در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توسعه فرهنگی,ارزش های اجتماعی,خانواده C6,گلیزر
- چکیده: هدف: با توجه به اهمیت روزافزون انجام فعالیتهای اجتماعی در ورزش، هدف پژوهش حاضر واکاوی " مسئولیت اجتماعی فوتبال " بود.
روششناسی: روش انجام پژوهش داده بنیاد با رویکرد گلیزری بود. بدین منظور، طی نمونهگیری بهروش هدفمند و گلولهبرفی 13 نفر از خبرگان حوزۀ مطالعات مسائل اجتماعی فوتبال در ایران مشخص شدند که 13 مصاحبه عمیق تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. دادهها از طریق مقایسۀ مستمر در فرایند کدگذاری حقیقی و نظری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در تبیین مدل پژوهش پیرامون مقوله محوری، از مدل خانواده C6 در رویکرد ظاهرشونده، بهره گرفته شد.
یافتهها: 192کد بهدست آمد که در 29 مفهوم طبقهبندی شد. نتایج نشان داد ارتقای ارزشهای اجتماعی و فرهنگی، عدالت اجتماعی، الگوسازی، ترویج فرهنگ داوطلبی، برنامهمحوری، قانونمداری، بسترسازی اخلاقی، اقدامات بشردوستانه و محیط زیستگرایی از مهمترین عوامل تبیینکنندۀ مسئولیت اجتماعی فوتبال هستند.
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بر توسعۀ فرهنگی- اجتماعی، آموزش ارزشهای اجتماعی و موضوعات اخلاقی از طریق فوتبال، تاکید بیشتری داشتند. با شناسایی جنبههای مختلف مسئولیت اجتماعی از جمله امور فرهنگی، اقدامات زیست محیطی و فعالیتهای بشردوستانه و بررسی آثار آن بر جامعه، مدیران ورزش کشور میتوانند در مورد اهمیت مسئولیت اجتماعی برنامههای خود، درک و شناخت بهتری داشته و نیازهای جامعه و هواداران را با شیوههای بهتری پاسخ دهند.
- چکیده انگلیسی: objective: Due to increasing importance of social activities, the object of this research was deep study of football social responsibility.
Methodology: method of research was Grounded Theory with Glaser approach. for this purpose, with purposed and snowball sampling ,identified 13 experts in football social issues that was conducted 13 deep interviews to achieve theoretical saturation. Data analized through coding in Glaser approach with constant comparison in the coding process include substantive and theoretical.for explaining the research model, around the core category was used model the 6Cs family in Glaser approach.
Results: 192 codes were obtained that were categerized in 29 concepts.the results are shown promoting social and caltural values, social justice, cultural modeling,promoting volunteering culture, planning approach ,lawfulness,moral contextualization, philanthropy activities, environmentalism are one of most important explanatory factors of football social responsibility.
Conclusion: experts in this research, more emphasis on cultural-social development ,education of social values and ethical issues. sports managers by identifying various aspects of social responsibility, such as cultural affairs، Environmental measures and Humanitarian activities and reviewing its effects on society, can understand better importance of social responsibility of your plans and respect community needs and spectators with better ways.
- انتشار مقاله: 09-06-1397
- نویسندگان: مریم نیازی تبار,رضا اندام,حسن بحرالعلوم,ژاله معماری,عباس رضایی پندری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مقیاس,اعتبارسنجی,لیگ برتر فوتبال,تداعیات برند راس,تیمهای ورزشی حرفهای
- چکیده: هدف: هدف ازانجام این تحقیق اعتبارسنجی مقیاس تداعیات برند راس، در تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران بود.
روش شناسی: تحقیق بهروش پیمایشی و از نوع همبستگی انجام شد. نمونهها شامل 650 تن از هواداران تیمهای پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و سپاهان در مسابقات فصل 92-91 لیگ برتر بودند. ابزار تحقیق پرسش نامه با 41 گویه که به طور مستقیم از راس دریافت شده و به روش ترجمه- باز ترجمه و سپس از طریق ویرایش زبانی به فارسی آماده شد. پس از آماده سازی پرسشنامه بررسی روایی محتوایی و صوری توسط 5 تن از اساتید بازاریابی ورزشی صورت گرفت. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ معادل 92/0 بهدست آمد(01/0P<).همچنین به منظورروایی سازه، از از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی،روش مولفه های اصلی با دوران مایل ابلیمین برای دوران مولفهها استفاده شد.
