در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خانواده,تدریس,تعارض نقش,فشار نقش,دبیران زن,نقش کار,شکست نقش,تدریس غیر موثر
- چکیده: پژوهش حاضر راجع به تجربه های دبیران زن از ایفای هم زمان نقش کار - خانواده و چگونگی تدریس آن ها در این موقعیت است. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی انجام شد. نمونه پژوهش 20 دبیر زن بودند که با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند از میان دبیران زن متاهل و دارای فرزند انتخاب شدند که سابقه تدریس بیشتر از 5 سال داشتند و در مقطع متوسطه شهرستان ایذه تدریس می کردند. نتایج نشان داد که دبیران زن فشارها و دوگانگی های زیادی را در موقعیت ایفای همزمان نقش کار - خانواده تحمل می کنند. آن ها در این وضعیت درجه های متفاوتی از تعارض، فشار و احساس شکست و ناکامی در نقش را تجربه می کنند. مشارکت نکردن همسران این زنان در انجام دادن کارهای خانگی یکی از عوامل زمینه ای قوی در به وجود آمدن این فشارها و دوگانگی ها در آن ها است. تجربه های منحصر به فرد زندگی دبیران زن نیز در دو مقوله تدریس غیر موثر و انتخاب شغل دبیری خلاصه می شود. دبیران زن به دلیل فشارها و تعارض هایی که در این موقعیت تجربه می کنند، راهبردهایی را برای کنترل وضعیت خود انتخاب می کنند که این راهبردها پیامدهایی منفی در تدریس آن ها و در نهایت، بر یادگیری دانش آموزان بر جای می گذارد. شرایط پذیرش شغل دبیری (ارتباط نداشتن با مردان، نیاز اقتصادی و انجام دادن بهتر نقش های خانگی) توسط زنان شرکت کننده در این پژوهش یکی از عوامل زمینه ای در به وجود آمدن چنین سهل انگاری هایی در تدریس از طرف دبیران است. وجود این عوامل زمینه ای و دوگانگی های نقش، تدریس غیر موثر این دبیران را باعث شده است.
- چکیده انگلیسی: This study concerns female teachers' experiences of conducting simultaneous roles at work and home and its effects on their teaching performance. The research adopted a qualitative approach and the target group was a sample of 20 female teachers who were selected through a purposeful sampling method. The teachers in this sample were married, had children, and having had performed more than five years of teaching experience at high-school level in the city of Ezeh. The findings showed they mainly suffer from an overwhelming pressure of the conflicts between their various roles at work and home. They experienced different scenarios of conflict, stress, and feeling of failure in diverse aspects of their roles. As their husbands do not mainly contribute to housework, this lack of support is one of the major contextual elements in creating such stressful situation. Their experiences of work-family conflict have been reflected in two main categories of ineffective teaching and selecting teaching as their carrier. Female teachers had to employ a number of coping strategies to overcome the pressure and stress in their roles which finally had a negative impact on their teaching performance and students' learning. Moreover, their assumptions about the features of teaching as a profession, including not working with men and to have more free time to spend on housework, was one of the reasons which led to this situation. Finally, the paper concludes that existence of a number of contextual elements and the conflicts between their roles at work and home cause an ineffective teaching in the target group in this study.
