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of English for Academic Purposes
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Academic Literacy,perception,English for Specific Purposes,English for Academic Purposes
- چکیده: علی رغم اهمیت مفهوم سواد آکادمیک در حوزه تخصصی انگلیسی برای اهداف آکادمیک، مطالعه جامعی در خصوص مولفههای اصلی آن وجود ندارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مولفههای سواد آکادمیک از دید مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف آکادمیک انجام شده است. بدین منظور، با استفاده از نمونهگیری هدفمند ، 120 مدرس زبان انگلیسی برای اهداف آکادمیک که در ده دانشگاه دولتی ایران تدریس میکردند انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا به سوالات مصاحبه پاسخ دهند و یک پرسشنامه را تکمیل کنند. این پرسشنامه از طریق بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق مطالعات مرتبط پیشین و تجزیه و تحلیل محتوای پاسخ اساتید به سوالات مصاحبه تهیه شد. در مرحله بعد، این پرسشنامه بین دسته دیگری از مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف آکادمیک توزیع شد تا به صورت الکترونیکی یا حضوری تکمیل شود. سپس، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی 9 مولفه اصلی استخراج شد: (1) آشنایی با ژانرهای مختلف، (2) آشنایی با اخلاق آکادمیک، (3) آشنایی با بافت و معانی در بافتهای مختلف، (4) دانش چهار مهارت اصلی زبان، (5) توانایی تفکر انتقادی، (6) آشنایی با جامعه گفتمان مورد نظر، (7) آشنایی مدرسان با مفهوم و مولفههای سواد آکادمیک، (8) توانایی نوشتن مقاله علمی، و (9) آشنایی با رایانه و فناوری. نتیجه مطالعه میتواند به مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف آکادمیک، پژوهشگران و مولفان کتب در درک بهتر مفهوم سواد آکادمیک کمک کند.
- چکیده انگلیسی: Despite the importance of the concept of academic literacy (AL) in EAP, there is a lack of comprehensive study to know its underlying components. The present pilot study was set out to explore the components of academic literacy of university EAP students as perceived by Iranian EAP teachers. Thus, to this end, using purposive sampling, 120 Iranian EAP instructors, teaching in ten Iranian state universities, were selected and asked to respond to the interview questions and complete a questionnaire. The questionnaire was developed through a thorough review and analysis of the related literature and the content analysis of EAP teachers' responses to the interview questions. Next, the questionnaire was distributed among the participants to be completed either electronically or through pen-and-pencil. Then, through an exploratory and a confirmatory factor analysis, nine components were extracted: (1) familiarity with different genres, (2) familiarity with academic ethics and honesty, (3) familiarity with context and contextual meaning, (4) knowledge of the four language skills, (5) critical thinking ability, (6) familiarity with target discourse community, (7) teachers' familiarity with academic literacy concept and components, (8) scientific article writing ability, and (9) familiarity with computer and technology. The result of the study can help EAP instructors, researchers, and materials developers in better understanding of the concept of AL.
- انتشار مقاله: 23-03-1399
- نویسندگان: Amir Zand-Moghadam,Neda Khanlarzadeh
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of Applied Language Studies
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Complaint,DCT,ILP rating,native English raters
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Despite the importance of interlanguage pragmatic rating (ILP) in the second language teaching and learning context, scant attention has been devoted to it. This study aims to investigate native EFL teachers’ major criteria in assessing the speech act of complaint produced by Iranian EFL learners. To fulfill this end, two groups of experienced native raters, including American (n=47) and British (n=30) EFL/ESL teachers, were elected for evaluating the complaint discourse completion tests (DCTs) made from video-prompts which were answered by EFL learners before. The content analysis of raters’ comments on the EFL learners’ productions revealed eleven different criteria including logical reasoning and comments, politeness, linguistic appropriacy, semantic formula, interlocutors’ relationship, register choice, formality, degree of intensity, cultural accommodations, degree of directness, and finally fluency and naturalness respectively from the most to the least frequent ones. The result of the t-test and chi-square analysis proved that British and American raters differed significantly in their degree of variations and preferences of these criteria. The results further showed that EFL learners’ responses seemed unreasonable and impolite to native raters which might be due to the different cultural norms between L1 and L2 societies and consequently encourage us to be aware of the importance of teaching sociopragmatic knowledge to the EFL learners.