یافتهها: خلاصهای از یافتهها آورده شود. بر این اساس 9 عامل شخصیت، رقابت، موفقیت، سابقه، ورزشگاه، برند، عامل اجتماعی، امتیاز انحصاری و منحصر بهفرد که واریانس 289/64 درصد از تداعیات برند را تببین میکنند، به دست آمد. شاخص ها و خروجیها برازش مناسب مدل را نشان داد (CFI=0/91).
نتیجهگیری: نسخه فارسی ابزار تداعیات برند راس ابزار مناسبی برای مطالعه و ارزیابی برند باشگاههای حرفهای است. پیشنهاد میشود مدیران بازاریابی ورزشی در فرآیند حرفهای شدن تیمها، به میزان و جهت اثرگذاری هر یک از این متغیرها توجه کافی نمایند.- چکیده انگلیسی: Objective: This research aims at assessing the validation of Ross brand association scale among the selected sports teams in Iran football pro league.
Methodology: It was conducted as a descriptive-correlational research. Research sample included 650 fans from teams of Persepoliss, Esteqlal, Tractorsazi and Sepahan in 2012-13 season. Ross Questionnaire with 41 items was translated, retranslated and finally edited to be distributed among the sample. The face and content validity of questionnaire was confirmed by five sports marketing professors. Reliability based on Cronbach's alpha was equal to 0.92 (P <0.01). Also, the construct validity was verified by the exploratory and confirmatory factor analysis using principal components method with oblique rotation.
Results: According to the results, there were nine factors of personality, competition, success, background, stadium, brand, social factor, exclusive privilege and uniqueness explaining 64.289% of variance in the brand association scale. Indexes and outputs showed the fit of model (CFI=0.91).
Conclusion: Persian version of the Ross brand association is good instrument to evaluate the brand of professional clubs. Sports marketing managers are recommended to consider these variables in the teams' professionalization process.- انتشار مقاله: 11-04-1394
- نویسندگان: ژاله معماری,محمد اصغری جعفرآبادی,هانیه ناصرزاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شخصیت برند,تیم فوتبال
- چکیده: هدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین ابعاد و مدلسازی شخصیت برند تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبالبود. تحقیق بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد..
روششناسی: نمونهها شامل 673 تن از هواداران تیمهای منتخب لیگ برتر فصل 91-92 (پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و سپاهان ) بود که در لیگ دوازدهم برای تماشای بازی در استادیوم مجموعه آزادی تهران حضور مییافتند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای با 45 سؤال بود. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ معادل 95/0 بهدست آمد(01/0 P<).
یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق ابعاد منحصربهفرد، کمال، خیرهکننده، متمایز، مهیج، کلاسیک و موفق تبیین کننده مدل شخصیت برند تیمهای فوتبال لیگ برتر میباشند.
نتیجهگیری: مدیران ورزشی و بازاریابان میتوانند با توجه به این ابعاد و متغیرهای تبیین کننده هر بُعد، در تبلیغات خود به جذب بیشتر هواداران، درآمدزایی و کسب جایگاه برتر در بازار دست یابند. همچنین حامیان مالی از طریق انطباق شرکت و محصولات خود با هر یک از این ابعاد قادرند رابطۀ دوسویه مناسبی را برقرار نمایند.
- چکیده انگلیسی: Objective: The purpose of this study was the modeling and defining the brand personality scale.The teams were selected from the Iranian football league.
Methodology: The method of research was a descriptive survey. Selected samples included 673 of fans in 2012-13 premier league season (Persepolis, Esteqlal, Sepahan, Tractor) attending Azadi stadium to watch the twelfth league matches. Survey instruments was a structured questionnaire with 45 question. The reliability of the questionnaire equaled to 0.95 based on Cronbach's alpha.
Results: Results showed that uniqueness, perfection, stunningness, excitement, distinction, classic dimension, and achievement are identified as the personality model of the premier league soccer teams.
