در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: طب توانبخشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کودکان,حافظه فعال,اختلال هماهنگی رشدی,تمرینات ادراکی-حرکتی
- چکیده: مقدمه و اهداف حافظه نقش مهمی در زندگی افراد ایفا میکند و به طور لاینفک در هر تکلیف شناختی از آسانترین تا دشوارترین تکلیف درگیر است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر هشت هفته برنامه تمرینی ادراکی-حرکتی بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود. مواد و روش ها تعداد 20 آزمودنی کودک در دامنه سنی 8-12 سال از بین کودکان با اختلال هماهنگی رشدی حاضر در مدارس استثنایی شهرستان کرمانشاه به صورت نمونه در دسترس انتخاب گردیده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرینی شامل 8 هفته تمرینات ادراکی-حرکتی بود که طی سه جلسه در هفته و 50 دقیقه تمرینات انجام گردید. حافظه فعال قبل و بعد از تمرینات به وسیله ابزار معتبر [نرمافزار حافظه کاری وکسلر]، اندازهگیری شد. پس از اطمینان از توزیع طبیعی دادهها با استفاده از آزمون کولمو گرف-اسمیرنوف، از آزمونهای t همبسته و مستقل برای مقایسه نتایج درون و بین گروهی استفاده شد. یافته ها پیشرفت معناداری در حافظه فعال از پیش-آزمون تا پس-آزمون در گروه آزمایش وجود داشت (001/0=P). همچنین یافتهها نشان داد گروه تجربی نسبت به گروه کنترل در حافظه فعال به طور معناداری بهتر بودند (002/0=P). نتیجه گیری الگوی نتایج تحقیق پیشنهاد می کند که به احتمال زیاد انجام تمرینات ادراکی-حرکتی موجب بهبود عملکرد حافظه فعال کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی می شود.
- چکیده انگلیسی: Background and Aim: Memory plays an important role in Psychology and is inseparable from simple to difficult tasks involved in any cognitive task. The present research aimed to examine the effects of an eight-week perceptual-motor training program on working memory in 8-12 year-old children with Developmental Coordination Disorders (DCD). Materials and Methods: A total of 20 children with DCD were selected from DCD students of exceptional schools in Kermanshah city and randomly divided into two groups of experimental and control. The perceptual-motor training protocol consisted of eight weeks, three sessions per week, and 50 minutes for each session. Working memory was measured using the working memory software standard test. Results: After making sure about normality of distribution using klomogrov-smirnov test, the data were analyzed using paired and independent t-tests for comparing within and between group effects. There was a significant improvement from pretest to posttests in the experimental group regarding the working memory (p=0/001). Moreover, the findings showed that experimental group was significantly better than control group in working memory (p=0/002). Conclusion: According to the present study, perceptual-motor training program improves working memory functions in children with DCD.
- انتشار مقاله: 08-03-1395
- نویسندگان: زهرا ولی نیا,علی حیرانی,کامران یزدانبخش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبکه های اجتماعی,هوش اجتماعی,ارتباطات مجازی,نوع ارتباطات مجازی,کاربران شبکه های اجتماعی
- چکیده: پیدایش فناوریهای جدید ارتباطی، ساختار تعاملات و ارتباطات انسانی را دچار تغییرات بنیادین کرده و با شکلدادن نوع جدیدی از تعاملات، ارتباطات انسانی را به فراتر از زمان و مکان گسترش داده است. از جمله این فناوریهای نوین، شبکههای اجتماعی مجازی هستند که امروزه حضور در این فضا و برقراری ارتباطات میانفردی از نوع مجازی، به جزیی جداییناپذیر از زندگی بیشتر انسانها بهویژه جوانان بدل شده است. مطالعه حاضر قصد دارد رابطه بین هوش اجتماعی و نوع ارتباطات مجازی کاربران شبکههای اجتماعی را بررسی کند. جامعه آماری تحقیق، 13442 دانشجوی در حال تحصیل دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 96-95 میباشد که تعداد 375 نفر حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران و بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای هوش اجتماعی با استفاده از پرسشنامه استاندارد ترومسو (2001) و دادههای نوع ارتباطات مجازی بهوسیله پرسشنامه محققساخته با احتساب روایی و پایایی جمعآوری گردید. برای تحلیل یافتهها و تحلیل عاملی اکتشافی از نرمافزار 21SPSS و بررسی روابط بین متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و برای تایید روابط بین متغیرها در قالب مدل اندازهگیری از نرمافزار 21AMOS و معادلات ساختاری استفاده شده است. بر اساس نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون، با اطمینان 95 درصد بین متغیرهای هوش اجتماعی؛ پردازش اطلاعات اجتماعی، آگاهی اجتماعی و مهارت اجتماعی با متغیر نوع ارتباطات مجازی رابطه معنیدار از نوع مستقیم و مثبت وجود دارد. بر اساس مدل معادلات ساختاری، متغیر هوش اجتماعی با ضریب تاثیر 64/0 با متغیر نوع ارتباطات مجازی رابطه دارد.