- انتشار مقاله: 18-07-1395
- نویسندگان: Minoo Alemi,Neda Khanlarzadeh
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Applied Research on English Language
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: request,ILP assessment,rating criteria,video-prompted DCTs
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Abstract: Over the last few decades, several aspects of pragmatic knowledge and its effects on
teaching and learning a second language (L2) have been explored in many studies. However,
among various studies, the area of interlanguage pragmatic (ILP) assessment is quite novel
issue and many features of it have remained unnoticed. As ILP assessment has received more
attention recently, the necessity of investigation on the EFL teachers‟ rating criteria for rating
various speech acts has become important. In this respect, the present study aimed to
investigate the native and non-native EFL teachers‟ rating scores and criteria regarding the
speech act of request. To this end, 50 American ESL teachers and 50 Iranian EFL teachers
participated to rate the EFL learners‟ responses to video-prompted Discourse Completion Tests
(DCTs) regarding the speech act of request. Raters were supposed to rate the EFL learners‟
responses and mention their criteria for assessment. The results of the content analysis of raters‟
comments revealed nine criteria that they considered in their assessment. Moreover, the result
of the t-test and chi-square analyses of raters‟ rating scores and criteria proved that there are
significant differences between native and non-native EFL teachers‟ rating pattern. The results
of this study also shed light on importance of sociopragmatic and pragmalinguistic features in
native and non-native teachers‟ pragmatic rating, which can have several implications for L2
teachers, learners, and material developers.
معیارهای معلمان زبان بومی و غیربومی در نمره دهی کنش کلامی درخواست : مورد معلمان انگلیسی زبان آمریکایی و ایرانی
چکیده: طی چند دهه اخیر، جنبه های متفاوتی از دانش منظور شناختی و تاثیر آن بر آموزش و فراگیری زبان دوم در تحقیقات متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، در میان تحقیقات مختلف، ارزیابی منظور شناختی بینازبانی تقریبا یک موضوع جدید محسوب می شود و بسیاری از جنبه های آن مورد بررسی قرار نگرفته است. به دلیل اهمیت زیادی که اخیرا ارزیابی منظور شناختی بینازبانی پیدا کرده است، ضرورت بررسی معیارهای سنجش معلمان انگلیسیِ بومی و غیربومی در نمره دهی کنش های کلامی آشکار گشته است. در این زمینه، تحقیق حاضر با هدف بررسی معیارها و نمره های داده شده توسط معلمان انگلیسیِ بومی و غیربومی در ارزیابی کنش کلامی درخواست صورت پذیرفته است. بدین منظور، 50 معلم انگلیسی زبان آمریکایی و 50 معلم انگلیسی زبان ایرانی برای ارزیابی مجموعه موقعیت آزمون تکمیل گفتمان زبان آموزان ایرانی مشارکت کردند. معلمان می بایست پاسخ های داده شده توسط زبان آموزان را نمره داده و معیار هایی که برای ارزیابی در نظر گرفته بودند، ذکر می کردند. در نتیجه ی تحلیل محتوای نظرات معلمان،9 معیار که معلمان در ارزیابی زبان آموزان در نظر گرفته بودند مشخص شد. علاوه بر این، نتیجه ی آزمون تی و مربع خی نمرات داده شده و معیارهای ذکر شده معلمان نشان داد که تفاوت معناداری بین روش های نمره دهی معلمان بومی و غیر بومی وجود دارد. همچنین نتایج به دست آمده از این مطالعه اهمیت ویژگی هایمنظور-جامعه شناختی و زبان-منظورشناختی را در ارزیابی منظور شناختی معلمان بومی و غیربومی مشخص کرده می تواند کاربرد گوناگونی برای معلمان زبان دوم، دانش آموزان، و طراحان کتاب های درسی داشته باشد.
کلید واژه ها: نمره دهی منظور شناختی بین زبانی، ملاک نمره دهی، در خواست، آزمون موقعیت تکمیل گفتمان- انتشار مقاله: 20-02-1394
- نویسندگان: Minoo Alemi,Neda Khanlarzadeh
- مشاهده