- انتشار مقاله: 15-06-1385
- نویسندگان: مژگان کرد,محمد عطاران,یزدان منصوریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ادراک,بازدیدمجدد از مراکزخرید چندمنظوره,ارزش خرید لذت گرایانه,ارزش خرید سودمندگرایانه,محیط مرکزخرید
- چکیده: ازآنجاکه امروزه جذب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان و مشتریان به مراکز خرید امری مهم در موفقیت و فروش برندهای موجود در مراکز خرید چندمنظوره و سودآوری سرمایهگذاران این مراکز خرید میباشد، بنابراین هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر بازدید مجدد از مراکز خرید چندمنظوره است. این پژوهش از نوع ترکیبی کیفی (پدیدارشناسی) -کمی (تجربی) صورت گرفت که مطالعه اول با روش پژوهش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی و با مصاحبه عمیق بر روی 15 مشارکتکننده و با بررسی تجربه زیسته هر یک از این افراد که از بازدیدکنندگان مراکز خرید چندمنظوره میباشند، به بررسی عوامل موثر بر بازدید مجدد مراکز خرید چندمنظوره پرداخته شد. در مطالعه دوم که با روش پژوهش کمی- تجربی صورت گرفت، دو متغیر در مطالعه اول شامل ارزش خرید و ادراک از مرکز خرید تعیین و با طرح عاملی 2 (ادراک از مرکز خرید: بالا/پایین)*2 (ارزش خرید: سودمندگرایانه/لذت جویانه) و این دو متغیرهای مستقل با استفاده از تحلیل واریانس مورد دستکاری قرار گرفتند. در این مطالعه دریافتیم، دو متغیر مستقل ارزش خرید لذت جویانه و ادراک بالا از مرکز خرید دارای بیشترین تأثیر بر بازدید مجدد از مراکز خرید هستند.
- چکیده انگلیسی: As Attracting more and more visitors and customers to shopping malls is important for the success and sales of the brands in the malls and shopping centers and its effects on the profitability of the investors of such centers, the purpose of this study is to investigate the factors affecting the patronage of the malls and shopping centers. This research is conducted by a mixed method including qualitative (phenomenological) -quantitative (empirical) studies. The first study was conducted through qualitative research method with phenomenological approach and in-depth interviews with 15 participants, exploring the lived experiences of each participant to investigate the effective factors on mall patronage intention. In the second study which was conducted through quantitative-empirical research, the two influential factors in the first research, including purchase value and the perception of the shopping center are selected as independent variables, as 2 (mall perception: up / down) * 2 (shopping value: hedonic / utilitarian), then these two independent variables were manipulated using variance analysis to investigate how well the mall patronage intention influenced. In this study, it is found that the two independent variables of hedonic shopping value and high perception of shopping center had the greatest impact on shopping patronage intention.
- انتشار مقاله: 01-12-1397
- نویسندگان: مونا صادقیان,کامبیز حیدرزاده,یزدان منصوریان,محسن خون سیاوش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم مدیریت ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رفتار مصرف کننده,مرکز خرید,باشگاه مشتریان,قیمت مرجع,تبعیض قیمتی
- چکیده: قیمتگذاری همواره یکی از مولفه های مهم در بازاریابی بوده است. قیمتگذاری تبعیضی یکی از سیاستهای قیمتگذاری جذاب جهت کسب حداکثر سود از مصرفکنندگان است؛ اما این سیاستها میتواند روی رفتار مصرفکننده تاثیرات مستقیم گذاشته و واکنشهای متفاوتی ایجاد کند. این پژوهش به نقش تبعیضهای قیمتی، حالات نابرابری و قیمت مرجع در رفتار مصرفکنندگان می پردازد. با اجرای دو مطالعه تجربی از انواع طرح های عاملی و همکاری 540 دانشجو، تاثیر متغیرهای فوق روی بیعدالتی درک شده، هیجان منفی، تمایل به خرید دوباره، تبلیغ شفاهی مثبت و ارزش درک شده مصرفکننده در صنعت مراکز خرید و مالها، بررسی شد. نتایج نشان دادند سطوح مختلف تبعیض قیمتی، واکنشهای متفاوتی از مصرفکنندگان ایجاد میکند. با این حال تبعیض قیمتی غیرمستقیم (با استفاده از حق عضویت)، بهترین گزینه برای اجرای این سیاست است. همچنین قیمت مرجع داخلی میتواند واکنشهای مصرفکننده را تعدیل کند. نتایج این پژوهش به عنوان مدلی کاربردی برای مراکز خرید و مالها (خصوصا استفاده در باشگاه مشتریان)، قابل استفاده است.