Conclusion: Focusing on the mentioned dimensions and variables in the advertisements, sport managers and marketers can attract more fans, earn income and gain top spot in the market. Adapting the company and products to the mentioned variables, sponsors can also have good interactive relationship.- انتشار مقاله: 16-06-1393
- نویسندگان: لیلا شفایی,ژاله معماری,محمد اصغری جعفرآبادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: وفاداری,ادراکات,خدمات ورزشی,توجه انحصاری
- چکیده: هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل و مدلسازی روابط میان ادراک تا توجه انحصاری مشتریان وفادار مجموعه ورزشی انقلاب تهران بود. روششناسی: پژوهش بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد. نمونهها شامل 354 تن از مشتریان مجموعههای ورزشی انقلاب تهران در سال 91 بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساختهای با 55 سؤال بود. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ معادل 95/0 به دست آمد (01/0 P<). برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای LISREL برای تعیین معادلات ساختاری وspss برای آزمونهای ANOVA و همبستگی، در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. یافتهها: در مدل پیشنهادی، کیفیت خدمات، عدالت ادراکشده و ریسک ادراکشده با ضرایب تأثیر (31/0)، (0068/0) و (0068/0) بهطور مستقیم بر وفاداری تأثیر میگذارند. همچنین کیفیت خدمات بهطور غیرمستقیم و به ترتیب با ضرایب تأثیر (70/0) بر رضایت و (52/0) بر ارزش تأثیر میگذارد. رضایت با ضریب تأثیر (44/0) بر وفاداری، ارزش با ضرایب تأثیر (39/0) بر اعتماد و (028/0) بر وفاداری، و اعتماد با ضریب تأثیر (11/0) بر وفاداری اثر میگذارند. همچنین عدالت ادراکشده بهطور غیرمستقیم با ضرایب تأثیر (52/0) بر اعتماد و (17/0) بر رضایت و (24/0) بر ارزش اثر دارد. رضایت و اعتماد به ترتیب با ضرایب تأثیر (25/0) و (13/0) بر فاکتورهای موقعیتی نقش دارند. فاکتورهای موقعیتی با ضریب تأثیر (057/0) بر وفاداری اثرگذار است. ریسک ادراکشده رابطه معناداری با وفاداری نشان نداد. نتیجهگیری: کیفیت خدمات و عدالت ادراکشده نقش پررنگی در شکلگیری وفاداری و بهرهمندی سازمان از نتایج آن دارد؛ لیکن توجه کافی بر ارزش به عنوان یک عامل میانجی از موارد پیشنهادی مدل بود.
- چکیده انگلیسی: Objective: The purposes of this study were modeling from the conceptuals to exclusive intentions of private sector customers. Methodology: The method of research was descriptive - survey conducted. The samples were consisted of 354 users of the services offered at Enghelab complex gyms in 1391. Research tool were built as a questionnaire with 55 closed questions that has been answered. Cronbach's alpha reliability test was up to 0.95(P<0.01). Results: In the proposed model, there were three independent factors that contribute loyalty: perceived justice (IF: 0.31) (IF: 0.0068) and perceived risk (IF: 0.0068). Also service quality were contributed on satisfaction (IF: 0.70) and value (IF: 0.52) indirectly. Furthermore, satisfaction on loyalty (IF: 0.44) and value on trustness (IF: 0.39) & on loyalty (IF: 0.028), also trustness on loyalty (IF: 0.11) had contributions. Perceived justice on trustness (IF: 0.52); on satisfaction (IF: 0.17); on value (IF: 0.24) have indirectly contributed. Satisfaction and trustness had contribution on situational factors (IF: 0.25); (IF: 0.13); respectinly. Conclusion: Satisfaction and perceived trustiness had a great role on loyalty formation and firm’s benefits, but considerations on value, as a mediator factor, were suggested.
- انتشار مقاله: 22-10-1392
- نویسندگان: مریم رهبر,ژاله معماری,محمد اصغری جعفرآبادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خدمات ورزشی,ارزش درکشده,کیفیت تعاملی,توجهات رفتاری
- چکیده: چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه نقش کیفیت تعاملی و ارزش ادراکشده در توسعۀ نیات رفتاری مشتریان بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود. نمونهها شامل 177 تن از مشتریان مجموعههای شرکت گاز در سال 91 بودند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساختهای با 72 سوال بود. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ بیشتر از 7/0 بهدست آمد (01/0p<). یافتهها: در مدل پیشنهادی، کیفیت محیط فیزیکی با ضریب تاثیر 00/0، کیفیت تعاملی با ضریب تاثیر 37/0، نتیجۀ کیفیت با ضریب تاثیر 54/0 بهعنوان عوامل مستقل شناسایی شدند و از مسیرکیفیت خدمات با ضریب تاثیر 04/1 بر ارزش درکشده، با ضریب تاثیر 01/0 بر تصویر و با ضریب تاثیر 43/0 بر رضایت تاثیر میگذارند. ارزش با ضریب تاثیر 62/0 بر رضایت و رضایت با ضریب تاثیر 97/0 و تصویر با ضریب تاثیر 07/0 بر توجه رفتاری تاثیر میگذارند. کیفیت محیط فیزیکی رابطۀ معنیداری با کیفیت خدمات نشان نداد، لیکن همبستگی بالایی را با دو عامل نتیجۀ خدمات 877/0 و کیفیت تعاملی 792/0 دیگر نشان داد. نتیجهگیری: مدل پژوهش شاخصهای نیکویی برازش را بهدست آورد که لزوم توجه مدیران به کیفیت، ارزش، انتظارات و رضایتمندی مشتریان از مهمترین موارد پیشنهادی آن بود. همچنین لازم است به تصویر و عوامل جمعیتشناختی توجه کافی شود. واژههای کلیدی: کیفیت تعاملی، ارزش درکشده، توجهات رفتاری، خدمات ورزشی.
