در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایت زناشویی,صمیمیت,گذشت,کیفیت روابط زناشویی
- چکیده: هدف: گذشت و عوامل تأثیرگذار بر آن همواره مورد توجه روانشناسان و خانواده درمانگران بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رضایت زناشویی، صمیمیت و کیفیت روابط زناشویی در متأهلین با گذشت اداره های دولتی شهر خرم آباد بود. روش: این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش کارکنان متأهل ادارههای دولتی شهر خرم آباد بودند که 220 نفر به عنوان نمونه پژوهش، مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش از مقیاس گذشت خانواده (Family Forgiveness Scale)، پرسشنامه رضایت زناشویی (Marital Satisfaction)، پرسشنامه صمیمیت (Intimacy) و پرسشنامه کیفیت روابط زناشویی (Marital Relationship Quality) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-16 و همچنین از روش آماری همبستگی استفاده شد. یافتهها: آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که رضایت زناشویی در سطح (547/789= f)، صمیمیت در سطح (779/12957= f) و کیفیت روابط زناشویی در سطح (050/579= f) با گذشت همبستگی مثبت و معناداری دارند. نتیجهگیری: افرادی که به همسر خود گذشت بیشتری نشان میدهند، رضایت زناشویی بیشتری دارند و میزان صمیمیت و کیفیت روابط زناشویی بین آنها بالاتر است.
- چکیده انگلیسی: ABSTRACT Purpose: Forgiveness and factors affecting it, have been always noteworthy to psychologist and family therapists. The aim of the present study was to investigation the relationship among marital satisfaction, intimacy and marital relationship quality in forgiving married employee in Khoramabad organization. Methods: This study was descriptive and kind of correlation research. The statistical population of this study consisted of married employees in Khoramabad organization that 220 subjects from them were selected as the sample of the study. To measure variables in this study the Family Forgiveness Scale, Marital Satisfaction Scale, Intimacy and Marital Relationship Quality Scale were used. To analyze the data, SPSS16 and Correlation analysis were used. Findings:Testing the hypothesis of the research indicated that marital satisfaction at the level of (F=547/789), intimacy at the level of (F=1295/772) and marital relationship quality at the level of (F=579/050) have a significant positive relationship with forgiveness. Conclusion: People, who show more forgiveness to their partners, have more marital satisfaction, and the level of intimacy and marital relationship quality between them is higher.
- انتشار مقاله: 29-09-1392
- نویسندگان: معصومه موحدی,یزدان موحدی,کلثوم کریمی نژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معنا و هدف در زندگی,بیحوصلگی در جوانان,انگیزش تحصیلی و آمادگی برای بیحوصلگی,دانشجویان و بیحوصلگی,برنامهریزی برای جلوگیری از بیحوصلگی
- چکیده: بر اساس مطالعات، زمینههای مختلفی میتواند به بروز بیحوصلگی منجر شود. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط معنا و هدف در زندگی و انگیزش تحصیلی با آمادگی برای بیحوصلگی در دانشجویان دختر انجام شد. نمونه پژوهش 207 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 92-1391 بودند که به پرسشنامه معنا و هدف زندگی، انگیزش تحصیلی و آمادگی برای بیحوصلگی فارمر و ساندبرگ (1986) پاسخ دادند. همه آزمودنیها داوطلبانه پرسشنامهها را تکمیل کردند و برگرداندند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون تحلیل شد. نتایج نشان داد که معنا و هدف زندگی و انگیزش تحصیلی بیرونی و درونی رابطه معناداری با بیحوصلگی دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب 38، 44 و 49 درصد بیحوصلگی دانشجویان با متغیرهای پیشبین تبیین میشود. با توجه به این موارد و عوارض متعدد بیحوصلگی (افت تحصیلی، ترک تحصیل، افسردگی، سوء مصرف مواد) لازم است در دانشگاهها برنامههایی بهمنظور پیشگیری از آن اجرا شود.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 12-07-1394
- نویسندگان: منصور بیرامی,تورج هاشمی نصرآبادی,علی فرهادی,علی فرهادی,یزدان موحدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سلامت جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حل مسئله,شناخت,علوم اعصاب,ناتوانی یادگیری خواندن,توانبخشی نوروسایکولوژیکی
- چکیده: مقدمه: مشکلات خواندن یکی از اساسیترین مشکلاتی است که کودکان دچار ناتوانی یادگیری با آن مواجه هستند. مطالعات نشان دادهاند که توانبخشی شناختی میتواند باعث بهبود ناتوانی در خواندن شود. پژوهش حاضر با هدف تأثیر توانبخشی نوروسایکولوژیکی مبتنی بر نرمافزار بر بهبود عملکرد حل مسئله در افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن انجام شد.
مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر به صورت کارآزمایی بالینی بود. نمونه مورد بررسی شامل گروه افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) بود. از برنامه کامپیوتری توانبخشی نوروسایکولوژیکی و آزمون برج لندن به عنوان ابزار پژوهش استفاده گردید. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0p<)، به نحوی که توانبخشی نوروسایکولوژیکی باعث بهبود عملکرد حل مسئله در افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن شده است.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیرات توانبخشی نوروسایکولوژیکی بر بهبود عملکرد حل مسئله افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن، این مدل میتواند در افرادی که دچار اختلال یادگیری خواندن هستند، مورد استفاده قرار گیرد.- چکیده انگلیسی: Introduction: Reading problems are from among the most serious problems that children with learning disabilities are faced with. This study is conducted aimed at investigating the impact of the neuropsychological rehabilitation treatment on the problem-solving performance in patients with dyslexia disabilities.
Materials and Methods: This study uses a quasi-experimental design with two groups of subjects. The first group is consisted of 10 people with dyslexia disabilities, and the control group is consisted of 10 individuals, i.e. people with dyslexia disabilities but with no intervention applied to them. Instruments included the neuropsychological rehabilitation program and the tower of London test. The data analysis was conducted using SPSS version 19 and the multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
Results: The data analysis results showed that there was a significant difference (p<0/01) between the mean scores of the pre-test and the post-test of the experimental and control groups; this indicates that the neuropsychological rehabilitation treatment improves problem solving in people with dyslexia disabilities.
Conclusion: Considering the positive effects of the current method that favors people with dyslexia disabilities, the results of this study demonstrated that the neuropsychological rehabilitation treatment could be an effective way used in achieving the optimum performance in people with dyslexia disabilities.- انتشار مقاله: 02-06-1396
- نویسندگان: منصور بیرامی,یزدان موحدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سلامت جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شناخت,توجه مستمر,اختلال یادگیری ریاضی,دانش آموزان,توانبخشی عصب- روانشناختی
- چکیده: خلاصه
مقدمه: اختلال در ریاضیات عبارت است از ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از کسی انتظار میرود. پژوهش حاضر نیز با هدف تعیین اثربخشی درمان توانبخشی عصب- روانشناختی بر عملکرد توجه مستمر در دانشآموزان با اختلال ریاضی انجام شد.
مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه آزمودنی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شهر تبریز در سال 1395 بود، و نمونه مورد نظر از مناطق پنجگانه اختلالات یادگیری انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود. بدین صورت که یک گروه 10 نفره شامل افراد مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی و 10 نفر نیز شامل گروه گواه بود. یعنی افرادی که مبتلا به ناتوانی یادگیری هستند اما مداخلهای برای آنها صورت نگرفت. تعداد جلسات درمانی 20 جلسه بود و هر جلسه 45 دقیقه به طول میانجامید. ابزار پژوهش شامل برنامه کامپیوتری توانبخشی عصب- روانشناختی Sound Smart و آزمون عملکرد پیوسته بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.
یافته ها: بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>p)، به نحوی که توانبخشی عصب- روانشناختی باعث بهبود توجه مستمر در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی گردید.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد توانبخشی عصب- روانشناختی میتواند به عنوان یک روش اثربخش در افرادی که اختلال یادگیری ریاضی دارند مورد استفاده قرار بگیرد.- چکیده انگلیسی: Introduction: Dyscalculia is the disability to perform the skills related to calculation in consideration to intellectual capacity and educational level that is expected from a normal person. The current study was aimed to determine the effectiveness of neuropsychological rehabilitation treatment on the continuous attention function of students with dyscalculia.