- چکیده انگلیسی: Pricing has always been an important component of marketing. Price discrimination is one of the attractive pricing strategies to get the most out of the consumers. But these policies can have a direct impact on consumer behavior and trigger different reactions. In this study, the role of price discrimination, inequality status and reference price in consumer behavior is discussed. By conducting two experimental studies, 540 management students have engaged and collaborated projects, the impact of these variables on perceived unfairness, negative emotions, repurchase intention, positive word-of-mouth and perceived value in the shopping malls industry was studied. The results showed that different levels of price discrimination produced different responses from consumers. However, indirect price discrimination (using membership fees) is the best option for enforcing this policy. Internal reference prices can also moderate consumer reactions. The results of this study can be used as a practical model for shopping malls (especially for use in customer clubs).
- انتشار مقاله: 06-06-1398
- نویسندگان: علی مریخ نژاد اصل,کامبیز حیدرزاده,یزدان منصوریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و فنون مدیریت اطلاعات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نیاز اطلاعاتی,دانشگاه سمنان,دانشجویان روانشناسی
- چکیده:
این مقاله به بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه سمنان میپردازد. پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی است که با کمک روش گراندد تئوری به بررسی دیدگاه دانشجویان روانشناسی دانشگاه سمنان در دوره تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد، دکترا) میپردازد. جامعه پژوهش شامل تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی روانشناسی مشغول به تحصیل در زمان انجام پژوهش (1394-1396) بود بنابریان از روش سرشماری استفاده شد و فرایند گردآوری دادهها تا اشباع دادهها ادامه یافت. به دلیل ماهیت کیفی و اکتشافی پژوهش، گردآوری و تحلیل دادهها به صورت همزمان انجام شد و 27 مصاحبه نهایتا با جامعه پژوهش صورت گرفت. گردآوری دادههای مورد نیاز با کمک مصاحبه نیمهساختار یافته انجام گرفت. تحلیل دادهها نیز به کمک نرم افزار مکس کیودا (MaxQDA) نسخه 10 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان روانشناسی دانشگاه سمنان نیاز به کسب اطلاعات حرفه ای و اطلاعات نشر، مفاهیم اینترنت و شبکههای اجتماعی، اطلاعات مرتبط با مکانیزم پژوهش، منابع اطلاعاتی تخصصی و منابع اطلاعاتی موجود در بافت دانشگاه و نیز مفاهیم مرتبط با جستجو و بازیابی اطلاعات دارند.
کلیدواژهها: نیاز اطلاعاتی، دانشگاه سمنان، دانشجویان روانشناسی.- چکیده انگلیسی: Psychology Students Information needs
Dr. Rahman Marefat
Dr. Yazdan Mansourian
Dr. Mohammad Zerehsaz
Abstract
The main aim of this paper is determining the information needs of psychology student of Semnan University. This study is an applied research and uses grounded theory to reveal viewpoints of postgraduate psychology students at Semnan University. All undergraduate students studying psychology at the time of the study (2016-2017) were the statistical population. Data collection process continued until data saturation. Because of qualitative and exploratory nature of research, data collection and analysis were conducted until saturation, and 27 in-depth interviews finally done. Semi-structured interviews were conducted and MaxQDA softeware was sued for data coding. Five main categories, such as information needs about professional information and publication information, internet and social networks, research mechanism, contextual and academic special resources and information retrieval and search, were found in this study which were reveal as their information needs.
Keywords: Information needs, Semnan University, postgraduate psychology students.- انتشار مقاله: 28-11-1396
- نویسندگان: رحمان معرفت,یزدان منصوریان,محمد زره ساز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه فلسفه برای کودکان,فهم انتقادی,آگاهیهای رسانهای
- چکیده: با توجه به نفوذ رسانهها در عرصههای مختلف زندگی کودکان، بالا بردن آگاهی رسانهای آنها به مثابه تحلیل و ارزیابی محتوای رسانههای مختلف، فهم انگیزههای تولیدکنندگان و نیز بررسی تأثیرات رسانهها بر مصرفکنندگان ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامه درسی فلسفه برای کودکان (P4C) در آگاهی از پدیده خشونت رسانهای و کلیشههای جنسیتی- اجتماعی موجود در رسانههای محبوب دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر دزفول است. این پژوهش در مجموعه تحقیقات شبه آزمایشی قرارگرفته و از طرح پیش آزمون- پسآزمون، با گروه گواه استفاده شد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، 50 دانشآموز پسر پایه پنجم ابتدایی، در دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش طی 20جلسه هفتگی، به مدت یک ساعت در اجتماع پژوهشی به بحث درباره محتوای رسانههای محبوبشان همچون گیمها در جهت آگاهی از پدیده خشونت رسانهای و کلیشههای جنسیتی- اجتماعی پرداختند (به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد). به منظور ارزیابی اثربخشی، دو متغیر وابسته آگاهی از پدیده خشونت رسانهای و آگاهی از کلیشههای جنسیتی- اجتماعی موجود در برخی از گیمها و انیمیشنهای محبوب کودکان موردسنجش قرار گرفت. ابزار اندازهگیری این متغیرها پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج تحلیل کواریانس حاکی از آن است که آموزش برنامه درسی P4C در بالا بردن آگاهی از پدیده خشونت رسانهای و کلیشههای جنسیتی - اجتماعی تأثیر معنادار میگذارد و آنها را ارتقا میدهد.