- چکیده انگلیسی: The emergence of new communication technologies has transformed the structure of interactions and human communications and, by shaping a new kind of interaction, has expanded human communication beyond time and space. Among these new technologies are virtual social networks that today's presence in this space and the interpersonal communication of a virtual type has become an inseparable part of the lives of most people, especially young people. The present study intends to examine the relationship between social intelligence and the type of virtual communication of social networking users. The statistical population of the study is 13442 students studying at Razi University of Kermanshah in the academic year of 1995-96. 375 sample volunteers were selected based on Cochran formula and stratified random sampling. Social intelligence data were collected using Trumsu's standard questionnaire (2001) and data type of virtual communication by researcher-made questionnaire, including validity and reliability. To analyze the findings and exploratory factor analysis, SPSS21 software and the relationship between variables were investigated using Pearson correlation coefficient test and for verifying the relationship between variables in the form of a measurement model, AMOS 21 and structural equations. Based on the results of Pearson correlation coefficient, 95% confidence between social intelligence variables, social information processing, social awareness and social skills with variable type of virtual communication have a meaningful direct and positive relationship. Based on the structural equation model, the social intelligence variable with a coefficient of 0.64 has a relation with the type of virtual communication variable.
- انتشار مقاله: 19-01-1397
- نویسندگان: فرزاد سهیلی,نازنین ملکیان,حبیب صبوری خسروشاهی,کامران یزدانبخش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی افراد استثنایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "توانبخشی شناختی رایانه ای","اجتناب شناختی","اختلال یادگیری ویژه","دانش آموزان"
- چکیده: اختلال یادگیری ویژه، یک اختلال عصبی رشدی است. دانشآموزان با اختلال سطح بالایی از مشکلات شناختی را دارند که منجر به افت تحصیلی آنها میشود. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر توانبخشی شناختی رایانهای بر کاهش اجتناب شناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم تا ششم با اختلال یادگیری شهر کرمانشاه بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 28 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اجتناب شناختی سکستون و دوگاس (2008)، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو و آزمون تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان بود. برنامه توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ به مدت 12 جلسه 50-60 دقیقهای و دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس با نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد برنامه توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ موجب کاهش اجتناب شناختی این کودکان شده است (001/0>P). توانبخشی شناختی رایانهای میتواند بهعنوان روشی مناسب در کاهش اجتناب شناختی کودکان به کار رود و به دانشآموزان برای استفاده از راهبردهای کارآمدتر برای کنترل سطح اضطراب و کاهش حواسپرتی کمک کند و درنهایت سبب پیشرفت عملکرد تحصیلی آنها شود.