Materials and Methods: The design of the present study was semi-experimental with two groups of 10 students from Tabriz city in 2016. The sampling method was simple randomization, in which a group of 10 students with mathematical learning disorder were chosen from five regions of the city with learning disorders and 10 students as a control group who had learning disability but without any therapeutic interventions. The case group received twenty therapeutic sessions of 45-minute. The study instrument contained of computer program of neuropsychological rehabilitation (sound smart) and continuous function test. The data analysis was done using the multivariable covariance analysis.
Results: There were significant differences between the mean scores of the pretest and posttest of the experimental and control groups (p<0/001), so that the neuropsychological rehabilitation led to promotion of continuous attention in students with mathematical learning disorders.
Discussion: This study indicated that neuropsychological rehabilitation can be used as an effective method for people with mathematical learning disorders.- انتشار مقاله: 19-02-1396
- نویسندگان: منصور بیرامی,محمدعلی نظری,تورج هاشمی,یزدان موحدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سلامت جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرسختی روانشناختی,حمایت اجتماعی ادراک شده,مولتیپل اسکلروز,همتایان عادی
- چکیده: مقدمه: مولتیپل اسکلروز یکی از بیماریهای شایع سیستم خود ایمنی میباشد. میزان شیوع مولتیپل اسکلروز در جمعیت کلی جهان یک درصد است.. پژوهش حاضر با هدف مقایسه حمایت اجتماعی ادراک شده و سرسختی روانشناختی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز و همتایان عادی آنها انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز مراجعه کننده به بیمارستان رازی و امام رضا (ع) شهر تبریز بودند. تعداد 35 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروز و 35 فرد عادی به پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده Zemet و سرسختی روانشناختی Kobasa پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آماری توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد.
یافته ها: بین نمرات بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز و همتایان عادی در مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده و سرسختی روانشناختی تفاوت معنیداری وجود داشت، به گونه ای که بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز از حمایت اجتماعی و سرسختی روانشناختی پایین تری برخوردار بودند.
نتیجه گیری: خانواده و اجتماع نقش حیاتی در روند این بیماری بر عهده دارند و این بیماران میتوانند با اکتساب و تقویت سرسختی روانشناختی، سلامت روان خود را بهبود بخشند. همچنین، نتیجه این مطالعه نشان داد که باید از لحاظ اجتماعی این بیماران مورد حمایت قرار بگیرند.- چکیده انگلیسی: Introduction: Multiples clerosis is a common autoimmune disease. The prevalence of multiple sclerosis in the general population of the world is aone percent. This study aimed to compare the perceived social support and psychological hardiness in patients with multiple sclerosis and normal people.
Materials & Methods:This comparative study was executed on 35patients with multiple sclerosis and 35 normal subjects who responded to the perceived social support and psychological hardiness questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics and multivariate analysis of variance.
Results: Data analysis showed significant differences in the scores of patients with multiple sclerosis and normal people on the scale of perceived social support and psychological hardiness. Such that patients with multiple sclerosis had lower scores in social support and psychological hardiness.
Conclusion: Family and community play a vital role in the disease process. By learning and improving the psychological hardiness to improve their mental health, patients could help themselves to overcome the hardships of this disease and in this regard the family and societie’s support are needed as well.- انتشار مقاله: 19-02-1396
- نویسندگان: حسن بافنده,یزدان موحدی,فضل ا... قاسمی کلی,علی رحیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سلامت جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتیاد به اینترنت,سلامت عمومی,دانشجو,پذیرش اجتماعی
- چکیده: مقدمه: با وجود مزایای بیشمار اینترنت و تحولات مثبتی که در زمینه ارتباطات ایجاد کرده است، متأسفانه برخی از مطالعات، عوارض خطرناکی را به استفاده از اینترنت نسبت دادهاند که از جمله مخربترین عوارض آن میتوان به اعتیاد اینترنتی اشاره نمود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه پذیرش اجتماعی و سلامت عمومی در دانشجویان با و بدون اعتیاد به اینترنت انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی 341 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و آزاد اسلامی تبریز در سال تحصیلی 93-1392 شرکت داشتند. نمونهها به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامه اعتیاد به اینترنت، پذیرش اجتماعی و سلامت عمومی پاسخ دادند. سپس افرادی که نمره آنها از نقطه برش بالاتر یا پایینتر بود انتخاب شدند. از آزمون تحلیل واریانس برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: بین نمرات افراد با اعتیاد به اینترنت و بدون اعتیاد به اینترنت در مقیاس پذیرش اجتماعی و مؤلفه های سلامت عمومی شامل جسمانی، اضطراب و افسردگی تفاوت معنیداری وجود داشت)01/0(p
نتیجه گیری: پدیده اعتیاد اینترنتی به عنوان معضلی اجتماعی است که اغلب گریبانگیر نسل جوان و آینده ساز جامعه میشود. بنابراین باید به این مقوله توجه جدی شود و مسئولین دانشگاه که متولی امر سلامت دانشجویان می باشند در زمینه
فرهنگ سازی مناسب و آموزش صحیح استفاده از اینترنت در دانشجویان برنامه ریزی نمایند.- چکیده انگلیسی: Introduction: Despite the myriad benefits of the Internet and the positive developments in the field of communication has created unfortunately some studies, serious adverse effects have been attributed to the use of the Internet among the most devastating complications can be pointed to Internet addiction. The present study compares the health and social acceptance of students with and without Internet addiction was made public. The present study compares the health and social acceptance of students with and without Internet addiction was made public.