- چکیده انگلیسی: The
significance of media awareness in Iran’s public schools is crucial in helping
Children comprehend the visual media world in which they live. The world is
currently a place where our youth are inundated with visual messages that are
to be received, interpreted and critically analyzed. The aim of this study was
to investigate the effects of the philosophy for children program on awareness
of media Violence and stereotypes in popular media of fifth grade elementary
school students (Boys) of Dezful. A random sample of 50 fifth grade boy
students participated in this study. Experimental group participated for 20
sessions in the community of inquiry to discuss their favorite media content
such as games to be aware of the phenomena of media violence and gender and
social stereotypes. The control group subjects did not receive training. The
findings of this investigation showed that utilizing philosophy for children
program has a positive effect on awareness of media Violence and gender and
social stereotypes.- انتشار مقاله: 17-01-1395
- نویسندگان: سمیه کیارسی,یحیی قائدی,سعید ضرغامی,یزدان منصوریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت بازرگانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تجربه زیسته,سردرگمی مصرفکننده,روش پدیدارشناسی,دانش ترغیب مصرفکننده,هزینههای مصرفکننده
- چکیده: هدف: واکاوی تاریخچه مفهوم سردرگمی مصرفکنندگان، بهطور شفاف نشاندهنده شکاف عمیق مطالعاتی در این حوزه است. در این مطالعه بهدنبال معنای سردرگمی و ادراک مصرفکنندگان از این مفهوم و جنبههای ناپیدای آن بودیم، از این رو تلاش کردیم تا از خلال تجربه زیسته آنان، به مفهوم سردرگمی برسیم.
روش: برای این منظور، مراکز خردهفروشی را انتخاب کردیم تا افراد بهراحتی بتوانند ادراک و تجربه سردرگمی خود هنگام خرید کالاهای تندمصرف را احیا و تشریح کنند. بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش، رویکرد کیفی مد نظر قرار گرفت و از روش پدیدارشناسی استفاده شد. مشارکتکنندگان به تعداد 27 نفر طبق نمونهگیری هدفمند چندگانه انتخاب شدند. سپس دادهها با استفاده از مصاحبههای عمقی جمعآوری شدند و کدگذاری انجام شده و مفاهیم و مقولهها استخراج شدند.
یافته ها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد تجربه سردرگمی مصرفکنندگان، شامل سه بعد اصلی عاطفی و شناختی و رفتاری است که چهار مضمون اصلی تأثیرگذار بر آن سبک تصمیمگیری، دانش ترغیب مصرفکننده، هزینههای مصرفکننده و ویژگی کالاست. در نهایت به راهکارهای کاهش و خروج از سردرگمی اشاره شد.
نتیجه گیری: این پژوهش با بهکارگیری روش پدیدارشناسی، یکی از مطالعات اولیه درباره معنای مستتر در مفهوم سردرگمی مصرفکنندگان است. در این پژوهش مفاهیم و مقولههای متعدد جدیدی در حوزه سردرگمی مصرف کنندگان کشف شد که در مطالعات پیشین به آنها اشارهای نشده بود.- چکیده انگلیسی: Objective
The main goals of the research include achieving a deeper understanding of the consumers’ confusion experience as perceived by them while purchasing, presenting, sorting and classifying the causes of consumers’ confusion exience as it occurs in the natural context. To achieve these goals, we have investigated the real consumers’ experience as well as past theoretical studies. This study also provides a model of factors influencing shaping the consumers’ experience of confusion by extracting the components and causes of confusion as a concept that consumers face in their daily retail purchases.
