در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: وضعیت اجتماعی- اقتصادی,یادگیری اجتماعی- هیجانی,جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه,رابطه والد-فرزند
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه بر اساس یادگیری اجتماعی- هیجانی، وضعیت اجتماعی اقتصادی و رابطه والد-فرزند با میانجیگری ساختار انگیزشی انجام شد.
روش: روش پژوهش در مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی با تاکید بر روابط علی ممکن بر پایه معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بودند. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای حجم نمونه معادل 481 نفر براورد شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه احمدی (1396)، یادگیری اجتماعی-هیجانی کسل (2008)، وضعیت اجتماعی-اقتصادی تیمز (2007)، رابطه والد-فرزند فاین، مورلند و شوبل (1983) و ساختار انگیزشی کاکس و کلینگر (2002) بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار spss و Amos انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که همه ضرایب مسیر به جز یادگیری اجتماعی-هیجانی به ساختار انگیزش انطباقی، یادگیری اجتماعی-هیجانی به نگرش مثبت به مدرسه و ساختار انگیزش غیر انطباقی به نگرش مثبت به مدرسه، در سطح 0/01 معنیدار بودند.
نتیجه گیری: یادگیری اجتماعی-هیجانی و رابطه والد-فرزند با نقش میانجی ساختار انگیزشی تاثیر چشم گیری بر جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان دارد.- چکیده انگلیسی: Objective: The purpose of this study was to predict positive school orientation based on socio-emotional learning, socioeconomic status and parent-child relationship with motivational structure mediation.
Method: The research method in this study was descriptive-correlational with emphasis on possible causal relationships based on structural equations. Is. The study population consisted of all female secondary school students in Tehran. In this study, the sample size was 481 using multi-stage cluster sampling. The research tools were Ahmadi School Positive Orientation (1396) Questionnaire, Kassel's Socio-Emotional Learning (2008) Questionnaire, Thames socioeconomic status (2007), Fain's parent-child relationship (1963), Morland and Schubel, and Cox and Klinger motivational structure (2002).
Results: The results of the research data obtained by modifying the structural model in three stages of modification model and fitness indices show that the structural model fits with the collected data. Thus, the first hypothesis of the research is the structural equation analysis of the developed model showing that all path coefficients except social-emotional learning to adaptive motivation structure, social-emotional learning to positive attitude to school and adaptive motivational structure to positive attitude to school , At the 0.01 level were significant and fit.
Conclusion: Therefore, social-emotional learning and the parent-child relationship with the mediating role of motivational structure have a significant effect on students' positive attitudes toward school.- انتشار مقاله: 13-05-1398
- نویسندگان: پریسا فرنودیان,خدیجه ابولمعالی الحسینی,کیانوش هاشمیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایت زناشویی,افسردگی,معنویت,آموزش معنویت
- چکیده: پژوهش حاضر بهمنظور تعیین اثربخشی آموزش معنویت به شیوه گروهی بر کاهش افسردگی و افزایش رضایت زناشویی در زنان متأهل منطقه 5 تهران انجام شد. به این منظور تعداد 30 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند و بهصورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. اعضای گروه آزمایش در 8 جلسه کارگاهی 90 دقیقهای آموزش معنویت شرکت کردند. این جلسات شامل مفاهیم معنوی مانند: تمرکز و مراقبه، نیایش و ارتباط با خدا ، توکل، صبر، توبه، عفو و بخشش، شکر و قدردانی، نوع دوستی و احسان و نیکوکاری هستند. در این پژوهش از پرسشنامه افسردگی بک (فرم کوتاه) و رضایت زناشویی انریچ (فرم کوتاه) بهعنوان ابزار سنجش استفاده شد. آزمون فرضیات نشان داد که تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای افسردگی (با سطح معناداری 05/0>P)، رضایت زناشویی (با سطح معناداری 05/0>P)، معنادار بود. یعنی آموزش معنویت موجب کاهش افسردگی و افزایش رضایت زناشویی زنان متأهل شد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this research was to determine the effectiveness of training in decreasing depression and increasing spirituality of marital satisfaction among married women in region 5 in Tehran. This is a kind of quasi- experimental research including experimental group and the control group in which replacing the subjects were divided into two groups randomly. In this study, 30 subjects were recruited and randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group participated in 8 sessions of spiritual training workshop of 90 minutes, and then one week after the last session, the test was administered to both groups. In this study, the Beck Depression Inventory (short form) and Enrich Marital Satisfaction (short form) were used as a measurement tool. Data analysis was used descriptive statistics and inferential statistics were used in the analysis of covariance which was performed through SPSS tool. Testing the hypothesis of the difference between the experimental group and the control variables, depression (with a significance level of p< 0/05), marital satisfaction (with a significance level of p< 0/05), shows statistically significant. The spiritual training decreases depression and increases marital satisfaction in married women. Spiritual interventions such as concentration and meditation, prayer, faith, forgiveness, and other items that were discussed in the context of the group were effective in decreasing depression and increasing marital satisfaction.
