در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Geopersia
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Iran,Eastern Alborz,Late Ordovician,Cryptospore,Ghelli Formation
- چکیده: در این مطالعه برای نخستینبار در ایران، یک مجموعه کریپتواسپوری مشتمل بر 9 جنس و 11 گونه از طبقات اردویسین بالایی شناسایی و ردهبندی شد. این مجموعه کریپتواسپوری از رأس سازند غیر رسمی اَبَرسَج (هم ارز سازند رسمی قِلّی) از رشته کوههای البرز شرقی به دست آمد. کریپتواسپورهای پیرامون گندوانایی از نظر ریختاری (موناد، دیاد واقعی، دیاد دروغین، تترادهای متصل و سست) ردهبندی شدند. نتایج مطالعه حاضر مؤید این نظریه در مطالعات قبلی میباشد که هیچ تفاوت اساسی بین مجموعه کریپتواسپوری پیرامون حوزههای گندوانایی، بالتیک و سایر نقاط جهان به صورت هم زمان، وجود نداشته است. حضور کیتینوزوآی شاخص گندوانای شمالی همچون Spinachituna oulebsiri، اکریتارکهای شاخص و کریپتواسپورهای شناسایی شده توسط ما، برای رأس سازند اَبَرسَج، سن هیرنانتین پسین (اردویسین پسین) را پیشنهاد میکند.
- چکیده انگلیسی: For the first time, an assemblage of cryptospores, which includes 10 species belonging to nine genera, from the Upper Ordovician
strata, is being reported, in Iran. These cryptospore assemblages were recovered from the upper part of Ghelli Formation., from the
eastern Alborz Mountain range. These peri-Gondwanan cryptospores have been classified based on their morphology (monad, true
dyad, pseudodyad, true attached, and loose tetrads). The results of the present study support previous findings that there are no
significant differences between similar-aged cryptospore assemblages of the peri-Gondwanan, Baltic provinces and other parts of the
world. Based on the presence of the chitinozoan index of the northern Gondwana (Spinachitina oulebsiri), the index acritarchs, and the
present cryptospores, a late Hirnantian (Late Ordovician) age is proposed to the top of the Ghelli Formation. The cryptospores seem to
be transported from an adjacent land area and the lack of land-derived elements in the up-section may indicate an increased distance
offshore.- انتشار مقاله: 10-03-1393
- نویسندگان: Maryam Mahmoudi,Jafar Sabouri,Habib Alimohammadian,Mahmoud Reza Majidifard
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Physical Chemistry Research
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: X-ray diffraction,Atomic Force Microscopy,Thin films,DC reactive magnetron sputtering,Cu3N
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: The aim of this paper is to study the effect of substrate on the Cu3N thin films. At first Cu3N thin films are prepared using DC magnetron sputtering system. Then structural properties, surface roughness, and electrical resistance are studied using X-ray diffraction (XRD), the atomic force microscope (AFM) and four-point probe techniques respectively. Finally, the results are investigated and compared for glass and Si substrate. The results show a phase transition in orientation from (111) and (100) planes to (200) plane when the substrate of the sample is changed from glass to Si. Also, the grain size of deposited particles on films increased, changing substrate from glass to Si. Then, AFM results show that surface roughness on Si substrate is more than the glass substrate. Finally, four-point probe techniques show that surface electrical resistivity is increased sharply, changing substrate from silicon to glass.
- انتشار مقاله: 26-10-1395
- نویسندگان: Alireza Razeghizadeh,Maryam Mahmoudi Ghalvandi,Farhang Sohillian,Vahdat Rafee
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of Immunology
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Peripheral blood mononuclear cells,atherosclerosis,Cytotoxicity,oxLDL
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Background: Atherosclerosis, a chronic inflammatory disease of the vessel wall is characterized by local and systemic immune responses to a variety of antigens. Oxidized low-density lipoprotein (oxLDL) is considered as an important determining factor in the pathogenesis of atherosclerosis.
Objective: The purpose of this study was to investigate the degree of peripheral blood mononuclear cells (PBMC) vulnerability to in vitro oxLDL-induced cytotoxicity from atherosclerotic patients in comparison to healthy individuals.
Methods: Thirty patients with atherosclerotic lesions, confirmed by angiography, and 30 matched healthy individuals were investigated. PBMC was prepared from individuals' blood samples which were further stimulated with low dose (1 μg/mL) and high dose (50 μg/mL) of extensively oxidized LDL. MTT assay was utilized to measure cell viability and proliferation. Stimulation index (SI) was calculated as mean ratio of optical density (OD) of the stimulated cells divided by OD of untreated cells.