- چکیده انگلیسی: Specific learning disorder (SLD) is a neurodevelopmental disorder.Students with SLD have a high level of cognitive problems, resulting in their academic failure.The purpose of this study was to investigate the effect of computer-based cognitive rehabilitation on cognitive avoidance of students with specific learning disorder. This study was semi-experimental with pre-test and post-test.The population included all third grade to sixth female students with learning disorder in city of Kermanshah. A sample size of 28 were selected and divided into control and experimental groups. Research Instruments included The Cognitive avoidance Questionnaire (CAQ) of Sexton and Dugas (2008), the Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ) and the Wechsler Intelligence Scale for children. Captain Log's cognitive rehabilitation program at 12 session of 50- 60 minute twice a week for the study group was developed. For data analysis, covariance analysis with SPSS software was used. Covariance analysis indicated that the effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation caused reduction in children's cognitive avoidance (P<0/001), and a computer-based cognitive rehabilitation can be used as a convenient way to help students with learning disorders to reduce their cognitive avoidance. and help students to use more effective strategies to control anxiety levels and reduce distraction and ultimately improve their academic performance.
- انتشار مقاله: 03-07-1397
- نویسندگان: اکرم آبباریکی,کامران یزدانبخش,خدامراد مؤمنی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی افراد استثنایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "توانبخشی شناختی رایانه ای","نارسایی شناختی","ناتوانی یادگیری ویژه","دانش آموزان"
- چکیده: اختلال یادگیری ویژه ، یک اختلال عصبی تکاملی است. دانش آموزان مبتلا به این اختلال سطح بالایی از مشکلات شناختی دارند که منجر به افت تحصیلی آن ها می شود. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه ای بر کاهش نارسایی شناختی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ویژه انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم تا ششم دارای ناتوانی یادگیری شهر کرمانشاه بود که نمونه ای به حجم 28 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه نارسایی شناختی برادبنت، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو(CLDQ) و آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه 4 بود. برنامه توانبخشی شناختی Captain’s Log به مدت 12 جلسه 50-60 دقیقهای و دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد برنامه توانبخشی شناختی Captain’s Log موجب کاهش نارسایی شناختی این کودکان شده است (001/0>P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد برنامه توانبخشی شناختی رایانهای می تواند به عنوان روشی مناسب در کاهش نارسایی شناختی کودکان به کار رود.
- چکیده انگلیسی: Specific learning disability (SLD) is a neurodevelopmental disorder Students with SLD have a high level of cognitive problems, resulting in their academic failure The aim of this study was the effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation on reducing cognitive failure of students in Students SLD This study was semi-experimental with pre-test and post-test. The population included all third grade to sixth female students with learning disabilities in the city of Kermanshah Of them, 28 patients were selected and divided into control and experimental groups. Research Instruments included The Cognitive Failures Questionnaire (CFQ) of Broadbent, the Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ) and the Wechsler Intelligence Scale for children- fourth edition. Captain Log's cognitive rehabilitation program at 12 session of 50- 60 minute twice a week for the study group was developed. Covariance analysis indicated that the effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation caused reduction in children's cognitive failure (P<0/001). Results of this study showed that computer-based cognitive rehabilitation can be used as a convenient way to help students with learning disorders to reduce their cognitive failure.
- انتشار مقاله: 15-03-1396
- نویسندگان: اکرم آبباریکی,کامران یزدانبخش,خدامراد مؤمنی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حافظه کاری,توانبخشی شناختی,اختلال نارسایی توجه_بیش فعالی