- انتشار مقاله: 09-04-1393
- نویسندگان: سیده زهره سادات میرارجمندی,کیانوش هاشمیان,مژگان نیکنام
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روایی و پایایی,یادگیری اجتماعی- هیجانی
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی بود. روش پژوهش این مطالعه، همبستگی و از نوع تحلیل عاملی تأییدی است. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران بودند. در این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. در این مطالعه از پرسشنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی (SEL) که مجموعهای از 25 آیتم براساس مدل نظری توسعهیافته کسل، استفاده گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی استفاده شد.در تحلیل عامل تأییدی نشان داده شد که همه مادههای پرسشنامه از بارعاملی مناسبی برخوردارند، اما شاخصهای برازش مدل مطلوب نبودند؛ بنابراین مدل اصلاح گردید. مقادیر شاخص برازندگی افزایشی (IFI) برابر با 943/0 و شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) برابر 943/0 و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب (RMSEA) برابر با 051/0 میباشد که نشاندهنده برازش مناسب مدل با دادههاست. براساس تحلیل عامل اکتشافی پنجعامل منسجم و معنادار خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت ارتباطات، مسؤولیت تصمیمگیری استخراج شد. در مجموع عاملهای استخراج گردیده، توانستند 69 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کنند. همسانیدرونی عاملهای شناسایی شده و نمره کل پرسشنامه در حد مطلوب و قابلقبول بود
- چکیده انگلیسی: Socio-emotional learning refers to a construct that encompasses one's ability in self-awareness. Socio-emotional learning at school acts as a reassuring approach that promotes social and emotional competencies for students. The present study aimed to investigate the validity and reliability of the Social-Emotional Learning Questionnaire. The research method in this study is correlational and confirmatory factor analysis. The study population consisted of all female secondary school students in Tehran. In this study, multi-stage cluster sampling was used. Socio-Emotional Learning Questionnaire (SEL), a 25-item questionnaire based on the developed Caswell theoretical model, was administered to all participants. Exploratory and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. Confirmatory factor analysis showed that all items in the questionnaire had a good factor load, but the fit indices were not favorable, so the model was modified. The incremental fit index (IFI) values, the adaptive fit index (CFI) and the root mean square error of approximation error (RMSEA), were 0.943, 0.943, 0.051 ; respectively, which indicates that the model fits well with the data. Based on exploratory factor analysis, five significant and coherent factors were identified: self-awareness, self-management, social awareness, communication management, decision-making responsibility. Overall, the extracted factors accounted for 69% of the total variance of the test. Internal consistency of the identified factors and the total score of the questionnaire were acceptable and acceptable.