Materials and Methods: The study was compared. A total of 341 students of Medical science and Islamic Azad University Tabriz in years 2013-14 randomly selected cluster and the demographics of Internet addiction, Young responded to the questionnaires. Then those who were above and below the cutoff score of the selected general health questionnaire and the social acceptance they were placed.
Results: The scores of those with and without Internet addiction Internet addiction scale social acceptance and public health, Physical, Anxiety, Social and Depression significant difference (P<0.01). But social differences were not significant (P>0.05). Average social acceptance of people with Internet addiction 19/07 and 73/23 in the general population. Internet addiction and public health in people with 04/34 and 97/26 in the general population.
Conclusions: The results of this study, the phenomenon of Internet addiction as a social problem often faced by young people and the future of society is stuck, so this issue seriously, and officials in charge of the health of the university students in the field of culture proper training and proper use of the Internet in planning their students.- انتشار مقاله: 19-02-1396
- نویسندگان: منصور بیرامی,یزدان موحدی,هانیه خرازی نوتاش,سونیا البرت
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سلامت جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: صمیمیت,پرستار,نوبت کاری
- چکیده: مقدمه: صمیمیت به هرگونه رابطه یا دوستی که در برگیرنده گرمی، بازبودن و سهیم شدن غیررسمی باشد، اطلاق میگردد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه صمیمیت زیباشناختی، جسمی، جنسی و اجتماعی- تفریحی در پرستاران با شیفت کاری متغیر و پرستاران با شیفت کاری ثابت انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع طرح های توصیفی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق شامل کلیه پرستاران بیمارستانهای شهر تبریز در سال 1392 بود. مطالعه بر روی 160 پرستار در دو گروه شیفت ثابت و متغیر انجام شد. جهت جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه اطلاعات دموگرافیگ و صمیمیت زوجین استفاده شد. اطلاعات جمعآوری شده به کمک روشهای آماری توصیفی میانگین و انحراف معیار و روشهای آماری استنباطی تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که پرستاران با شیفت کاری ثابت میزان صمیمیت بیشتری را نسبت به پرستاران با شیفت کاری متغیر نشان میدهند (05/0.(p
- چکیده انگلیسی: Introduction: Intimacy refers to any relationship or friendship that includes the warmth, openness and informal sharing. The present study was conducted to compare the aesthetic, physical, sexual, social and recreational intimacy in nurses with fixed and changing shifts. Material and Methods: This descriptive study was conducted on all the hospital nurses in Tabriz city in 2013. This study was administrated on 160 nurses in the two groups of fixed and changing shifts. Two Questionnaires of demographics information and Couple intimacy was used to collect the data. The gathered data were analyzed with descriptive statistical methods of mean and standard deviation and inferential statistical methods of multivariate analysis of variance (MANOVA) Result: The results indicated that nurses with fixed shifts show higher levels of intimacy compared with the nurses with changing shifts (P
- انتشار مقاله: 19-02-1396
- نویسندگان: منصور بیرامی,یزدان موحدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سلامت جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,نوروفیدبک,زمان واکنش,فوتبالیست
- چکیده: خلاصه
مقدمه: رسیدن به عملکرد بهینه به همراه بهبود زمان واکنش، از مهمترین اهداف دانشجویان و ورزشکاران است. در این راستا نوروفیدبک یکی از ابزارهای رایج در این زمینه میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر ارتقای عملکرد زمان واکنش انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. تعداد 30 نفر از داوطلبین انتخاب شده و به دو گروه 15 نفره آزمایش و پلاسیبو تقسیم شدند. ابتدا آزمون زمان واکنش به عنوان پیشآزمون در هر دو گروه به عمل آمد. گروه آزمایش 20 جلسه آموزش نوروفیدبک دریافت کردند و فیدبکی که دریافت میکردند وابسته به عملکرد آنها بود، اما فیدبک گروه پلاسیبو وابسته به عملکرد نبود. بعد از پایان 20 جلسه مجددا آزمون زمان واکنش به عنوان پسآزمون انجام شد. تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شده است.