- چکیده انگلیسی: Abstract Objective: The purpose of this study was to investigate the role of interaction quality and perceived value on behavioral intentions of customers. Methodology: The method of the research was descriptive survey conducted. The sample consisted of 177 users of the services offered by the gas company in years of 1391. The research’s tool built was a researche -made questionnaire with 72 questions. Cronbach's alpha reliability test was up to 0/70 (P<0.01). Results: In the proposed model, physical quality (IF: 00.0), interaction quality (IF: 0.37) and quality outcome (IF: 0.54) introduced as independent factors.These factors through service quality (IF: 1.04) on percieved value on hmage (IF: 0.01), and satisfaction (IF: 0.43). Also, value contributed on satisfaction (IF: 0.62) and satisfaction (IF: 0.97) and image (IF: 0.07) contributed to behavioral intentions. Physical quality has no significant relation with service quality, but had high relation with interaction quality (R: 0.877) and outcome (R: 0.792). Conclusion: The research model have goodness of fit indices. The model considering to quality, value, customer satisfaction and expectations were the most important. Also, sufficient attention to the image, and demographic charecteristics should be considered. Keywords: Service scape, Behavioral intention, Sports services.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: ژاله معماری,محمد اصغری جعفرآبادی,طاهره سیفی سلمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مهارت های ارتباطی,مهارت های فنی,مهارت های رهبری
- چکیده: چکیده هدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل تاییدی و ارائه مقیاس انتخاب مربیان ملی کشور بوده است. روش شناسی: روش انجام پژوهش توصیفی پیمایشی است. این مقیاس که برای انتخاب مربیان ملی کشور طراحی شده، از طریق گردآوری فهرستی از متغیرهای اثرگذار بر انتخاب مربیان و انجام یک مطالعه تاییدی تهیه شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای با 25 سوال بستهپاسخ بود که استادان دانشگاه روایی آن را تایید کردند و ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ معادل 968/0تعیین شد (01/0p<). پرسشنامه در اختیار 450 نفر شامل ورزشکاران نخبه، مربیان و مدیران با تجربه در ورزش قهرمانی، کارشناسان و اساتید به عنوان نمونه پژوهش قرار گرفت و در نهایت 407 پرسشنامه تکمیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مقیاس انتخاب مربیان ملی کشور متشکل از چهار عامل بوده است. در هر یک از عاملها، متغیرهای تبیینکننده هر عامل و بارهای عاملی هر متغیر، همچنین مهمترین عاملها و نیز مهمترین نقاط قابل دستکاری برای مدیران برای اثرگذاری در هر عامل، شناسایی و تعیین شدند. همچنین مدل تاییدی و مدل تحلیل مسیری این ابعاد به دست آمد. شاخصهای برازش بهدست آمده اعتبار مدل را تایید کردند. در نتیجه مدل به سطح مطلوبی از برازش دست یافت و براساس یک مطالعه تاییدی ساختار حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تایید شد. براساس این مدل، معیارهای انتخاب مربیان ملی کشور عبارتاند از: مهارتهای رهبری شامل مهارتهای ارتباطی و مهارتهای ویژه و مهارتهای فنی شامل سوابق فنی و توان عملیاتی. همچنین براساس مدل تحلیل مسیری، دو عامل مهارتهای رهبری و مهارتهای فنیِ مربیان همبستگی دوسویهای به میزان 92/0 با یکدیگر دارند. نتیجه گیری: همبستگی بالای مهارت های رهبری و فنی نشان می دهد که اگر مربی در یکی از این مهارت ها ضعیف بود، می تواند روی مهارت دیگر سرمایه گذاری کند و آن را توسعه دهد. در ضمن، با توجه به تشابه مدل اکتشافی این پژوهش با مدل لین و جسک (1996) می توان از آن برای انتخاب مربیان ملی استفاده کرد. واژههای کلیدی: مهارت های فنی، مهارت های ارتباطی، مهارت های رهبری.
