در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نقد معماری,نظریۀ بینامتنیت,نقد بینامتنی,مسجد ولیعصر
- چکیده: بیان مسئله: فقدان خوانش نظاممند آثار معماری در جامعۀ معماری منجر شده است تا شاهد نقدهای مستدلی که منجر به ارتقای کیفی آگاهی طراحی شوند نباشیم. این پژوهش با تکیه بر خوانش بینامتنی آثار معماری، روابط میان عناصر درونمتن و برونمتن و تأثیر آنها در شکلگیری معنای کلی اثر معماری را بررسی میکند. در این پژوهش پس از تبیین مبانی نظریۀ بینامتنیت بهعنوان ابزار نقد، مدل نقد بینامتنی معماری تدوین شده است. سپس این مدل در خوانش مسجد ولیعصر آزمون شده است.
هدف: این پژوهش با هدف شناخت و بررسی جایگاه نظریۀ بینامتنیت در روش نقد معماری بهدنبال ارائۀ یک روش جدید در نقد معماری مبتنی بر این نظریه بوده است.
روش تحقیق: این پژوهش از گونه پژوهشهای کیفی است که در مرحلۀ جمعآوری دادهها از روش توصیفی و مرور متون مرتبط یا ادبیات موضوع، و در مرحلۀ تجزیه و تحلیل دادهها از روش استدلال منطقی بهره گرفته است. این تحقیق با تکیه بر نظریۀ بینامتنیت صورت گرفته است و در لایههای مختلف به بررسی متن مورد نظر (در اینجا اثر معماری) پرداخته است.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که متن معماری در لایههای متعدد معنایی از لایههای پدیداری تا زایشی شکل میگیرد و انواع دلالت در شکلگیری لایههای آن مؤثر است و با بهکارگیری مدل نقد بینامتنی، لایههای شکلدهندۀ آن از لایههای معماری تا فرامعماری مورد بازخوانی قرار میگیرد. بهکارگیری نقد بینامتنی از خوانش سطحی آثار معماری جلوگیری میکند و اثر معماری را بهعنوان عضوی از مجموعهای از آثار مطالعه میکند که در طول مقطع زمانی و به دلایل خاصی شکلگرفتهاند و بدین ترتیب میتواند منجر به درک لایههای پنهان معنا شود و در خوانش اثر، پارادایمهای گستردهتری را فراخوانی میکند.- چکیده انگلیسی: Problem statement: This study reviews the relationships between the elements of the inner and outer text, and their impact on the overall meaning of the architectural work based on the intertextual reading. In this research, after an explanation of the basics of the theory of intertextuality as a tool of criticism, the model of intertextual criticism of architecture has developed. A model has been tested for Valiasr Mosque reading.
Research objectives: This research seeks to answer the question: How does the application of the intertextual criticism model provide a context for reading the architecture?
In this research, the main hypothesis is that using intertextual relationships in syntagmatic and paradigmatic axes and diachronic and synchronic analysis, will lead to the recognition of deeper text layers and decryption. It seems that using of intertextual reading has prevented superficial reading of architectural works and it investigates the work of architecture as part of a series of works which have been formed over time and its application can lead to better understanding the hidden layers of meaning and it causes more precise interpretation of work in broader paradigms.
Research method: This research is qualitative research. In the data-gathering step, the descriptive method been used to describe the subject matter and in the analytical phase of the data used logical reasoning method. This research is based on the theory of intertextuality and has studied the text (here the work of architecture) in various layers.
Conclusion: The findings of this research indicate that the text of the architecture formed in several semantic layers from the phenotextto, genotext, and the types of implications are effective in the formation of its layers, by applying the intertextual criticism model the layers of the layout retrieved from the layers of architecture to extra-architectural.- انتشار مقاله: 06-12-1397
- نویسندگان: سمیرا رحیمی,کاوه بذرافکن,ایمان رئیسی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کهنالگو,نقد اسطورهای,ناخودآگاهی,پایانه بندری یوکوهاما,الگوهای معماری
- چکیده: چکیده
بیان مسئله: طراحی و روشهای آن همواره یکی از دغدغههای مهم افرادی بوده است که در عرصههای آکادمیک و حرفهای در قلمروهای مختلف آن فعالیت میکنند. معماری به عنوان یکی از رشتههای مرکزی این حوزه فعالیت است که چگونگی پیدایی آثار آن در دوران مختلف، دیدگاه اندیشمندان و صاحبنظران را از زاویههای متفاوت به چالش کشیده و نتایج مطالعات گویای نظرات ضد و نقیض در حوزه روششناسی طراحی است. در این میان برخی پژوهشگران روانشناسی و انسانشناسی معتقد به تأثیر برخی عوامل غیر مستقیم در پیدایش آثار هنری هستند که باعث ایجاد منظرهای تازه در تحلیل آثار هنری و ارجاع آن به برخی عوامل ناخودآگاه شده است.
هدف تحقیق: هدف از تحقیق حاضر بررسی برخی عوامل و ابعاد پنهان در شکلگیری یک اثر معماری است که طراح مستقیماً در آن دخالت نداشته و به صورت ناخودآگاه روش طراحی او را تحت تأثیر قرار میدهد.
روش تحقیق: در این پژوهش با بهرهگیری از ساختار روش «نقد اسطورهای» و با رویکردی تحلیلی- تطبیقی و روش استقرایی، به بررسی عناصر و مفاهیمی که به صورت ناخودآگاه در آفرینش اثر نقش داشته و به بن مایههای اساطیری آن تأویل مینماید، پرداخته شده است. بدینمنظور، نخست نحوه ظهور کهنالگوها در معماری تشریح میشوند. سپس یک نمونه کهنالگوی معماری انتخاب و با روش مورد پژوهی، اثر یک طراح معاصر با کهنالگوی انتخابی تطبیق داده میشود.