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش نوروفیدبک باعث ارتقای عملکرد زمان واکنش میشود و زمان واکنش ساده، تمیزی، انتخابی، دیداری و شنیداری در این افراد ارتقا یافته بود. آزمودنیهایی که فیدبکهای دریافتی وابسته به عملکرد آنها بود زمان واکنش بهتری داشتند، که این تفاوت از نظر آماری معنیدار بود (01/0p<).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج استفاده از نوروفیدبک برای مشاغل حساس نظامی و ورزشی توصیه میگردد. همچنین با استفاده از نوروفیدبک میتوان امواج مغزی افراد را در حالت بهینه نگه داشت.- چکیده انگلیسی: Introduction:One of the most important goals for students and athletes is to. achieve the optimal performance along with improving reaction time This study was conducted to determine the effectiveness of neurofeedback training, as a common therapeuti tool, on reaction time performance.
Materials and Methods: In this quasia-experiment study, a total of 30 volunteers were included and divided randomly into two groups of 15, experimental and control groups. Firstly, both groups received a pre-test reaction time. The experimental group received 20 sessions of real and performance-related neurofeedback training while the control group received the same sessions of random training but irrelevant to perforrmance. At the end of thesesessions, as a post-test was conducted for both groups.The Ddata analysis tool was SPSS version 19.
Results: The results showed that the neurofeedback training could improve the response time performances including; simple, distictive, selctive and audio-visual reaction tim. Participants who received performance-related neurofeedback training sessions had a more optimal reaction time which was significant compared to the control group (p< 0.01).
Conclusion: Based on the results of this study, neurofeedback training could be recommended for some importat jobs including military or athletic individuals.- انتشار مقاله: 31-01-1395
- نویسندگان: محسن افتاه حال,یزدان موحدی,رضا سپهوند
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سلامت جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واقعیت مجازی,فلج مغزی,تبحر حرکتی
- چکیده: مقدمه: واقعیت مجازی تلاش برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی میباشد. یک محیط کامپیوتری که از سناریوهای دنیای واقعی تقلید میکند و البته یک پلت فرم سرگرمکننده که میتواند برای کودکان مبتلا به فلج مغزی جذاب باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر بازیهای ویدیویی در محیط واقعیت مجازی بر عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی بود. مواد و روشها: روش این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 30 بیمار مبتلا به فلج مغزی در سال 1398 در شهرستان تبریز انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروهها با استفاده از آزمون تبحر حرکتی بروینینکس-اوزرتسکی ارزیابی شدند (پیشآزمون). گروه آزمایش به مدت 20 جلسه 45 دقیقهای، با استفاده از بازیهای ویدیویی در محیط واقعیت مجازی آموزشهای مرتبط را دریافت کردند. برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. در پایان، آزمون فوق مجدد اجرا شد (پسآزمون). دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (روش تحلیل کواریانس چند متغیره) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که بازیهای ویدیویی در محیط واقعیت مجازی بر همه مؤلفههای عملکرد حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی تأثیر معنیداری دارد (0001/0p<). نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که بازیهای ویدیویی واقعیت مجازی را میتوان به عنوان یک روش مکمل درمانی در کنار سایر درمانهای مرسوم، در مورد کودکان مبتلا به فلج مغزی، استفاده نمود و این نتیجه تلویحات درمانی برای خانوادههای این کودکان، متخصصین مغز و اعصاب و فیزیوتراپها دارد.
