در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Teaching English Language
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Iranian EFL Learners,vocabulary learning strategies,Mnemonic Strategy,Rote Strategy
- چکیده: یادگیری واژگان هسته ی یادگیری زبان است و برای تسلط بر مهارت های یادگیری زبان ، عنصری اساسی بشمار می رود. انتظار می رود که زبان آموزان با آگاهی از راهبردهای یادگیری واژگان بتوانند واژگان را بهتر درک کنند. این مطالعه به بررسی نقش دو نوع راهبرد در یادگیری واژگان شامل حفظ طوطی وار و یادافزا در بین زبان آموزان مبتدی ایرانی پرداخته است. طرح پژوهش شبه تجربی بود که شامل دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. شصت دانش آموز دختر در سطح مبتدی (20 نفر در هر گروه) انتخاب شدند. این زبان آموزان براساس نتایج آزمون تعیین سطح سریع، انتخاب شدند. قبل از اجرای آزمایش، پیش آزمون انجام شد. سپس در مدت زمان سه جلسه، تعداد سی واژه از کتاب "1100 واژه ی بارونز" از طریق دو راهبرد اشاره شده به زبان آموزان، آموزش داده شد. گروه گواه هیچ یک از این راهبردها را دریافت نکرد. دو پس آزمون (فوری و تأخیری) اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS، نشان داد که گروه یادافزا (میانگین = 39.3000) نسبت به گروه حفظ طوطی وار (میانگین = 35.9000) و گواه (میانگین = 25.7500) عملکرد بهتری داشته است. استفاده از نتایج این پژوهش در آموزش و یادگیری واژگان می تواند منجر به یادگیری بهتردر بین زبان آموزان ایرانی شود.
- چکیده انگلیسی: < p>Vocabulary knowledge is a basis for language education and use as well as for achieving higher order language skills. It is also regarded as the key component of language education. It is believed that knowledge of Vocabulary Learning Strategies (VLSs) can be an effective device for understanding vocabulary. In this quasi-experimental study, the participants were divided into experimental and control groups. The Quick Placement Test was used to select sixty Iranian female students. Two strategy types (rote and mnemonic) were employed in the experimental groups and learners were instructed thirty vocabulary items from Barron''s 1100 Essential Words during three sessions. These strategies were not instructed for the control group. Finally, an immediate and a delayed posttest were conducted. The collected data were analyzed both descriptively and inferentially through ANCOVA. It was found out that the group which used mnemonic strategy, rather than rote-based learning strategy, had a significantly better performance compared to the control group. This study implies that using VLSs can result in a better retention.
- انتشار مقاله: 09-04-1399
- نویسندگان: Leila Dobakhti,Mohammad Zohrabi,Parya Tadayyon
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of English for Academic Purposes
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: grammatical accuracy,Explicit teaching,Form-Focused Instructions,Implicit teaching,Dictogloss
- چکیده: روش تمرکز بر فرم می تواند هم صحت و هم روانی یادگیرندگان را ضمن حفظ همبستگی فرم و معنی افزایش دهد. در تحقیق حاضر فراگیری حالت مجهول در زبان انگلیسی از طریق استفاده از روش دیکتوگلاس (بازسازی متون ) بعنوان رویکرد تمرکز بر فرم مورد بررسی قرار گرفت. اینکه تفاوت ها در میزان آشکار و پنهان آموزش می تواند یادگیری یک فرم خاص زبانی را تحت تاثیر قرار دهد، مورد بررسی واقع شد. در این مطالعه شبه تجربی، روش پیش آزمون، طرز عمل و پس آزمون بر روی دو گروه انجام یافت: گروه آزمایش و گروه کنترل. روش عمل بعد از بکارگیری یک آزمون مهارت و پیش آزمون به منظور مطمئن شدن از همگنی یادگیرندگان جهت سطح زبانی و دانش قبلیشان در مورد حالت مجهول، بکار بسته شد. تکنیک دیکتو گلاس (بازسازی متون ) بعنوان روش عمل بر روی گروه آزمایش (هیجده نفر) اعمال گردید. اما، روش سنتی تمرکز بر روی دستور زبان بر روی گروه کنترل (هفده نفر) بکار بسته شد. نتایج تحلیل پراکنشی و آزمون تعلیقاتی تفوق روش تمرکز بر فرم را نسبت به تمرکز بر روی دستور زبان نشان داد. یافته های این تحقیق میتواند برای تقویت توانایی گرامری یادگیرندگان انگلیسی مفید باشد. همچنین معلمان زبان میتوانند این یافته ها را در کلاسهایشان بکارببرند.
