در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اولویتبندی دروس,انتخاب دانشآموز,موقعیت درس تربیتبدنی
- چکیده: چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اولویت درس تربیتبدنی در میان سایر دروس مقطع راهنمایی بود. روششناسی: جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر مدارس دولتی مقطع راهنمایی شهر رشت (20776 نفر) و والدین آنها بودند که 400 نفر از دانشآموزان (209 دختر و 191 پسر) و به همین تعداد نیز از والدین به صورت تصادفی جزء نمونۀ پژوهش قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامۀ محققساختهای با هفتاد سوال تنظیم شد که پس از مصاحبه و اعمال نظرات تخصصی 10 نفر از استادان دانشگاهی و 10 نفر از دبیران باتجربۀ تربیتبدنی به سی سوال کاهش یافت و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ تایید شد (75/0=α). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای فریدمن، یومنویتنی و ویلکاکسون و آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری 05/0 ≤ p انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که از دیدگاه دانشآموزان و والدین درس تربیتبدنی در میان ده درس بهترتیب در اولویتهای ششم و هفتم قرار داشت، البته این تفاوت معنیداری نبود. همچنین دانشآموزان پسر و دختر بهترتیب این درس را در اولویت چهارم و ششم قرار دادند و این تفاوت معنیدار بود. تفاوت جایگاه این درس در بین دانشآموزان پایههای مختلف نیز معنیدار نبود. نتیجهگیری: جایگاه نسبتاً پایین درس تربیتبدنی از دیدگاه والدین و دانشآموزان دختر لزوم ارایۀ آگاهیها، تشریح اهداف، برنامهها و فواید درس تربیتبدنی برای والدین و فراهم آوردن محیطی راحت و لذتبخش، فارغ از تنش بههمراه فعالیتهایی جالب و سرگرمکننده و متناسب با خواست و علایق دانشآموزان دختر را ضروری میسازد. واژههای کلیدی: اولویتبندی دروس، انتخاب دانشآموز، موقعیت درس تربیتبدنی.
- چکیده انگلیسی: Abstract Objective: The purpose of this study was to survey Physical Education (P.E) lesson preferences among other secondary school courses. Methodology: The present study’s population was all of the girls and boys who attended middle schools of Rasht (20776) and their parents. The sample of the study were 400 students (191 boys and 209 girls) and 400 parents who were selected randomly. The instrument was a researcher-made questionnaire including 70 questions that decreased to 30 questions after interviewing and applying expert opinions of 10 university professors and 10 experienced teachers. Cronbach’s Alpha coefficient was used to test the reliability of this study (α = 0.75). The data were analyzed by the UMann-Whitney, the Wilcoxon, the Friedman, and the Spearman correlation coefficient test at the level of p≤ 0.05. Results: The results showed that students and parents ranked P.E in sixth and seventh order, respectively. Male and female students ranked P.E in fourth and sixth order, respectively. There was no significant difference in P.E status between students and parents perspective; however, there was significant difference between male and female student’s opinions. Also, there was no significant difference in P.E status among different grades. Conclusion: Physical education lesson has partly weak situation among other subjects from parents and girls students’ perspective; it is necessary to explain P.E plans and goals for parents and provide appropriate and enjoyable environment without pressure and with fun activities according to the wishes and interests of girl students. Keywords: Subject preferences, Pupil choices, Physical education status.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: رحیم رمضانینژاد,مهرعلی همتینژاد,کاظم هژبری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "پژوهشهای فقهی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ضرر,سایهبان,سد معبر,راههای باز,راههای بسته
- چکیده: صرفنظر از نوع کاربرد اصلی راهها، نتیجۀ دیدگاههای مختلف فقهی، جواز هر نوع تصرف به شرط عدم ضرر است. راههای بسته (کوچۀ بنبست) نیز از قبیل املاک اختصاصی صاحبان خانههای کوچه محسوب میشوند. در مورد حکم تکلیفی ساخت سایهبان، های گوناگونی مبنی بر جواز مشروط به عدم ضرر، عدم ضرر همراه با عدم معارض و حرمت مطلق وجود دارد که در این نوشتار تلاش شده است با استمداد از مبانی فقهی، از قبیل یکسان بودن حق تصرف در معابر میان همۀ مردم، عدم تقدم یکی بر دیگری و همچنین استفاده از اصل لاضرر، دیدگاه دوم موجه تشخیص داده شود. دربارۀ حکم وضعی موضوع نیز بدون شک، جواز ساخت به شرط عدم ضرر است. ممنوعیت قانونی اشغال معابر و رعایت موازین ساختوسازهای شهری از نظر قانونگذار وضعی، در راستای حفظ حقوق شهری و شهروندی، مؤیدی بر ادعای فوق محسوب میشود که در مقالۀ حاضر به مبانی آن پرداخته شده است.