- چکیده: مقدمه:در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی، نقصهایی در کارکردهای اجرایی بخصوص حافظه کاری دیده میشود. با توجه به اهمیت اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی در این کودکان، پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود حافظه کاری در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی انجام شد.روش:پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با ﻃﺮﺡ پیشﺁﺯﻣﻮن ـ ﭘﺲﺁﺯﻣﻮﻥ و ﮔﺮﻭﻩ ﮐﻨﺘﺮﻝ بود. جامعه آماری شامل کودکان 7 تا 12 سالی بود که توسط کارشناسان روانشناسی مرکز مشاوره آموزش و پرورش کرمانشاه مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی تشخیص داده شده بودند. 20 نفر از آنها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از هردو گروه قبل و بعد از مداخله آزمون گرفته شد. افراد گروه آزمایش 12 جلسه (هفته ای 2 جلسه 1 ساعته) درمان توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ نسخه 2014 دریافت کردند و گروه کنترل درمانی دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه کانرز-فرم والدین، مقیاس سنجش کانرز-فرم معلم و آزمون حافظه کاری ان-بک بود. داده ها به روش تحلیل کوواریانس با استفاده ازspss-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج بیانگر آن بود که بین دو گروه بعد از تمرینات توانبخشی شناختی، در نمره حافظه کاری تفاوت معنادار بود.نتیجه گیری:بنابراین چنین میتوان نتیجه گرفت که توانبخشی شناختی بر بهبود حافظه کاری در کودکان دارای نارسایی توجه/بیش فعالی مؤثر است
- چکیده انگلیسی: Aim: In children with ADHD, defects inworking memory are also recognized. Regarding the importance of the effectiveness of cognitive rehabilitation on improvement of executive functions in children with ADHD, the aim of this study was to measure the effectiveness of computer cognitive rehabilitation on improvement of executive function of working memory in children with attention deficit/ hyperactivity disorder. Method: The present study was semi-experimental design with pre-test and post-test with control group. In this study, children aged 7 to 12 years who were diagnosed with (ADHD) by psychological experts of the counseling center of Kermanshah were selected. 20 people were randomly divided into two groups. Both groups were pre-test and post-test before and after the intervention. The experimental group received 12 sessions of the Captain's Log Mind Power Builder 2014 and the control group did not receive treatment. Data collection tools include the Conners-Parent's Questionnaire, the Conners-Teacher Form and An-Back work memory test. Findings: The results of the findings indicated that there was a significant difference between the two experimental and control groups after the cognitive rehabilitation exercises. Conclusion: Therefore, it can be concluded that computer cognitive rehabilitation is effective on improving the performance of working memory in ADHD children
- انتشار مقاله: 04-09-1397
- نویسندگان: سیما عیوضی,کامران یزدانبخش,آسیه مرادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازداری پاسخ,اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی,توانبخشی شناختی رایانه-یار
- چکیده: مقدمه: در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی، نقصهایی در کارکردهای اجرایی دیده میشود. مطالعه حاضر با هدف سنجش اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی اجراشد.روش: روش مطالعه حاضر از نوع نیمهآزمایشی است که با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد.در این پژوهش کودکان 7 تا 12 سالی که توسط کارشناسان روانشناسی مرکز مشاوره آموزش و پرورش کرمانشاه مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی تشخیصداده شده بودند، به عنوان جامعه انتخاب شدند. 20 نفر از این کودکان ( 10 نفر دختر و 10 نفر پسر)،به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه (هفته ای دو جلسه و هر جلسه یک ساعت) بهصورت انفرادی، درمان توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ نسخه 2014 قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد.پس از آخرین جلسه، هر دو گروه مجدداً ارزیابی شدند. دادهها با تحلیل کواریانس و با کمک نرمافزار SPSS_23 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها:یافته ها نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهیار در بهبود بازداری پاسخ (001/0p <) در کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیشفعالی تأثیر دارد.نتیجه گیری: بنابراین، میتوان برنامه توانبخشی شناختی رایانهیار را برای بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی توصیه کرد.
- چکیده انگلیسی: Introduction:In children with attention deficit hyperactivity disorder, defects in executive functions are also recognized.The aim of this study was to measure the effectiveness of cognitive rehabilitation on improvement of executive function of response inhibition in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Methode: The present study was semi-experimental design with pre-test and post-test with control group. In this study, children aged 7 to 12 years who were diagnosed with (ADHD) by psychological experts of the counseling center of Kermanshah were selected. 20 of these children (10 girls and 10 boys) were randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group was subjected to 12 sessions of The Captain's Log Mind Power Builder and the control group did not receive treatment. After the last session of treatment, both groups were re-evaluated. Data were analyzed by covariance analysis using SPSS_23 software. Findings: The findings showed that cognitive rehabilitation was effective on improvement of executive function of response inhibition in children with attention deficit hyperactivity disorder. Conclusion: Therefore, we recommend a cognitive rehabilitation program for improving the executive function of response inhibition of children with ADHD.
