در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of Comparative Education
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Critical Pedagogy,English Language Teaching,Iranian education system,Education reform,Textbook development
- چکیده: پس از تصویب و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به عنوان یکی از اسناد شاخص بالادستی کشور، شاهد اصلاحاتی غیرقابل انکار در حوزه آموزش زبان انگلیسی و بهطور خاص تهیه و تدوین کتابهای درسی این موضوع در نظام آموزش رسمی ایران بودیم. با توجه به نقش واهمیت کتاب درسی در روند آموزش ، هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی محتوی کتابهای پیشین و نونگاشت زبان انگلیسی دوره متوسطه دوم ایران است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که با بهرهگیری از آموزش انتقادی در تهیه و تدوین کتابهای نونگاشت، شاهد نوعی گذار از جریان غالب آموزش زبان انگلیسی به جریان انتقادی این آموزش ها هستیم. به بیان دقیقتر، در راستای دستیابی به هدف مشترک تقویت رشد اجتماعی همزمان با رشد مهارت زبانی در فراگیران، در کتب جدید موضوعات و محتواهایی بحثبرانگیز و تقویتکننده هوشیاری فراگیران، جایگزین موضوعات و محتواهای خنثی کتب پیشین شده است.
- چکیده انگلیسی: Following the approval and implementation of a significant higher-level educational document known as the fundamental transformation of education, an undeniable reform took place in the field of the English language teaching program in general and English textbook development in particular, in the Iranian formal education system. Regarding the English textbooks, as probably the most important component in any ELT program, especially in societies in which English is taught and learned as a foreign language, a notable transformation in topic and content selection has occurred alongside a reform in its approach and structure. Conceiving the importance of this reform, which has been mostly neglected in the available research on the topic, this paper aimed at comparing descriptively and analytically the type of topic and content which has been integrated in the previous and new high school English textbooks. Findings revealed that through applying critical pedagogy in the development of the new textbooks, a pivotal transition from the mainstream ELT to critical ELT has been manifested. In a more precise word, achieving the joint goal of fostering social development and language skill development on the part of learners, the awareness-raising and controversial topics and content have substituted for neutral and sanitized topics and content.
- انتشار مقاله: 15-09-1398
- نویسندگان: Hossein Davari,Abutaleb Iranmehr
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Iranian Journal of Comparative Education
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Public sector,private sector,Iranian education system,International English,Localized English
- چکیده: بازبینی فراز وفرود آموزش زبان انگلیسی به ویژه در دو دهه گذشته در ایران نشان می دهد که این آموزش ها محلی برای مبارزه روبه رشد بین دو بخش رقیب شده است. گروه نخست بخش خصوصی است که مامور گسترش زبان انگلیسی در شکل استانداردهای بین المللی آن است، در حالی که بخش عمومی نماینده نسخه محلی آموزش این زبان می باشد. با توجه به عملکرد ضعیف بخش عمومی، بخش خصوصی به عنوان یک بازار پررونق، نقش اصلی را در آموزش زبان انگلیسی بر عهده دارد. با توجه به این واقعیت، نویسندگان ابتدا به معرفی دو بخش رقیب می پردازند. سپس، بر اساس ادبیات موجود تحقیق تلاش می کنند به دلایل رشد رقابت بین دو بخش اشاره نمایند. یافته ها نشان می دهند که آینده صحنه ادامه حضور آموزش زبان انگلیسی در بخش خصوصی در شکل جهانی شده و در بخش عمومی به شیوه محلی خواهد بود.
- چکیده انگلیسی: Reviewing the ups and downs of English in Iran indicates that especially in the last two decades it has been a site of growing struggle between two rival sectors. The first one is the private sector which has been the main contributor to the spread of English in its international version and the second one is the public sector which has been the representative of the localized version of English. Due to the low efficacy of the public sector, the private sector, as a booming market, is playing the main role of English education. Considering the fact, the authors first aim to introduce these two rival sectors. Then, based on the available literature on the topic, it is attempted to delve into the reasons of this growing struggle. The findings indicate that the future will be a scene of continuing presence of English in the private sector in its globalized version and English in the public sector in its localized version.
- انتشار مقاله: 29-02-1396
- نویسندگان: Abutaleb Iranmehr,Hossein Davari
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Applied Research on English Language
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: Evaluation,EAP,Language-in-education Planning,EAP Documents,Experts,Policy and Practice.
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: This study aimed to examine the policies in the Iranian English for Academic Purposes (EAP) education and the extent to which objectives match the policies and are materialized in practice. To this end, course descriptions in the syllabi for the EAP programs were evaluated through document analysis and triangulated with the experts’ perspectives through interviews to examine the current status of EAP policy-making and practice in Iran. Seven policy areas from Kaplan and Baldauf’s (2005) language-in-education planning were chosen as the framework of the study. Based on document analysis and interviews with the experts, the similarities and discrepancies in micro and macro levels were investigated. The results showed that EAP course descriptions do not include any comments on policy and there were discrepancies in policy and practice due to such factors as lack of communication channel between the EAP stakeholders and policy-makers. Finally, the study revealed that due to deficiencies in both policy and practice and in order to reach an acceptable status, EAP programs are in dire need for reconceptualizing policy-making and practice. The findings of this study have significant implications for EAP policies and practice in the academic system of Iran.
- انتشار مقاله: 10-03-1396
- نویسندگان: Abutaleb Iranmehr,Mahmood Reza Atai,Esmat Babaii
- مشاهده