- انتشار مقاله: 12-02-1398
- نویسندگان: پریسا فرنودیان,خدیجه ابوالمعالی الحسینی,کیانوش هاشمیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زن و مطالعات خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی,تفکر خلاق,تفکر انتقادی,TRIZ,تفکر علمی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف اصلی تعیین اثر آموزش TRIZ برتفکر خلاق، تفکر علمی، تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان انجام گرفت. برای این منظور نمونه ای به اندازه 60 نفر از دانشجویان دختر گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلانی تبریز به روش نمونه گیری تصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند. در این تحقیق از طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد که متشکل از یک متغیر مستقلِ آموزش تریز ومتغیرهای وابسته تفکر خلاق، انتقادی، علمی و خودکارآمدی بود. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری دادهها شامل پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب، آزمون خلاقیت دکتر عابدی، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و پرسشنامه تفکر علمی لیانگ و همکاران بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد آموزش تریز باعث افزایش تفکر خلاق، تفکر انتقادی، تفکر علمی و خودکارآمدی دانشجویان میگردد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 23-10-1394
- نویسندگان: رعنا ساکن آذری,کیانوش هاشمیان,حسن پاشا شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی افراد استثنایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "دانش آموزان دارای اختلال ریاضی","آموزش کارکردهای اجرایی","آموزش اجتماعی- هیجانی",عملکرد توجه مداوم
- چکیده: هدف این پژوهش مقایسه اثرات آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی- هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم (پاسخ صحیح به اعداد و تصاویر و زمان واکنش اعداد و تصاویر) در دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری ریاضی در پایههای 5-3 ابتدایی در منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران بود. روش پژوهش شبهآزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. برای شناسایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در ریاضیات، از ملاکهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی- 5، آزمون ریون و آزمون ریاضی ایران کیمت استفاده شد. دانشآموزان شناسایی شده به تصادف در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (7 نفر در هر گروه) و آزمون عملکرد توجه مداوم را در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش اول و دوم به ترتیب تحت آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی-هیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت اجتماعی- هیجانی منجر به بهبود میانگین عملکرد توجه مداوم (در پاسخ صحیح به تصویر، پاسخ صحیح به اعداد و زمان واکنش در مورد اعداد) میشود. تأثیر آموزش کارکرد اجرایی بر عملکرد توجه مداوم معنادار نبود و تفاوت معناداری بین اثرات آموزش کارکرد اجرایی و آموزش مهارت اجتماعی - هیجانی بر عملکرد توجه مداوم وجود نداشت. در کل میتوان نتیجه گرفت که یادگیری اجتماعی- هیجانی روش مناسبی برای افزایش عملکرد توجه مداوم در دانشآموزان دارای اختلال در یادگیری ریاضی است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to compare the effect of executive function and social-emotional training on performance of continuous attention (the correct answer to image and numbers, reaction time about images and reaction time about numbers) among the girl students with learning disability in 3-5 grades at district 5 in Tehran. The method of this research was quasi-experimental and pre- test and post- test with control group design. For identifying students with mathematical learning disability was used Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders- 5, Raven test, and Iran Key math diagnostic test. Identified students were randomly assigned to two experimental groups and one control group (n= 7, in each group). They did performance of continuous attention test in pre-test and post-test. The first and second experimental groups received executive function and social-emotional training respectively, and control group did not receive any treatment. The data were analyzed with MANCOVA. Results showed that social-emotional training leads to improve performance of continuous attention (in the correct answer to images and numbers, and reaction time about numbers). Effectiveness of executive function training on performance of continuous attention is not significant, and there is not significant difference between the effects of executive function training and social - emotional training on the performance of continuous attention. In general, it can be concluded that sociol-emotional learning is a good way to increase performance of continuous attention in students with mathematical learning disorders.
- انتشار مقاله: 01-03-1396
- نویسندگان: پریسا خسروتاش,خدیجه ابوالمعالی الحسینی,کیانوش هاشمیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 23-09-1396
- نویسندگان: هایده چراغعلیگل,کیانوش هاشمیان,علی صاحبی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زوج درمانی,صمیمیت زناشویی,واقعیت درمانی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی زوج درمانی به روش واقعیت درمانی بر بهبود روابط صمیمانه زوجین صورت گرفته است. روش پژوهش شبه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل بوده است. جامعه ی مورد مطالعه، شامل زوج هایی است که به دلیل درگیری و تعارض به یکی از مراکز مشاوره ره آسا، آفتاب و بهزیستی رامسر مراجعه نمودند. تعداد 20 زوج از میان 50 زوج متقاضی به صورت تصادفی ساده، انتخاب شدند، آنگاه به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم گردیدند. متغیر وابسته صمیمیت زناشویی، با پرسشنامه هنجار شده صمیمیت زناشویی، قبل و پس از دوره درمان اندازه گیری شد. بعد از تأیید روایی جهت محاسبه پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. مقیاس صمیمیت با ضریب آلفای 91/0 تا 97/0 از همسانی درونی بسیار عالی برخوردار بوده است. به منظور تحلیل داده ها و حذف اثر پیش آزمون، از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج آماری نشان داد شیوه ی زوج درمانی به روش گلاسر، در بهبود روابط صمیمانه ی زوجین موثر نبوده است، اما این شیوه در از خودگذشتگی مؤثر بوده است.