Methodology
The present applied research is conducted based on qualitative method and phenomenological approach. In this study, due to the complexity of the concept of consumers’ confusion, multiple purposeful sampling including porpuseful, available, snowball and the most variety sampling methods were used. The strategies used to collect the data were a combination of in-depth interviewing, note-taking, and careful study of the related theoretical texts. Based on a detailed study of the theoretical literature, the researchers compared the findings of this study with those of the previous researches.
Findings
In general, confusion is an unpleasant experience for most of the consumers; in other words, it indicates a mental state of inability to concentrate on purchasing products and services that includes the emotional, cognitive, and behavioral dimensions of individuals. When the degree of confusion in the consumption situation exceeds the acceptable level, the consumer develops one or more strategies to reduce or eliminate it. The strategies to reduce and eliminate confusion are divided into two general categories: the individual solution and the external solution. Individual solutions refers to the case where the person who is experiencing confusion tries to address things such as adjusting their own information, changing the time of purchase, rethinking about purchasing, needs assessment, purchasing based on their needs, and so on.
Conclusion
The concept or nature of the consumer’s lived confusion experience is not simple and uni-dimensional, but includes multidimensional and multilayered meanings. Some of the field findings obtained from the interviews with participants about their experience of confusion while shopping confirmed the theoretical findings of the previous studies. However, in order to address previous research gaps in the area of consumer confusion in the retail markets (such as HyperMarkets and ...) and in order to provide a basis for future research on discovering, identifying, and phenomenologically explaining this experience, we found the basic influencial concepts of consumer persuasion knowledge, decision making style, and consumers’ costs which are among the innovative aspects of this research.- انتشار مقاله: 25-03-1397
- نویسندگان: مرجان مهیمنی,کامبیز حیدرزاده هنزایی,یزدان منصوریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت بازرگانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دلبستگی به برند,سطوح تفسیر,طبقات کالا,قدرت استدلال,هدایای مالی
- چکیده: استفاده از تئوری دلبستگی در حوزۀ بازاریابی میتواند باعث ایجاد پیوندی قوی و مانا بین برند و مصرفکننده شود. شناسایی بهترین تعامل بین برنامههای پیشبردی و تبلیغاتی بهعنوان منابع رسیدن به دلبستگی به برند در طبقات کالای بادوام و تندمصرف، هدف این پژوهش است. با اجرای سه مطالعۀ تجربی از نوع طرحهای عاملی و همکاری 1200 دانشجو، بهترین تعامل بین برنامهها شناسایی شد. نتایج مشابه در هر دو طبقۀ کالا نشان میدهد هدیۀ مالی با قابلیت نقدشدن و گستردگی خرید، با پیام آگهی تبلیغاتی در سطح تفسیر و قدرت استدلال بالا متناسب است. از سوی دیگر هدیۀ مالی با قابلیت خرید از فروشگاه خاص، پیام آگهی تبلیغاتی در سطح تفسیر پایین و قدرت استدلال بالا تناسب دارد. این نتیجهگیری حاکی از آن است که شرایط تناسب برای ایجاد دلبستگی به برند مستقل از طبقۀ کالا شکل میگیرد
- چکیده انگلیسی: Building a strong and lasting relationship between a brand and its consumers can be routed out by applying “the theory of attachment” in the marketing. This article aims to identify the best interaction between promotional and advertising plans as the resources of creating brand attachment in the durable and fast moving consumer goods. Conducting three experimental studies of factorial design type with 1200 participants, we investigated the different modes of interaction to identify the best fit. The results are quite similar for both product categories. The findings showed that the financial gifts with the ability of liquidity and shopping variety fit the advertisement messages at high construal level and high argument strength. However, the financial gift with the ability of buying from a particular store fits the advertisement messages at the low construal level and high argument strength. Therefore, we can cocnlude that the conditions for building brand attachment can work out independent of the product category