- انتشار مقاله: 05-07-1397
- نویسندگان: سیما عیوضی,کامران یزدانبخش,آسیه مرادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی پیری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جوانان,حافظه,سالمندان,میانسالان
- چکیده: افزایش سن بر فرایندهای شناختی و فراشناختی تأثیرات قابل ملاحظهای میگذارد و احتمال وقوع نارساییهای شناختی را افزایش میدهد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد مختلف حافظه در افراد سالمند و مقایسه آن با افراد غیر سالمند انجام شد. پژوهش حاضر از نوع علّیـ مقایسهای بود. از بین شهروندان کرمانشاه تعداد 180 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در سه گروه سالمند، میانسال و جوان که هر گروه شامل 60 نفر بود قرار گرفتند. برای ارزیابی ابعاد حافظه (اطلاعات شخصی، جهتیابی، کنترل ذهنی، حافظه منطقی، حافظه ارقام، حافظه بینایی، حافظه تداعی) از آزمون حافظه وکسلر استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس و آزمون شفه نشان داد در تمام زیرمقیاسهای آزمون حافظه وکسلر نمرات گروه سالمند با گروه جوان و میانسال تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>P). همچنین در زیرمقیاسهای حافظه منطقی، حافظه بینایی، حافظه تداعی و همچنین نمره کل حافظه بین گروه جوان و میانسال تفاوت معنادار بود (001/0>P)، اما در زیرمقیاسهای اطلاعات شخصی، جهتیابی، کنترل ذهنی و حافظه ارقام تفاوت معناداری بین گروه جوان و میانسال مشاهده نشد. نتایج نشان داد افزایش سن با کاهش عملکرد حافظه در ابعاد مختلف آن همراه است و سالمندان عملکرد ضعیفتری نسبت به جوانان و میانسالان در ابعاد مختلف حافظه نشان میدهند. این موضوع بیانگر کاهش برخی ابعاد حافظه در دوره میانسالی و کاهش همۀ ابعاد آن در دوره سالمندی است که با استفاده از نتایج پژوهشها میتوان راهکارهایی برای پیشگیری از ضعف عملکرد و تقویت حافظه در پیری ارائه داد.
- چکیده انگلیسی: Growing old causes significant effects on cognitive and metacognitive processes and increases the likelihood of cognitive failure. The present study aimed to investigate various dimensions of memory in the elderly and compare it with non-elderly. It was designed as a causal-comparative study. 180 samples were chosen among Kermanshah citizens through the availability sampling method and were divided into three groups of elderly, middle-aged and young, each group consisting of 60 people. Wechsler Memory Scale was used to evaluate the dimensions of memory (personal information, navigation, subjective control, logical memory, counting memory, visual memory, associative memory). Results from variance analysis and Scheffe's test showed a significant difference in all sub-scales of the Wechsler memory test for the elderly with young and middle-aged groups (P <0.001). Also, there was a significant difference in the subscales of logical memory, visual memory, associative memory, and total memory score between the young and middle-aged groups (P <0.001); though, no significant difference was observed in personal information, navigation, subjective control and counting memory subscales between young and middle-aged groups. The results suggested that growing old associated with a decrease in memory performance in different dimensions, and the elderly showed poorer performance in different dimensions of memory compared to young and middle-aged. This indicated a decrease in some dimensions of memory in middle age and a decrease in all dimensions in old age. Research findings could be used to provide strategies to prevent memory impairment and enhance memory in aging.