- چکیده انگلیسی: The present study aimed to investigate the effectiveness of couple therapy via Reality Therapy Method on the improvment of intimacy relations of couples. This study followed a quasi-experimental design in which the two (experimental and control) groups were treated via Glasser couple-therapy techniques. The subjects of the study were the couples who had referred to one of the counseling service agencies of Rah Asa or Aftab Ramsar because they suffered from conflict. 20 couples from among a total of 50 couples were selected randomly. Then they were divided in to two groups of experimental and control. The dependent variable (matrimonial sincerity) was evaluated through questionnaire before and after the therapy period. The reliability was estimated via Chronbach Alpha after estimating the validity. The Matrimonial Sincerity was of acceptable internal consistency with α coefficient of 0.91 to 0.97. To analyze the data of the staty as well as to exclude the the effect of the pretest, the ANCOVA was applied. The results indicated that Glasser Couple Therapy method was not effective in solving the problem of matrimonial sincerity among couples; however, it was shown to be effective in improving self-sacrifice.
- انتشار مقاله: 10-12-1390
- نویسندگان: الهام عرب پور,کیانوش هاشمیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 13-12-1396
- نویسندگان: نسترن شریفی,حمزه گنجی,کیانوش هاشمیان,جعفر نجفی زند
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کودکان عادی,کودکان بدسرپرست,ویژگیهای ترسیمی,آزمون ترسیم خانواده
- چکیده: هدف این پژوهش مقایسۀ فراوانی ویژگیهای ترسیمی کودکان بدسرپرست با کودکان عادی 5 تا 11 سال، براساس آزمون ترسیم خانواده کرمن است. پژوهش از نوع علی ـ مقایسهای بود.کودکان بدسرپرست (15 دختر و 15 پسر) بهصورت تصادفی از میان خیریههای منطقۀ یک تهران انتخاب شدند و کودکان دارای والدین عادی (15 پسر و 15 دختر) نیز بهصورت تصادفی از پیشدبستانیها و دبستانهای همان منطقه انتخاب شدند تا شرکتکنندگان از نظر اقتصادی و فرهنگی بهتر همتا شوند. ابزار پژوهش شامل آزمون ترسیم خانواده مدل کرمن (کرمن، 1964) بود. مقایسۀ ترسیم کودکان در شاخصهای: «حذف والدین»، «همسانسازی هشیار»، «پویایی ترسیم» (ریخت حسی ـ تعقلی)، «اولین شخص ترسیم شده» و «سطح ترسیمی خطوط کمرنگ و پررنگ» صورت گرفت. در این پژوهش از روش آماری «خیدو» استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین نوع سرپرستی و فراوانی ترسیم اولین شخص ترسیم شده، حذف کامل، همسانسازی هشیار و پویایی ترسیم (ریخت حسیـ تعقلی) تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P < ). بین نوع سرپرستی و سطح ترسیمی (کمرنگ ـ پررنگ) این تفاوت دیده نشد. نتیجه حاصل از یافتههای پژوهش نشان داد که بین ارزندهسازی و ناارزندهسازی در کودکان بدسرپرست و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
- چکیده انگلیسی: The present research aimed to compare frequency of drawing characteristics of children aged 5-11, who were experiencing bad parenting and children experiencing normal parenting according to Corman Family Drawing Test. The research was causal-comparitive. The children under bad parenting (15 girls and 15 boys) were randomly selected from Tehran’s charities in zone one and children with normal parenting (15 girls and 15 boys) were randomly selected from preschools and conditions primary schools in the same zone to better match the participants echonomic and cultural. The research instrument was Corman Family Drawing Test (Corman, 1964). The drawings of children were compared in the indicators of elimination of parents, conscious identification, drawing dynamics (intellectual-sensory form), the first drawn person, and levels of graphical extension (pale-bold). To analyze the data chi square test was used. The results demonstrated that there was a significant difference (P < 0.01) between the types of parenting and the freqency in drawing of first drawn person, complete elimination, conscious identification and drawing dynamics (intellectual-sensory form). There was no significant difference between type of parenting and levels of graphical extension (pale-bold).Finally, the results of this study showed that there was difference between the two groups of children in valuation and devaluation.