نتیجهگیری: با استفاده از ساختار روش نقد اسطورهای معلوم گردید نظام فضایی پایانه بندری یوکوهاما، که یک معمار ایرانی تبار در طراحی آن نقش اساسی داشته است، با نظام فضایی کهنالگوی باغ ایرانی در انطباق است.- چکیده انگلیسی: Abstract
Problem statement: Designing and its methods are always the concerns of people who work in academic and professional fields in different areas. Architecture as one of the central disciplines in this field has always been challenging the genesis of its works during different periods and the thinkers’ opinion from a different point of views; the results of studies showed controversial views about the methodology of designing. Meanwhile, some researchers in psychology and anthropology believe in the influence of some indirect factors in the emergence of artistic works that have led to the appearance of new horizons in the analysis of artworks and its referral to some unconscious agents.
Research objective: This study investigates some of the unknown factors and dimensions involved in the formation of architectural work that the designer does not sense it directly, which unconsciously influences the formation of his/her design.
Research method: In this research, we used the “mythical criticism” method which by an adaptive analytical approach and an induction method, analyses the elements and concepts that have contributed unconsciously to the creation of the work and interprets its mythical motifs. For this purpose, first, the emergence of archetypes in architecture was described, then an architectural archetype was selected and the work of a contemporary designer was compared with the selected archetype.
Conclusion: Using the mythical criticism method, it was found that the spatial system of the Yokohama port terminal, which an Iranian architect has been involved in its designing, was consistent with the spatial system of the Iranian garden archetype.- انتشار مقاله: 22-08-1397
- نویسندگان: ستاره یمینی,پریسا علیمحمدی,کاوه بذرافکن
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نظام فضا- رفتار,برنامهی کارکردی,لذت,کتابخانهی ملی,کتابخانهی دانشگاه تهران
- چکیده: تطبیق نیازهای متنوع کارکردی از طریق سازماندهی متناسب متغیرهای آن به ساختار فضایی صورت میگیرد که لازمهی آن، درکی مفهومی از تاثیر دستگاه فضایی بر دستگاه رفتاری مرتبط با آن است. این نوشتار با بهرهگیری از روشهای کمی، توصیفی و از طریق پیمایش رفتارهای فضایی و با استفاده از مدل روند طراحی گونهی آرمانی تلاش کرده تا بتواند وضعیت نحو فضای بینابین را مطالعه کند تا امکان افزایش آزادی تصرف کاربران در فضا را فراهم کند. نحوهی برداشتهای میدانی از طریق مشاهدهی مستقیم جهت نگاشت نسبت فعالیتهای اختیاری و الزامی در فضاهای بینابین کتابخانههای ملی و دانشگاه تهران است. دستاوردهای این پژوهش به راهبردهایی سهگانه برای طراحی فضاهای بینابین در کتابخانهها منجر شده است. محور یکم، همجواری فضاهای بینابین باز با فضاهایی با تراکم رفتاری زیاد، محور دوم، افزایش مقیاس فضایی و میدان دید در طراحی فضاهای بینابین بسته و محور سوم، بخشیدن رفتارهای فضایی جانبی و رویدادپذیر کردن آنها.
- چکیده انگلیسی: Designing seems to be based on acceptance of minimal programs and proportion of functional levels or as the common discourse calls it »physical plan«, serves as the focal point of its for-mation, and the quantitative proportion of level to individual plays an important role in its de-sign and evaluation. Meanwhile, interpretations of the quality of the space, experience and event concerning the conventional and standard quantities can not be seen, something which seems to be a result of reductive and simplistic outlooks in line with modernist currents and incomplete education of the concepts of this current and dissemination of the tendency toward an international style.
The present article intends to develop a post-modern framework for an outlook toward func-tion in designing and show that a transition has occurred from functionalism to programming which accepts a fuzzy spectrum of necessity, freedom and pleasure. In this situation the de-signer comes across a problem whereby he (she) has to prepare a lot of options and make some decisions in order to meet a variety range of the needs of his (her) audience, however, the de-signer’s technical know-how is not often sufficient for analyzing the reality and future predic-tion and eventually organization of the human systems. In order to change the program into the design, the designer has to make some orientation and options in programming. The de-signer is faced with the variables of the problem, their significance as well as acceptance of the changing situation and growing variables on one hand, and human’s behavior, quality and life style on the other. This complication aggravates when the audience or user of the space plays an active role against the author of the space or the architect, hence a confrontation and chal-lenge take place. Explanation of the term »environmental design« which contains the behav-ior- space system refers to the inseparable aspects of biological and non-biological human sys-tems. The objective is to prepare the ground for the synergy of these two systems toward a proper system of correlated variables in the designed space.
Taking advantage of indirect measurement and using the model of ideal type of design, this article tries to study the situation of in between space syntax so that users would take more freedom and pleasure in the space through categorization, registration and mapping of the proportion of optional and necessary activities in the spaces of National Library and Library of the University of Tehran. According to the studies and analysis of the data extracted from ob-servations, the results of the research reveal that the proposed mechanism of designing the in between spaces at libraries toward rendering a better function includes: 1. Prediction of the open in between spaces at a place with most adjacency to other functions, since the more con-tradictory or indifferent the relations between functions are, the more effective they would be. 2. Design of the closed in between space so that it enjoys a high visibility along with a high spatial scale. 3. Provision of subsidiary function to in between spaces.- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: لیلا آرام,کاوه بذرافکن
- مشاهده