- انتشار مقاله: 02-09-1397
- نویسندگان: کامران یزدانبخش,محمد جشن پور,امیر سنجابی,اکرم آبباریکی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 28-09-1396
- نویسندگان: سمیه بهرامی,کامران یزدانبخش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بهزیستی روانشناختی,ذهنآگاهی,انعطافپذیری شناختی,راهبردهای تنظیم هیجان,بیماران سرطانی
- چکیده: مقدمه: سرطان تهدیدکننده زندگی و چالشی بزرگ برای بهزیستی افراد مبتلا است. هدف این پژوهش پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس راهبردهای تنظیم هیجان، انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی در بیماران سرطانی بود. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش زنان مبتلا به سرطان مراجعهکننده به کمپین، مؤسسات و انجمن سرطان در سه ماه اول سال 1398 شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 119 نفر انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان (گراس و جان، 2003)، انعطافپذیری شناختی (دنیس و واندروال، 2010)، ذهنآگاهی (براوان و رایان، 2003) و بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) بهصورت داوطلبانه پاسخ دادند. یافتهها بهوسیله نرمافزار SPSS v.21 و روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گامبهگام مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که متغیرهای ارزیابی مجدد تنظیم هیجان، انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی با بهزیستی روانشناختی رابطۀ مثبت و معنادار دارند و رابطۀ مؤلفه سرکوبی تنظیم هیجان با بهزیستی روانشناختی منفی و معنادار بود. نتیجهگیری: بهزیستی روانشناختی اثرات مثبتی بر سلامت روان و استقامت بیماران سرطانی در مقابله با بیماری دارد، ازآنجاییکه تنظیم هیجان، انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی با بهزیستی روانشناختی ارتباط دارند، ازاینرو لازم است این عوامل در درمان بیماران موردتوجه قرار گیرد و مداخلههای مؤثر در این زمینه طرحریزی گردد.
- چکیده انگلیسی: Objective: Cancer is life-threatening and a major challenge to the well-being of those affected.The purpose of this study was to predict psychological well-being based on emotion regulation strategies, cognitive flexibility and mindfulness in cancer patients. Method: The research design was correlational. The statistical population of the study was women with cancer referred to the Cancer Campaign, Institution, and Association in Tehran during the first three months of the year 119 people were selected using available sampling method. Participants responded voluntarily to the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Gross & John, 2003), Cognitive Flexibility (Dennis & Vanderval, 2010), Mindfulness (Brown & Ryan, 2003), and Psychological Well-being (Reef, 1989). The data were analyzed by SPSS v.21 and Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression. Findings: The results showed that the variables of re-evaluation of emotion regulation, cognitive flexibility, and mindfulness were positively and significantly correlated with psychological well-being, and the relationship between the repressive component of emotion regulation with psychological well-being was negative and significant. Conclusion: Psychological well-being has positive effects on the mental health and endurance of cancer patients, as emotion regulation, cognitive flexibility, and mindfulness are associated with psychological well-being, so these factors are needed in treatment and consider patients and plan effective interventions in this area.
- انتشار مقاله: 23-01-1399
- نویسندگان: محبوبه کربلایی,کامران یزدانبخش,پروانه کریمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: روانشناسی پیری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سازگاری اجتماعی,سالمندان,بازنشستگان,مرور زندگی
- چکیده: پیر شدن بیماری نیست، بلکه یک تجربهی شخصی-اجتماعی و یکی از مراحل حساس و سرنوشتساز رشد انسان است که به عنوان یک روند طبیعی گذر عمر و زندگی مطرح میگردد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی فنون مرور زندگی بر سازگاری اجتماعی افراد سالمند بود. جامعهی آماری شامل مردان فرهنگی بازنشستهی مراجعه کننده به کانون بازنشستگان شهر کرمانشاه بود که همهی آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامهی سازگاری اجتماعی بل (1962) 30 نفر از افرادی که کمترین میزان سازگاری را داشتند به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش در معرض 6 جلسهی 90 دقیقهای برنامهی فنون مرور زندگی هایت و وبستر ( 1995) قرار گرفتند. در پایان، بر روی هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. پس از نمرهگذاری پرسشنامهها، دادهها با استفاده از روش کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین میانگینهای دو گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معناداری وجود داشت. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که روش درمان مرور زندگی بر افزایش سازگاری شرکتکنندگان مؤثر بوده است و این درمان در مقایسه با درمانهای سنتی نتیجهی بهتری میدهد و انجام این درمان در مراکز سالمندی توصیه میشود.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 07-03-1395
- نویسندگان: کامران یزدانبخش,کامران یزدانبخش,کامران یزدانبخش,کامران یزدانبخش
- مشاهده