Results: Low dose oxLDL treatment caused no significant proliferative or cytotoxic effect in the control group; however, similar treatment caused significant cytotoxic effect in the patient group compared to the controls (p=0.026). High dose oxLDL treatment induced more significant cytotoxicity in the patient compared to the control group (p=0.006). Comparison of the SI between the two groups of patients and controls showed significantly lower index by either the low (p=0.03) or the high dose (p<0.001) oxLDL in the patients compared to the controls.
Conclusions: PBMC from patients with atherosclerosis showed increased susceptibility to oxLDL-induced cytotoxicity. Our results imply that prolonged exposure to elevated levels of circulating oxLDL could weaken the cellular defense mechanisms by progressive depletion of the pool of antiapoptotic proteins, rendering the cells more vulnerable to oxLDL-induced cell death.- انتشار مقاله: 15-05-1395
- نویسندگان: Mohammad Jafar Mahmoudi,Maryam Mahmoudi,Fereydoon Siassi,Fazel Shokri,Mohammad Reza Eshraghian,Amir Hassan Zamani,Reza Chahardoli,Mona Hedayat,Jalal Khoshnoodi,Hashem Nayeri,Nima Rezaei,Ali-Akbar Saboor-Yaraghi
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: International Journal of Behavioral Sciences
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Keywords: Problem Solving,Parenting Training,Family Problem Solving
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Abstract
Introduction: This study, which was framed within the context of a developing country, aimed to evaluate the impact of the Thinking Child problem-solving program on parenting styles and family problem solving skills.
Methods: A hundred and four mothers in Tehran voluntarily participated in the Thinking Child sessions, conducted weekly by experienced trainers for 9 sessions. A single group pre- and post-test pilot design was executed. Outcome measures included the Parenting Style Questionnaire and Family Problem Solving Scale.
Results: The findings bolstered the effectiveness of the program on problem-solving processes and parents’ relationships with their children specifically, showed a significant reduction in authoritative and authoritarian parenting styles and also revealed an increase in permissive parenting style.
Conclusion: The Thinking Child intervention displays promising results for trainings involving problem-solving skills in parents. However, it should be used in conjunction with a complementary intervention while parent training is executed.- انتشار مقاله: 27-03-1397
- نویسندگان: Mohsen Shokoohi-Yekta,Joseph F. Rath,Maryam Mahmoudi
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: International Journal of Agricultural Management and Development
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Self-esteem,Capacity to deal with shocks and stress,Malard County,rural women's self-efficiency,Spatial dynamics
- چکیده: هدف اصلی این تحقیق توصیفی-همبستگی بررسی عوامل موثر بر خودکارایی زنان روستایی در شهرستان ملارد ایران میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل ۲۳۶۳۶ نفر از زنان روستایی شهرستان ملارد میباشد که از میان آنان ۶۱۳ نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری تحقیق، پرسشنامهای ساختارمند بود که روایی آن براساس نظر متخصصان و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ تایید گردید. تحلیل دادهها از طریق نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج تحقیق بر اساس ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین عوامل ترویجی-آموزشی، شرکت در فعالیتهای تصمیمگیری خانوار، عوامل اجتماعی، پویایی فضایی، عوامل اقتصادی، عوامل مرتبط با عزت نفس و ظرفیت سازگاری با شوکها و استرسها با خودکارآمدی زنان روستایی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه منفی و معناداری بین سن و خودکارآمدی زنان روستایی وجود دارد. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که عامل اقتصادی (R2 = 0.437)، عامل آموزشی و ترویجی (R2 = 0.507)عزت نفس (R2 = 0.539)و عوامل اجتماعی (R2 = 0.545) مهمترین متغیرها در پیشگویی متغیر وابسته (خودکارآمدی زنان روستایی) بودند.
- چکیده انگلیسی: The main purpose of this descriptive-correlational research was to determine the factors underpinning rural women's self-efficiency in Malard County, Iran. The statistical population consisted of all rural women in Malard County (N = 23636). The sample size was determined using Cochran's formula (n=613) and they were selected by the stratified random sampling method. Data for the study were gathered with a structured questionnaire whose content validity was determined based on inputs by experts in the field and a review of the relevant literature. Cronbach's alpha test was used to assess the reliability of the questionnaire. The data analysis was performed using SPSS v.18. The results of the Pearson correlation coefficient revealed a positive and significant correlation of educational and extension factors, participation in family decision-making, social factors, spatial dynamics, economic factors, self-esteem factors, and the capacity to deal with shocks and stresses with self- efficiency of rural women. There was also a negative and significant relationship between age and self-efficiency of rural women. The stepwise multiple regression analysis showed that economic factor (R2 = 0.437), educational and extension factor (R2 = 0.507), self-esteem factor (R2 = 0.539), and social factor (R2 = 0.545) were the most important factors contributing to the dependent variable (rural women self-efficiency), respectively.