- چکیده انگلیسی: The acquisition of passive voice in English was studied in this quasi-experimental research through the use of dictogloss technique as a focus on form approach. The participants, thirty-five male and female students, were English translation majors at BA level at University College of Nabi Akram in Tabriz. They were randomly assigned into two intact classes: the experimental and control groups. Nelson proficiency test indicated that they were at intermediate level of proficiency. The treatments were applied after conducting a proficiency test and a pretest in order to assure the learners' homogeneity in proficiency and their background knowledge in passive voice. The treatment and posttest tests were arranged in two forms, half of which were in multiple-choice format and the other half were supply type ones. The multiple-choice items were selected from Objective Tests (Orleans & Sealy, 1928) and the supply types were selected from two books named: Intermediate Language Practice by Vince (1998) and Oxford Living Grammar: Pre-intermediate. The dictogloss technique was used as a treatment on the experimental group (n=18). Nonetheless, the traditional method of focus on formS was used on the control group (n=17). The results of one-way ANOVA and post hoc test indicated the superiority of focus on form technique over the focus on formS. The findings revealed significant effect of the dictogloss treatment on the performance of the learners. The results showed a significant improvement in the treatment group in posttest over the pretest.
- انتشار مقاله: 20-01-1399
- نویسندگان: Leila Dobakhti,Samin Shams Khorrami
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Modern Research in English Language Studies
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Input Enhancement,grammatical accuracy,Explicit teaching,Form-Focused Instructions,Implicit teaching
- چکیده: رویکرد فرم محور، ضمن حفظ یکپارچگی فرم و معنا، میتواند هم صحت و هم روانی یادگیرندگان انگلیسی بعنوان زبان خارجی را افزایش دهد. این مقاله نقش رویکرد فرم محور، با استفاده از تقویت درون داد، را بر روی فراگیری حالت مجهول در زبان انگلیسی بررسی میکند. اینکه میزان ناآشکاری و صراحت آموزش، یادگیری یک فرم زبانی را تحت تاثیر قرار میدهد یا خیر مورد کنکاش تحقیق حاضر میباشد. طراحی پیش آزمون، طرز عمل و پس آزمون در این تحقیق شبه تجربی با استفاده از دو گروه بکار بسته شد: گروه آزمایشی (20 نفر) و گروه گواه ( 17 نفر). ابتدا یک آزمون مهارت و یک پیش آزمون برای اطمینان همگنی و دانش حالت مجهول یادگیرندگان به عمل آمد. گروه آزمایشی، آموزش را از طریق فن تقویت درون داد دریافت کرد. در حالیکه گروه گواه ، آموزش را از طریق سنتی، یعنی تمرکز بر فرم گرامری دریافت کرد. برتری فن فرم محور بر روی تمرکز بر فرم دستوری از طریق تحلیل پراکنش و آزمون تعلیقاتی مشخص شد. نویسندگان کتاب های درسی و معلمین میتوانند از یافته های این تحقیق بهره مند شوند.
- چکیده انگلیسی: Upholding the integration of form and meaning, focus on form approach can increase both accuracy and fluency of EFL learners. This paper evaluates the role of focus on form approach, i.e. input enhancement, on the acquisition of passive voice in English. The degree of implicitness or explicitness of instruction is explored whether it affects learning of a specific form of the language. The pretest-treatment-posttest design was used in this quasi-experimental research with two groups: experimental (n=20) and control (n= 17). First, a proficiency test was administered to guarantee the learners’ homogeneity. Then, a pretest was administered to examine the learners’ passive voice knowledge. The experimental group received the instruction through input enhancement technique. However, it was taught to the control group through the traditional method (i.e. focus on formS). The superiority of focus on form technique over the focus on formS was revealed through the one-way ANOVA and post hoc test. It can be claimed that the findings of this study are important for second and foreign language learning and teaching in that it indicated the advantage of input enhancement technique of focus on form approach over the traditional one – i.e. focus on formS – in strengthening of grammatical competence in intermediate EFL learners.
- انتشار مقاله: 07-02-1399
- نویسندگان: Leila Dobakhti,Samin Shams Khorrami
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Applied Research on English Language
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Applied Linguistics,Citation,Discussion Section,Research Article
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: It is now generally accepted that academic writing is a social activity by which the authors negotiate with their audience to gain community acceptance for their findings. One of the ways to achieve such an acceptance is by establishing intertextual links to prior research using citation. Despite a vast research on the topic and suggestion of typologies for the form and function of citation in academic writing, few studies have focused on the rhetorical functions of citations. Using Swales' (1990) and Samraj’s (2013) typologies and analyzing 45 research articles from five high impact factor journals in the field of Applied Linguistics, this paper aims to identity the forms and rhetorical functions of citations in the Discussion sections of these articles. The analysis of the forms shows an overwhelming tendency towards using non-integral citations. Studying the functions of citations indicates that citations are used with various rhetorical functions: to compare the findings; support the explanations; to support the interpretations; and to support the recommendations. It is concluded that by referring to literature, applied linguists contextualize their propositions and try to use it as a support for their research claims in order to persuade their audience of their research outcomes soundness. The findings can enhance our understanding of the reasons behind choosing citations in various parts of discussion section and can be turned into pedagogical materials and raise rhetorical consciousness through teaching those choices explicitly to ESL students
- انتشار مقاله: 18-09-1396
- نویسندگان: Leila Dobakhti,Mohammad Zohrabi
- مشاهده