- انتشار مقاله: 25-07-1396
- نویسندگان: شهناز گیلی,کیانوش هاشمیان,خدیجه ابوالمعالی,شهلا پاکدامن
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش وارزشیابی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی,حل مسأله ابداعی (تریز),بیوریتم,تفکرخلاق,تفکرعلمی,تفکرانتقادی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر آموزش مهارت حل مسأله ابداعی بر تفکرخلاق، تفکرعلمی، تفکرانتقادی و خودکارآمدی دانشجویان، تحت شرایط بیوریتم متفاوت انجام گرفت. برای این منظور نمونهای به اندازه 120 نفر از دانشجویان دختر گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به دو روش نمونهگیری تصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند که در نهایت به علت افت آزمودنی تعداد 116 نفر، در شش گروه شامل گروه آزمایش 2 و 1، گروه کنترل 2 و 1 و گروه پلاسیبو 2 و 1 مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق از طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد که متشکل از یک متغیر مستقلِ آموزش تریز، یک متغیر تعدیل کننده بیوریتم فکری و متغیرهای وابسته تفکرخلاق، انتقادی، علمی و خودکارآمدی بود. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه مهارتهای تفکرانتقادی کالیفرنیا فرم ب(1977)، آزمون خلاقیت دکتر عابدی(1373)، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) و پرسشنامه تفکرعلمی لیانگ و همکاران(2006) بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد آموزش تریز تحت شرایط بیوریتم فکری بالا، باعث افزایش تفکرخلاق، تفکرانتقادی، تفکرعلمی و خودکارآمدی دانشجویان میشود. به عبارت دیگر درحالیکه آموزش تریز باعث افزایش ابعاد مختلف تفکر و خودکارآمدی میشود، بیوریتم فکری متفاوت(مثبت و منفی) باعث تعدیل آن میشود.
- چکیده انگلیسی: The study aimed to determine the effect of TRIZ (theory of Inventive problem solving) instruction on the creative thinking, scientific thinking, critical thinking and self-efficacy of students under different biorhythms. For this purpose, a sample of 120 female students of Humanities at the Islamic Azad University of Tabriz were randomly selected from among volunteers. Due to decrease in sample size, 116 students participated in the study in six groups including experimental groups 1 and 2, control groups 1 and 2, and placebo groups 1 and 2. The study was a quasi-experimental research with pre-test post-test control group design. The independent variable of the study was TRIZ instruction, the moderate variable was intellectual biorhythm and the dependent variables were creative thinking, critical thinking, scientific thinking, and self-efficacy. The data was gathered through California critical thinking skills questionnaire (1997), Abedi`s (1373) creativity test, Scherer etal.`s (1982) general self-efficacy scale, and Liang etal.`s (2006) scientific thinking questionnaire. The data were analyzed by conducting univariate and multivariate covariance analyses. The results indicated thatteaching TRIZ under high condition of intellectual biorhythm increases creative thinking, critical thinking, scientific thinking and self-efficacy of the students. In other words, while teaching TRIZ leads to an increase in various aspects of thinking and self-efficacy, different Biorhythms (positive or negative) would moderate the results.
- انتشار مقاله: 24-07-1393
- نویسندگان: رعنا ساکن آذری,کیانوش هاشمیان,حسنپاشا شریفی
- مشاهده