- انتشار مقاله: 16-06-1395
- نویسندگان: میترا شعبانی نشتایی,کامبیز حیدرزاده هنزایی,یزدان منصوریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت بازرگانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کودکان,غذا,شخصیتهای پیشبردی کارتونی,کلیشهپنداری چاقی
- چکیده: هدف این پژوهش فهم تجربۀ کودکان از مواجهه با شخصیتهای کارتونی چاق است که در بسیاری از فعالیتهای پیشبردی، بهویژه در صنایع غذایی بهکار گرفته میشوند. بهمنظور کشف تجربۀ مشارکتکنندگان هنگام مواجهه با شخصیتهای پیشبردی چاق، از روش پژوهش پدیدارشناسی هرمنوتیک، بهدلیل تناسب آن با هدف پژوهش استفاده شده است. 13 کودک 6 تا 11 ساله در این مطالعه مشارکت کردند که با استفاده از روش گلولۀ برفی انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری داده نیز روشهای داستان مضمونی و مصاحبۀ عمیق بهکار برده شده است. نتایج تحلیل دادهها که با استفاده از کدگذاری صورت پذیرفت، حاکی از آن است که محبوبیت شخصیتهای کارتونی چاق میتواند به پذیرش کلیشههای چاقی (برای مثال پرخوری) توسط کودکان منجر شود و بر درخواستهای غذایی کودکان تأثیر بگذارد. همچنین، زمانی که از این شخصیتها برای پیشبرد غذاهای جدید استفاده میشود، در ترغیب مخاطب به امتحان گزینۀ غذایی نا آشنا میتواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.
- چکیده انگلیسی: This research aims to discover children’s experiences of exposure to overweight cartoon characters used in promotional activity, especially by food industry. In order to discover participants’ experiences during exposure to overweight promotional characters, hermeneutic phenomenological method –because of its suitability- was used. Thirteen children (six to eleven years old) were selected through snowball approach to participate in this study. In order to data gathering, thematic stories and in-depth interview were used. Results from coding indicated that popularity of overweight cartoon characters could lead to accept overweight stereotypes (e.g. overeating) and affect children’s food requests. These characters could be effective in persuading children to try unfamiliar food options when they are used to promote new foods.
- انتشار مقاله: 07-07-1395
- نویسندگان: فریبا اسماعیل پور,کامبیز حیدرزاده هنزایی,یزدان منصوریان,محسن خون سیاوش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جامعه شناسی نهادهای اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دختران,نظریهپردازی دادهبنیاد,نهاد آموزش عالی,نظریهپردازی بومی,سیاستگزاری
- چکیده: درجهان امروز نهاد آموزشعالی با تغییراتی بنیادین نسبت به گذشته مواجه است که تغییر جمعیت دانشجویی دختران از جمله عمدهترین آنهاست. به دنبال این سیر جهانی، نرخ ورود دانشجویان دختر به دانشگاههای ایران نیز افزایش یافته، به طوریکه نرخ ورود دختران به دانشگاه از 31% در ابتدای انقلاب به 64 درصد در سال تحصیلی 92-91 رسیده است. اما سیاستهای اتخاذ شده در کشورهای مختلف برای این پدیده متفاوت است که برخی آن را فرصتی برای تواناشدن دختران و برخی دیگر در شکل مشکلی اجتماعی با آن برخورد میکنند. اتخاذ کدام سیاست در نهاد آموزش عالی ایران منطقی و واقعی است؟ مهم، دیدن و شنیدن واقعیت در بافت آموزشعالی ایران است که دختران برای تجربهی آن تلاش میکنند. نظریهپردازی دادهبنیاد میتواند ابزاری برای پاسخ به این نیاز باشد. در این نگاه دیگر اهمیت یک نظریه به جهانشمولی آن نخواهد بود زیرا تاریخ بشر نشان داده است که انسانها رویههای ثابتی را در بافتهای گوناگون پیش نمیگیرند، بلکه اهمیت یک نظریه به منطبق بودن آن با بافت پژوهش و نیازی که از آن مرتفع خواهدکرد، میباشد. لذا نظریهپردازی دادهبنیاد میتواند ابزاری برای تولید نظریات بومی و پرداختن به مسائل خاص جامعه ایرانی باشد که نمونهی آن در تدوین نظریه "تواناسازی زنان در آموزشعالی ایران" در مقالهی حاضر آورده شده است.