- انتشار مقاله: 15-08-1396
- نویسندگان: Neda Sharifi,Maryam Omidi Najafabadi,Maryam Mahmoudi
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Modern Research in English Language Studies
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: English language teachers,In-Service Education and Training courses (INSET),Teachers’ knowledge base,Mishra and Koehler’s model
- چکیده: دانش پایه معلمان به آنچه آنها باید بدانند وقادربه بکارگیری در کلاسهایشان باشند، اطلاق می شود. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیردوره های آموزش ضمن خدمت معلمان درتوسعه دانش آنها بود. بدین منظور، محققین پژوهش حاضر مدل میشرا و کهلر(2006) که بین اجزاء دانش پایه ای همپوشانی قائل است را به عنوان معیار تعیین و مورد استفاده قراردادند. برای انجام پژوهش، تحقیق ترکیبی متوالی اکتشافی در سه مرحله طراحی شد. در مرحله نخست پرسشنامه دانش پایه معلمان زبان انگلیسی توسط محققین تهیه شد و با 335 معلم زبان انگلیسی استان گیلان که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از کرونباخ آلفا و تجزیه و تحلیل عامل نشان داد پرسشنامه از پایایی و روایی برخوردار است. در مرحله دوم که مرحله کمی تحقیق بود، پیشرفت دانش پایه 29 معلم زبان انگیسی پایه 11 بعد از شرکت در کلاسهای ضمن خدمت آنلاین مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج آزمون تک نمونه ای تی بین دانش پایه شرکت کنندگان قبل و بعد از شرکت در دوره تفاوت معناداری را نشان داد. در مرحله سوم، ده نفر از شرکت کنندگان در مرحله دوم در جلسات مصاحبه نیمه ساختاری شرکت کردند. نظر شرکت کنندگان در رابطه با محتوای دوره های ضمن خدمت با نتایج حاصل از مرحله دوم پژوهش در همه زمینه ها همخوانی نداشت. معلمان شرکت کننده در مصاحبه ضعفهای دوره ها را مطرح و پیشنهادهایی را جهت بهبود کیفیت این دوره ها ارائه کردند. یافته های حاصل از این تحقیق می تواند برای آموزش دهندگان معلمان، سیاست گذاران و برنامه ریزان دوره های آموزش ضمن خدمت و معلمان زبان انگلیسی مفید باشد. به علاوه، پرسشنامه پایه دانش معلمان زبان انگلیسی می تواند به عنوان یک ابزار معتبر سنجش دانش محتوایی، آموزشی و تکنولوژیکی معلمان زبان انگلیسی توسط سایر محققان مورد استفاده قرار گیرد که امری ضروری جهت شرح رابطه بین دانش محتوایی، آموزشی و تکنولوژیکی معلمان است.
- چکیده انگلیسی: Teachers’ knowledge base refers to what teachers should know and be able to implement in their classes. This study investigated to what extent in-service education and training (INSET) courses were influential in developing teachers’ knowledge base. From different models, the researchers selected Mishra and Koehler’s (2006) technological pedagogical and content knowledge (TPACK) model that assumes an interrelationship between the components of teachers’ knowledge base. Thus, an exploratory sequential mixed methods study was designed in three phases. In the first phase, the questionnaire of English Language Teacher’s Knowledge Base (ELTKB) was developed and validated with 335 randomly selected EFL teachers from Guilan province. In the second phase, the quantitative follow-up phase, twenty-nine 11th grade EFL teachers’ knowledge base improvement was examined after attending online INSET classes. The results of the paired sample t-tests revealed statistically significant differences between the participants’ knowledge base components before and after the courses. In the third phase, semi-structured interviews explored the participants’ viewpoints concerning the content of the INSET courses. The teachers’ perceptions declared in interview sessions were not in complete conformity with the results obtained from the second phase of the study. The teachers had some complaints about the content of the courses and provided some suggestions. The findings of this study can benefit teacher educators, policymakers, INSET programmers, and English teachers. Also, the ELTKB can be employed by researchers as a valid tool for measuring TPACK that is an essential concept for explaining the relationship between teachers’ content, pedagogy, and technology-related knowledge.
- انتشار مقاله: 16-05-1398
- نویسندگان: Maryam Mahmoudi,Mojgan Rashtchi,Gholam-Reza Abbasian
- مشاهده