- چکیده انگلیسی: Regardless of the main utilization of roads, the conclusion of different jurisprudential viewpoints is being permitted of any possession provided there is not any loss. Blocked roads and alleys are also deemed as allocated states of Taklifi Hokm of constructing shade: conditional permission on loss of damage, loss of damage with lack of opponent and absolute illegality. In this research, we have tried to justify the second view on several bases: the equality of right of possession among people, lack of priority against each other and the application of LA ZARAR principle. Without any doubt, VAZIE HOKM of the issue, is also the permission of construction providing any damage. Legal prohibition of occupying passages and the observance of civil construction regulations, are, legally imposed to preserve civil and citizenship rights and that confirms the mentioned subject which its origins has been detailed in this research.
- انتشار مقاله: 20-03-1394
- نویسندگان: حمید مسجد سرایی,کاظم هژبری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مشارکت ورزشی,هویت ورزشی,جامعهپذیری ورزشی,حمایت اجتماعی در ورزش,ادراک ورزشکار
- چکیده: مشارکت در فعالیتهای بدنی و در پیش گرفتن سبک زندگی فعال، تا حد زیادی به ماهیت ارتباطات اجتماعی و درونی کردن تجارب دیگران بهخصوص افراد مهم بستگی دارد. از اینرو هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین برخی از عوامل جامعهپذیری ورزشکاران جوان شهر رشت با رشد مشارکت ورزشی آنان از منظر جامعهشناختی و تربیتبدنی بوده است. پژوهش حاصر از نوع توصیفی _ پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی جوانان و نوجوانان ورزشکار15 تا 29 ساله شهر رشت است(55807 نفر).نمونه آماری، تعداد400 نفربودند که به صورت نمونهگیری طبقهای (انتخاب رشتههای ورزشی فعال) و تصادفی (انتخاب باشگاههای هر رشته و ورزشکاران) بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن با استفاده از نظر 10 نفر از اساتید تربیتبدنی دانشگاه گیلان تأیید شد و پایایی آن با روش ضریب آلفای کرونباخ، 88/0 بهدست آمد. از آمار توصیفی، آزمونهای کولموگروف _ اسمیرنوف و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد کلیه ابعاد جامعهپذیری با توسعه مشارکت ورزشی رابطه مثبت و معنیداری دارند. مدل نهایی نتایج نشان داد وزن رگرسیونی سه عامل میزان ورزشی بودن اعضای خانواده، حمایت اعضای خانواده از ورزش کردن و اهمیت دادن مدرسه و معلمان به ورزش، به ترتیب برابر با 89/0، 80/0 و 62/0 است که بیشترین ضریب تأثیر را داشتند. با توجه بهنتایج تحقیق بهنظر میرسد حمایتهای خانواده چه بهصورت کلامی و یا مشارکت خود والدین در فعالیتهای جسمانی، اثر مهمی در مشارکت ورزشی فرزندان داشته است.