- چکیده انگلیسی: In this day and ages, higher education deal with the fundamental changing that changing in university gender population is the most significant. Simultaneously with global trend, the rate of Iranian female students' enrolment has increased. According to statistics released, this rate has changed from 31% on the eve of revolution (1357-1358 academic year) to 64% in 1391-1392 academic year. However, making decision about this matter is different in several countries. Some of them have used it as the opportunity for female empowerment and others have faced it as the social challenge. But the most significant part is hearing the reality of higher education context that many girls have tried to experience it. Based on this point of view, Grounded Theory, which developed in the middle of this century because of paradigm shifting in philosophy of research method, needing to opening new border of knowledge as well as society requiring to local and new Theories, could be a tool to respond to these needs. In this philosophical approach the importance of Theory is not related to universality because history has showed that people have had different ways of life in several contexts. The importance of Theory is related to adjusting it to given context and solve the problems. Hence, Grounded Theory could be a tool for making local theory in order to finding proper ways to rectify Iranian different social matters. The newborn theory called "Female Empowerment trough Higher Education" is the example for it that have been discussed in the present article.
- انتشار مقاله: 18-04-1393
- نویسندگان: سمیه فریدونی,گلنار مهران,یزدان منصوریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: علمسنجی,مهاجرت نخبگان,فرار مغزها,پایگاه اسکوپوس,دانشگاههای آمریکا
- چکیده: هدف: هدف این پژوهش مطالعۀ علمسنجی مهاجرت نخبگان کشور به دانشگاههای برتر آمریکاست. روش: روش انجام پژوهش علمسنجی و جامعۀ پژوهش، اعضای هیأتعلمی ایرانی ده دانشگاه برتر آمریکا بود که بر اساس نظامهای ردهبندی بین المللی انتخاب شدند و اطلاعات آثار و استنادهای آنان از پایگاه اسکوپوس استخراج شد. نتایج: نتایج نشان داد 141 نفر اعضای هیأتعلمی ایرانی در حوزههای علوم پزشکی، علوم فنی، هنر، علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاههای آمریکا، مشغول فعالیت هستند. در میان دانشگاههای مبدأ قبل از مهاجرت، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران در دو رتبۀ نخست قرار دارند. در حوزههای بررسیشده میزان تولیدات علمی قبل از مهاجرت (39/0 درصد) در مقایسه با بعد از مهاجرت (61/99 درصد) بسیار اندک است. میزان تبادل علمی این اعضا با نویسندگان داخلی برابر با 23/4 درصد است. همچنین بررسی رفتار استنادی از حیث استناد به آثار ایرانی و آثار غیرایرانی نشان میدهد که 136/0 درصد به آثار ایرانی و 864/99 درصد به آثار غیرایرانی استناد میکنند.
- چکیده انگلیسی: Objective: This study aimed to conduct a bibliometric analysis of Iranian elite migration to top American universities.
Methodology: The present paper using Scientometric method and population included Iranian faculty in Ten top USA universities. Bibliographi information of the publications and citations of these scientists were extracted from the Scopus database.
Findings: Research results show that 141 Iranian faculty members in medical of science, technical science, art & humanities science, basic science, are working in these universities. The most of these faculty members were graduates of Sharif University of Technology and University of Tehran. Their publications before migration (0/39%) compared with after migration (99/61%) is very low. Scientific Exchange through scientific collaboration with Iranian faculty members was 4/23 percent. In terms of citation behavior, 0/136 percent cited Iranian and 99/864 percent cited non-Iranian works.- انتشار مقاله: 05-03-1392
- نویسندگان: فریبا صحبتی ها,حمیدرضا جمالی مهموئی,یزدان منصوریان
- مشاهده