- چکیده انگلیسی: Abstract Objective: The purpose of this study was to explain the confirmatory factor analyses of a scale provided for the selection of Iranian national coaches. Methods: The method of this study was descriptive and survey type. The scale designed for selecting coaches was prepared by compiling the list of effective variables on coach selection and conducting a confirmatory study. The study instrumrnt was a questionnaire consisting 25 components. Its content and face validity were confirmed by faculty members. Coronbachs’ Alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaire (p<0.01). Four hundred fifty people consisting of elite athletes and coaches, managers with high experience in sports, experts and professors were used as the statistical sample and finally, 407 questionnaires were completed. Results: The results indicated that the scale for Iranian national sport coach selection consisted of 4 factors. Each of factors, variables and factorial loading of each variable, the most important factors and the impact of each factor were determined. Based on confirmatory study the resulting structure of exploratory factor analysis was confirmed and finally the path analysis model was approved. According to this model, the Iranian national sport coach selection norms were leadership skills including communication skills, specific skills and technical skills (technical experience and operational capacity). According to the path analysis model, the leadership skills factor and technical skills factor have bilinear correlation together (0.92). Conclusion: The high correlation of leadership skills and technical skills indicated that if the coach were lacking in each of them, they can invest in and improve other factor. The present model is similar to Lean & jesk’s model (1993) and it can be used for selection of national coaches. Key words: Technical skills, Communicational skills, Leadership skills.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: مهرزاد حمیدی,ژاله معماری,محمّد اصغریجعفرآبادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حرکت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل سازی,آمیختة بازاریابی,صنعت ورزش کشور,تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیری .
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Sport marketing mix management is planning & deciding strategic mix of factors that are making clear sport marketing mix. It is very important because of its role in fixing sport trade; and due to its sensitive role in marketing management, managers have spent a lot of time to analyze it. This article proposes modelling the marketing mix in sport industry by path analysis . For this purpose, a questionnaire consisting of 45 components & 92 reliability was prepared (P<0.01). For collecting the data, 108 subjects as the sample of sport marketing clubs at super league matches of 9 sport fields were asked to complete the questionnaire. 98 questionnaires were completed. Lysrel software Ver.8.52 for modelling SPSS software Ver.14 and ?-Kronbakh were used. After collecting the data, concealment factors among 45 components, found in background study, were identified. Results showed that there were 8 factors as the most important factors at the sport marketing mix in industry of IRI. Then the model of the sport marketing mix was made. Due to this model, sponsorship, promotion management, pricing management and powers of market are the independent variables & public relation, process management, place management & brand management are the dependent ones.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: ژاله معماری,محمد خبیری,مهرزاد حمیدی,انوشیروان کاظم نژاد,جهانگیر یداللهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حرکت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل سازی,آمیختة بازاریابی,صنعت ورزش کشور,تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیری .
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Sport marketing mix management is planning & deciding strategic mix of factors that are making clear sport marketing mix. It is very important because of its role in fixing sport trade; and due to its sensitive role in marketing management, managers have spent a lot of time to analyze it. This article proposes modelling the marketing mix in sport industry by path analysis . For this purpose, a questionnaire consisting of 45 components & 92 reliability was prepared (P<0.01). For collecting the data, 108 subjects as the sample of sport marketing clubs at super league matches of 9 sport fields were asked to complete the questionnaire. 98 questionnaires were completed. Lysrel software Ver.8.52 for modelling SPSS software Ver.14 and ?-Kronbakh were used. After collecting the data, concealment factors among 45 components, found in background study, were identified. Results showed that there were 8 factors as the most important factors at the sport marketing mix in industry of IRI. Then the model of the sport marketing mix was made. Due to this model, sponsorship, promotion management, pricing management and powers of market are the independent variables & public relation, process management, place management & brand management are the dependent ones.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: ژاله معماری,محمد خبیری,مهرزاد حمیدی,انوشیروان کاظم نژاد,جهانگیر یداللهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حرکت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل سازی,آمیختة بازاریابی,صنعت ورزش کشور,تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیری .
- چکیده:
- چکیده انگلیسی: Sport marketing mix management is planning & deciding strategic mix of factors that are making clear sport marketing mix. It is very important because of its role in fixing sport trade; and due to its sensitive role in marketing management, managers have spent a lot of time to analyze it. This article proposes modelling the marketing mix in sport industry by path analysis . For this purpose, a questionnaire consisting of 45 components & 92 reliability was prepared (P<0.01). For collecting the data, 108 subjects as the sample of sport marketing clubs at super league matches of 9 sport fields were asked to complete the questionnaire. 98 questionnaires were completed. Lysrel software Ver.8.52 for modelling SPSS software Ver.14 and ?-Kronbakh were used. After collecting the data, concealment factors among 45 components, found in background study, were identified. Results showed that there were 8 factors as the most important factors at the sport marketing mix in industry of IRI. Then the model of the sport marketing mix was made. Due to this model, sponsorship, promotion management, pricing management and powers of market are the independent variables & public relation, process management, place management & brand management are the dependent ones.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: ژاله معماری,محمد خبیری,مهرزاد حمیدی,انوشیروان کاظم نژاد,جهانگیر یداللهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات اقتصادی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: درآمد,تبلیغ,مدل پویا,لیگ برتر فوتبال,قیمت بلیت
- چکیده: یکی از مهمترین دغدغههای مدیریت در ورزش، درآمدزایی است که بخشی از آن میتواند از فروش بلیت مسابقات تأمین شود. هدف از انجام این تحقیق ارائهی مدل پویای تعیین سیاست درآمدی ناشی از فروش بلیت مسابقات در لیگ برتر فوتبال ایران بوده است. با انجام مصاحبه با 12 نفر از خبرگان، عوامل مؤثر بر قیمت بلیت مسابقات، شناسایی و به روش دلفی غربال و رتبهبندی شدهاند. همچنین از 13 پرسشنامه برای شناسایی معادلات حاکم بر روابط استفاده شده که روایی آنها مورد تأیید 6 تن از متخصصان قرار گرفته و پایایی هریک با آزمون آلفای کرونباخ بالای 76/0 بهدست آمده است. براساس نمودارهای حلقهی علی و نمودارهای جریان و حالت، مدل مفهومی تحقیق حاصل و طبق پیشفرضهای اولیه، مدل اجرا و الگوهای رفتاری حاصل از آن ترسیم شدهاند. 21 متغیر با بالاترین رتبهها مبنای مدلسازی قرار گرفتهاند. نمودارهای حلقهعلی بر مبنای پیشینهی تحقیق و مصاحبه با خبرگان، ترسیم و مبنای نمودارهای جریان و حالت قرار گرفتهاند. بر این اساس سه سیاست افزایش مطلوبیت زمان برگزاری مسابقه، روش فروش بلیت و تبلیغات قبل از شروع مسابقه بررسی شده و نتایج مدل نشان داده است که تبلیغ و پس از آن، زمان مسابقه بیشترین تأثیر را بر قیمت و در نتیجه بر درآمد مسابقه دارد.
طبقهبندیJEL: D40 ,C12 ,C61- چکیده انگلیسی: The aim of this research was finding optimal policy to increase revenue from selling ticket of football competitions in Iran. To do this, at the first step, the effective factors on ticket price have been identified through literature and using the Delphi method which 21 high ranked variables were selected. In the second phase, the casual loop diagrams as the basis of stock and flow diagrams have been depicted through literature, regression equation and interviewing. The equation governing the relations have been obtained through 13 designed questionnaire whose validity have been approved by experts and was reliable based on 0.76 Cronbach’s Alfa criteria and the conceptual model has been obtained. Then, using valid values for constant variables the behavior patterns have been depicted by the model. At the final step, the validity of model has been examined with employing 3 methods of the Reality check, the sensitivity analysis and the test under extreme conditions. On the basis of results, three policies have been evaluated: the time of games, the method of ticket selling and advertisement on games. The results show that the advertisement has most effect on ticket price and so on revenue from a game in this context.
JEL Classification: D40, C12.C61
- انتشار مقاله: 16-05-1395
- نویسندگان: مینا نوروزی,ژاله معماری,کاظم عسکری فر
- مشاهده