- چکیده انگلیسی: Introduction: Virtual reality (VR) is an attempt to remove the boundaries between real and virtual space. It is a computer environment that mimics real-world scenarios and, of course, a fun platform that can be appealing to children with cerebral palsy. The present study aims to investigate the effect of video games in a virtual reality environment on motor function of children with cerebral palsy. Materials and Methods: The method of this study was quasi-experimental with pre-test and post-test with a control group. Thirty patients with cerebral palsy were selected in Tabriz city in 2019 and were divided into two groups of experimental and control (15 in each). The experimental group received 20 minutes of 45-minute sessions using video games in virtual reality environments; however, the control group did not receive any intervention. In the end, to evaluate the differences, the above test (post-test) was performed again for both groups. Data were analyzed by SPSS-23 software. In addition to descriptive statistics, multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Results: The data analysis showed that video games in a virtual reality environment had a significant effect on the motor function of children with cerebral palsy (p<0/01). Conclusion: According to the results of this research, it can be concluded that virtual reality video games can be used as a complementary therapy along with other conventional treatments for people with cerebral palsy.
- انتشار مقاله: 26-10-1398
- نویسندگان: یزدان موحدی,سجاد پاکزاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازیهای رایانهای,رابط مغز و رایانه,بازخورد عصبی,یادگیری تمرکز
- چکیده: مقدمه: هدف این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از سناریوهای مجازی مبتنی بر بازخورد عصبی در قالب بازی رایانهای بر افزایش تمرکز افراد سالم است. روش: طرح پژوهش حاضر تجربی است و جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پسر دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال 1397 بودند. به منظور برآورد حجم نمونه از جدول کوهن استفاد شد که حجم نمونه معادل 24 نفر به شکل داوطلبانه وارد پژوهش شدند و در سه گروه تقویت منفی(اعمال جریمه)، تقویت مثبت(اعمال پاداش) و تقویت رقابتی(تأثیر بر عملکرد حریف) مورد آزمون قرار گرفتند. دادههای مربوط به میزان تمرکز هر فرد و عملکرد وی در طول بازی از طریق دستگاه مغزنگار الکتریکی و ساختار چندنخی بازی ضبط و ثبت میگردید. در سناریوهای طراحی شده، از آستانه تمرکز هر فرد برای تنظیم جریان بازی استفاده میشد تا از این طریق فرآیند آموزش تمرکز، نسبت به فعالیت مغزی همان شخص تنظیم گردد. به منظور آزمودن فرضیات این پژوهش یک مطالعه کاربری صورت پذیرفت و نتایج حاصل با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس مختلط و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد روش تقویت رقابتی، تقویت منفی و تقویت مثبت در افزایش تمرکز مؤثر است. همچنین تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه تجربه کاربری نشان داد که سناریوهای طراحی شده توانستهاند بازیکنان را در جریان بازی غوطهور ساخته و جذابیت و تعامل لازم را به وجود آورند. نتیجه گیری: استفاده از بازی رایانهای مبتنی بر رابط مغز- رایانه و بازخورد عصبی منجر به بالا بردن بازده آموزش تمرکز میشود.
- چکیده انگلیسی: Aim: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of neurofeedback-based virtual scenarios in form of a computer game in healthy individuals. Method: The design of this study was experimental and the statistical population was all male students of Tabriz Islamic Art University in 2019. The sampling estimation was based on Cohen's table and a sample of 24 volunteers was included in the study. To collect data they were tested in three groups include positive(reward), negative(punishment) and Competitive(effect on the opponent) reinforcement. The attention level of each player and hisher performance are collected through electroencephalogram(EEG) and recorded by the multithread structure of the game. In designed scenarios, the threshold of each individual's concentration is used to regulating the flow of the gameplay, thus the attention training process is adjusted to the same person's brain activity. In order to test the hypotheses of this research, a user study has been conducted; The results were analyzed by repeated measures ANOVA using SPSS 21 software. Findings: The results showed that competitive reinforcement, negative reinforcement and positive reinforcement are effective in increasing attention level. Also, analyzing the data from the user experience questionnaire showed that designed scenarios are capable to immerse players in the gameplay and engage them with the training flow. Conclusion: using BCI based game and neurofeedback result in increasing the efficiency of attention training.
- انتشار مقاله: 06-04-1398
- نویسندگان: حسام ساکیان محمدی,یزدان موحدی,یونس سخاوت
- مشاهده