- چکیده انگلیسی: Participation in physical activity and taking an active lifestyle, depend on the nature of social relationships and internalize the experiences of others, especially significant others.So the aim of this study was to survey the relationship between some factors of socialization of youthathletes of Rasht with the growth sport participation from sociological and physical education perspective.This was a descriptive-survey study. The population included all 15-29 years old youth athlete in Rasht (55807 people).The sample size was400 peoplewho selected through stratified (selecting active athletic fields) and random (selecting athletes and sports clubs) sampling method.The instrument was a researchers-made questionnaire designed based on questionnaires Parsamhr (1389) and Shamsi (1390).Validity of questionnaire was confirmed by ten professors of physical education in University of Guilan and Cronbach's alpha reliability coefficient was 0/88.Descriptive statistics and Kolmogorov-Smirnov test and Spearman's correlation coefficient was used. The results showed that all aspects of socialization are positive and significant relationship with the development of sport participation. Final model of study showed that the weight regression of three factors of sports rate in the family; support family members and the school and teachers, respectively 89/0, 80/0 and 62/0 is the greatest impact factor. Based on the result it seems the family support, either verbal or participation of parents in physical activity, have a major impact on sports participation of childrens.
- انتشار مقاله: 24-10-1394
- نویسندگان: شهرام شفیعی,محمدرضا برومند,کاظم هژبری,سهیل سلخی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توانایی ادراک شده,درس تربیت بدنی,نگرش به درس تربیتبدنی,دختران دانش آموز
- چکیده: آگاهی از درک و نگرش دانشآموزان دختر نسبت به درس تربیت بدنی و ورزش مدرسه بهترین راه تشخیص رفتار مشارکتی آنها در فعالیتهای حرکتی است و سهم عمدهای در توسعة سبک زندگی فعال زنان آینده جامعه دارد. از اینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی ادراک دانشآموزان دختر از درس تربیتبدنی و ورزش بود. جامعة آماری پژوهش را کلیة دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی تحصیلی شهر رشت (12472نفر) تشکیل میدادند که با احتمال افت آزمودنیها، 435 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته آزمون (1388) بود که با تغییر و اصلاح اندکی مورد استفاده قرار گرفت و روایی صوری و محتوایی آن به وسیلة ده نفر از اساتید دانشگاهی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد(75/.r=). تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای کروسکالوالیس، خیدو و ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری 05/0 P≤ نشان داد اغلب دانشآموزان (7/88درصد) درک مثبتی نسبت به درس تربیتبدنی و ورزش دارند و همچنین بیشتر دانشآموزان (49/88 درصد) درک مثبتی از تواناییهای خود در این درس داشتند. ضمنا بین ادراک دانشآموزان پایههای مختلف از درس تربیتبدنی و همچنین درک آنها از میزان تواناییهایشان در این درس، تفاوت معنی داری وجود داشت و دانشآموزان پایه اول در این دو متغیر در رتبه بالاتری قرار داشتند. همچنین دانشآموزان، دروس ریاضی، علوم، زبان انگلیسی و زبان عربی را مهمتر و درس پرورشی را کم اهمیتتر از درس تربیتبدنی میدانستند.
- چکیده انگلیسی: Awareness of the girls' beliefs, attitudes and perceptions toward physical education course and school sport is the best way to diagnose the participation behavior in physical activity and it has a major contribution to the development and progression of physical education and future community women's active lifestyle. Therefore, the purpose of this study was to survey the female students’ perception on physical education classes in junior high school of Rasht. Statistical population were all female students in junior high school of Rasht (n=12472) that 435 people were selected as samples with possible of falling in tests. The instrument was Azmoon (1388) researcher-made questionnaire with a slight modification. Its validity was confirmed by 10 university masters and the reliability was confirmed by using cronbach (r=0.75).The data analyzed by the Kruskalwallis, K2 and spearman correlation coefficient in significant level p≤ 0.05. Results showed that most students (88.7 percent) have positive perception toward physical education lesson. Also, most students (88.49) had a positive perception of their abilities in this class. There was significant difference between student's perception in various grades toward physical education course as well as the ability in this class. Moreover, first grade students in these two variables were ranked higher. Also, findings indicated that Math, Sciences, English and Arabic language were more important than physical education lesson from view point of students, and educational lesson was less important than physical education course.
- انتشار مقاله: 06-02-1393
- نویسندگان: رحیم رمضانی نژاد,فاطمه جعفری چمدانی,حسین سپاسی,کاظم هژبری
- مشاهده